Σοβαρά προβλήματα στη διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού και στη λειτουργία των σχολείων της Εύβοιας έχει προκαλέσει η απόφαση του 2012 (ΦΕΚ 3437/Β/24-12-2012) με την οποία οι περιοχές μετάθεσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού μειώθηκαν από τέσσερις σε δύο (Α’ και Β’ Εύβοιας).
Το ζήτημα επαναφέρει με επίσημο αίτημα προς την Υπουργό Παιδείας, κα Σοφία Ζαχαράκη, ο Περιφερειακός Σύμβουλος και αιρετό μέλος του ΑΠΥΣΔΕ ΠΣτΕ, κ. Ιωάννης Αλεξίου, ζητώντας την έναρξη θεσμικού διαλόγου για τον επαναπροσδιορισμό των περιοχών μετάθεσης στον νομό.
Προβλήματα καθημερινότητας και λειτουργικά αδιέξοδα
Όπως σημειώνεται στο υπόμνημα, η ενοποίηση των περιοχών έχει καταστήσει ιδιαίτερα δύσκολες τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών, ειδικά μεταξύ απομακρυσμένων περιοχών. Για παράδειγμα, η μετάβαση από τα Ψαχνά στο Μαντούδι (εντός της ίδιας περιοχής μετάθεσης) απαιτεί πάνω από μία ώρα οδήγησης σε επικίνδυνο δρόμο, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις οι αποστάσεις φτάνουν τα 100 χλμ.
Η πρακτική αδυναμία αυτών των μετακινήσεων οδηγεί σε παραιτήσεις αναπληρωτών, καθώς πολλοί δηλώνουν περιοχή μετάθεσης ελπίζοντας σε τοποθέτηση κοντά στον τόπο διαμονής τους και καταλήγουν σε εντελώς απομακρυσμένες περιοχές. Το αποτέλεσμα είναι χαμένες διδακτικές ώρες και καθυστερήσεις στην κάλυψη των κενών.
Αναλυτικά
ΘΕΜΑ: « Επαναπροσδιορισμός Περιοχών μετάθεσης της Β/θμιας Εκπαίδευσης Νομού Ευβοίας»
Προς: Υπουργό Παιδείας, κ. Ζαχαράκη
Αιρετό του ΚΥΣΔΕ κ. Κατσωνόπουλο
Χαλκίδα, 07/10/2025
Αξιότιμη κ. Υπουργέ,
Με την 152263/Δ2/2012 – ΦΕΚ 3437/Β/24-12-2012 οι περιοχές μετάθεσης της Δευτεροβάθμιας Ν. Εύβοιας από τέσσερις έγιναν δύο ( Α΄ Ευβοίας και Β΄ Ευβοίας). Αυτό δημιούργησε και εξακολουθεί να δημιουργεί τεράστια προβλήματα τόσο στη διαχείριση του προσωπικού όσο και στην κάλυψη των κενών από αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. Συγκεκριμένα:
Εικόνα 1: Δημιουργήθηκε από τον Αλεξίου Ιωάννη με ενδεικτικά σχολεία (όχι όλα)
Από το σχολείο του δήμου Διρφύων Μεσσαπίων, που είναι όμορος με τον Δήμο Χαλκιδέων και ο πλησιέστερος με τα πλησιέστερα σχολεία της Βόρειας Εύβοιας (Γυμνάσιο, ΓΕΛ και ΕΠΑΛ Μαντουδίου), η απόσταση είναι 43km που αυτό σημαίνει ότι για να μεταβεί ένας εκπαιδευτικός εκεί χρειάζεται περίπου μία ώρα με το αυτοκίνητο, σε έναν επικίνδυνο δρόμο μέσα στο χειμώνα.
Τα ίδια προβλήματα εντοπίζονται με τα σχολεία του δήμου Καρύστου και του δήμου Κύμης – Αλιβερίου που εντοπίζονται στην ίδια περιοχής μετάθεσης, την Β΄ Ευβοίας.
_____________________________________________________________________Ερώτηση 1: Τι σκοπό εξυπηρετεί μια περιοχή μετάθεσης (π.χ Α΄ Ευβοίας);
Απάντηση: Η τοποθέτηση εκπαιδευτικού σε μια περιοχή από τις δύο περιοχές εξυπηρετεί στο να διατίθεται σε σχολεία εντός της περιοχής για την συμπλήρωση του υποχρεωτικού του ωραρίου.
Ερώτηση 2: Είναι εφικτό ένας εκπαιδευτικός να διατίθεται από τα Ψαχνά στο πλησιέστερο προς τη Βόρεια Εύβοια που είναι το Μαντούδι;
Απάντηση: ΟΧΙ, το ΠΥΣΔΕ Ευβοίας διαθέτει εκπαιδευτικούς από τα Ψαχνά προς σχολεία της Αρτάκης ή της Χαλκίδας. Οι δαπάνες για οδοιπορικά έξοδα από Ψαχνά προς Μαντούδι είναι ασύμφορες για το δημόσιο και «επικίνδυνη» για την ασφάλεια του εκπαιδευτικού μια τέτοια διάθεση ( την ίδια ημέρα να διδάσκει σε σχολεία των Ψαχνών και του Μαντουδίου). Φανταστείτε τι θα σήμαινε και μια διάθεση πάνω από το Μαντούδι αφού ανήκει στην ίδια περιοχή μετάθεσης, την Α΄ Ευβοίας.
Ερώτηση 3: Ποια προβλήματα δημιουργεί η ενοποίηση των περιοχών Δευτεροβάθμιας σε δύο περιοχές από τέσσερις που ήταν παλιά και συγκεκριμένα η παραπάνω περίπτωση της Βόρειας Εύβοιας;
Απάντηση: Όπως αναδείξαμε παραπάνω η διάθεση ενός εκπαιδευτικού από Ψαχνά προς Βόρεια Εύβοια και αντίστροφα ΔΕΝ είναι εφικτή, άρα, ΔΕΝ εξυπηρετεί η ενοποίηση αυτή. Αντίθετα, δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην κάλυψη των κενών από αναπληρωτές. Συγκεκριμένα, ένας αναπληρωτής που θα δηλώσει την Α΄ Ευβοίας (ελπίζοντας να τοποθετηθεί σε σχολεία των δήμων Χαλκίδας, Ερέτριας ή Διρφύων -Μεσσαπίων) για πρόσληψη και διαμένει μόνιμα Αθήνα ή Χαλκίδα ή γενικά στη Νότια Εύβοια, όταν το σχολείο τοποθέτησης είναι στη Βόρεια Εύβοια πολλές φορές έχουμε την παραίτησή του. Αυτό σημαίνει ποινή για τον αναπληρωτή αλλά το μείζον πρόβλημα είναι ότι η κάλυψη του κενού θα γίνει στην επόμενη φάση αναπληρωτών με αποτέλεσμα οι μαθητές να στερούνται τον εκπαιδευτικό για μεγάλο διάστημα (χαμένες διδακτικές ώρες).
Ερώτηση 4: Ποια θα ήταν η λύση;
Απάντηση - Πρόταση: Δημιουργούμε μια επιπλέον περιοχή μετάθεσης, την Γ΄ Ευβοίας ώστε η επιλογή της περιοχής αυτής να γίνεται συνειδητά. Έτσι, θα αποφεύγονται οι παραιτήσεις (ποινές προς τους εκπαιδευτικούς) και οι χαμένες διδακτικές ώρες.
Α ́ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΔΙΡΦΥΩΝ−ΜΕΣΣΑΠΙΩΝ
ΕΡΕΤΡΙΑΣ
ΧΑΛΚΙΔΕΩΝ
Β ́ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΙΣΤΙΑΙΑΣ− ΑΙΔΗΨΟΥ
ΜΑΝΤΟΥΔΙΟΥ − ΛΙΜΝΗΣ − ΑΓ. ΑΝΝΑΣ
Γ ́ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΚΥΜΗΣ − ΑΛΙΒΕΡΙΟΥ
ΣΚΥΡΟΥ
Δ ́ ΕΥΒΟΙΑΣ
ΚΑΡΥΣΤΟΥ
Με δεδομένο ότι:
- το οδικό δίκτυο του Νομού είναι σε τέτοια κατάσταση που δεν ευνοεί τις αυθημερόν μετακινήσεις την περιοχή των Ψαχνών προς την Βόρεια Εύβοια και μάλιστα καθημερινά.
- ομοίως από την Κάρυστο προς τις περιοχές του Δήμου Κύμης - Αλιβερίου
Ερωτάσθε:
- Προτίθεστε να προβείτε σε εξορθολογισμό των περιοχών μετάθεσης στον Νομό μας ανοίγοντας έναν θεσμικό διάλογο με την ΔΔΕ Ευβοίας και την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπ/σης της ΠΣτΕ;
- Μιλάμε για μια απόφαση που ΔΕΝ δημιουργεί κόστος για το δημόσιο ενώ δίνει λύση στην άμεση κάλυψη των κενών χωρίς απρόοπτες παραιτήσεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών.
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος της ΠΣτΕ
Αλεξίου Δ. Ιωάννης
MSc Μαθηματικός
Αιρετό μέλος του ΑΠΥΣΔΕ ΠΣτΕ // ΠΥΣΔΕ Ευβοίας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 8/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ