ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ
Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
HELLENIC SCIENTIFIC ASSOCIATION FOR TECHNICAL -VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING
ΚΑΝΑΡΗ 10Α, Τ.Κ.15126, ΜΑΡΟΥΣΙ
ΤΗΛ/FAX 2108053539, ΚΙΝ. 6972240650
www.eetek.gr
Αθήνα 24-11-2014
Α.Π. 525
ΠΡΟΣ:
1. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
κ. Ανδρέα Λοβέρδο
2. Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων
κ. Αλέξανδρο Δερμεντζόπουλο
ΚΟΙΝ:
1. Διευθυντή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης
Κ. Ιωάννη Λιγνό
2. ΟΛΜΕ
3. ΟΛΤΕΕ
Θέμα: Τροπολογία για την «Τάξη Μαθητείας» του ΕΠΑ.Λ.
Σχετικά με την τροπολογία για την «Τάξη Μαθητείας» η οποία κατατέθηκε στη Βουλή και πρόκειται να συζητηθεί την Τρίτη και να ψηφισθεί την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής:
1. Με το άρθρο 1 η «Τάξη Μαθητείας» δεν εντάσσεται πλέον στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, όπως προβλέπεται στο 4186/2013. Εάν η διάταξη αυτή ψηφισθεί θεωρούμε ότι το ΕΠΑ.Λ. θα αποτελέσει ένα τύπο Λυκείου με 3 + 1 έτη σπουδών από τα οποία τα τρία έτη σπουδών ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και το ένα έτος στο μη τυπικό σύστημα. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες η Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Λυκειακή βαθμίδα) είναι ενταγμένη στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και η φοίτηση διαρκεί τρία χρόνια. Οι σπουδές μετά το Λύκειο ανήκουν στη Μεταδευτεροβάθμια, μη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι σε κύκλο σπουδών.
2. Στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Ελλάδας (HQF) το οποίο έχει συνταχθεί και υποβληθεί στην Ε.Ε. για έγκριση, η «Τάξη Μαθητείας» ανήκει στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και στο επίπεδο 5. Εάν ψηφισθεί η τροπολογία τότε θα εμφανισθεί η Ελλάδα άλλα να υποβάλλει προς την Ε.Ε. και άλλα να θεσμοθετεί στο εθνικό της δίκαιο. Αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στην ένταξη στο EQF και τη μετακίνηση ελλήνων εργαζομένων στην Ε.Ε. ενώ είναι πιθανόν να υπάρξει και άλλη καταγγελία όπως συνέβη με τους τίτλους των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων.
3. Το Ι.Ε.Π. αναλαμβάνει τη στήριξη της «Τάξης Μαθητείας» σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών, προδιαγραφές εργαστηριακού εξοπλισμού, τράπεζα θεμάτων για την Πιστοποίηση, οδηγίες διδασκαλίας κλπ. μολονότι το Ι.Ε.Π. έχει θεσμικές αρμοδιότητες για θέματα του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος. Να σημειωθεί ότι το Ι.Ε.Π. δεν περιλαμβάνει τμήμα Τεχνικής Εκπαίδευσης, όπως το Π.Ι. και στο Διοικητικό του Συμβούλιο δεν υπάρχει μέλος προερχόμενο από την Ανώτατη Τεχνολογική Εκπαίδευση.
4. Στην τροπολογία αναφέρεται ότι οι απόφοιτοι του ΕΠΑ.Λ. λαμβάνουν Απολυτήριο Επαγγελματικού Λυκείου και όχι Απολυτήριο Λυκείου, όπως αναφέρεται στο Ν. 4186, άρθρο 12. Με τη νέα διατύπωση γίνεται διάκριση στους τίτλους απολυτηρίων Λυκείων τα οποία είναι μεν ισότιμα αλλά είναι «διαφορετικά», και αυτό θα αποβεί σε βάρος του ΕΠΑ.Λ.
5. Η «Τάξη Μαθητείας», σύμφωνα με την τροπολογία, θα είναι εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος και θα ανήκει στο επίπεδο 5 όπως και τα ΙΕΚ. Το ερώτημα και εδώ είναι, εφόσον το ΙΕΚ και η «Τάξη Μαθητείας» ανήκουν στη μη τυπική εκπαίδευση και στο ίδιο επίπεδο, για ποιο λόγο χορηγούν διαφορετικούς τίτλους Πτυχίο και Δίπλωμα και όχι τον ίδιο; Η διάκριση στο διαφορετικό Απολυτήριο και διαφορετικό Πτυχίο ή Δίπλωμα είναι εις βάρος του ΕΠΑ.Λ.
6. Η «Τάξη Μαθητείας» εφόσον τίθεται εκτός τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος είναι ένας θεσμός ο οποίος θα χρηματοδοτείται από κοινοτικά προγράμματα και όταν θα σταματήσουν αυτά το πιθανότερο είναι ότι θα καταργηθεί και ο θεσμός. Συνεπώς η υπαγωγή της «Τάξης Μαθητείας» στην τυπική εκπαίδευση, όπως ισχύει σύμφωνα με το Ν. 4186, άρθρο 7, παρ. 1, είναι κρίσιμη για την αναβάθμιση και την υποστήριξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και πρέπει να διατηρηθεί.
7. Η «Πιλοτική Τάξη Μαθητείας» που θεσμοθετείται είναι διάρκειας 6 μηνών δηλ. είναι «Εξάμηνο Μαθητείας». Για ποιο λόγο δεν αναφέρεται η διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής; Μήπως σταδιακά το προσωρινό θα γίνει μόνιμο και θα έχουμε «Εξάμηνο Μαθητείας»;
8. Η Μαθητεία ή η πρακτική άσκηση, σύμφωνα με το Ν. 4186 είναι υποχρεωτική και για τους καταρτιζόμενους στα ΙΕΚ, για ποιο λόγο αναβάλλεται η μαθητεία στα ΙΕΚ; Γιατί πρέπει η Επαγγελματική Εκπαίδευση να γίνει και πάλι πειραματόζωο στο ακανθώδες πρόβλημα της Μαθητείας;
9. Στην Αιτιολογική Έκθεση της τροπολογίας αναφέρεται ότι τα θέματα της «Τάξης Μαθητείας» προτείνονται με βάση τις συζητήσεις που έγιναν στην «Συντονιστική Επιτροπή για την Μαθητεία». Ποια είναι αυτή η Επιτροπή πότε συστήθηκε και ποιοι την αποτελούσαν; Για ποιο λόγο δεν έγινε ευρεία συζήτηση με συναρμόδιους φορείς, με διαφάνεια σε ένα τόσο σπουδαίο θέμα;
Κύριε Υπουργέ, Κύριε Λοβέρδο η προχειρότητα στη διαπραγμάτευση κρίσιμων θεμάτων δεν συνάδει με την προσπάθειά σας για διαφάνεια και ενημέρωση την οποία τηρείτε, και κατά συνέπεια σας ζητούμε να αποσύρετε, έστω και την τελευταία στιγμή, την συγκεκριμένη τροπολογία.
Για το Δ.Σ.
Ο Πρόεδρος O Γραμματέας
Κων. Αδριανουπολίτης Παναγιώτης Μακρυγιάννης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 11/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη