Thumbnail
Μπορεί να βρεθούμε με φοβισμένους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιζόμενα σχολεία και μια καθημερινότητα που μοιάζει περισσότερο με επιχείρηση παρά με κοινότητα μάθησης.

Μια από τις στοχεύσεις του κυβερνητικού μπλε φακέλου για τη διετία 2025 – 2027, τον οποίο παρέλαβε η Σοφία Ζαχαράκη αναλαμβάνοντας το υπουργείο Παιδείας αφορούσε αλλαγές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με επίκεντρο την αυτονομία του σχολείου και την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του Διευθυντή. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του alfavita.gr, για το θέμα αυτό, εδώ και πολλούς μήνες ετοιμάζεται νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί μετά το νομοσχέδιο για τις Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης και το νομοσχέδιο για τις Παραστατικές Τέχνες. 

Σχολεία: Έρχεται νομοσχέδιο που μετατρέπει τον Διευθυντή σε μάνατζερ σε ρόλο... CEO!

Το Υπουργείο Παιδείας ετοιμάζει μια στροφή που όλοι θα νιώσουμε στην τάξη, στο γραφείο του συλλόγου, στο προαύλιο. Στον πυρήνα της, η ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και –κυρίως– των αρμοδιοτήτων του/της διευθυντή/ριας. Είναι αυτό μια ανανέωση που θα δυναμώσει το δημόσιο σχολείο ή το προοίμιο μιας ιδιωτικοοικονομικής λογικής μέσα του; Ας δούμε τι έχει ήδη εξαγγελθεί επίσημα, κι έπειτα ας σταθούμε στις προθέσεις και στις συνέπειες.

Τι έχει ανακοινωθεί επίσημα

  • «Ισχυρές αρμοδιότητες» στους/στις διευθυντές/ντριες. Σε δημόσιες παρεμβάσεις του, ο τότε Υπουργός Παιδείας Κυρ. Πιερρακάκης προανήγγειλε ότι οι διευθυντές θα επιλέγουν τους/τις υποδιευθυντές/ντριές τους, θα έχουν βαθμούς ελευθερίας στην εσωτερική διακυβέρνηση και στην κατανομή ωρών, και θα μπορούν να ζητούν κατά προτεραιότητα αξιολόγηση εκπαιδευτικών όταν το κρίνουν αναγκαίο. Η στόχευση τοποθετείται ρητά στην «ενίσχυση της σχολικής αυτονομίας». 

  • Σκληρότερη πειθαρχία γύρω από την αξιολόγηση στο Δημόσιο. Ο ν. 5225/2025 αναμορφώνει το πειθαρχικό των δημοσίων υπαλλήλων (άρα και των εκπαιδευτικών), προβλέποντας βαριές κυρώσεις έως και οριστική παύση σε περιπτώσεις συστηματικής άρνησης συμμετοχής σε διαδικασίες στοχοθεσίας–αξιολόγησης για δύο συνεχόμενες περιόδους.

Από τον/την διευθυντή/ρια στον/στη μάνατζερ

Το νέο αφήγημα μετατρέπει τον/την διευθυντή/ρια σε «επιχειρησιακό ηγέτη»: οργανώνει ανθρώπινους πόρους, κατανέμει ώρες, θέτει προτεραιότητες αξιολόγησης, διασυνδέεται με θεσμικούς/κοινωνικούς εταίρους. Η σχολική μονάδα μοιάζει να κινείται από την συλλογική αυτοδιαχείριση σε ένα μοντέλο μονοπρόσωπης –ή τουλάχιστον συμπαγούς– διοίκησης.

Αυτό το σχήμα κουμπώνει με το διεθνές ρεύμα του «νέου διοικητισμού»/New Public Management: δείκτες, στόχοι, διαχείριση απόδοσης και ανταγωνισμός σχολείων. Η κλασική μελέτη των Ball & Youdell (2008) μιλά για «κρυφή ιδιωτικοποίηση»: όχι μόνο με ιδιώτες παρόχους, αλλά με εισαγωγή επιχειρησιακών πρακτικών (targets, benchmarking, performance management) στο ίδιο το δημόσιο σχολείο. Οι συγγραφείς τεκμηριώνουν πως αυτά συχνά εντατικοποιούν την εργασία, αυξάνουν το στρες και διαβρώνουν τις συναδελφικές σχέσεις. 

Η ενίσχυση της διεύθυνσης χωρίς ισχυρά αντίβαρα κινδυνεύει να αποδυναμώσει τον Σύλλογο Διδασκόντων –το συλλογικό όργανο που ιστορικά κράτησε παιδαγωγικά «όρθιο» το σχολείο. 

Τι σημαίνει για τους/τις εκπαιδευτικούς και το σχολικό κλίμα

  • Εργασιακή καθημερινότητα. Η «εντατικοποίηση» μέσω δεικτών/στόχων μπορεί να μεταφέρει βάρος από την παιδαγωγική πρόσωπο–με–πρόσωπο στην τεκμηρίωση και στα «παραδοτέα». Όπου η αξιολόγηση βιώνεται ως τιμωρητικός μηχανισμός, το κλίμα επιβαρύνεται. Ο συνδυασμός ενισχυμένης ατομικής λογοδοσίας με πειθαρχικές ποινές του ν. 5225/2025 αυξάνει την αβεβαιότητα. 

  • Ικανοποίηση από τη δουλειά. Τα TALIS/OECD υπενθυμίζουν ότι η ικανοποίηση «κρατιέται» από εργασιακές συνθήκες, επαγγελματική αυτονομία, συμμετοχή στις αποφάσεις και θετικό σχολικό κλίμα. Όταν αυτά υποβαθμίζονται, η ικανοποίηση υποχωρεί – όχι απαραίτητα επειδή «αξιολογούμαστε», αλλά πώς και για ποιον σκοπό αξιολογούμαστε. 

  • Κίνητρα–αμοιβές. Αν και δεν έχει ανακοινωθεί ειδικό «pay by performance» για εκπαιδευτικούς, το γενικευμένο bonus παραγωγικότητας στο Δημόσιο από το 2025 δένει με στοχοθεσία/δείκτες. Εφόσον θεσμοθετηθούν σχολικοί KPI, είναι ρεαλιστικό να συζητηθεί επέκταση και στην εκπαίδευση – με ό,τι αυτό συνεπάγεται για ανταγωνισμό και ανισότητες μεταξύ σχολείων. 

 

Το διακύβευμα

Ο ν. 4823/2021 έστρωσε το έδαφος για αξιολόγηση και ενίσχυση της αυτονομίας· οι νέες ρυθμίσεις κάνουν το επόμενο, το πιο «σκληρό» βήμα, μετατοπίζοντας το κέντρο βάρους στον/στη διευθυντή/ρια–μάνατζερ. Το ερώτημα δεν είναι αν «χρειαζόμαστε» καλύτερη ηγεσία – την χρειαζόμαστε. Είναι τι είδους ηγεσία: εκείνη που μας βάζει απέναντι με κουτάκια, KPI και φόβο, ή εκείνη που μας φέρνει μαζί, μοιράζει αρμοδιότητες, δίνει ανατροφοδότηση, φτιάχνει χώρο και χρόνο για διδασκαλία της προκοπής.

Η «αυτονομία» σημαίνει μονοκεντρική εξουσία και αυξημένο έλεγχο χωρίς αντίβαρα, το ρίσκο είναι να βρεθούμε με κουρασμένους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιζόμενα σχολεία και μια καθημερινότητα που μοιάζει περισσότερο με επιχείρηση παρά με κοινότητα μάθησης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

dieythyntis_1.jpg
Διευθυντής–μάνατζερ στο «αυτόνομο» σχολείο: Τι πραγματικά αλλάζει και τι σημαίνει για τους εκπαιδευτικούς
Μπορεί να βρεθούμε με φοβισμένους εκπαιδευτικούς, ανταγωνιζόμενα σχολεία και μια καθημερινότητα που μοιάζει περισσότερο με επιχείρηση παρά με...
Διευθυντής–μάνατζερ στο «αυτόνομο» σχολείο: Τι πραγματικά αλλάζει και τι σημαίνει για τους εκπαιδευτικούς
foroi_26.jpg
Έκπτωση φόρου έως 2.200€ με μια απλή κίνηση – Ποιες αποδείξεις «μετράνε»
Έκπτωση φόρου έως 2.200 ευρώ για όσους επιλέξουν ηλεκτρονικές συναλλαγές με επαγγελματίες υψηλού κινδύνου φοροδιαφυγής
Έκπτωση φόρου έως 2.200€ με μια απλή κίνηση – Ποιες αποδείξεις «μετράνε»
μαθητές ταινία
Νέα ταινία μαθητών Γυμνασίου Σουφλίου «Ακούστε μας» για την πυρκαγιά του 2023
«Ακούστε μας!» – Μαθητές του Σουφλίου μιλούν για τις πληγές που άφησε η καταστροφική φωτιά στον Έβρο
Νέα ταινία μαθητών Γυμνασίου Σουφλίου «Ακούστε μας» για την πυρκαγιά του 2023