Η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου επισημαίνει ότι η εφαρμογή του πολλαπλού σχολικού βιβλίου αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις, με την υπουργό Παιδείας να ενημερώνει για τον κίνδυνο τα νέα βιβλία να μην είναι έτοιμα έως τον Σεπτέμβριο του 2027.
Η ανακοίνωση τονίζει πως ο αρχικός σχεδιασμός ήταν μη ρεαλιστικός, ότι οι συγγραφικές ομάδες εργάζονται επί δύο χρόνια χωρίς καμία αποζημίωση, και πως τα βιβλία της Β΄ και Γ΄ Λυκείου δεν ήταν δυνατό να ολοκληρωθούν με τα χρονικά περιθώρια που δόθηκαν.
Παράλληλα, σημειώνεται ότι η διαδικασία κινδυνεύει να οδηγηθεί σε αδιέξοδο, ενώ απευθύνεται κάλεσμα στο Υπουργείο Παιδείας για άμεση ενημέρωση, ουσιαστικό διάλογο και ξεκάθαρο χρονοδιάγραμμα πληρωμών.
Αναλυτικά το Δελτίο Τύπου:
Σε δημοσιεύματα στον ηλεκτρονικό τύπο διαβάσαμε πως η υπουργός Παιδείας, κυρία Ζαχαράκη, ενημέρωσε τον πρωθυπουργό για την «καθυστέρηση έκδοσης των νέων σχολικών βιβλίων» που ετοιμάστηκαν ή ετοιμάζονται στο πλαίσιο της διαδικασίας του πολλαπλού σχολικού βιβλίου και διατύπωσε προς τον πρωθυπουργό τον «προβληματισμό» για το εάν το σύνολο των βιβλίων του Δημοτικού, του Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου θα είναι τον Σεπτέμβρη του 2027 στα σχολεία. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ επιρρίπτουν στους εκδότες την ευθύνη για όλες τις καθυστερήσεις! Παράλληλα, στις 3/11/2025 έληξε η προθεσμία υποβολής διδακτικών βιβλίων για τη Β΄ και για τη Γ΄ Λυκείου και, όπως μας ενημέρωσαν τα μέλη μας που συμμετέχουν στη διαδικασία –αλλά και όπως είχαμε έγκαιρα ενημερώσει ο Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ–, ήταν πολύ μικρός ο αριθμός των διδακτικών βιβλίων που υποβλήθηκαν και δεν καλύπτονται όλα τα γνωστικά αντικείμενα.
Σχετικά με τα παραπάνω θέλουμε να θυμίσουμε τα εξής:
1) Πολλές φορές –και πριν και μετά τη δημοσίευση της Πρόσκλησης– είχαμε επισημάνει πως ο αρχικός σχεδιασμός του έργου είχε πολλά προβλήματα και είχαμε δηλώσει πως το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, αφενός σχεδίασαν ένα φαραωνικό έργο, αφετέρου έθεσαν μη ρεαλιστικά χρονοδιαγράμματα για την υλοποίησή του, γιατί αυτό εξυπηρετούσε προεκλογικούς σχεδιασμούς. Ήταν επόμενο να υπάρξουν προβλήματα και καθυστερήσεις. Αν το Υπουργείο Παιδείας είχε προχωρήσει σε σταδιακή και πιλοτική εφαρμογή του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου, όπως επανειλημμένα είχαμε προτείνει, τώρα ήδη τα πρώτα βιβλία θα ήταν στα σχολεία και θα είχε δοκιμαστεί το σύστημα στην πράξη, προκειμένου να γίνουν οι αναγκαίες προσαρμογές!
2) Από την πρώτη στιγμή τονίζαμε πως η Πρόσκληση παραβιάζει την ουσία του πολλαπλού σχολικού βιβλίου, η οποία είναι να έχουν οι εκπαιδευτικοί στη διάθεσή τους βιβλία με διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αντίθετα, η Πρόσκληση επέβαλε τέτοιες προδιαγραφές οι οποίες αντικειμενικά οδηγούσαν σε ομοιόμορφα βιβλία, τόσο ως προς τη δομή και το περιεχόμενό τους, ακόμα και ως προς τυποτεχνικά χαρακτηριστικά τους!
3) Οι συγγραφικές ομάδες έχουν καταβάλει, για περισσότερο από δύο χρόνια, πολύ μεγάλο κόπο και μόχθο για τη δημιουργία των διδακτικών πακέτων και έχουν σε μεγάλο βαθμό απογοητευτεί από τον τρόπο που εξελίχτηκε η διαδικασία, ενώ οι συμμετέχοντες (φυσικά πρόσωπα ή εκδοτικές επιχειρήσεις) έχουν ήδη προβεί σε πολύ μεγάλες δαπάνες για την υλοποίηση των διδακτικών βιβλίων και των ψηφιακών μαθησιακών αντικειμένων, χωρίς να έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ (!) μέχρι τώρα από το Υπουργείο Παιδείας, γεγονός που δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στη εύρυθμη λειτουργία τους, στη συνεπή εξυπηρέτηση των υποχρεώσεών τους και στον γενικότερο οικονομικό προγραμματισμό τους. Το σύστημα του πολλαπλού βιβλίου που έχει εξαγγείλει και διαφημίζει η κυβέρνηση μέχρι τώρα υλοποιείται με εργασία, μόχθο και έξοδα ιδιωτών, χωρίς το κράτος να έχει καταβάλει σε αυτούς ούτε ένα (1) ευρώ και χωρίς να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες αν και πότε θα πληρωθούν γι’ αυτά! Δεν μπορεί να υπάρξει άλλη καθυστέρηση στην πληρωμή των δικαιούχων. Πρέπει άμεσα να οριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την καταβολή των προβλεπόμενων αποζημιώσεων στα εγκεκριμένα βιβλία και να δρομολογηθούν οι σχετικές διαδικασίες.
4) Σχετικά με τα βιβλία για τη Β΄ και για τη Γ΄ Λυκείου είχαμε έγκαιρα και επανειλημμένα ενημερώσει το Υπουργείο Παιδείας και το ΙΕΠ, ότι δεν ήταν δυνατό να ετοιμαστούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2025. Τα μέλη μας που συμμετέχουν στη διαδικασία του πολλαπλού βιβλίου είχαν πολλές φορές ζητήσει να υπάρξει ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση των βιβλίων για τη Β' και για τη Γ' Λυκείου. Πρόκειται για βιβλία που συνδέονται με τις Πανελλαδικές εξετάσεις και δεν μπορεί να θεωρείται ότι είναι δυνατόν να ετοιμαστούν με προχειρότητα. Το Υπουργείο Παιδείας όχι μόνο δεν έδωσε καμία παράταση, αλλά δεν ζήτησε καν να ενημερωθεί από τους συμμετέχοντες για την πορεία των εργασιών τους. Το αποτέλεσμα ήταν να οδηγηθεί η διαδικασία σε φιάσκο με την υποβολή προς αξιολόγηση ελάχιστων βιβλίων για Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Το γεγονός αυτό μπορεί να σημαίνει:
α) Ή δεν υπάρχει επίγνωση για το τι απαιτείται να γίνει ώστε να συγγραφεί και να ετοιμαστεί πλήρως ένα σχολικό βιβλίο – και μάλιστα ένα σχολικό βιβλίο που θα συνδεθεί με το Εθνικό Απολυτήριο ή/και τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
β) Ή το Υπουργείο Παιδείας δεν επιθυμεί πλέον την εφαρμογή του συστήματος του πολλαπλού βιβλίου και στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και γι’ αυτό άφησε να οδηγηθεί η διαδικασία σε αδιέξοδο.
Επανειλημμένα επίσης, χωρίς να υπάρξει ανταπόκριση, έχουμε καλέσει κατά το τελευταίο διάστημα το Υπουργείο Παιδείας σε διάλογο σχετικά με διάφορες πλευρές της διαδικασίας του πολλαπλού βιβλίου. Ωστόσο, είναι πλέον επιτακτική υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει χωρίς άλλη χρονοτριβή σε αναλυτική ενημέρωση των συμμετεχόντων στη διαδικασία του πολλαπλού σχολικού βιβλίου και να δώσει απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη διαδικασία εφαρμογής του.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Νίκος Μακρής