Έκκληση προς το Υπουργείο Παιδείας απευθύνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΑΣΑΝ) για τη στεγαστική κρίση που ταλαιπωρεί χιλιάδες εκπαιδευτικούς, με επιστολή του στην οποία υποστηρίζει ότι «το πρόβλημα όχι μόνο παραμένει άλυτο, αλλά διογκώνεται, διαιωνίζεται και προκαλεί τεράστια προβλήματα στους εκπαιδευτικούς».
Το ζήτημα της στέγασης, ειδικά στις νησιωτικές και τουριστικές περιοχές, έχει εξελιχθεί σε έναν καθημερινό αγώνα επιβίωσης για δεκάδες αναπληρωτές και μόνιμους εκπαιδευτικούς. «Η κατάσταση που βιώνουν πολλοί συνάδελφοι είναι απαράδεκτη και απαιτεί άμεση λύση», επισημαίνει ο ΠΑΣΑΝ, περιγράφοντας σκηνές που σοκάρουν: δάσκαλοι αναγκάζονται να διαμένουν σε αυτοκίνητα, να πληρώνουν εξωφρενικά ενοίκια ή να εγκαταλείπουν τα σπίτια τους κάθε Σαββατοκύριακο για να φιλοξενηθούν… τουρίστες.
Σε μια συγκλονιστική μαρτυρία που παρατίθεται στην επιστολή, την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr, αναφέρεται πως «νηπιαγωγός αναγκαζόταν να φεύγει από το σπίτι της κάθε Σαββατοκύριακο για να διαμείνουν εκεί τουρίστες και να επιστρέφει μέσα στην εβδομάδα», ενώ άλλοι δάσκαλοι, χωρίς εναλλακτική, κοιμούνται στα αυτοκίνητά τους. Πρόκειται για μια κατάσταση που –όπως σημειώνει ο ΠΑΣΑΝ– «θέτει σε δοκιμασία την αξιοπρέπεια των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένοι με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας».
Η Επιστολή του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Νηπιαγωγών (ΠΑΣΑΝ) στο υπουργείο Παιδείας
Επιστολή διαμαρτυρίας για το πρόβλημα της στέγασης των εκπαιδευτικών και προτάσεις επίλυσης των ζητημάτων
Αξιότιμοι/ες κύριοι/ες του Υπουργείου Παιδείας,
Με την παρούσα επιστολή, ο σύλλογος Π.Α.Σ.Α.Ν επανέρχεται σ’ ένα ζήτημα που έχουμε αναδείξει και στο παρελθόν με προηγούμενη επιστολή μας. Δυστυχώς, παρά την ελπίδα μας για την αντιμετώπισή του, το πρόβλημα όχι μόνο παραμένει άλυτο, αλλά διογκώνεται, διαιωνίζεται και προκαλεί τεράστια προβλήματα στους εκπαιδευτικούς. Ο σύλλογος εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το κρίσιμο πρόβλημα της στέγασης των εκπαιδευτικών, ειδικά σε τουριστικές περιοχές και νησιά. Το ζήτημα αυτό δεν αφορά απλώς την οικονομική επιβάρυνση, αλλά έχει σοβαρότατες επιπτώσεις στην ψυχολογία, την επαγγελματική απόδοση και την προσωπική ζωή των εκπαιδευτικών, θέτοντας σε κίνδυνο την ομαλή λειτουργία των σχολείων μας.
Η κατάσταση που βιώνουν πολλοί συνάδελφοι είναι απαράδεκτη και απαιτεί άμεση λύση. Είναι πλέον κοινό φαινόμενο οι εκπαιδευτικοί να αναγκάζονται να αναζητούν στέγη κάθε σχολικό έτος, αντιμετωπίζοντας υπέρογκα ενοίκια και απροκάλυπτες εκβιαστικές πρακτικές από ιδιοκτήτες.
Η σοβαρότητα του προβλήματος :
Ένα από τα πιο οξυμένα προβλήματα είναι η αναγκαστική έξωση των εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια των μηνών Μαΐου και Ιουνίου, προκειμένου τα σπίτια να ενοικιαστούν σε τουρίστες σε πολλαπλάσια τιμή. Αυτή η πρακτική αφήνει τους εκπαιδευτικούς κυριολεκτικά άστεγους, αναγκάζοντάς τους να διαμένουν σε ακριβά ξενοδοχεία ή, ακόμα χειρότερα, μέσα στα αυτοκίνητά τους, για να ολοκληρώσουν το σχολικό έτος. Πρόκειται για μια απάνθρωπη κατάσταση που θέτει σε δοκιμασία την αξιοπρέπεια των ανθρώπων που είναι επιφορτισμένοι με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών μας.
Αυτό το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο οξύ όταν ο/η εκπαιδευτικός έχει μαζί του την οικογένειά του και, κυρίως, τα παιδιά του. Η ανασφάλεια και η συνεχής μετακίνηση επηρεάζουν αρνητικά τη σταθερότητα και την ψυχολογία τους. Είναι αδιανόητο να ζητάμε από τους δασκάλους και τους καθηγητές μας να προσφέρουν ποιοτική εκπαίδευση, όταν οι ίδιοι αντιμετωπίζουν τέτοιες πρωτόγνωρες δυσκολίες στην καθημερινότητά τους.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα
Δεν πρόκειται για μεμονωμένα περιστατικά, αλλά για ένα ευρύτατο φαινόμενο. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, που έχει δει το φως της δημοσιότητας, είναι η περίπτωση της νηπιαγωγού στην Τήνο, η οποία αναγκαζόταν να φεύγει από το σπίτι της κάθε Σαββατοκύριακο για να διαμείνουν εκεί τουρίστες, και να επιστρέφει μέσα στην εβδομάδα. Τέτοιες καταστάσεις όχι μόνο υπονομεύουν την επαγγελματική τους υπόσταση, αλλά και τους καθιστούν ευάλωτους σε εκμετάλλευση και απάνθρωπες συνθήκες.
Αίτημα για άμεση λύση
Ζητούμε την άμεση παρέμβαση του Υπουργείου για την επίλυση αυτού του σοβαρού θέματος. Προτείνουμε να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα, όπως:
- Δημιουργία κινήτρων για τους ιδιοκτήτες που θα μισθώνουν τα σπίτια τους σε εκπαιδευτικούς με μακροχρόνια συμβόλαια και σε λογικές τιμές.
- Θεσμοθέτηση ειδικού επιδόματος στέγασης για τους εκπαιδευτικούς το οποίο θα καλύπτει ένα σημαντικό μέρος των εξόδων τους, εάν προσληφθούν σε περιοχή εκτός του τόπου κατοικίας τους. Πρωτοβουλία Δημάρχων: όπως οι Δήμαρχοι των Κυθήρων και Σπετσών παρέχουν οικονομική ενίσχυση (200 ευρώ) στους/στις νεοδιόριστους/ες και αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς, προτείνεται να υπάρξει ανάλογη πρωτοβουλία από όλους τους Δήμους της χώρας.
- Νομοθετική ρύθμιση για την προστασία των εκπαιδευτικών από τις εξώσεις.
- Αξιοποίηση Δημόσιων Κτιρίων: Η συνεργασία με τους δήμους και τις περιφέρειες μπορεί να οδηγήσει στην αξιοποίηση παλιών σχολείων ή άλλων δημόσιων κτιρίων που δεν χρησιμοποιούνται πλέον. Αυτά τα κτίρια θα μπορούσαν να ανακαινιστούν και να μετατραπούν σε κατοικίες για εκπαιδευτικούς.
- Προγράμματα Μίσθωσης: Οι τοπικοί φορείς μπορούν να μεσολαβήσουν για τη μίσθωση κατοικιών από ιδιώτες, εξασφαλίζοντας μακροχρόνια συμβόλαια και προστατεύοντας τους εκπαιδευτικούς από αιφνίδιες εξώσεις.
- Οικιστικό Πρόγραμμα (Ατζέντα 2030): Η πρόταση αυτή εντάσσεται στην Ατζέντα 2030, στην οποία έκανε αναφορά ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Δένδιας, και αντανακλά τη στρατηγική σημασία της στήριξης του ιατρικού και εκπαιδευτικού προσωπικού του Δημοσίου, που συχνά εξαναγκάζεται ακόμη και σε έξωση τους θερινούς μήνες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς. Το οικιστικό πρόγραμμα περιλαμβάνει αρχικά την ευρύτερη περιοχή των 5 πόλεων της Θράκης (Αλεξανδρούπολη, Διδυμότειχο, Ορεστιάδα, Κομοτηνή, Ξάνθη) και 13 νησιών του Ανατολικού και Κεντρικού Αιγαίου (Κάρπαθος, Ρόδος, Καστελόριζο, Κως, Σάμος, Χίος, Λέρος, Λέσβος, Λήμνος, Σαμοθράκη, Σκύρος, Μύκονος, Σύρος), δηλαδή σε 54 οικοδομικά συγκροτήματα και των τριών Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων. Το ποσοστό του 15% του συνολικού αριθμού των κατοικιών που είχε προβλεφθεί να διατεθεί σε γιατρούς του ΕΣΥ και σε δασκάλους και καθηγητές να αυξηθεί, εφόσον είναι δυνατόν, στο 25% ώστε να καλυφθεί ένα μεγαλύτερο μέρος των στεγαστικών τους αναγκών.
- Συστηματική Καταγραφή των Κενών: Το Υπουργείο Παιδείας, σε συνεργασία με τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα μητρώο καταγραφής των κενών και των μετακινήσεων των εκπαιδευτικών κάθε χρόνο. Αυτό θα επέτρεπε τον ακριβή υπολογισμό του αριθμού των εκπαιδευτικών που αναμένεται να αναλάβουν υπηρεσία σε κάθε περιοχή.
- Πρόωρη Προετοιμασία Στέγασης: Με βάση τα στοιχεία αυτά, θα μπορούσε να ξεκινάει η διαδικασία αναζήτησης και εξασφάλισης κατοικιών για τους/τις εκπαιδευτικούς πολύ νωρίτερα, ώστε τα σπίτια να είναι έτοιμα πριν την έναρξη του σχολικού έτους. Αυτό θα έδινε τη δυνατότητα για συντονισμένες ενέργειες και θα απέφευγε την πίεση της τελευταίας στιγμής.
Η στήριξη των εκπαιδευτικών αποτελεί επένδυση στο μέλλον των παιδιών μας. Η ποιότητα της εκπαίδευσης συνδέεται άμεσα με την ποιότητα ζωής των ανθρώπων που την προσφέρουν. Ελπίζουμε ότι θα αναγνωρίσετε τη σοβαρότητα του ζητήματος και θα ενεργήσετε άμεσα για την επίλυσή του.
Με εκτίμηση
Το ΔΣ του Π.Α.Σ.Α.Ν
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/9
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ