Η Ειδική Αγωγή στην Ελλάδα βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι, σύμφωνα με τις Παρεμβάσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, που καταγγέλλουν τη νέα διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας.
Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες απειλούνται να υποβαθμιστούν εκπαιδευτικά, ενώ οι δομές που τους στηρίζουν αντιμετωπίζουν πλήρη ρευστοποίηση και αποδόμηση.
Οι Παρεμβάσεις επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση, ακολουθώντας οδηγίες ΟΟΣΑ και ΕΕ, προετοιμάζει την εφαρμογή νέων νομοθετικών μέτρων που μετατρέπουν την «πλήρη ένταξη» σε επικίνδυνο εργαλείο περικοπών, υπονομεύοντας τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.
Παράλληλα, τα κονδύλια που προορίζονται για παιδεία και υγεία συρρικνώνονται για να χρηματοδοτηθούν «αμυντικές δαπάνες», εντείνοντας τις ελλείψεις σε προσωπικό, υποδομές και εκπαιδευτικό υλικό.
Σύμφωνα με τις Παρεμβάσεις, η τελευταία εγκύκλιος δημιουργεί υποχρεωτική εναλλαγή ρόλων για τους εκπαιδευτικούς της παράλληλης στήριξης και των τμημάτων ένταξης, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι πραγματικές ανάγκες των μαθητών.
Επιπλέον, η αυξημένη «αυτονομία» των σχολικών μονάδων μετατρέπεται σε ατομική ευθύνη για την επίλυση ελλείψεων, ενώ ανοίγει παράθυρο για ιδιωτικοποίηση της υποστήριξης με την πρόσληψη ιδιωτών ειδικών βοηθών, χωρίς όρια και προσόντα.
Οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούν ότι οι διαγνωσμένες ανάγκες από τα ΚΕΔΑΣΥ παραβιάζονται, γεγονός που υπονομεύει τη νομιμότητα και την επιστημονική εγκυρότητα των δημόσιων φορέων, αφήνοντας μαθητές και γονείς εκτεθειμένους. Οι Παρεμβάσεις καλούν σε άμεση απόσυρση της εγκυκλίου, αύξηση κονδυλίων για παιδεία και υγεία, κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς και οργανωμένες δράσεις από εκπαιδευτικούς και γονείς για την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
«ΣΕ ΔΙΝΗ ΑΠΟΔΟΜΗΣΗΣ ΚΑΙ ΡΕΥΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Οι μαθητές με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θυσιάζονται στο βωμό της πολεμικής οικονομίας με πλοηγό τις οδηγίες ΟΟΣΑ/ ΕΕ για την ψευδεπίγραφη «πλήρη ένταξη»
Το ΥΠΑΙΘ ακολουθώντας την προσφιλή τακτική προηγούμενων προσπαθειών επιδιώκει να δημιουργήσει νέα δεδομένα στην εκπαίδευση μέσα από «ερμηνείες» οι οποίες προετοιμάζουν επόμενα νομοθετήματα που θα επικυρώσουν τις επιλογές της κυβέρνησης της ΝΔ.
Με την τρίτη διευκρινιστική εγκύκλιο που εξέδωσε το υπ. παιδείας (1/9/2025 αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4) και με οπλοστάσιο τις δυο προηγούμενες (αριθμ. πρωτ. 93506/Δ3/25-08-2023: «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199 σχετικά με την παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση» και 138415/Δ3/4-12-2023: «Οδηγίες - κατευθύνσεις για τη λειτουργία των θεσμών ενταξιακής εκπαίδευσης») σε συνδυασμό και με το άρθρο 117 του Ν. 5224/ εντείνονται οι διαχρονικές προσπάθειες αποδόμησης των δομών της ειδικής εκπαίδευσης. Σταθερός στόχος : η επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και στα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών μέσω της ρευστοποίησης των δομών της ειδικής εκπαίδευσης.
Τα 2,3 δισ. ευρώ που θα δοθούν για «αμυντικές δαπάνες» το 2026, περικόπτονται από τη δημόσια και δωρεάν υγεία και παιδεία, που στενάζουν κάτω από το βάρος της χρόνιας υποχρηματοδότησης. Την ίδια στιγμή αποτελεί κοινό μυστικό ότι τα ΕΣΠΑ λήγουν το 2027 και όποιες προσλήψεις (π.χ. παράλληλη στήριξη) έγιναν μέσα από αυτά δεν έχουν μέλλον. Από την άλλη, οι όποιες προσδοκίες να «βρεθούν λεφτά» από τον κρατικό προϋπολογισμό ακυρώνονται από τα αυστηρά όρια του Συμφώνου σταθερότητας της ΕΕ, εντός των οποίων κινείται η κυβερνητική πολιτική.
Η κυβέρνηση της ΝΔ προετοιμάζει το επόμενο σχέδιο διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης, εφαρμόζοντας από τώρα τα σχέδιά της. Μέσα στις στοχεύσεις της βρίσκεται η πλήρης αποδόμηση της δημόσιας και δωρεάν ειδικής εκπαίδευσης, που θεωρείται «δαπανηρή». Τα τελευταία νομοθετήματα, οι εγκύκλιοι και οι προφορικές οδηγίες έχουν διπλό στόχο: Από τη μια την εξασφάλιση πόρων για την μεταφορά των χρημάτων στην πολεμική μηχανή που δουλεύει με επιτάχυνση και ακολουθεί τους παγκόσμιους σχεδιασμούς του κεφαλαίου, και από την άλλη την περικοπή των «κοστοβόρων» δικαιωμάτων που κέρδισε το αναπηρικό, γονεϊκό και εκπαιδευτικό κίνημα, τα τελευταία τουλάχιστον 50 χρόνια στην εκπαίδευση. Οι στοχεύσεις αυτές για να μπορέσουν να πραγματοποιηθούν ντύνονται με τον απαραίτητο παραπλανητικό, υποκριτικό αλλά εύηχο μανδύα της «πλήρους ένταξης». Στην πραγματικότητα μεταφράζονται σε έλλειψη ή πλήρη απουσία εκπαιδευτικού προσωπικού, προγραμμάτων, δομών, βιβλίων και γενικότερα εκπαιδευτικού περιβάλλοντος κατάλληλου να προσφέρει εκπαίδευση σε ΟΛΟΥΣ/ΕΣ τους μαθητές/τριες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ε.Ε., στην Ελλάδα, από το 2010 και μετά και παρά την οικονομική κρίση, οι μαθητές με αναπηρία ή/και ε.ε.α. αυξήθηκαν σε όλο το εύρος των εκπαιδευτικών βαθμίδων, απόρροια των εκπαιδευτικών υποστηρικτικών δομών που οι κυβερνήσεις κατ΄ εξακολούθηση περικόπτουν, σπιλώνουν, ειρωνεύονται και κατηγορούν για «στιγματισμό» και «διάκριση» των μαθητών/τριών με αναπηρία ή και ε.ε.α. ΟΟΣΑ και ΕΕ ξοδεύουν τόνους μελάνι εδώ και δεκαετίες (με τη συνδρομή όλων των κυβερνήσεων και του διοικητικού μηχανισμού) για να προβάλλουν και να επιβάλλουν μέσα από διάφορες διαδρομές και επιχειρήματα την συμπερίληψη. Χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για την «πλήρη ένταξη» την ίδια στιγμή που διαλύουν οποιαδήποτε δημόσια δομή για τα άτομα με αναπηρίες, εντείνουν τους ταξικούς φραγμούς, κονιορτοποιούν τα εργασιακά δικαιώματα, περικόπτουν δαπάνες προκειμένου να ταΐσουν τις αδηφάγες πολεμικές μηχανές.
Η τελευταία εγκύκλιος του υπουργείου επιδιώκει (ανεπιτυχώς) να διαμορφώσει ένα νέο εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου:
1. Οι μέχρι σήμερα διακριτοί ρόλοι των εκπαιδευτικών των ΤΕ και της παράλληλης στήριξης (που απευθύνονται σε μαθητές με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες) ανατρέπονται: οι εκπαιδευτικοί των τμημάτων ένταξης και της παράλληλης στήριξης εναλλάσσουν ρόλους και καθήκοντα (ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΟΛΑ) με βάση όχι τις διαγνωσμένες ανάγκες των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αλλά με βάση τα εκπαιδευτικά ελλείμματα
των σχολείων. Έτσι οι μαθητές με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που έχουν διάγνωση από το ΚΕΔΑΣΥ για συγκεκριμένου τύπου και χρόνου εκπαιδευτική υποστήριξη θα «υποστηρίζονται» για ελάχιστο χρόνο από όποιον διαθέσιμο εκπαιδευτικό ΕΑΕ: Άλλοτε από τον εκπαιδευτικό του τμήματος ένταξης, άλλοτε από τον εκπαιδευτικό της παράλληλης στήριξης. Και άλλοτε πάλι από κανέναν. Θα «υποστηρίζονται» όχι με βάση τις ώρες που η θεσμοθετημένη αρμόδια διεπιστημονική ομάδα προτείνει στην αξιολογική της έκθεση αλλά με βάση τις «διαθέσιμες» ώρες που ο συλ. διδασκόντων ή κυρίως ο Δ/ντής της σχ. μονάδες έχουν να μοιράσουν στους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ που υπηρετούν στο σχολείο, παραβιάζοντας όχι μόνο τα δικαιώματα των μαθητών και των γονέων τους αλλά και την επιστημονική εγκυρότητα κάθε δημόσιου φορέα (κυρίως των ΚΕΔΑΣΥ) που συντάσσει και εκδίδει τη διάγνωση των αναγκών και των εμποδίων μάθησης. Είναι ωσάν να έχεις συγκεκριμένα συνταγογραφημένα φάρμακα και να σου παρέχουν μέρος αυτών για να αναρρώσεις!!!
2. Οι νέες αρμοδιότητες και καθήκοντα που «παραχωρούνται» στον διευθυντή/ τρια και προϊστάμενο/νη κάθε σχολείου, αλλά και στους συλλόγους διδασκόντων (κατά παράβαση ακόμα και των θεσμοθετημένων καθηκόντων τους) οδηγούν στην «αυτονομία» της ατομικής ευθύνης της σχ. μονάδας, που θα καλείται να λύνει τα προβλήματα που το κράτος δημιουργεί (υποχρηματοδότηση, τεράστια κενά εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή ως το τέλος της χρονιάς). Το αν το σχολείο θα τα καταφέρει ή όχι αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης πολλών επιπέδων: της εσωτερικής, της εξωτερικής αξιολόγησης των σχολείων αλλά και της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
3. Η παραπάνω πρακτική αφήνει περιθώρια σε όσους γονείς μπορούν, να αιτηθούν ιδιώτη ειδικό βοηθό (ξαναβάζοντας το χέρι στην τσέπη). Οι προσλήψεις ανασφάλιστων εργαζόμενων για το εντός του δημόσιου σχολείου παραγόμενο έργο θα εκτοξευτούν, την ίδια στιγμή που ο κόφτης και το πλαφόν του υπ. παιδείας ισχύει μόνο για τις δημόσιες παράλληλες (όχι πάνω από μια σε κάθε τμήμα, ασχέτως αριθμού διαγνώσεων, όχι τόσες όσες χρειάζεται το σχολείο) ενώ οι προσλήψεις ιδιωτών ειδικών βοηθών είναι χωρίς όριο και χωρίς καθορισμό προσόντων και καθηκόντων . Η ιδιωτικοποίηση πλευρών της δημόσιας εκπαίδευσης στα καλύτερά της.
4. Τα μέλη ΕΕΠ των ΣΔΕΥ που μοιράζονται σε 5 (!) σχολικές μονάδες είναι αδύνατον να υποστηρίξουν τις ανάγκες τόσο μεγάλου αριθμού μαθητών και γονέων, καθιστώντας το έργο τους υπο-έργο, από τη μια μεριά εξουθενωτικό και από την άλλη αναποτελεσματικό.
5. Τέλος, η επαναλαμβανόμενη αναφορά ότι τα τμήματα ένταξης και η παράλληλη στήριξη αποτελούν θεσμό και όχι δομή εκπαίδευσης προλειάνει το έδαφος για κατάργηση εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν αυτές τις δομές. Οι θεσμοί καταργούνται ευκολότερα από τις δομές ή μοιράζονται σαν «αντίδωρα» από περικοπές.
Δηλώνουμε για μία ακόμη φορά ότι οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών μας. Δεν θα επιτρέψουμε τη ρευστοποίηση των δομών ειδικής εκπαίδευσης, την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Προασπιζόμαστε τα εργασιακά μας δικαιώματα. Η απάντηση του εκπαιδευτικού και γονεϊκού κινήματος είναι μονόδρομος.
Απαιτούμε:
Την απόσυρση τη εγκυκλίου ΤΩΡΑ.
15% για την παιδεία από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Αύξηση των δαπανών για την παιδεία και υγεία και όχι για την πολεμική βιομηχανία.
Κάλυψη ΤΩΡΑ όλων των κενών με μόνιμους διορισμούς στη γενική και ειδική εκπαίδευση.
Όχι στην «αυτονομία» της σχολικής μονάδας, που μεταφράζεται ως ατομική ευθύνη της σχολικής μονάδας να επιλύει όλα τα προβλήματα που δημιουργεί η κρατική υποχρηματοδότηση.
Όχι στην αξιολόγηση σχολείου και εκπαιδευτικών
ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ/ΔΟΕ/ΟΛΜΕ να πάρουν αποφάσεις που θα προχωρούν πέρα από την καταγγελία της και θα οργανώνουν μαζί με τους γονείς δράσεις, κινητοποιήσεις για την ανατροπή αυτών των σχεδιασμών.
Καλούμε τους συλλόγους διδασκόντων να σεβαστούν με αποφάσεις τους τις διαγνώσεις των ΚΕΔΑΣΥ και να μην προχωρήσουν σε κατάργηση των διαγνώσεων αυτών, καθώς στην αντίθετη περίπτωση βρίσκονται απέναντι στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με αναπηρία/ ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες , και αφήνουν περιθώρια νομικών διεκδικήσεων από τις οικογένειες των μαθητών που στερούνται ποιοτικά και ποσοτικά την εκπαίδευση που δημόσιοι φορείς έχουν εκδώσει.
Καλούμε ΣΕΠΕ/ΕΛΜΕ/ΔΟΕ/ΟΛΜΕ να πάρουν αντίστοιχες αποφάσεις και να καλύψουν τα μέλη τους στην παραπάνω κατεύθυνση.
Κατάργηση όλων των αντιεκπαιδευτικών νόμων για την ειδική αγωγή.
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΝΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΑΙΣΘΗΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΑ ΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΑ/ Ή ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
ανεξάρτητες αυτόνομες αγωνιστικές ριζοσπαστικές
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ Π.Ε.»
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 8/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ