Η Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης εκφράζει την έντονη αντίθεσή της στη σχεδιαζόμενη μετατροπή του 6ου Γυμνασίου και του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου σε «Ωνάσεια», υποστηρίζοντας ότι μια τέτοια εξέλιξη οδηγεί σε άμεση υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου και προωθεί μορφές ιδιωτικοποίησης.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η παράδοση σχολικών μονάδων στο Ίδρυμα Ωνάση δημιουργεί ένα σύστημα πολλών ταχυτήτων, ενισχύοντας μορφωτικές ανισότητες και επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τους μαθητές όσο και τους εκπαιδευτικούς.
Η ΕΛΜΕ τονίζει ότι στα πρώτα σχολεία που μετατράπηκαν σε «ΔΗΜΩΣ» παρατηρούνται υποβάθμιση υποδομών, ασταθές εργασιακό καθεστώς για τους εκπαιδευτικούς και αυξημένες πιέσεις μέσω συνεχούς αξιολόγησης.
Παράλληλα, επισημαίνεται ότι τα κτηριακά προβλήματα σε σχολεία του Δήμου παραμένουν άλυτα, γεγονός που εντείνει την ανησυχία για τις συνθήκες φοίτησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ε΄ ΕΛΜΕ ζητά την άμεση ανάκληση της απόφασης, ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης και δέσμευση για σχολεία ανοιχτά και ισότιμα για όλα τα παιδιά.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της Ε΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης:
Αιφνιδιαστικά και εν αγνοία της εκπαιδευτικής κοινότητας, η κυβέρνηση ένα χρόνο πριν παρέδωσε δημόσια σχολεία στο Ίδρυμα Ωνάση, προωθώντας την άμεση ιδιωτικοποίηση των δημόσιων σχολείων. Το Ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης όχι μόνο απολαμβάνει φοροαπαλλαγές για τις υποτιθέμενες δωρεές, αλλά εισέρχεται πρώτο στην αγορά ενός νέου εκπαιδευτικού συστήματος, με “αυτόνομες” και “αποκεντρωμένες” σχολικές μονάδες.
Η μετατροπή δημόσιων σχολείων σε Ωνάσεια αποτελεί ένα σοβαρό πλήγμα στον χαρακτήρα του δημόσιου σχολείου. Το κράτος, αντί να αναλάβει συνολικά την ενίσχυση του δημόσιου σχολείου, υιοθετεί μια λογική ίδρυσης «επίλεκτων» σχολείων, περνώντας το μήνυμα ότι μόνο κάποια λίγα σχολεία θα ξεχωρίσουν, όσα θα έχουν την τύχη να «υιοθετηθούν» από κάποιον ιδιώτη, ενώ οδεύουμε προς δυο σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων, το σχολείο των «αρίστων», και το άλλο το υποβαθμισμένο δημόσιο σχολείο. Στο όνομα της “πολυτυπίας” της “κατηγοριοποίησης” και της “αριστείας” αφήνουν ακάλυπτα τα εκρηκτικά κενά στα όμορα σχολεία των πληβείων σε ακτίνα 500 μέτρων! Τα ΔΗΜΩΣ, μαζί με τα σχολεία που παρέχουν International Baccalaureate (IB), τις Ακαδημίες και τα κατηγοριοποιημένα σχολεία από την αυτοξιολόγηση των σχολικών μονάδων, είναι η βάση για τη δημιουργία ενός πολυτυπικού εκπαιδευτικού συστήματος, που θα προβάλλουν την “πραμάτεια” τους (προγράμματα, δράσεις, ομίλους), την οποία θα “αγοράζουν” οι γονείς-πελάτες. Είναι σχολεία αφιλόξενα για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, τη στιγμή που οι μορφωτικές ανισότητες με την Τράπεζα Θεμάτων και την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής έχουν οξυνθεί στο έπακρο: οι εξετάσεις εισαγωγής και το διαφοροποιημένο πρόγραμμα σπουδών γιγαντώνουν την ανάγκη των φροντιστηριακών μαθημάτων, μετατρέποντας τα παιδιά σε “άλογα κούρσας” είτε στην τρυφερή ηλικία της Στ΄ Δημοτικού, είτε στην Γ΄ Γυμνασίου.
Τα ΔΗΜΩΣ είναι μόνο κατ’ όνομα δημόσια σχολεία που δεν λειτουργούν σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία αλλά με τη σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση. Ο αριθμός και η εισαγωγή μαθητών μετά από εξετάσεις, ο τρόπος πρόσληψης προσωπικού και οι όροι εργασίας καθορίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο έχει ρόλο στο εκπαιδευτικό περιεχόμενο, ενώ οι σχολικές υποδομές παραδίδονται σ’ αυτό. Επίσης το κράτος παρέχει στο Ίδρυμα Ωνάση δωρεάν τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών. Αποτέλεσμα μαθητές να εκδιώκονται από το σχολείο της γειτονιάς τους και να αναζητούν σχολείο, ενώ οι εκπαιδευτικοί χάνουν τις οργανικές τους και αναζητούν σχολείο ως υπεράριθμοι, με αβέβαιο πότε κι αν θα βρεθεί οργανική, όταν σε κάποιες ειδικότητες δεν υπάρχει ούτε ένα κενό, ή παραμένουν σε ένα σχολείο χωρίς κανένα δεδομένο εργασιακό δικαίωμα.
Τρεις μήνες μετά τη λειτουργία των πρώτων ΔΗΜΩΣ, η κατάσταση είναι αποκαλυπτική:
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν εκπαιδευτικοί που αναγκάστηκαν να μείνουν στα ΔΗΜΩΣ, τα σχολεία τους όχι μόνο δεν αναβαθμίστηκαν, αλλά υποβαθμίστηκαν και τεχνολογικά και αισθητικά. Σχολεία με εξοπλισμένα εργαστήρια πληροφορικής ή ακόμα και ρομποτικής, αίθουσες πολλαπλής χρήσης κλπ, τώρα έχουν μόνο διαδραστικούς, νέα κουφώματα-σε πολλές περιπτώσεις δυσλειτουργικά και βαψιματάκια τύπου νοσοκομείου! Τα αιτήματα των εκπαιδευτικών για μια σειρά αναλώσιμα υλικά, ικανοποιούνται με υπερβολική φειδώ, δεν υπάρχει σίτιση, ούτε καλύπτεται το κόστος μεταφοράς των μαθητών/τριών, το οποίο καλείται να καλύψει το κράτος.
Αλλάζουν άρδην οι εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών:
Δεν υπάρχουν οργανικές. Όλες είναι με θητεία και μέσα από συνεχή διαδικασία αξιολόγησης. Καταργείται η “οργανικότητα” με κριτήριο τα μαθήματα της Α΄ ανάθεσης: πολλοί εκπαιδευτικοί, παρότι καλύπτουν το υποχρεωτικό τους ωράριο με μαθήματα Α΄ ανάθεσης, εξαναγκάζονται να αφήσουν ώρες για να συμπληρώσουν με όμιλο. Τις ώρες αυτές τις καλύπτει το κράτος με πρόσληψη αναπληρωτών, οι οποίοι σε πολλά από αυτά, αποτελούν το 1/4 του προσωπικού! Η προϋπηρεσία των αναπληρωτών δεν αναγνωρίζεται, παρά μόνο αυτή στα Πρότυπα, κι όχι ως εργασιακό δικαίωμα αλλά ως προσόν! Σε αντάλλαγμα παίρνουν έξτρα μόρια, για την επαναπρόσληψή τους στα ΔΗΜΩΣ. Με όλα αυτά, μαζί με την ενεργοποίηση της διάταξης για πρόσληψη αναπληρωτών απευθείας από τοπικές ΔΔΕ, καταστρατηγούνται οι πίνακες πρόσληψης, ενισχύεται ο διχασμός των εκπαιδευτικών και σταδιακά κάθε εκπαιδευτικός θα τρέχει με τον προσωπικό του φάκελο (portfolio) να δίνει συνέντευξη για να βρει δουλειά.
Το ωράριο λειτουργίας είναι υποχρεωτικά μέχρι τις 4 μ.μ, με τις δύο τελευταίες ώρες να αφιερώνονται στην υποχρεωτική λειτουργία σε ομίλους, που πλέον εντάσσονται στο εργασιακό ωράριο. Κάθε εκπαιδευτικός ενός ΔΗΜΩΣ είναι υποχρεωμένος να λειτουργεί 2 έως 5 ομίλους, με τουλάχιστον, 15 μαθητές/όμιλο και μπορούν να είναι δίωροι, τρίωροι ή τετράωροι. Η λειτουργία των ομίλων οδηγεί σε εντατικοποίηση και εργασιακή εξόντωση, αβεβαιότητα, ασφυκτική πίεση και ενίσχυση της λογοδοσίας. Αν, για παράδειγμα, μειωθεί ο αριθμός των παιδιών σε ένα όμιλο, λόγω και του γνωστού φόρτου εξωσχολικών δραστηριοτήτων, ο εκπαιδευτικός μπορεί να βρεθεί και υπόλογος στην επικείμενη αξιολόγηση ως μη ικανός να κρατήσει τον όμιλο του! Δημιουργούν πολλές ταχύτητες εκπαιδευτικών, ενώ στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κανένα ωράριο. Τεράστιο πλήγμα στις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών/τριών: Οι όμιλοι ρευστοποιούν σταδιακά τα αναλυτικά προγράμματα, αντικαθιστώντας δομημένα γνωστικά αντικείμενα, μετατρέπουν τη μόρφωση σε παροχή δεξιοτήτων.
Πρόσφατα κλιμάκιο του ιδρύματος Ωνάση με συνοδεία μηχανικών του ιδρύματος και Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης επισκέφτηκαν το συγκρότημα του 9ου Γυμνασίου και ΓΕΛ Αθήνας στα Άνω Πετράλωνα με σκοπό να κάνουν αυτοψία στους χώρους των σχολείων προκειμένου να εξετάσουν τη δυνατότητα μετατροπής τους σε «Ωνάσεια». Πρόκειται, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για την ανίχνευση της δυνατότητας επέκτασης του δικτύου των Ωνάσειων Σχολείων, πέρα από την αρχική συμφωνία για τις 22 σχολικές μονάδες.
Η Ε ΕΛΜΕ, αμέσως μετά την ανακοίνωση μετατροπής δημόσιων σχολείων σε Ωνάσεια, μπήκε μπροστά στην οργάνωση κινητοποιήσεων από εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς, αναδεικνύοντας την επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών. Τα στοιχεία από τη λειτουργία των πρώτων ΔΗΜΩΣ, όχι μόνο επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις μας, αλλά επιβάλλουν τη συνέχιση του αγώνα για να μην μετατραπούν το 6ο Γυμνάσιο και του 3ο ΓΕΛ Ευόσμου σε “Ωνάσεια” Ευόσμου από τη χρονιά 2026-2027. Τα τεράστια κτηριακά προβλήματα στα σχολεία του Δήμου Κορδελιού Ευόσμου, με τη λειτουργία υπόγειων και ακατάλληλων αιθουσών σε πολλά από αυτά, όπως και πρόσφατα αναδείχθηκαν, και τα υπερπληθή τμήματα δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για τις συνθήκες εκπαίδευσης, αν οι μαθητές αποκλεισθούν από τα δύο σχολεία που προορίζουν για Ωνάσεια.
Ο αγώνας μας για την κατάργηση των Ωνασείων και για το ενιαίο δωρεάν δημόσιο σχολείο όλων των παιδιών με ίσες ευκαιρίες και σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και την αξιοπρέπεια των συναδέλφων, συνεχίζεται, ενάντια στην κατηγοριοποίηση σχολείων-μαθητών-εκπαιδευτικών.
Η δημοτική αρχή Ευόσμου-Κορδελιού, η οποία επέμενε να βλέπει ως θετική την απόφαση για μετατροπή των δύο σχολείων σε Ωνάσεια, κάτω από την πίεση των κινητοποιήσεων και γνωρίζοντας το εκρηκτικό πρόβλημα της σχολικής στέγης στην περιοχή, καλλιέργησε ψευδαισθήσεις ότι αυτά μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα, αν “κατασκευαστούν σχολεία επειγόντως”, δεσμευόμενη ότι θα καταργηθούν οι υπόγειες αίθουσες και υποσχόμενη ότι κανένα παιδί της περιοχής δεν θα αποκλειστεί. Αλλά, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Οι υπόγειες αίθουσες συνεχίζουν να λειτουργούν σε πολλά σχολεία και κανένα καινούργιο σχολείο δεν κτίζεται. Η δημοτική αρχή Κορδελιού Ευόσμου οφείλει να τηρήσει τις δεσμεύσεις της και να ζητήσει να μην μετατραπούν σε Ωνάσεια το 6ο Γυμνάσιο και το 3ο ΓΕΛ Ευόσμου.
Σε αυτό το πλαίσιο, απαιτούμε:
- Την άμεση ανάκληση της μετατροπής του 6ου Γυμνασίου και του 3ου ΓΕΛ Ευόσμου σε “Ωνάσεια”.
- Όχι στην ιδιωτικοποίηση! Έξω το Ίδρυμα Ωνάση, κάθε ιδιώτης και οι “χορηγοί” από τα σχολεία μας!
- Κάτω τα χέρια από τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών και τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών.
- Γενναία χρηματοδότηση των σχολικών μονάδων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών τους και την υλικοτεχνική τους υποδομή. Έκτακτη επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών εδώ και τώρα!
- Ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 20/11
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης