Σε θετικό και συνεργατικό κλίμα πραγματοποιήθηκε, την Τετάρτη 29 Οκτωβρίου 2025, η συνάντηση αντιπροσωπείας του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΑΣΑΝ) με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΥΠΑΙΘΑ), κ. Ιωάννη Παπαδομαρκάκη, τον συνεργάτη της Υπουργού Παιδείας κ. Ανδρέα Παπακωνσταντίνου και τον Γενικό Διευθυντή Ειδικής Αγωγής κ. Ιωάννη Μπουσδούνη.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΠΑΣΑΝ, η συζήτηση διεξήχθη «σε πολύ καλό κλίμα, με ουσιαστική διάθεση από το Υπουργείο να ακούσει και να κατανοήσει τα ζητήματα» που έθεσε ο Σύλλογος. Κοινός στόχος, όπως τονίστηκε, παραμένει η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και η ενίσχυση της ποιότητάς της.
Γ’ φάση προσλήψεων και έμφαση στην παράλληλη στήριξη
Η Γ’ φάση προσλήψεων αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου δεκαπενθημέρου του Νοεμβρίου, με στόχο την κάλυψη όσο το δυνατόν περισσότερων ολοήμερων τμημάτων στη γενική αγωγή, αλλά και τη στήριξη της ειδικής αγωγής μέσα από την κάλυψη αδειών και θέσεων παράλληλης στήριξης.
Ολοήμερα νηπιαγωγεία
Μέχρι την ολοκλήρωση της Γ’ φάσης, θα παραμείνει σε ισχύ το έγγραφο 7/11 5075/Δ1/18.09.2025 του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΙΘΑ, που ρυθμίζει τη λειτουργία των ολοημέρων.
Μόνιμοι διορισμοί και νέες πλατφόρμες χαρτογράφησης αναγκών
Ο ΠΑΣΑΝ βρίσκεται σε αναμονή επίσημων ανακοινώσεων του Υπουργείου για νέους μόνιμους διορισμούς στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα, από την πλευρά του ΥΠΑΙΘΑ ανακοινώθηκε η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “edu plan”, η οποία θα καταγράφει τις πραγματικές ανάγκες των σχολικών μονάδων της γενικής αγωγής, προκειμένου να αποφευχθούν αστοχίες και καθυστερήσεις.
Επιμορφώσεις και ρόλος Συμβούλων Εκπαίδευσης
Ο Σύλλογος ζήτησε:
Συστηματικές επιμορφώσεις με βάση τα επίσημα έγγραφα του Υπουργείου,
Τακτική επικοινωνία συμβούλων με σχολεία και εκπαιδευτικούς,
Θεσμοθετημένες ώρες επιμόρφωσης, τόσο στη γενική όσο και στην ειδική αγωγή.
Το ΥΠΑΙΘΑ φάνηκε θετικό σε αυτήν την κατεύθυνση.
Προϊσταμένες νηπιαγωγείων και διοικητική επιμόρφωση
Ο ΠΑΣΑΝ πρότεινε:
Μείωση ωραρίου για τις/τους νηπιαγωγούς που ασκούν διοικητικά καθήκοντα,
Επιμόρφωση σε συνεργασία με το ΙΕΠ, με έμφαση στη διοίκηση και διαχείριση σχολικών μονάδων.
Εξίσωση αδειών αναπληρωτριών – μονίμων
Ο Σύλλογος επανέφερε το πάγιο αίτημα για εξίσωση της άδειας ανατροφής μεταξύ αναπληρωτριών και μονίμων εκπαιδευτικών, ζητώντας νομοθετική ρύθμιση που θα διασφαλίζει ίσα δικαιώματα.
Κτιριακά προβλήματα και στεγαστικό ζήτημα
Τα κτιριακά προβλήματα των νηπιαγωγείων τέθηκαν εκ νέου, με το Υπουργείο να παραπέμπει το ζήτημα στους Δήμους, καθώς εμπίπτει στην αρμοδιότητά τους.
Παράλληλα, ο ΠΑΣΑΝ έθεσε το σοβαρό στεγαστικό πρόβλημα των αναπληρωτών, ζητώντας παράταση των μισθώσεων κατοικιών για όλη τη διάρκεια της υπηρεσίας.
Παράλληλη στήριξη και τμήματα ένταξης
Το ΥΠΑΙΘΑ τόνισε ότι ο θεσμός της παράλληλης στήριξης παραμένει διακριτός από τα τμήματα ένταξης, ενώ σχεδιάζεται πλήρης κάλυψη των ενεργών γνωματεύσεων ΚΕΔΑΣΥ.
Ο ΠΑΣΑΝ ζήτησε μη μετακινήσεις εκπαιδευτικών στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, ώστε να διασφαλιστεί η σταθερότητα των μαθητών.
Για τα τμήματα ένταξης, το Υπουργείο επεξεργάζεται νέο καθηκοντολόγιο και θα προχωρήσει σε πρακτικές επιμορφώσεις σε συνεργασία με το ΙΕΠ.
ΚΕΔΑΣΥ και ειδική αγωγή
Την επόμενη σχολική χρονιά προβλέπεται η κάλυψη 47 θέσεων στα ΚΕΔΑΣΥ, ενώ ετοιμάζεται νέος κανονισμός λειτουργίας και ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις ανάγκες της ειδικής αγωγής, με στόχο τον καλύτερο συντονισμό και την ενίσχυση των υποστηρικτικών δομών.
Ειδικά νηπιαγωγεία και κουλτούρα συμπερίληψης
Συζητήθηκαν οι ελλείψεις υποδομών και εξοπλισμού στα ειδικά νηπιαγωγεία, αλλά και η ανάγκη στενότερης συνεργασίας μεταξύ γενικών και ειδικών σχολείων, προκειμένου να ενισχυθεί η κουλτούρα συμπερίληψης.
Το ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΑΣΑΝ)
Συνάντηση του Πανελληνίου Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΑΣΑΝ) με τον Γενικό Γραμματέα Ι. Παπαδομαρκάκη, τον συνεργάτη της Υπουργού Παιδείας Α. Παπακωνσταντίνου και τον Γενικό Διευθυντή Ειδικής Αγωγής Ι. Μπουσδούνη.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε σε πολύ καλό κλίμα, με ουσιαστική συζήτηση και διάθεση από το ΥΠΑΙΘΑ να ακούσει και να κατανοήσει τα ζητήματα που θέσαμε. Όπως πάντα, οι συζητήσεις μας είναι εποικοδομητικές, με κοινό στόχο, τόσο από την πλευρά του Συλλόγου όσο και από το Υπουργείο ,την αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και τη βελτίωση της ποιότητάς της.
Μετά από τη συνάντηση που πραγματοποιήσαμε την *Τετάρτη 29/10/2025*, παραθέτουμε τα κύρια σημεία της συζήτησης και τις απαντήσεις που λάβαμε σχετικά με κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης
Γ’ ΦΑΣΗ ΠΡΟΣΛΗΨΕΩΝ
Η Γ’ φάση αναμένεται το πρώτο 15νθήμερο του Νοεμβρίου, με στόχο να καλυφθεί ο μέγιστος αριθμός ολοήμερων τμημάτων στη γενική αγωγή και να δοθεί έμφαση στην παράλληλη στήριξη και την κάλυψη αδειών στην ειδική αγωγή.
ΟΛΟΗΜΕΡΑ
Το έγγραφο 7/11 5075/Δ1/18.09.2025 που στάλθηκε από τον Γενικό Γραμματέα του ΥΠΑΙΘΑ κ. Ι. Παπαδομαρκάκη θα ισχύει μέχρι την υλοποίηση της Γ’ φάσης, όπου θα καλυφθούν τα κενά των ολοημέρων.
ΜΟΝΙΜΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ
Αναμένουμε επίσημη ανακοίνωση από το ΥΠΑΙΘΑ για τον προγραμματισμό νέων διορισμών. Ο σύλλογος παρακολουθεί στενά το ζήτημα και θα επανέλθει με νεότερη ενημέρωση.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Τονίσαμε την ελλιπή χαρτογράφηση των αναγκών από τις Διευθύνσεις, που οδηγεί σε μη κάλυψη κενών και δημιουργεί προβλήματα στην ποιότητα εκπαίδευσης. Το ΥΠΑΙΘΑ μας ενημέρωσε ότι θα δημιουργηθεί ηλεκτρονική πλατφόρμα “edu plan”, όπου θα καταγράφονται οι ανάγκες της γενικής αγωγής.
ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ζητήσαμε:
* Επιμορφώσεις πάνω στα επίσημα έγγραφα του ΥΠΑΙΘΑ, ώστε να αποφεύγονται παρερμηνείες.
* Πιο συχνή επικοινωνία με σχολικές μονάδες και εκπαιδευτικούς.
* Τακτικές επιμορφώσεις σε θεσμοθετημένες ώρες, τόσο στη γενική όσο και στην ειδική αγωγή, σε συνεργασία μεταξύ τους.
ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΕΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ
Το ΥΠΑΙΘΑ αναγνώρισε τις δυσκολίες των σχολικών μονάδων και προτάθηκαν από το σύλλογο: * Μείωση ωραρίου στις/στους νηπιαγωγούς. * Επιμόρφωση σε συνεργασία με το ΙΕΠ για διοικητικά και διαχειριστικά θέματα.
ΑΔΕΙΕΣ
Ύστερα από συνεχείς συζητήσεις που είχαμε κάνει με το ΥΠΑΙΘΑ έτσι και τώρα θέσαμε ξανά το βαθμό αναγκαιότητας για τη νομοθετική ρύθμιση της εξίσωσης της άδειας ανατροφής μεταξύ αναπληρωτριών και μονίμων.
ΚΤΙΡΙΑΚΟ
Παρουσιάσαμε τα προβλήματα των νηπιαγωγείων σχετικά με τις κτιριακές υποδομές και τις λειτουργικές ελλείψεις. Μας παρέπεμψαν στους Δήμους, καθώς το ζήτημα δεν ανήκει στη δικαιοδοσία του ΥΠΑΙΘΑ.
ΣΤΕΓΑΣΗ
Θέσαμε το σοβαρό στεγαστικό πρόβλημα των αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών. Ζητήθηκε περαιτέρω μίσθωση των κατοικιών ίσης σε διάρκεια με το χρόνο υπηρεσίας των εκπαιδευτικών.
ΜΕΙΩΣΗ ΑΡΙΘΜΟΥ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΝΑ ΤΜΗΜΑ
Το ΥΠΑΙΘΑ δείχνει διάθεση συζήτησης για μείωση μαθητών/τριών στα νηπιαγωγεία. Η μείωση θα συνδέεται με τη βαρύτητα των αναγκών κάθε τμήματος.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ
Τονίστηκε ότι ο θεσμός παραμένει διακριτός από τα τμήματα ένταξης. Το ΥΠΑΙΘΑ επιδιώκει να λάβει το μέγιστο αριθμό από τις ενεργές γνωματεύσεις, έτσι ώστε να παρέχεται η απαραίτητη στήριξη. Ζητήσαμε οι αναπληρωτές/τριες να μην μετακινούνται εντός της σχολικής χρονιάς, για λόγους σταθερότητας των μαθητών/τριών. Θα συνεχίσει να υφίσταται ο θεσμός για μαθητές/τριες που χρήζουν παράλληλης στήριξης, ύστερα από διαγνωσεις των ΚΕΔΑΣΥ.
ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ
Σύμφωνα με το έγγραφο 122194/ΓΔ4/01.10.2025 , το ΥΠΑΙΘΑ μας ανέφερε ότι οι εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής δεν αναπληρώνουν τους/τις εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής όταν απουσιάζουν και επεξεργάζονται την αναγκαιότητα περαιτέρω διευκρινίσεων για το συγκεκριμένο ζήτημα. Οι εκπαιδευτικοί τμημάτων ένταξης μπορούν να υποστηρίζουν παιδιά με γνωμάτευση παράλληλης στήριξης ή το αντίστροφο, αξιολογώντας τη βαρύτητα των αναγκών. Ζητήσαμε επιμορφώσεις πρακτικού χαρακτήρα, που να καθοδηγούν αποτελεσματικά τη συνεργασία και τη συνδιδασκαλία μεταξύ εκπαιδευτικών ειδικής και γενικής αγωγής. Το ΥΠΑΙΘΑ δήλωσε πως θα συνεργαστεί με το ΙΕΠ για την υλοποίηση αυτών. Σε σύντομο διάστημα, θα δημοσιευθεί το καθηκοντολόγιο των τμημάτων ένταξης.
ΚΕΔΑΣΥ
Την επόμενη σχολική χρονιά θα καλυφθούν 47 θέσεις διορισμών στα ΚΕΔΑΣΥ και θα δημιουργηθεί ο νέος κανονισμός λειτουργίας, που θα προβλέπει στενή συνεργασία με τις σχολικές μονάδες. Επίσης, ολοκληρώνεται η νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τις ανάγκες της ειδικής αγωγής, τον εξοπλισμό και τα εργαλεία αξιολόγησης.
ΕΙΔΙΚΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ
Θίξαμε ζητήματα σχετικά με κτιριακές ελλείψεις, εξοπλισμό και συνεργασία μεταξύ ειδικών και γενικών νηπιαγωγείων, με στόχο την ενίσχυση της κουλτούρας συμπερίληψης.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Η συνάντηση ήταν ουσιαστική και εποικοδομητική.
Ήταν η πρώτη συνάντηση για τη νέα σχολική χρονιά 2025-2026 και ο σύλλογός μας θα συνεχίσει να διεκδικεί βελτιώσεις στις συνθήκες εκπαίδευσης, στήριξη των εκπαιδευτικών και ίσες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά.
Σας ευχαριστούμε για τη στήριξη!
To ΔΣ του ΠΑΣΑΝ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
 
 Λεωνίδας Βουρλιώτης