Zaxaraki
Βουλευτές της Νίκης κατέθεσαν ερώτηση στη Βουλή για το... περιεχόμενο των βιβλίων Ιστορίας - Η απάντηση Ζαχαράκη

Ερώτηση για το πώς προβάλλεται μέσα από τα σχολικά βιβλία και τα προγράμματα σπουδών η ιστορική παρουσία και η προσφορά του Ελληνισμού εκτός συνόρων κατέθεσαν στη Βουλή οι ακροδεξιοί βουλευτές της «Νίκης» Ανδρέας Βορύλλας και Σπυρίδων Τσιρώνης.

Οι δύο βουλευτές ζητούν να ενημερωθούν για τις αναφορές που υπάρχουν στην ελληνική εκπαίδευση σχετικά με τους ελληνικούς πληθυσμούς στη Χερσόνησο του Αίμου, στην Ουκρανία και στη Νότια Ιταλία, τόσο ως προς την ιστορική τους διαδρομή όσο και ως προς τη σημερινή τους παρουσία. Εντύπωση προκαλεί ωστόσο το γεγονός ότι οι δύο βουλευτές προσήλθαν στην υπουργό για να μάθουν το περιεχόμενο των βιβλίων ιστορίας το οποίο, εκτός των άλλων, είναι δημοσιευμένο στο διαδίκτυο

Στην απάντησή της, η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη παραθέτει αναλυτικά παραδείγματα από τα βιβλία Ιστορίας και τα σχολικά εγχειρίδια όλων των βαθμίδων, σημειώνοντας ότι η διαχρονική παρουσία του ελληνισμού σε Βαλκάνια, Εύξεινο Πόντο και Κάτω Ιταλία εντάσσεται ήδη στη διδακτέα ύλη. Παράλληλα, κάνει αναφορά στον θεσμό του Πολλαπλού Βιβλίου και στα νέα Προγράμματα Σπουδών, υπογραμμίζοντας ότι η αξιοποίησή τους θα επιτρέψει περαιτέρω εμπλουτισμό του σχετικού υλικού και πιο ουσιαστική προσέγγιση του θέματος στην τάξη.

Ακολουθούν η ερώτηση και η απάντηση όπως κατατέθηκαν στη Βουλή:

Η ερώτηση

Θέμα: Η προβολή στην ελληνική εκπαίδευση της ιστορικής παρουσίας και προσφοράς του Ελληνισμού εκτός συνόρων.

Οι ελληνικοί πληθυσμοί σε όλες τις χώρες της Χερσονήσου του Αίμου έχουν μακραίωνη παρουσία και καθοριστική συμβολή στην ιστορία και τον πολιτισμό κάθε μίας από αυτές. Το ίδιο ισχύει και για την ελληνική παροικία στην Ουκρανία, όπως και για τους ελληνικής καταγωγής ελληνόφωνους πληθυσμούς της Νότιας Ιταλίας.

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός

  1. Ποιες αναφορές (εντός διδακτέας ύλης) υπάρχουν στα βιβλία των ελληνικών σχολείων για την ελληνική παρουσία στις ανωτέρω χώρες, από τις οποίες να αντιλαμβάνονται οι μαθητές την ιστορία και τη σημασία της;
  2. Ποιες αναφορές υπάρχουν για τη συμβολή των ελληνικών πληθυσμών των ανωτέρω χωρών στα γράμματα και τον πολιτισμό των χωρών όπου κατοικούν;
  3. Ποιες αναφορές υπάρχουν για τη σημερινή παρουσία των ελληνικών πληθυσμών στις ανωτέρω χώρες;
  4. Ποια εκπαιδευτικά προγράμματα προτίθεται το υπουργείο Παιδείας να υλοποιήσει για τη γνωριμία του μαθητικού πληθυσμού της πατρίδας μας με τη διαχρονική και τη σημερινή παρουσία των Ελλήνων στις χώρες αυτές;

Οι Βουλευτές
Ανδρέας Βορύλλας
Σπυρίδων Τσιρώνης

Η απάντηση Ζαχαράκη

ΘΕΜΑ: «Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ.867/4-11-2025»

Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Σύμφωνα με το αρ. πρωτ. 20077/19-11-2025 έγγραφο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής: «(…) Όσον αφορά στα σχολικά εγχειρίδια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης παραθέτουμε ενδεικτικά αναφορές στους ελληνικούς πληθυσμούς της Χερσονήσου του Αίμου, καθώς και σ’ αυτούς της Ουκρανίας και της Νότιας Ιταλίας ως εξής:

Στην Ιστορία της Γ΄ τάξης, το κεφάλαιο «Η Μινωική Κρήτη» (σ. 115-116), ανάμεσα στα άλλα, αναφέρεται στις αποικίες των Μινωιτών και στις σχέσεις τους με άλλα μέρη της Μεσογείου. Υπάρχει μάλιστα ο χάρτης 6 (σ. 116) που αναδεικνύει τη σχέση τους με την Κάτω Ιταλία. Επίσης, στις οδηγίες διδασκαλίας σχ. έτους 2025-2026, σ. 257 αναφέρεται: «Να δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση της εικόνας 6 (χάρτης)» (https://www.iep.edu.gr/yli-kai-odigies- didaskalias-mathimaton-protovathmias-gia-to-scholiko-etos-2025-2026/). Στην Ιστορία της Δ΄ τάξης, στο κεφάλαιο «Νέες αποικίες των Ελλήνων» (σ. 17-20) επισημαίνεται πως στα Αρχαϊκά χρόνια ιδρύθηκαν πολλές αποικίες στα παράλια της Μεσογείου και του Εύξεινου Πόντου και παρατίθεται σχετικός χάρτης 1 (σ. 17). Επιπρόσθετα, στις οδηγίες διδασκαλίας σχ. έτους 2025-2026, σ. 264 αναφέρεται: «Προτείνεται να δοθεί έμφαση στην αξιοποίηση του Χάρτη 1 και του Παραθέματος 2, και να γίνει συσχέτιση με το σήμερα, τη μετανάστευση για οικονομικο-κοινωνικούς ή/και πολιτικούς λόγους» (https://www.iep.edu.gr/yli-kai-odigies- didaskalias-mathimaton-protovathmias-gia-to-scholiko-etos-2025-2026/).

Στην Ιστορία της Ε΄ τάξης, στο 2ο κεφάλαιο (σ. 12-13) που τιτλοφορείται «Οι Έλληνες “κατακτούν” τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους» υπογραμμίζεται πως «Οι Ρωμαίοι […] γνώρισαν από κοντά τον πολιτισμό των Ελλήνων. Γοητεύτηκαν από τους ωραίους ναούς, τα αγάλματα των θεών και των ηρώων, τα θέατρα και τα στάδιά τους, τις τοπικές και τις πανελλήνιες γιορτές τους.» και πιο κάτω «Κτίζουν σπίτια και δημόσια κτίρια με ελληνικά σχέδια […] Μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα […] Παίρνουν Έλληνες δασκάλους για τα παιδιά τους» και τονίζεται πως το λατινικό αλφάβητο βασίζεται στο ελληνικό.

Στην Ιστορία της ΣΤ΄ τάξης οι αναφορές εκτείνονται σε 4 κεφάλαια. Στο 6ο («Οι Έλληνες των παροικιών και των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών», σ. 48-51) επισημαίνεται πως κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας αρκετοί Έλληνες μετανάστευσαν σε άλλες περιοχές, δημιουργώντας παροικίες στα Βαλκάνια, στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες και σε άλλες περιοχές, όπου «Με την πάροδο του χρόνου χτίστηκαν μοναστήρια αλλά και κοινοτικά σχολεία», ενώ παράλληλα «Οι Έλληνες μετανάστες φρόνησαν για την έκδοση ελληνικών βιβλίων, περιοδικών και εφημερίδων». Παρατίθεται δε και σχετικός χάρτης (σ. 51), όπου επισημαίνονται οι πιο σημαντικές πόλεις με ελληνικούς πληθυσμούς στη Χερσόνησο του Αίμου, στην Κάτω Ιταλία στην Ουκρανία κ.α. Αντίστοιχα, στο κεφάλαιο για τη «Φιλική Εταιρεία» (σ. 74-77) αναφέρεται η εγγραφή μελών στις ελληνικές παροικίες του εξωτερικού και στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες και υπάρχει φωτογραφία του σπιτιού στην Οδησσό, στο οποίο ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία.

Τέλος, στο Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων της Γ΄-Δ΄ Δημοτικού παρατίθεται το παραμύθι «Ο μόχθος της μύγας» (σ. 61-62) που προέρχεται από την Καλαβρία της Κάτω Ιταλίας, αναδεικνύοντας έτσι τους δεσμούς μεταξύ της μητροπολιτικής Ελλάδας και των τότε αποικιών.

Όσον αφορά στα σχολικά εγχειρίδια της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τονίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες, κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, μέσω των πληροφοριών που λαμβάνουν, ιδίως στο μάθημα της Ιστορίας, ενθαρρύνονται να διερευνήσουν τη διαχρονική παρουσία του ελληνικού πληθυσμού σε περιοχές, όπως η Χερσόνησος του Αίμου, τα παράλια του Ευξείνου Πόντου (π.χ. η σημερινή Ουκρανία), αλλά και η λεγόμενη «Μεγάλη Ελλάδα» (Κάτω Ιταλία, Σικελία). Η πλειοψηφία των συγκεκριμένων αναφορών στα σχολικά εγχειρίδια έχει ενταχθεί στους βασικούς διδακτικούς στόχους που πρέπει να καλυφθούν υποχρεωτικά στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου, καθώς και στη διδακτέα- εξεταστέα ύλη της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας όλων των τάξεων του Λυκείου, ώστε να διασφαλιστεί πως το εν λόγω θέμα θα τύχει της δέουσας προσοχής εκ μέρους των εκπαιδευτικών και των μαθητών/μαθητριών (https://www.iep.edu.gr/yli-kai- odigies-didaskalias/).

Ειδικότερα, ως αφετηρία για την πραγμάτευση της συγκεκριμένης θεματικής τίθεται η περίοδος του λεγόμενου Δεύτερου Αποικισμού (8ος-6ος αι. π.Χ.), που σηματοδοτεί την εξάπλωση του ελληνισμού σε ολόκληρο τον μεσογειακό χώρο, καθώς και στα παράλια του Εύξεινου Πόντου. Η ενότητα αυτή εμπεριέχεται τόσο στο βιβλίο Ιστορίας της Α΄ Γυμνασίου («1. Αποικιακή εξάπλωση», σ. 43-44), όσο και σε αυτό της Α΄ Λυκείου («Ο δεύτερος αποικισμός, 8ος-6ος αι. π.Χ.», σ. 88-92), συνοδευόμενη από σχετικούς χάρτες, οι οποίοι αποτυπώνουν τα ονόματα των αποικιών που ιδρύθηκαν κατά την αρχαϊκή εποχή, αλλά και ιστορικές πηγές, ώστε οι μαθητές/μαθήτριες να τις μελετήσουν και να κατανοήσουν τα αίτια και τη διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας, καθώς και τις ποικίλες συνέπειες (οικονομικές, κοινωνικές, πολιτισμικές) της εξάπλωσης των Ελλήνων στον τότε γνωστό κόσμο. Ειδικά, στον τομέα του πολιτισμού, τονίζεται το γεγονός πως οι Έλληνες άποικοι μετέφεραν τον τρόπο ζωής, τη γλώσσα και την τέχνη στους τόπους εγκατάστασής τους, ήρθαν σε επαφή με τους γηγενείς κατοίκους και, σε αρκετές περιπτώσεις, μετέδωσαν σε αυτούς στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού, με κυριότερο παράδειγμα τη διάδοση της γραφής στις συγκεκριμένες περιοχές (π.χ. επίδραση του ελληνικού αλφαβήτου στη διαμόρφωση του λατινικού).

Επιπρόσθετα, σημαντικός σταθμός στη διαχρονική επίδραση του ελληνισμού στις περιοχές της Χερσονήσου του Αίμου και του Εύξεινου Πόντου αποτελεί ένα γεγονός που συντελέστηκε κατά την περίοδο της Ρωμαϊκής και συνακόλουθα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η ενοποίηση μεγάλου μέρους της Ανατολικής Μεσογείου, συμπεριλαμβανομένων και τμημάτων της Ιταλίας, μέσω του εξελληνισμού της, αλλά και της παράλληλης διάδοσης του Χριστιανισμού, γεγονός που ενισχύθηκε με την παρουσία ελληνικών-χριστιανικών πληθυσμών στις προαναφερόμενες περιοχές (Ιστορία Β΄ Γυμνασίου:

«1. Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη», σ. 7-9· Ιστορία Α΄ Λυκείου: «1.2. Μ. Κωνσταντίνος: Εκχριστιανισμός και ισχυροποίηση της ρωμαϊκής Ανατολής», σ. 238-241· «1.4. Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους», σ. 247-249· «2.2. Η ελληνοχριστιανική οικουμένη», σ.258-260). Προς την ίδια κατεύθυνση συντέλεσε και η διάδοση του χριστιανισμού, εκ μέρους του Βυζαντίου, στους βαλκανικούς λαούς (π.χ. Σέρβοι, Βούλγαροι) και στους Ρώσους, εξέλιξη που άσκησε σημαντική επίδραση στα γράμματα και στις τέχνες τους, όπως στην περίπτωση της διαμόρφωσης του γλαγολιτικού-κυριλλικού αλφαβήτου (Ιστορία Β΄ Γυμνασίου: «1. Οι Σλάβοι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο», σ. 23· «2. Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο», σ. 24-25· «4. Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βούλγαρους», σ. 39-40· «6. Η ίδρυση, η εξέλιξη και ο εκχριστιανισμός του Ρωσικού Κράτους», σ. 43-44· Ιστορία Β΄ Λυκείου: «α. Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων», σ. 32-33).

Οι προαναφερόμενες εξελίξεις, σε συνδυασμό με άλλους παράγοντες (π.χ. οικονομικούς, κοινωνικούς) είχαν ως αποτέλεσμα τη σταδιακή διαμόρφωση ισχυρών ελληνικών παροικιών σε περιοχές της Βαλκανικής Χερσονήσου, όπως οι παραδουνάβιες ηγεμονίες της Μολδαβίας και της Βλαχίας, αλλά και στις βόρειες ακτές του Εύξεινου Πόντου (π.χ. Οδησσός της σημερινής Ουκρανίας), που αποτέλεσαν χώρους δράσης εύπορων Ελλήνων εμπόρων και έντονης πνευματικής κίνησης, μέσω της διάδοσης των ιδεών του Ευρωπαϊκού και, εν συνεχεία, του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Μάλιστα, για την περίπτωση του Ρήγα Βελεστινλή επισημαίνεται το όραμά του για την κοινή εξέγερση όλων των βαλκανικών λαών εναντίον των Οθωμανών και την ίδρυση μιας παμβαλκανικής Ελληνικής Δημοκρατίας. Επιπλέον, δεν είναι τυχαίο το γεγονός πως στην Οδησσό ιδρύθηκε το 1814 η Φιλική Εταιρεία, ενώ οι παραδουνάβιες ηγεμονίες επιλέχθηκαν από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη ως αφετηρία για το πρώτο ξέσπασμα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821. Συγχρόνως, τόσο κατά την προεπαναστατική περίοδο, όσο και μετά την ίδρυση του πρώτου ανεξάρτητου ελληνικού κράτους οι Έλληνες των παροικιών του εξωτερικού (π.χ. στα εμπορικά κέντρα του Δούναβη και των παραλίων του Εύξεινου Πόντου) αποτέλεσαν διαχρονικά μια δυναμική παρουσία στους τομείς του εμπορίου, της ναυτιλίας και του πολιτισμού (Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου: «5. Ο ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. έως τις αρχές του 19ου αι.», σ. 23-25· «7. Η Φιλική Εταιρεία και η κήρυξη της ελληνικής επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες», σ. 28-29· Ιστορία Β΄ Λυκείου: «δ. Οι επιδράσεις του Διαφωτισμού», σ. 164-166· Ιστορία Γ΄ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών & Σπουδών Υγείας και Σπουδών Οικονομίας & Πληροφορικής: «3. Η Ελληνική Επανάσταση του 1821 – Ένα μήνυμα ελευθερίας για την Ευρώπη», σ. 16 κ.εξ.· Ιστορία Γ΄ Λυκείου Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών: «1. Το εμπόριο», σ. 17-20· «2. Η εμπορική ναυτιλία», σ. 20-23).

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως σε ένα σχολικό εγχειρίδιο που επιχειρεί μια ολιστική προσέγγιση κάποιας ιστορικής περιόδου (π.χ. Αρχαία, Βυζαντινή, Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία) και εντός της περιορισμένης έκτασης συγκεκριμένων ενοτήτων (π.χ. Δεύτερος Ελληνικός Αποικισμός) δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν εκτενείς και εις βάθος αναφορές σε ένα μεμονωμένο θέμα, όπως αυτό του εκτός των συνόρων ελληνισμού. Όμως, η παρουσίαση ενδεικτικών πληροφοριών, όπως αυτές που αναφέρθηκαν προηγουμένως, μαζί με το σχετικό οπτικό υλικό και τις γραπτές μαρτυρίες που θα μελετηθούν από τους/τις μαθητές/τριες, δύναται να συνδράμει στην ουσιαστική κατανόηση του θέματος.

Προς αυτήν την κατεύθυνση θα συντελέσει και η εισαγωγή του θεσμού του Πολλαπλού Βιβλίου, σε συνδυασμό με την εφαρμογή των νέων Προγραμμάτων Σπουδών για όλα τα γνωστικά αντικείμενα, συμπεριλαμβανομένης της Ιστορίας, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές/τριες να έρχονται σε επαφή με πλουσιότερο υλικό. Με δεδομένη μάλιστα την ενσωμάτωση στα υπό αξιολόγηση διδακτικά πακέτα ποικίλων ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων θα υπάρχει η δυνατότητα εμπλουτισμού θεματικών ενοτήτων που συνδέονται με τον ελληνισμό που ζει εκτός συνόρων, κατά τρόπο (επιστημονικό, μεθοδολογικό, παιδαγωγικό), ο οποίος εντάσσεται στην κεντρική στόχευση της εκπαιδευτικής πολιτικής για ενθάρρυνση των μαθητών/τριών να ανακαλύψουν με διερευνητικό τρόπο την ιστορική γνώση και να ανασυνθέσουν κριτικά το ιστορικό παρελθόν, αναπόσπαστο τμήμα του οποίου αποτελεί η διαχρονική παρουσία Ελλήνων σε περιοχές, όπως η Χερσόνησος του Αίμου, η Κάτω Ιταλία και η σημερινή Ουκρανία (…)».

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Έκτακτο επίδομα έως 1.700 ευρώ σε εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα

Η πιο εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών στην Ελλάδα σε 2 ημέρες στα χέρια σου - Δίνεις από το σπίτι σου

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκπαιδευτικοι
Απόφαση - ορόσημο του Διοικητικού Εφετείου Χανίων: Μονιμοποίηση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του 2020 και 2021
Η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Χανίων αποτελεί μια κρίσιμη εξέλιξη στο ζήτημα της μονιμοποίησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και ενδέχεται να...
Απόφαση - ορόσημο του Διοικητικού Εφετείου Χανίων: Μονιμοποίηση νεοδιόριστων εκπαιδευτικών του 2020 και 2021
Υπουργείο Παιδείας
Ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί: Απλοποιείται η εγγραφή στην επετηρίδα
Τι προβλέπει η απόφαση που υπέγραψε η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη σχετικά με την ένταξη στην επετηρίδα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
Ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί: Απλοποιείται η εγγραφή στην επετηρίδα
βουνό
Η φύση ζητά δικαιοσύνη: Πανελλαδική πορεία για την υπεράσπιση των βουνών στις 11/12
Συγκεντρώσεις και εκδηλώσεις σε όλη τη χώρα για την Παγκόσμια Ημέρα Βουνού, με χιλιάδες πολίτες να υψώνουν φωνή απέναντι στην περιβαλλοντική λεηλασία
Η φύση ζητά δικαιοσύνη: Πανελλαδική πορεία για την υπεράσπιση των βουνών στις 11/12