Σε μια περίοδο όπου η εκπαιδευτική πραγματικότητα επαναπροσδιορίζεται υπό το βάρος ραγδαίων τεχνολογικών εξελίξεων και κοινωνικών μετασχηματισμών, ένα σχολείο στην Ελλάδα ξεχωρίζει για την πρωτοποριακή του προσέγγιση: το Διαδραστικό Ευρωπαϊκό Σχολείο (ΔΕΣ).
Το σχολείο ιδρύθηκε από τη Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα, η οποία επιδίωξε να μετατρέψει την προσωπική της εμπειρία –και τις διαπιστώσεις της ως μητέρα– σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον που ενθαρρύνει τη χαρά, τη δημιουργικότητα και την αυθεντική μάθηση. Από τα πρώτα του βήματα, το ΔΕΣ δεν επιδίωξε απλώς να προσαρμοστεί στις νέες εκπαιδευτικές τάσεις. Φιλοδοξεί να τις διαμορφώνει.
Η πορεία του σχολείου δεν άργησε να αναγνωριστεί σε διεθνές επίπεδο. Το ΔΕΣ έχει ήδη λάβει σειρά διακρίσεων, μεταξύ των οποίων η ανακήρυξή του ως Εκπαιδευτικός Οργανισμός της Χρονιάς στα Educational Leaders Awards GREECE 2025. Παράλληλα, αποτελεί μέλος του παγκόσμιου δικτύου Round Square, συμμετέχει στο Microschool network, ενώ είναι πλήρως πιστοποιημένο IB σχολείο με τα προγράμματα PYP και MYP, που καλύπτουν την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχα.
Οι επιτυχίες των μαθητών του σε διεθνείς διαγωνισμούς –με πιο πρόσφατα παραδείγματα την Ολυμπιάδα STEM και τον διαγωνισμό High Lingua– αποδεικνύουν στην πράξη ότι η εκπαιδευτική ποιότητα μπορεί να συνδυαστεί με την ελευθερία της σκέψης και τη χαρά της ανακάλυψης.
Ακολουθεί απόσπασμα της συνέντευξης της Δρ. Μπίλη Κωνσταντάρα στο Jenny.gr:
Ως μαθήτρια, τι σας έλειψε περισσότερο από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα;
Αυτό που μου έλειψε περισσότερο ήταν η έμπνευση. Να νιώσω ότι το σχολείο με προσκαλεί να ανακαλύψω τον εαυτό μου και τον κόσμο με έναν τρόπο αυθεντικό, ζωντανό, χαρούμενο. Στο σχολικό μου περιβάλλον κυριαρχούσε η τυποποίηση· όλοι έπρεπε να μάθουμε με τον ίδιο τρόπο, να ακολουθήσουμε τον ίδιο ρυθμό, να ταιριάξουμε σε ένα ενιαίο πλαίσιο. Εκεί ένιωθα να λείπει κάτι θεμελιώδες: Ο σεβασμός στη μοναδικότητα κάθε παιδιού, στη διαφορετικότητα των ικανοτήτων, των ταλέντων και των αναγκών του.
Αυτή η απουσία με έκανε να καταλάβω πολύ νωρίς πόσο σημαντικό είναι ένα σχολείο να δίνει χώρο σε κάθε παιδί να ανθίσει με τον δικό του τρόπο. Κι αυτή η συνειδητοποίηση με οδήγησε να σχεδιάσω το ΔΕΣ: ένα σχολείο που βάζει στο κέντρο την αυθεντική εμπειρία του μαθητή, που καλλιεργεί τη χαρά της μάθησης και τιμά τη διαφορετικότητα ως πλούτο, κι όχι ως εμπόδιο.
Ποιες ήταν οι πιο ουσιαστικές προκλήσεις που αντιμετωπίσατε ως ιδρύτρια ξεκινώντας από το μηδέν;
Η πρόκληση ήταν τεράστια: να κάνω πράξη ένα όνειρο που πολλοί το θεωρούσαν ουτοπία. Δεν ήταν μόνο τα πρακτικά εμπόδια· ήταν κυρίως οι παγιωμένες αντιλήψεις, το αγκυλωμένο σύστημα, ο φόβος απέναντι σε κάθε τι καινούριο. Είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά όλοι μιλούν για την ανάγκη αλλαγής στην εκπαίδευση, αλλά στην πραγματικότητα ελάχιστοι είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν οι ίδιοι. Έπρεπε λοιπόν να πείσω, να αντέξω, να μείνω πιστή στο όραμά μου παρά τις αντιστάσεις και τις αμφιβολίες που συναντούσα καθημερινά.
Σε αυτή τη διαδρομή, δεν ήμουν μόνη. Ο σύζυγός μου, ο αρχιτέκτονας Γιάννης Κυριακόπουλος, στάθηκε συνοδοιπόρος μου. Μας ενώνει η αγάπη για το παιδί, κι αυτό μας κάνει πιο δυνατούς: εκείνος μέσα από τον χώρο και εγώ μέσα από την παιδαγωγική, ενώσαμε τις δυνάμεις μας για να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον όπου η μάθηση συνδέεται με τη χαρά και το παιχνίδι.
Η θεωρία των Πολλαπλών Ευφυϊών είναι θεμέλιο του ΔΕΣ. Την εφαρμόζατε και στην κόρη σας;
Για μένα η θεωρία αυτή δεν είναι απλά μια παιδαγωγική μέθοδος· είναι φιλοσοφία ζωής. Στην κόρη μου, την εικαστικό Άννη Ρήγα, προσπάθησα από νωρίς να αναγνωρίσω τις ιδιαίτερες ικανότητες και τα χαρίσματά της. Ξεχώρισε η αγάπη και το ταλέντο της στη ζωγραφική, κι εγώ στάθηκα δίπλα της για να το καλλιεργήσει χωρίς να περιορίζεται σε ένα μόνο μονοπάτι μάθησης.
Σήμερα καμαρώνω να τη βλέπω διδακτορική ερευνήτρια σε κορυφαίο πανεπιστήμιο της Αγγλίας. Η πορεία της είναι για μένα η ζωντανή απόδειξη ότι όταν αναγνωρίζουμε και ενθαρρύνουμε το μοναδικό δυναμικό κάθε παιδιού, ανοίγουμε δρόμους που ίσως ούτε το ίδιο να φανταζόταν.
Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζετε;
Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να κρατώ ζωντανό το όραμα μέσα σε έναν κόσμο που αλλάζει συνεχώς. Η εκπαίδευση βρίσκεται διαρκώς αντιμέτωπη με νέες τάσεις, με καινοτομίες που άλλοτε έχουν βάθος κι άλλοτε είναι απλώς περαστικές μόδες. Το δύσκολο είναι να ξεχωρίζεις τι πραγματικά αξίζει και τι όχι. Χρειάζεται θάρρος να αλλάζεις και να προσαρμόζεσαι, αλλά και σοφία να μένεις πιστός στις αξίες σου, χωρίς να παρασύρεσαι.
Στο ΔΕΣ δεν ακολουθούμε απλώς τις τάσεις· τις δημιουργούμε. Και αυτό είναι μια ευθύνη αλλά και μια μεγάλη δύναμη: να χαράζεις δρόμο εκεί που δεν υπάρχει, να δείχνεις έναν διαφορετικό τρόπο μάθησης και να αποδεικνύεις στην πράξη ότι η παιδεία μπορεί να είναι χαρά, αυθεντικότητα και εξέλιξη.
Πώς οραματίζεστε το μέλλον του ΔΕΣ τα επόμενα χρόνια και ποιοι είναι οι στόχοι που θα θέλατε να δείτε να γίνονται πραγματικότητα
Οραματίζομαι το ΔΕΣ ως ένα σχολείο που θα συνεχίσει να καινοτομεί και να εμπνέει, λειτουργώντας ως ζωντανός οργανισμός μάθησης που δεν ακολουθεί τάσεις αλλά τις δημιουργεί.
Εφόσον το ΔΕΣ είναι ήδη αναγνωρισμένο διεθνώς, η βαθύτερη επιθυμία και στόχος μας για το μέλλον είναι να εμπνεύσουμε τα ελληνικά σχολεία. Να δείξουμε ότι η εκπαίδευση μπορεί να είναι χαρά και δημιουργία, κι ότι ο σεβασμός στη μοναδικότητα κάθε παιδιού μπορεί να γίνει η κινητήρια δύναμη για μια νέα εποχή στην παιδεία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ