Πάντα στο θέμα της επιλογής στελεχών στην εκπαίδευση, κύριο ζήτημα δεν ήταν μόνο ο τρόπος επιλογής, αλλά και ποια πολιτική καλούνταν να εφαρμόσουν τα στελέχη, «τι σχολείο» θα υπηρετήσουν. Πολλά χρόνια τώρα, όλα τα κύματα των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων συνοδεύονταν από συστήματα επιλογής στελεχών, στα οποία κυριαρχούσαν «προσόντα» και «συνεντεύξεις» σε κλειστά και στημένα συμβούλια. Με αυτή τη μέθοδο οι κάθε φορά κυβερνώντες δεν προωθούσαν μόνο «τα δικά τους παιδιά» με διάφορες ποσοστώσεις, αλλά επέβαλαν και τη λογική της αξιολόγησης σα μια διαδικασία χειραγώγησης και ελέγχου των στελεχών, ώστε αυτά να επιτελέσουν το ρόλο που είχε σχεδιαστεί στο Καθηκοντολόγιο και στο θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης.
Από την πλευρά μας, θεωρούσαμε πάντα ότι ο σύλλογος διδασκόντων είναι το κυρίαρχο όργανο στη λειτουργία του σχολείου και απαιτούσαμε την πλήρη και αποκλειστική συμμετοχή του στην επιλογή ενός αιρετού και ανακλητού διευθυντή, στην ουσία ενός «εκπροσώπου» του συλλόγου διδασκόντων, των αποφάσεων και των επιλογών του για τη λειτουργία του σχολείου. Είναι φανερό ότι αυτή η αντίληψη, στην οποία δε χωρούν λογικές σώματος μονίμων διευθυντών και Καθηκοντολογίου αποτελούσε διεκδίκηση στα πλαίσια της συνολικής μάχης για ένα σχολείο δημοκρατικό τόσο στην εσωτερική του δομή όσο και στο περιεχόμενο της λειτουργίας του, ένα σχολείο της ισότητας και της ολόπλευρης γνώσης.
Ύστερα από την ηρωϊκό αγώνα της αξιολόγησης που έδωσε η μαχόμενη εκπαίδευση απέναντι στην κυβέρνηση Σαμαρά, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πάγωσε την εφαρμογή της, χωρίς να καταργήσει τους νόμους που την καθορίζουν ούτε και τα Καθηκοντολόγια. Προχώρησε, ύστερα από το γνωστό μετεωρισμό σε όλα τα θέματα της πρώτης κυβερνητικής περιόδου, σε ένα μεικτό σύστημα επιλογής Διευθυντών στο οποίο συνυπήρχε και το προσοντολόγιο και η συμμετοχή του συλλόγου διδασκόντων στην εκλογή τους, μέσω ψηφοφορίας.
Τοποθετηθήκαμε τότε καθαρά πως το βήμα ήταν δειλό και φαλκιδευμένο, παρ΄όλα αυτά καλέσαμε τους συλλόγους διδασκόντων να αξιοποιήσουν τη διαδικασία για να ανοίξουν τη συζήτηση σε κάθε σχολείο και να ορίσουν συλλογικά ένα δημοκρατικό πλαίσιο λειτουργίας, απομονώνοντας τις φιγούρες εκείνες στον κλάδο, που πρωτοστάτησαν δια πυρός και σιδήρου στην επιβολή της αξιολόγησης το προηγούμενο διάστημα.
Άλλες δυνάμεις στον κλάδο, οι πρασινογάλαζες ΔΑΚΕ και ΔΗΣΥ, έκαναν άλλη κριτική:
Αθεράπευτοι νοσταλγοί των στημένων συμβουλίων επιλογής, απαιτούσαν την επιστροφή στο γκρίζο παρελθόν της συνέντευξης και στάθηκαν με περιφρόνηση απέναντι στην οποιαδήποτε συμμετοχή των μαχόμενων εκπαιδευτικών της τάξης στην επιλογή των Διευθυντών. Ενίσχυσαν τις κραυγές του νεοφιλελεύθερου συρφετού των Διαμαντοπούλου, Λοβέρδου, Θεοδωράκη, Μητσοτάκη, οι οποίοι θεωρούσαν έγκλημα καθοσιώσεως την συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή των στελεχών. Ενθάρρυναν τις προσφυγές για «αντισυνταγματικότητα» στη μνημονιακή Δικαιοσύνη δρώντας, εν προκειμένω, ως συνδικαλιστικός μηχανισμός των αξιολογητών της προηγούμενης περιόδου και μάλιστα χωρίς προσχήματα!
Από τον Αύγουστο του 2015, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ προσχώρησε στις μνημονιακές δυνάμεις και στην πολιτική του νεοφιλελεύθερου μονόδρομου, τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην κοινωνία. Η αξιολόγηση αποτελεί πια ακρογωνιαίο λίθο για την πολιτική της στην εκπαίδευση, για την οποία δεσμεύτηκε στο 3ο και στο 4ο Μνημόνιο πως θα την εφαρμόσει πάση θυσία. Έτσι, το Υπουργείο δεν χρειάστηκε καμιά απόφαση του ΣΤΕ για να παρατείνει επ’ αόριστο και με προκλητικό τρόπο τη θητεία των σχολικών Συμβούλων ούτε για να επαναφέρει την περιβόητη συνέντευξη στην επιλογή των Διευθυντών Εκπαίδευσης, που μόλις έπιασαν δουλειά, υλοποίησαν τις Υ.Α και την πολιτική των κραυγαλέων περικοπών στη φετινή λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Σήμερα η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με άλλοθι τη βολική πλέον απόφαση του ΣΤΕ, προχωρά στην άρση του όποιου ψήγματος δημοκρατίας βίωσε η εκπαίδευση με το πάγωμα της αξιολόγησης και τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή των Διευθυντών, κηρύσσοντας την έναρξη της δικής της απόπειρας εφαρμογής της αξιολόγησης, με οδικό χάρτη τις εκθέσεις του ΟΟΣΑ και τα προστάγματα του κουαρτέτου των «θεσμών».
Πρώτος σταθμός αυτής της απόπειρας η επιλογή Διευθυντών με τριετή θητεία, την οποία θα καθορίσουν τα «προσόντα» και η «συνέντευξη». Ακριβώς όπως παλιά! Σαν να μην πέρασε μια μέρα! Και μας σερβίρουν ειρωνικά το «αντίμετρο» μιας έκθεσης ή στη χειρότερη ενός αξιολογικού ερωτηματολογίου του συλλόγου διδασκόντων για κάθε υποψήφιο που θα συνεκτιμάται από το Συμβούλιο Επιλογής, χωρίς όμως να το δεσμεύει! Ντροπή λοιπόν και στους κυβερνώντες, αλλά και σε όλους όσοι μέσα κι έξω από τον κλάδο ανοίγουν για άλλη μια φορά το δρόμο στον επιθεωρητισμό και τη χειραγώγηση.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να μη συμμετέχουν και να μη νομιμοποιήσουν αυτή τη φάρσα των εκθέσεων ιδεών και των αξιολογικών ερωτηματολογίων για τους υποψηφίους.
Καλούμε τους αιρετούς να μη συμμετέχουν στην αξιολογική διαδικασία επιλογής των διευθυντών
Καλούμε τους συναδέλφους να μη στελεχώσουν τα συμβούλια επιλογής διευθυντών που στήνει η Κυβέρνηση σε κάθε ΠΥΣΠΕ με διαδικασίες fast-truck, πριν καν ψηφίσει το νέο νόμο επιλογής.
Καλούμε του πρωτοβάθμιους εκπαιδευτικούς συλλόγους και τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες να αναλάβουν όλες τις αγωνιστικές πρωτοβουλίες που απαιτούνται για να βρεθεί ο κλάδος απέναντι στη νέα απόπειρα εδραίωσης της αξιολόγησης που ξεκινά με την επιλογή των διευθυντών και θα συνεχιστεί το Σεπτέμβρη με την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
ΠΑΛΕΥΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΛΕΜΕ ΞΑΝΑ ΟΧΙ ΣΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ! ΔΕ ΘΑ ΠΕΡΑΣΕΙ!
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη