κίνημα δημοκρατίας
Το Κίνημα Δημοκρατίας ζητά μέτρα πρόληψης και ενίσχυση των σχολείων για ασφαλή και ποιοτική εκπαίδευση

Το Κίνημα Δημοκρατίας, μέσω του Τομέα Παιδείας, επισημαίνει τον κίνδυνο για τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των νέων και προτείνει άμεσες παρεμβάσεις: μόνιμη παρουσία ψυχολόγων σε κάθε σχολική μονάδα, συνεργασία οικογένειας και σχολείου, προγράμματα ενσυναίσθησης και βιωματικής μάθησης, καθώς και κοινωνικές δομές που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση των παιδιών και την ειρηνική επίλυση διαφορών.

Οι υπεύθυνοι τονίζουν ότι η παιδεία πρέπει να προσφέρει ασφάλεια, σεβασμό και ίσες ευκαιρίες για όλους, αντιμετωπίζοντας τη βία μέσα από πρόληψη και στήριξη, όχι αυστηρές τιμωρίες.

Αναλυτικά:

Η κοινωνία , η εκπαίδευση , οι οικογένειες εκπέμπουν σήμα κινδύνου από την παραβατικότητα των πρώιμων νεανικών ηλικιών!

Αυξάνονται τα περιστατικά νεανικής βίας στα σχολεία και ευρύτερα στην Κοινωνία.

Το Κίνημα Δημοκρατίας στον τομέα της Παιδείας αφουγκράζεται το ανησυχητικό φαινόμενο και προτείνει άμεσες ενέργειες αντιμετώπισης

Αυξανόμενα επικίνδυνα είναι τα φαινόμενα νεανικής παραβατικότητας τα οποία έχουν εκτοξεύσει τους αριθμούς ανήλικων συμμετεχόντων σε αυτά καθώς και τον αριθμό τραυματισμένων νέων.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που δημοσιοποίησε η ελληνική Αστυνομία , το έτος 2023 καταγράφονται 10.500 περιστατικά παραβατικότητας ανηλίκων, το 2024  καταγράφονται 9.496 και το 2025 έχουν ήδη καταγραφεί μέσα σε εννέα μήνες 6.950 περιστατικά.

Στην Ελλάδα σύμφωνα με έρευνα που έκανε η εφημερίδα το ΒΗΜΑ αναφέρει πως τραυματίζονται και μεταβαίνουν σε δομές υγείας ετησίως περίπου 4.000- 5000 ανήλικοι .

Χαρακτηριστικές είναι οι ομαδικές συγκρούσεις στις οποίες χρησιμοποιείται για ασήμαντους λόγους πρωτοφανής βία. Σε κάποια επεισόδια ο/οι δράστες χρησιμοποιούν εκτός τη σωματική τους δύναμη , αιχμηρά αντικείμενα για να επιβληθούν.

Μέσα σε μία εβδομάδα πληροφορηθήκαμε σοβαρή συμπλοκή μαθητών έξω από σχολείο μετά το σχόλασμα για λόγο προσωπικό ανάμεσα σε τρεις εφήβους.

Το περιστατικό διογκώθηκε και έφθασε σε επικίνδυνη ομαδική βία που κατέληξε σε τραυματισμούς. Άλλο περιστατικό πρόσφατα ανάμεσα σε δύο μαθήτριες οδήγησε τη μία , μόλις16 ετών , σε χρήση μαχαιριού και τραυματισμό της άλλης, 14 ετών.

Τα γεγονότα αυτά και πολλά άλλα σε αυλές σχολείων, αίθουσες ή σε πάρκα ή δρόμους δίνουν την εικόνα ενός ηθικού αλλά και συναισθηματικού εκτροχιασμού. Επιστήμονες ψυχολόγοι, παιδαγωγοί, δάσκαλοι και γονείς  δείχνουν κάποιες φορές αδύναμοι να διαχειριστούν τη βία που σαρώνει από μικρές ηλικίες την καθημερινότητα των παιδιών και εφήβων.

Διερευνώντας τα αίτια το θέμα καθίσταται περίπλοκο εφόσον αποτελεί συνάρτηση πολλών παραγόντων.

Η κοινωνική αποσταθεροποίηση λόγω ένδειας και χαμηλού βιοτικού επιπέδου, άλλοτε λόγω ανεργίας ή οικογενειακών διενέξεων, οδηγούν την κοινωνία μας σε κλυδωνισμό και τους νέους, που χρειάζονται ασφαλές και ήρεμο περιβάλλον, σε πράξεις αντίδρασης. Η ζωή των νέων γεμίζει σε μεγάλο βαθμό από ηλεκτρονικές συσκευές και λανθασμένα πρότυπα. Η οικογένεια συχνά είναι απούσα και δεν υπάρχει ενθάρρυνση του νέου. Η ανάγκη των γονιών να εργαστούν τούς απομακρύνει από το ουσιώδες της ζωής, τη σχέση με τα παιδιά τους και την καθοδήγησή τους.

Όλη αυτή η κατάσταση έχει στον πυρήνα της το γεγονός της οικονομικής κρίσης και την έλλειψη μέτρων του κράτους να την αντιμετωπίσει. Επίσης η υγειονομική κρίση των δύο ετών 2020-2021 επέδρασε αρνητικά σε όλη την κοινωνία και πιο καθοριστικά στους νέους μας.

Σε μεγάλο βαθμό οι νέοι μας από την ηλικία των 13 ετών παρεκκλίνουν της υγιούς ζωής και στρέφονται σε εξαρτησιογόνες ουσίες και παραβατικές συμπεριφορές με αποτέλεσμα να μπλέκονται σε επεισόδια βίας χωρίς συναίσθηση του κινδύνου και αδύναμοι να ελέγξουν τις πράξεις τους. Οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι γονείς δυσκολεύονται πολλές φορές να διαχειριστούν τη νεανική παραβατικότητα, αφού δεν έχουν εκπαιδευτεί στις κατάλληλες μεθόδους.

Ο τομέας Παιδείας του Κινήματος Δημοκρατίας ζητά από το κράτος να αναλάβει άμεσα μέτρα για την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων βίας.

Το κράτος οφείλει να ενδυναμώσει το θεσμό της οικογένειας , του σχολείου με τις απαραίτητες κοινωνικές δομές και να αναπτύξει στην κοινωνία δράσεις που ενισχύουν την αυτοεκτίμηση των νέων και τις πρωτοβουλίες αυτών. Επίσης το κράτος οφείλει να φροντίζει την ισορροπία στο οικογενειακό εισόδημα και να στηρίζει τις μονογονεϊκές οικογένειες.

Πρόληψη της βίας από την προσχολική ηλικία σε ένα πλαίσιο δραστηριοτήτων που ενδυναμώνουν τη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη.

Η καλλιτεχνική δημιουργία- οι βιωματικές δράσεις των νέων που ενισχύουν την ενσυναίσθηση και την ειρηνική επίλυση των διαφορών- είναι απαραίτητες από την ηλικία των 6 ετών και μετά. Η καλλιέργεια της ανοχής στη διαφορετικότητα μέσω σχετικών θεματικών στο αναλυτικό πρόγραμμα είναι καθοριστική.

Η παιδαγωγική ενδυνάμωση του γονιού αλλά και των εκπαιδευτικών και η συνεργασία του σχολείου με τους γονείς και την τοπική κοινωνία βοηθούν στο συντονισμό και την αντιμετώπιση των δυσκολιών της παιδικής και εφηβικής ηλικίας.

Η ενδυνάμωση του ρόλου των μαθητών και η ανάληψη ευθυνών από αυτούς βοηθά στην ωρίμανσή τους. Δημιουργία, μετά από σχετική επιμόρφωση, ομάδας διαμεσολάβησης για την αντιμετώπιση της βίας στο σχολείο αποτελούμενη από μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Δημιουργία δικτύων μέσα στην κοινωνία που συνεργάζονται με σκοπό την ειρηνική ζωή και την αντιμετώπιση των παρεκκλίσεων, όπως οι κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι σε δήμους και σχολεία, ΜΚΟ, Κέντρα Ψυχικής Υγείας καθώς και συνεργασία με αξιοποίηση δράσεων διεθνών φορέων, όπως UNICEF, UNESCO,ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ κ.ά

Το πιο βασικό το οποίο πρέπει να διαπερνά το νομικό πλαίσιο προστασίας των παιδιών είναι η αγάπη και η φροντίδα που έχουν ανάγκη οι νέοι μας από την οικογένεια τους, το σχολείο , τους φίλους και ευρύτερα την κοινωνική τους αποδοχή.

Ακόμη και παράπτωμα να διατελέσουν , με διάλογο και επανένταξη δημιουργική οφείλουμε ως ενήλικες να δώσουμε την ευκαιρία επανόρθωσης. Οι τιμωρίες και τα αυστηρά λόγια είναι μέσο παρωχημένο. Η αγάπη ,η αποδοχή όλων των παιδιών, η ειρηνική ζωή στην οικογένεια και το σχολείο σε συνδυασμό με σταθερούς κανόνες αλλά και με έπαινο ως επιβράβευση , αποτελούν πρόληψη της βίας αλλά και παιδαγωγική αντιμετώπισή της.

Το κράτος οφείλει άμεσα να προβεί σε μόνιμο διορισμό ψυχολόγου σε κάθε σχολική μονάδα και όχι ανεπαρκώς να καλύπτει επιφανειακά τις ανάγκες των σχολείων με ένα συμβασιούχο ψυχολόγο για δύο και τρία σχολεία. Το έργο αυτού είναι δύσκολο και απαιτεί μόνιμη και σταθερή τοποθέτηση.

Το Κίνημα αδιαπραγμάτευτα πιστεύει στην ποιοτική , συμπεριληπτική , συνεργατική εκπαίδευση που τη διέπει η ενσυναίσθηση και ο αλληλοσεβασμός

•             Η Παιδεία είναι δικαίωμα όλων των παιδιών και των εκπαιδευτικών να διαβιούν σε συνθήκες ασφαλείς χωρίς βία και με εφόδια τη συνεργασία, τη γνώση και την ενσυναίσθηση να καλλιεργεί τον ισορροπημένο, κοινωνικό άνθρωπο .

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 18/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

επσταιν
Η σοκαριστική φωτογραφία του Έπσταϊν με ένα νήπιο που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων
Νέα στοιχεία από τα αρχεία του μεγιστάνα φέρνουν στο φως την έκταση των εγκλημάτων του και προκαλούν διεθνή ανησυχία
Η σοκαριστική φωτογραφία του Έπσταϊν με ένα νήπιο που ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων
επιστροφή ενοικίου
Στεγαστικό αδιέξοδο για εκπαιδευτικούς: Η κυβέρνηση ανακοινώνει «επιστροφή δύο ενοικίων»
Οι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι η εξαγγελία αφήνει χιλιάδες εκπαιδευτικούς εκτός και δεν λύνει τα πραγματικά προβλήματα
Στεγαστικό αδιέξοδο για εκπαιδευτικούς: Η κυβέρνηση ανακοινώνει «επιστροφή δύο ενοικίων»