Μια ακόμη ανησυχητική ιστορία σχολικής καθημερινότητας έρχεται από τη Λάρισα, όπου το 1ο Δημοτικό Σχολείο βρέθηκε στο επίκεντρο έντονων αντιδράσεων, μετά την επαναλαμβανόμενη πτώση φωτιστικών μέσα σε αίθουσες διδασκαλίας – μάλιστα την ώρα μαθήματος. Το γεγονός, που από τύχη δεν οδήγησε σε τραυματισμό μαθητών ή εκπαιδευτικών, φανερώνει μια πραγματικότητα γνώριμη σε πολλές σχολικές μονάδες της χώρας: κτίρια γηρασμένα, συντηρήσεις που καθυστερούν και υποδομές που «ζητούν βοήθεια».
Στην ανακοίνωσή του, ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων κάνει λόγο για «επικίνδυνες καταστάσεις που πλέον δεν μπορούν να θεωρηθούν μεμονωμένες», τονίζοντας ότι μέσα σε λίγους μήνες σημειώθηκαν δύο περιστατικά πτώσης λαμπτήρων σε αίθουσα όπου βρίσκονταν παιδιά.
H καταγγελία των γονέων: “Αποφύγαμε τα χειρότερα από καθαρή τύχη”
Σύμφωνα με τον Σύλλογο:
Δύο λάμπες έπεσαν μέσα σε αίθουσα εν ώρα διδασκαλίας.
Το σχολικό κτίριο χαρακτηρίζεται ως παλιό και ασυντήρητο.
Παρά τις επανειλημμένες ειδοποιήσεις προς τον Δήμο Λαρισαίων, «δεν έχει γίνει ουσιαστική παρέμβαση».
Οι γονείς καταγγέλλουν ότι συστηματικά καλούνται να καλύπτουν με δικά τους χρήματα ελλείψεις σε υλικά και εξοπλισμό.
Το Διοικητικό Συμβούλιο μιλά για «αδιαφορία που είναι ανεπίτρεπτη», συνδέοντας τα περιστατικά με τη χρόνια υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων. Στο επίκεντρο της κριτικής βρίσκεται η λογική του «να περιμένουν κονδύλια» για παρεμβάσεις που αφορούν την ασφάλεια εκατοντάδων παιδιών.
Τι συμβαίνει με τα σχολικά κτίρια στην Ελλάδα;
Η πραγματικότητα των σχολικών κτιρίων
- Πάνω από 55% των σχολικών μονάδων έχουν ανεγερθεί πριν το 1980.
- Οι δήμοι έχουν την ευθύνη της συντήρησης, συχνά με περιορισμένους πόρους.
- Εκθέσεις του ΤΕΕ επισημαίνουν εδώ και χρόνια ότι απαιτούνται συστηματικοί έλεγχοι και σταθερή χρηματοδότηση για αντισεισμική θωράκιση και λειτουργική ασφάλεια.
Το φαινόμενο δεν περιορίζεται στη Λάρισα. Παρόμοια περιστατικά έχουν καταγραφεί κατά καιρούς σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και νησιωτικές περιοχές, με κοινή συνισταμένη το παλαιό κτιριακό απόθεμα και τη δυσκολία άμεσης ανταπόκρισης λόγω γραφειοκρατικών και οικονομικών δυσχερειών.
Η διάσταση της καθημερινότητας: Τι σημαίνει για έναν μαθητή να νιώθει ανασφάλεια;
Σχολείο δεν είναι μόνο βιβλία και θρανία· είναι χώρος ασφάλειας, δημιουργίας και παιδαγωγικής εμπιστοσύνης. Όταν όμως ένα παιδί βλέπει να πέφτει φωτιστικό από πάνω του, το μήνυμα που λαμβάνει είναι τελείως διαφορετικό.
Ψυχολόγοι επισημαίνουν ότι τέτοια περιστατικά επηρεάζουν την αίσθηση ασφάλειας και συγκέντρωσης των μαθητών, ενώ προκαλούν άγχος και στους εκπαιδευτικούς, που καλούνται να διαχειριστούν απρόβλεπτες καταστάσεις πέρα από τον παιδαγωγικό τους ρόλο.
Τι ζητούν οι γονείς – και τι μένει να γίνει
Οι γονείς του 1ου Δημοτικού Λάρισας ζητούν:
Άμεσο τεχνικό έλεγχο όλων των αιθουσών.
Αντικατάσταση φωτιστικών και επικίνδυνων εγκαταστάσεων.
Σαφές χρονοδιάγραμμα παρεμβάσεων.
Σταθερή χρηματοδότηση για τη συντήρηση των σχολικών μονάδων.
Το κεντρικό μήνυμα τους είναι ξεκάθαρο: «Η ασφάλεια και η αξιοπρέπεια των παιδιών δεν είναι πολυτέλεια· είναι δικαίωμα.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/11
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Λεωνίδας Βουρλιώτης