Η Α’ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής (Περιστέρι) εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για τον τρόπο εφαρμογής των κριτηρίων χορήγησης του Ειδικού Μαθητικού Δελτίου (ΕΜΔ) στους μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, επισημαίνοντας αδικίες που πλήττουν ιδιαίτερα τους μαθητές των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) αλλά και των Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.).
Σύμφωνα με την τρέχουσα ρύθμιση, το ΕΜΔ χορηγείται μόνο σε μαθητές των οποίων η κατοικία απέχει πάνω από 2,5 χιλιόμετρα από το σχολείο φοίτησης, με την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει άλλο σχολείο ίδιας τάξης ή ειδικότητας σε μικρότερη απόσταση. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της διάταξης δημιουργεί πρακτικές ανισότητες, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη την επιλογή ειδικότητας ούτε τη διαθεσιμότητα θέσεων στο πλησιέστερο σχολείο, στερώντας ουσιαστικά από ορισμένους μαθητές το δικαίωμα χρήσης του ΕΜΔ.
Η ΕΛΜΕ ζητά επανεξέταση των κριτηρίων και τη θέσπιση δικαιότερης και διαφανούς διαδικασίας, ώστε όλοι οι μαθητές να έχουν ισότιμη πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση και να μην αποκλείονται λόγω ρυθμίσεων που δεν ελέγχουν οι ίδιοι.
Η ανακοίνωση της Α’ ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής
Για τη χορήγηση του Ειδικού Μαθητικού Δελτίου (ΕΜΔ)
Ως ΔΣ της Α ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής (Περιστέρι) εκφράζουμε την έντονη διαμαρτυρία μας σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των κριτηρίων για τη χορήγηση του Ειδικού Μαθητικού Δελτίου (ΕΜΔ) στους/στις μαθητές/-τριες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, και ιδιαίτερα στους/στις μαθητές/-τριες των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), αλλά και των Γυμνασίων και Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.).
Σύμφωνα με την ισχύουσα ρύθμιση, το ΕΜΔ εγκρίνεται μόνο για μαθητές/-τριες των οποίων η κατοικία βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 2.500 μέτρων από το σχολείο φοίτησης. Ωστόσο, αν υπάρχει άλλο σχολείο ίδιας τάξης/τομέα/ειδικότητας σε μικρότερη απόσταση, το δικαίωμα χορήγησης του ΕΜΔ αναιρείται, ακόμη και εάν ο/η μαθητής/-τρια δεν φοιτά σε αυτό το κοντινότερο σχολείο.
Η ρύθμιση αυτή δημιουργεί σοβαρές αδικίες και αντιφάσεις στην πράξη. Συγκεκριμένα:
1. Ένας/Μία μαθητής/-τρια ΕΠΑ.Λ. επιλέγει σχολείο φοίτησης βάσει της ειδικότητας που θα ακολουθήσει στην Γ΄ τάξη. Εάν, όμως, επιλέξει να φοιτήσει σε σχολείο πλησιέστερο της κατοικίας του/της (ώστε να μην υπάρχει ανάγκη μετακίνησης), το οποίο δεν διαθέτει την ειδικότητα που επιθυμεί στην Γ τάξη αλλά μόνο τον τομέα της ειδικότητας, τίθεται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλους μαθητές του σχολείου ειδικότητας που έχουν προτεραιότητα στις εγγραφές. Με τον τρόπο αυτό, περιορίζεται το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής ειδικότητας και δημιουργούνται ανισότητες μεταξύ μαθητών που έχουν ίδια εκπαιδευτικά δικαιώματα.
2. Επιπλέον, το ισχύον σύστημα δεν λαμβάνει υπόψη τη διαθεσιμότητα θέσεων στο «πλησιέστερο» σχολείο. Έτσι, ακόμη και όταν δεν υπάρχουν κενές θέσεις για εγγραφή στο κοντινό σχολείο, ο/η μαθητής/-τρια εξαιρείται από το ΕΜΔ, χωρίς να έχει εναλλακτική επιλογή.
Είναι σαφές ότι η υφιστάμενη διαδικασία δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών και των οικογενειών τους, ούτε εξυπηρετεί τον σκοπό για τον οποίο θεσπίστηκε το Ειδικό Μαθητικό Δελτίο, δηλαδή την ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών στη δημόσια εκπαίδευση.
Ζητούμε:
1. Την επανεξέταση των κριτηρίων χορήγησης του ΕΜΔ, ώστε να λαμβάνεται υπόψη:
·Η επιλογή ειδικότητα και όχι μόνο η ύπαρξη τομέα ή σχολείου ίδιας τάξης.
·Η διαθεσιμότητα θέσεων στο πλησιέστερο σχολείο.
2. Τη θέσπιση δίκαιης και διαφανούς διαδικασίας που να αποτρέπει τις περιπτώσεις αποκλεισμού μαθητών για λόγους που δεν οφείλονται στη δική τους επιλογή.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Παραλήρημα Λατινοπούλου: Σκουπίδια οι Εκπαιδευτικοί - Να απολυθούν - Ζήτω ο Μεταξάς (Βίντεο)
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 29/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ
Κοκκινάκη Υπατία