Thumbnail
Αναλυτικά

Υπόμνημα

Θέμα: «Πρόταση Στελέχωσης Προϊσταμένων Τμημάτων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης»

Με το παρόν προτείνεται στελέχωση των Διοικητικών υπηρεσιών των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης με γνώμονα την αποτελεσματικότερη λειτουργία τους, την ορθολογική στελέχωση με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες, την προσαρμογή τους στις νεότευκτες επιστημονικές αντιλήψεις περί διοίκησης της εκπαίδευσης και την αξιοποίηση της υφιστάμενης εμπειρίας από την έναρξή του λειτουργούντος συστήματος έως τώρα με βάση την αξιοποίηση των προβλεπόμενων διοικητικών δομών του ΠΔ18/23-02-2018 (ΦΕΚ31 τ.Α΄).

Οι διοικητικές υπηρεσίες των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης κατά βάση λειτουργούν με δομή η οποία βασίζεται σε α)Τμήμα εκπαιδευτικών θεμάτων, β)Τμήμα διοικητικών θεμάτων, των οποίων οι αρμοδιότητες (καθήκοντα) καθενός προσδιορίζονταν κατά βάση από τη Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340 Β). Επιπλέον άλλες υπηρεσίες λειτουργούσαν ως γραφεία π.χ. Σχολικών Δραστηριοτήτων, Φυσικής Αγωγής και ΚΕΠΛΗΝΕΤ. Το σύστημα αυτό τροποποιήθηκε με βάση το ΠΔ18/23-02-2018 (ΦΕΚ31 τ.Α΄) στο οποίο προβλέπονται τα τμήματα α) Τμήμα Α΄ Διοικητικού β) Τμήμα Β΄ Οικονομικού γ) Τμήμα Δ΄ Προσωπικού  δ) Τμήμα Δ΄ Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών ε) Τμήμα Ε΄ Εκπαιδευτικών θεμάτων.

Στο ΠΔΕ αυτό ορίζεται ρητά ότι στην παράγραφο 2 του άρθρου 84 του Δ18/23-02-2018 (ΦΕΚ31 τ.Α΄) «…στις οργανικές μονάδες των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προΐστανται εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή διοικητικοί υπάλληλοι, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.»

Μεγάλος αριθμός ακαδημαϊκών της Διοίκησης της Εκπαίδευσης υποστηρίζουν ότι αρχές της Γενικής Διοίκησης δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην Εκπαιδευτική Διαδικασία αφού μεταξύ εκπαιδευτικών και άλλου τύπου οργανισμών υπάρχουν διαφορές οι οποίες σχετίζονται με διαδικασίες που αφορούν τη διδασκαλία, την ανθρώπινη και κοινωνική αναπτυξιακή επένδυση με τις εισροές και εκροές των εκπαιδευτικών οργανισμών π.χ. εκπαιδευτικά επιτεύγματα, πολιτισμικές αξίες, επιστημονική γνώση, αντιλήψεις. Θεωρείται δεδομένο το ότι οι μηχανιστικές και γραφειοκρατικές δομές δεν είναι κατάλληλες για τις εκπαιδευτικές οργανικές δομές οι οποίες βασίζονται σε αποκεντρωμένη λήψη αποφάσεων, σε άτυπες και ευέλικτες διαπροσωπικές σχέσεις και σε διαδικασίες και στρατηγικές ρύθμισης της εσωτερικής και εξωτερικής λειτουργίας με βάση κυρίως τον ανθρώπινο παράγοντα και στόχο το εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Με βάση αυτό, οι εσωτερικές και εξωτερικές στρατηγικές λειτουργίας των εκπαιδευτικών οργανισμών, κάθε επιπέδου, απαιτούν ηγετικά στελέχη εφαρμογής όχι στενά διοικητικών διαδικασιών αλλά διοικητικών διαδικασιών εκπαιδευτικής πολιτικής.

Αυτό σημαίνει ότι για να επιτευχθεί αποτελεσματική Διοίκηση της Εκπαίδευσης θα πρέπει διοικητικές θέσεις της εκπαίδευσης να στελεχώνονται αμιγώς από εκπαιδευτικούς με διοικητικά προσόντα, επιστημονικά προσόντα και κυρίως μεγάλη εκπαιδευτική εμπειρία. Τέτοιες θέσεις επιβάλλεται να είναι οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι Διευθύνσεις Σχολικών Μονάδων, οι Προϊστάμενοι Εκπαιδευτικών Θεμάτων και οι Προϊστάμενοι Διοικητικών Θεμάτων της Εκπαίδευσης.

Αντίστοιχα άλλες θέσεις οι οποίες κατά κύριο λόγο ανταποκρίνονται σε αρχές σύγχρονου management μη εκπαιδευτικών οργανισμών ή Νέων Τεχνολογιών μπορεί να στελεχωθούν από εκπαιδευτικούς αντιστοίχων ειδικοτήτων ή και διοικητικούς υπαλλήλους αντιστοίχων ειδικοτήτων. Τέτοιες θέσεις είναι οι Προϊστάμενοι Προσωπικού, Οικονομικού, Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών.

Η παραπάνω άποψη υπερθεματίζεται με τα ακόλουθα:

1) Όλα τα διοικητικά θέματα ως αρμοδιότητες, υπευθυνότητες και πρακτικές έχουν σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία και όλα τα βασικά χαρακτηριστικά της όπως οι ανθρώπινες σχέσεις, η ανάπτυξη της παιδείας και του πολιτισμού, οι μη τυποποιημένες συμπεριφορές, οι εσωτερικές και εξωτερικές επιδράσεις επιβάλλουν τη στελέχωση καίριων τομέων της διοίκησης της εκπαίδευσης αμιγώς από εκπαιδευτικούς και μάλιστα επαυξημένης εμπειρίας.

2) Στους εκπαιδευτικούς κλάδους υπάρχουν εκπαιδευτικοί με τεράστια επιστημονική και ταυτόχρονα εκπαιδευτική και διοικητική εμπειρία η οποία δύναται να αξιοποιηθεί με στόχο την αποτελεσματικότερη διοίκηση της εκπαίδευσης. Αυτοί οι εκπαιδευτικοί όπως των κλάδων Οικονομικού, Διοικητικών, Νομικών, Μηχανικών κα, μπορούν να αξιοποιηθούν με τις καλύτερες προοπτικές στη διοίκησης της εκπαίδευσης και ειδικά στα τμήματα Προσωπικού, Οικονομικού, εφόσον βέβαια το επιθυμούν. Με την ίδια λογική εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων Πληροφορικής και Μηχανικοί δύναται να αξιοποιηθούν στη διοίκηση της εκπαίδευσης και συγκεκριμένα στα τμήματα Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών. Στα ίδια τμήματα δύναται να αξιοποιηθούν διοικητικοί υπάλληλοι αντιστοίχων προσόντων.

3) Η ανάθεση αρμοδιοτήτων Διοίκησης της Εκπαίδευσης σε εκπαιδευτικούς κατόπιν αυστηρού συστήματος επιλογής στελεχών από το 2002 και μετά, στα τμήματα Εκπαιδευτικών Θεμάτων με πλείστα καθήκοντα Διοίκησης της Εκπαίδευσης καθώς επέδειξε άριστα αποτελέσματα τόσο σε εκπαιδευτικά όσο και διοικητικά εγχειρήματα για περισσότερο από 15 έτη απολαμβάνοντας την αποδοχή ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητα (εκπαιδευτικοί, γονείς, μαθητές). Παρόμοιας αποτελεσματικότητας και αποδοχής παρατηρήθηκε και στις διοικητικά στελέχη των ΚΕΠΛΗΝΕΤ.

4) Σε κάθε μορφή διοίκησης είναι απαραίτητη η αξιοποίηση της εμπειρίας, των καλών πρακτικών και συμπεριφορών διοικητικών στελεχών. Έτσι κρίνεται απαραίτητη η αξιοποίηση της τεράστιας εμπειρίας στη διοίκηση της Εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών οι οποίοι έχουν διατελέσει στελέχη της.

5) Η διεθνής διοικητική πρακτική στην εκπαίδευση θα πρέπει να είναι αλληλένδετη σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης, ώστε να επιτυγχάνεται η αποτελεσματικότερη δυνατή συνεργασία και συνέχεια.  Πιο συγκεκριμένα, διοικητικά στελέχη του ενός επιπέδου θα πρέπει να έχουν αντίστοιχα καθήκοντα, αρμοδιότητες και υπευθυνότητες με εκείνα των στελεχών των υπολοίπων επιπέδων. Αυτό σημαίνει ότι τα επιστημονικά, εκπαιδευτικά και διοικητικά προσόντα των διευθυντών των σχολικών μονάδων θα πρέπει να αντανακλώνται και στα υπόλοιπα στάδια της διοικητικής δομής. Έτσι τα τμήματα Διοικητικών Θεμάτων και Εκπαιδευτικών Θεμάτων θα πρέπει πλέον να στελεχώνονται με βάση αντίστοιχα προσόντα των διευθυντών των σχολικών μονάδων όπως μέχρι σήμερα συνέβαινε στην ιεραρχική δομή Διευθυντής Εκπαίδευσης, Διευθυντής Σχολείου, Υποδιευθυντής Σχολείου, Προϊστάμενος Εκπαιδευτικών Θεμάτων με τα πλείστα διοικητικά καθήκοντα τα οποία του ανατίθενταν ως τώρα από την Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340 Β).

6) Στα ανωτέρω συνηγορεί το πνεύμα και το γράμμα της ισχύουσας νομοθεσίας και των διατάξεων βάση της οποίας συνυφαίνεται η διοίκηση της εκπαίδευσης με την εκπαιδευτική διαδικασία : Ν1566/85, Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340 Β), Ν3848/2010, ΠΔ01/2003(Υπηρεσιακά Συμβούλια) κλπ.

Συγκεκριμένα προτείνεται:

Η εφαρμογή του ΠΔ18/23-02-2018 (ΦΕΚ31 τ.Α΄) να αποτελέσει μοχλό θεσμοθέτησης των ανωτέρω διοικητικών αρχών της εκπαίδευσης.

Στην εφαρμογή αυτή θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η συνέχιση της, κατόπιν θεσμοθετημένης διαδικασίας επιλογής, υπηρεσία των Προϊσταμένων Εκπαιδευτικών Θεμάτων με βάση τα καθήκοντα για τα οποία επιλέχθηκαν και των Προϊσταμένων Διοικητικών Θεμάτων με βάση τα καθήκοντα τα οποία επιλέχθηκαν επίσης (όπως αυτά προβλέπονται από τη (Φ.353.1/324/105657/Δ1/8-10-2002 (ΦΕΚ 1340 Β)) ώστε να μην προκληθεί αναστάτωση τόσο στις διοικητικές υπηρεσίες όσο και στη λειτουργία των σχολείων. Κατόπιν να προκηρυχθούν όλες οι θέσεις Προϊσταμένων με βάση τις προαναφερθείσες αρχές και απόλυτα συγκεκριμένη θητεία.

Στην εφαρμογή θα πρέπει να ακολουθηθεί ισότιμη επιδοματική πολιτική όλων των Προϊσταμένων των τμημάτων.

Συνοψίζοντας τα παραπάνω και σύμφωνα με τις νέες αρμοδιότητες όπως αυτές διαμορφώθηκαν και οι οποίες περιγράφονται στο ΠΔ18/23-02-2018 (ΦΕΚ31 τ.Α΄) προτείνεται η στελέχωση των Προϊσταμένων τμημάτων των ΠΔΕ, ΔΠΕ και ΔΔΕ ως ακολούθως:
Εκπαιδευτικών θεμάτων: Αποκλειστικά εκπαιδευτικοί με μεγάλη επιστημονική, εκπαιδευτική και διοικητική εμπειρία και αυξημένα εκπαιδευτικά προσόντα και προσόντα στη διοίκηση της εκπαίδευσης

Διοικητικών Θεμάτων: Αποκλειστικά εκπαιδευτικοί με μεγάλη επιστημονική, εκπαιδευτική και διοικητική εμπειρία και αυξημένα εκπαιδευτικά προσόντα  και προσόντα στη διοίκηση της εκπαίδευσης

Οικονομικού: Εκπαιδευτικοί συναφών ειδικοτήτων ή Διοικητικοί υπάλληλοι συναφών ειδικοτήτων με αντίστοιχα επιστημονικά και επαγγελματικά προσόντα

Προσωπικού: Εκπαιδευτικοί συναφών ειδικοτήτων ή Διοικητικοί υπάλληλοι συναφών ειδικοτήτων με αντίστοιχα επιστημονικά και επαγγελματικά προσόντα

Πληροφορικής & Νέων Τεχνολογιών: Εκπαιδευτικοί συναφών ειδικοτήτων ή Διοικητικοί υπάλληλοι συναφών ειδικοτήτων με αντίστοιχα επιστημονικά και επαγγελματικά προσόντα

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΤΗΣ Δ.Ε ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ

ΣΑΒΕΛΙΔΗΣ  ΣΩΚΡΑΤΗΣ
Phd, Msc, ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΟΣ ΠΕ17.02

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ολτεε
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
Τι συζήτησε το ΔΣ της ΟΛΤΕΕ με την υφυπουργό Παιδείας κ.I.Λυτρίβη
ΕΠΑΛ: Επανεξετάζεται ο τρόπος των εγγραφών - Πιστοποίηση αποφοίτων μαθητείας δυό φορές το χρόνο
τεχν
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες
Ο Υφυπουργός Εργασίας, Κωνσταντίνος Καραγκούνης, ανέφερε ότι στην Ελλάδα υπάρχουν πάνω από 300.000 κενές θέσεις σε τεχνικές ειδικότητες,...
Ανάγκη για αντιμετώπιση των 300.000 κενών θέσεων εργασίας σε τεχνικές ειδικότητες