ζαχαρακη
Ζαχαράκη: 8.900 μόνιμοι διορισμοί το 2025 και 28.156 προσλήψεις αναπληρωτών για την τρέχουσα σχολική χρονιά

Με ερώτησή της στη Βουλή, η βουλεύτρια Κυριακή Μάλαμα φέρνει ξανά στο προσκήνιο τις μεγάλες ελλείψεις προσωπικού στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, παρά τις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες για έγκαιρη και πλήρη στελέχωση των σχολείων. Όπως αναφέρει στην ερώτησή της, «από τα 26.367 κενά σε εκπαιδευτικούς και ειδικό προσωπικό που είχαν δηλωθεί από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, 15.351 παραμένουν ακάλυπτα», αφήνοντας χιλιάδες μαθητές χωρίς παράλληλη στήριξη ή δασκάλους ειδικοτήτων.

Απαντώντας, η υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία για το σύστημα διορισμών και προσλήψεων των εκπαιδευτικών, το οποίο, όπως σημειώνει, «ρυθμίζεται με τις διατάξεις του Κεφ. Ε΄ (άρθρα 53-67) του ν.4589/2019 και έχει τεθεί υπό την αρμοδιότητα του Α.Σ.Ε.Π., το οποίο προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπουργού, «το 2025 διορίστηκαν συνολικά 8.900 μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, Ειδική Αγωγή και Μουσικά Σχολεία», ενώ για το ίδιο σχολικό έτος έχουν πραγματοποιηθεί «28.156 προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου». Ειδική αναφορά γίνεται και στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), όπου «πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά 195 προσλήψεις αναπληρωτών και 25 μόνιμων εκπαιδευτικών».

Παρά τα παραπάνω, η Κυριακή Μάλαμα υπογραμμίζει ότι η κατάσταση παραμένει οξεία: «Χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες ξεκίνησαν και συνεχίζουν τη σχολική χρονιά χωρίς εκπαιδευτικούς, με κενά στην παράλληλη στήριξη, με υπολειτουργία τμημάτων και με γονείς που αναγκάζονται να καλύπτουν ανάγκες από την τσέπη τους». Η ερώτησή της περιλαμβάνει πέντε επίκαιρα ερωτήματα προς την υπουργό, μεταξύ των οποίων η επιβεβαίωση του αριθμού των ακάλυπτων θέσεων και το σχέδιο για άμεση κάλυψή τους, καθώς και η ανάγκη για μαζικούς μόνιμους διορισμούς.

Η διαφορά ανάμεσα στα επίσημα στοιχεία και την πραγματικότητα στις σχολικές τάξεις φέρνει ξανά στο προσκήνιο το χρόνιο πρόβλημα της υποστελέχωσης, ιδιαίτερα στην Ειδική Αγωγή, όπου «ο αριθμός των μονίμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ αυξήθηκε ραγδαία από 708 το 2020 σε 3.423 τον Μάιο του 2025», αλλά τα κενά παραμένουν κρίσιμα για τη λειτουργία των σχολείων.

Η απάντηση της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη:

«Απάντηση στην Ερώτηση με αριθμ. πρωτ. 8860/29-9-2025»

Σε απάντηση του ανωτέρω Μέσου Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, κάνουμε γνωστά τα ακόλουθα:

Το σύστημα διορισμών και προσλήψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ρυθμίζεται με τις διατάξεις του Κεφ. Ε΄ (άρθρα 53-67) του ν.4589/2019 (Α΄ 13) και έχει τεθεί υπό την αρμοδιότητα του Α.Σ.Ε.Π., το οποίο προκηρύσσει και διενεργεί κάθε δύο σχολικά έτη διαδικασία κατάταξης με σειρά προτεραιότητας, κατά κλάδο και ειδικότητα, των υποψηφίων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. (άρθρο 54). Ειδικότερα, σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, ορίζονται διακριτοί πίνακες υποψηφίων Γενικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (άρθρο 56 παρ. 1 του ν.4589/2019):

«1. Οι υποψήφιοι για διορισμό ή πρόσληψη κατατάσσονται κατά κλάδο και ειδικότητα, καθώς και ανά μουσική ειδίκευση για τους υποψηφίους των κλάδων ΠΕ79.01 και ΤΕ16, στους ακόλουθους αξιολογικούς πίνακες κατάταξης, οι οποίοι ισχύουν έως τη λήξη του δεύτερου σχολικού έτους που έπεται της λήξης του σχολικού έτους κατά το οποίο έλαβε χώρα η δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως:

α) Πίνακας Α΄ (Εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης).

β) Πίνακας Β΄ (Εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης - Ε.Α.Ε.).

γ) Πίνακας Γ΄ (Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π.) που αναλύεται περαιτέρω σε:

αα) Πίνακα Γ1΄ (Ε.Ε.Π.), ββ) Πίνακα Γ2΄ (Ε.Β.Π.)»

Η κατάταξη διενεργείται βάσει μοριοδοτούμενων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών και προϋπηρεσίας), όπως αυτά ορίζονται στα άρθρα 57 «Κριτήρια αξιολογικού πίνακα εκπαιδευτικών Γενικής Εκπαίδευσης» και 58 «Κριτήρια αξιολογικού πίνακα Εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.». Οι ενταγμένοι στους οικείους αξιολογικούς πίνακες εκπαιδευτικοί μπορεί να διορίζονται, κατά τη διάρκεια ισχύος των πινάκων, σε θέσεις μονίμων ή να προσλαμβάνονται ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση (άρθρα 62-63).

Κατά το τρέχον έτος 2025 με τις υπό στοιχεία 101819/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3116), 101817/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3115) και 101814/Ε1/25-8-2025 (Γ΄ 3117) αποφάσεις, διορίστηκαν συνολικά 8.823 μόνιμοι εκπαιδευτικοί σε κενές οργανικές θέσεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Γενικής Εκπαίδευσης, καθώς και Μουσικών Σχολείων, αντιστοίχως. Συγκεκριμένα, διορίστηκαν 5.905 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (3.937 στη Γενική Εκπαίδευση και 1.968 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση) και 2.893 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1.615 στη Γενική Εκπαίδευση, 1.203 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, και 75 σε Μουσικά Σχολεία). Αξίζει να σημειωθεί ότι, επιπλέον, διορίστηκαν, για πρώτη φορά, 25 εκπαιδευτικοί για τα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ), κλάδων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Με την υπό στοιχεία 103394/Ε1/28-8-2025 (Γ΄ 3173) απόφαση, διορίστηκαν, επίσης, 77 μόνιμοι εκπαιδευτικοί κλάδου ΤΕ16 σε Μουσικά Σχολεία. Ως εκ τούτου, ο συνολικός αριθμός διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών ανήλθε σε 8.900.

Μετά και τους ως άνω διορισμούς, ο συνολικός αριθμός μόνιμων διορισμών των ετών 2020-2025, που έχουν διενεργηθεί σε εφαρμογή του ν.4589/2019 (Α΄13), ανέρχεται σε 44.756 εκπαιδευτικούς. Εξ αυτών 34.668 διορίστηκαν στην Γενική Εκπαίδευση, 8.905 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, 25 σε Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης (ΚΕΔΑΣΥ) και 1.158 σε Μουσικά Σχολεία.

Σχετικά με τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, αυτές γίνονται με βάση τα αρμοδίως δηλωθέντα λειτουργικά κενά, σύμφωνα με τις παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 4 «Προσδιορισμός λειτουργικών κενών» της υπ΄αριθμ. 104627/ΓΔ5/7.8.2020 (3344 Β΄) υ.α., με θέμα «Ρύθμιση θεμάτων πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομισθίων εκπαιδευτικών, μελών Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (Ε.Ε.Π.) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (Ε.Β.Π.)». Επιπλέον, σύμφωνα με την παρ. 9α του άρθρου 5 «Διαδικασία πρόσληψης και τοποθέτησης αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π.» της ως άνω υ.α. η τοποθέτηση των προσληφθέντων αναπληρωτών σε σχολικές μονάδες της περιοχής πρόσληψής τους γίνεται με απόφαση του οικείου Διευθυντή Εκπαίδευσης Για το τρέχον διδακτικό έτος 2025-2026, έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι 10-10-2025 συνολικά 28.156 προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, εκ των οποίων 19.477 στην Πρωτοβάθμια και 8.679 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση προσλήφθηκαν 12.946 εκπαιδευτικοί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ), και 6.531 εκπαιδευτικοί στην Γενική Εκπαίδευση, διαφόρων κλάδων και ειδικοτήτων. Αντίστοιχα, στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση πραγματοποιήθηκαν 3.717 προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΕΑΕ) και 4.901 προσλήψεις εκπαιδευτικών στην Γενική Εκπαίδευση, διαφόρων κλάδων/ειδικοτήτων, εκ των οποίων 283 προσλήψεις εκπαιδευτικών κλάδων ΠΕ79.01 και ΤΕ16 σε Μουσικά Σχολεία για τη διδασκαλία μουσικών ειδικεύσεων. Επιπλέον, διατέθηκαν για πρόσληψη στη Σιβιτανίδειο Δημόσια Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων, με απόφαση του οικείου Διοικητικού Συμβουλίου, 61 προσωρινοί αναπληρωτές κλάδων Β/θμιας Εκπ/σης. Από τις προαναφερθείσες προσλήψεις στην ΕΑΕ, οι 13.642 αφορούν στην παράλληλη στήριξη (11.433 στην Α/θμια και 2.209 στην Β/θμια), 2.826 σε ΣΜΕΑΕ/Τ.Ε. (1.418 στην Α/θμια και 1.408 στην Β/θμια). Στα ΚΕΔΑΣΥ προσλήφθηκαν 195 αναπληρωτές εκ των οποίων 95 στη Α/θμια και 100 στην Β/θμια. Περαιτέρω, στις 8/10/2025 ανακοινώθηκαν 284 προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπ/σης (117 στην Α/θμια, 166 στη Β/θμια και ενός προς διάθεση στη Σιβιτανίδειο) για την κάλυψη λειτουργικών κενών τα οποία προέκυψαν από μη αναλήψεις ή παραιτήσεις ήδη προσληφθέντων αναπληρωτών. Από τις τελευταίες προσλήψεις, 27 αφορούν στην Ειδική Αγωγή (17 στην Α/θμια και 10 στη Β/θμια), εκ των οποίων 18 στην παράλληλη στήριξη (12 στην Α/θμια και 6 στη Β/θμια).

Περαιτέρω, τα τελευταία 5 έτη ο αριθμός των μονίμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (ΣΜΕΑΕ, ΣΔΕΥ, ΚΕΔΑΣΥ) έχει αυξηθεί ραγδαία από 708 που ήταν τον Μάρτιο του 2020 (προ διορισμών) σε 3.423 κατά τον Μάϊο του 2025. Τον Αύγουστο του 2025, η αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΑΙΘΑ διενέργησε 993 διορισμούς μόνιμων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ, οι 195 εκ των οποίων πραγματοποιήθηκαν (για πρώτη φορά) σε ΚΕΔΑΣΥ.

Ως εκ τούτου το σύνολο των διορισμών από το 2020 και μετά ανά κλάδο και δομή διαμορφώνεται ως εξής:

Διορισμοί ΕΕΠ-ΕΒΠ

Για το σχολικό έτος 2025-2026, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. επιδιώκοντας τη στελέχωση των σχολείων ειδικής αγωγής και γενικής εκπαίδευσης καθώς και των δομών ειδικής αγωγής με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, διενέργησε την 1η φάση προσλήψεων μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ ήδη από τις 5/9/2025. Συνολικά έχουν γίνει, έως τις 13-10-2025, 3 φάσεις προσλήψεων που ανέρχονται σε 7.907 προσλήψεις αναπληρωτών μελών ΕΕΠ-ΕΒΠ (1η φάση/5-9: 6.224, 2η φάση/29-9: 1.556, 3η φάση για μη αναλήψεις/8-10:127) και τα στοιχεία ανά κλάδο και τύπο πρόσληψης παρουσιάζονται κάτωθι:

Πίνακας προσλήψεων

Μετά τη συγκέντρωση και επεξεργασία των λειτουργικών κενών που καταχωρούνται στο ΟΠΣΥΔ από τις αρμόδιες ΔΠΕ, ΔΔΕ και ΠΔΕ εγκρίνεται με σχετική πράξη Υπουργού ο τελικός αριθμός των προς πλήρωση λειτουργικών κενών σύμφωνα και με τις υφιστάμενες πιστώσεις των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με τους περιορισμούς που κατά περίπτωση υφίστανται. Κατόπιν ακολουθεί η ροή προσλήψεων.

Σημειώνεται ότι οι προσληφθέντες αναλαμβάνουν υπηρεσία απευθείας στην σχολική μονάδα ή δομή πρόσληψής τους αφού τοποθετηθούν σύμφωνα με τα ιεραρχημένα κενά που καταχωρούν στο ΟΠΣΥΔ οι ΔΠΕ, ΔΔΕ, ΠΔΕ όπως αναφέρεται και στη σχετική ρυθμιστική απόφαση για θέματα αναπληρωτών (ΦΕΚ 3344/Β/2020).

Η ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΣΟΦΙΑ ΖΑΧΑΡΑΚΗ

Δείτε εδώ αναλυτικά την απάντηση.

Η ερώτηση της βουλεύτριας Κυριακής Μάλαμα

Χιλιάδες κενά σε εκπαιδευτικούς και ειδικό προσωπικό μετά τη Β΄ φάση προσλήψεων

Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες περί έγκαιρης και πλήρους στελέχωσης, στις 25

Σεπτεμβρίου το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη Β΄ φάση προσλήψεων εκπαιδευτικών: 9.445

εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στη Γενική και την Ειδική Αγωγή,

καθώς και 1.556 μέλη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού (ΕΕΠ) και ειδικού βοηθητικού

προσωπικού (ΕΒΠ), δηλαδή σύνολο 11.001 προσλήψεις.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους συγκεντρωτικούς πίνακες κενών που δημοσίευσε ο εκπαιδευτικός Τύπος, από τα 26.367 κενά σε εκπαιδευτικούς και ειδικό προσωπικό που είχαν δηλωθεί από τις

Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, 15.351 παραμένουν ακάλυπτα. Πρόκειται για ελλείψεις που αφορούν:

• Τη Γενική Εκπαίδευση (δάσκαλοι, νηπιαγωγοί, καθηγητές ειδικοτήτων).

• Την Ειδική Αγωγή (παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης, σχολικοί νοσηλευτές, ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό).

Επειδή η κατάσταση αυτή σημαίνει ότι χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες σε όλη τη χώρα ξεκίνησαν και συνεχίζουν τη σχολική χρονιά χωρίς εκπαιδευτικούς, με κενά στην παράλληλη στήριξη, με υπολειτουργία τμημάτων και με γονείς που αναγκάζονται να καλύπτουν ανάγκες από την τσέπη τους.

Επειδή πρόκειται για συνειδητή πολιτική επιλογή που υποβαθμίζει το δημόσιο σχολείο και παραβιάζει κατάφωρα το συνταγματικό δικαίωμα στην ισότιμη εκπαίδευση.

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

1. Σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από τον εκπαιδευτικό Τύπο μετά τη Β΄ φάση παραμένουν ακάλυπτα 15.351 κενά. Επιβεβαιώνει το Υπουργείο τον

αριθμό αυτό και ποια είναι η αναλυτική κατανομή ανά βαθμίδα, ειδικότητα και περιοχή;

2. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο να προχωρήσει σε άμεση κάλυψη των κενών αυτών (π.χ. με νέα φάση προσλήψεων ή άλλες ενέργειες) και ποιο είναι το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής;

3. Γιατί δεν προχωράτε σε μαζικούς μόνιμους διορισμούς, ώστε να σταματήσει η διαρκής

ομηρία των αναπληρωτών και η χρόνια υποστελέχωση;

4. Δεδομένου ότι μέχρι σήμερα δεν έχει διασφαλιστεί η άμεση κάλυψη των μαθητών και μαθητριών που έχουν ανάγκη παράλληλης στήριξης, ειδικών παρεμβάσεων και υποστήριξης από το ειδικό εκπαιδευτικό και το ειδικό βοηθητικό προσωπικό — με αποτέλεσμα να παραμένουν για μήνες χωρίς τον κατάλληλο εκπαιδευτικό ή ειδικό — για ποιο λόγο το Υπουργείο δεν έχει επιλύσει το πρόβλημα και ποια συγκεκριμένα μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να πάψει αυτή η απαράδεκτη καθυστέρηση;

5. Θα δημοσιοποιήσει το Υπουργείο αναλυτικούς πίνακες κενών μετά τη Β΄ φάση, ώστε να υπάρξει διαφάνεια και αντικειμενική ενημέρωση της κοινωνίας;

Η ερωτούσα βουλευτής

Μάλαμα Κυριακή

Δείτε εδώ αναλυτικά την ερώτηση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μειονοτικό σχολείο Ξάνθης
Ξάνθη: Μαθητική κατάληψη «φωτιά» στο μειονοτικό σχολείο με φόντο τη Συνθήκη της Λωζάνης
Ξάνθη: «Καζάνι που βράζει» το Μειονοτικό Γυμνάσιο-Λύκειο — Καταγγελίες, πολιτικές προεκτάσεις και σκιές προβοκάτσιας
Ξάνθη: Μαθητική κατάληψη «φωτιά» στο μειονοτικό σχολείο με φόντο τη Συνθήκη της Λωζάνης
Πελετίδης
Κώστας Πελετίδης: "Αντί η κυβέρνηση να μας επιτίθεται, ας δώσει κρατική χρηματοδότηση για ασφαλή κτίρια"
H Δημοτική Αρχή υπογράμμισε πως αντί η κυβέρνηση να στοχοποιεί τον δήμαρχο, θα έπρεπε να διασφαλίσει την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση που...
Κώστας Πελετίδης: "Αντί η κυβέρνηση να μας επιτίθεται, ας δώσει κρατική χρηματοδότηση για ασφαλή κτίρια"