Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη, η υπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη αναλύει τις εξελίξεις στην εκπαίδευση εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς, απαντώντας σε κρίσιμα ερωτήματα για τη στελέχωση των σχολείων, τα νέα μαθήματα, αλλά και την αναβάθμιση των υποδομών.
Στη συνέντευξή της στο Mononews.gr, ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην έναρξη λειτουργίας των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για μια ιστορική μεταρρύθμιση. Παράλληλα, απάντησε στην κριτική της αντιπολίτευσης, που αμφισβητεί το ενδιαφέρον που υπήρξε για τις άδειες ίδρυσης.
«Η αντιπολίτευση πρέπει να αποφασίσει για τι ακριβώς μας κατηγορεί. Πριν λίγο καιρό μας εγκαλούσαν ότι "ξεπουλάμε" την εκπαίδευση στα ιδιωτικά συμφέροντα. Σήμερα, που η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ενέκρινε με διαφάνεια και ποιοτικά κριτήρια μόνο τέσσερις αιτήσεις, κατηγορούμαστε επειδή δεν εγκρίθηκαν όλοι οι φάκελοι», δήλωσε χαρακτηριστικά η υπουργός.
Η κ. Ζαχαράκη τόνισε πως η δημιουργία των μη κρατικών ΑΕΙ αποτελεί μια αναγκαία και ώριμη επιλογή, που ενισχύει το εκπαιδευτικό τοπίο και προσφέρει νέες δυνατότητες στους φοιτητές και τις οικογένειές τους:
«Η ίδρυση των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων είναι νίκη του αυτονόητου. Την υλοποιούμε με τόλμη, με στόχο την ενίσχυση της ανώτατης εκπαίδευσης και την προσφορά περισσότερων επιλογών στους νέους μας.»
Στο μέτωπο της ασφάλειας στα πανεπιστήμια, η υπουργός επισήμανε ότι τα νέα μέτρα βρίσκονται ήδη σε ισχύ. Τα ΑΕΙ έχουν καταθέσει τα σχέδια ασφαλείας, τα οποία οφείλουν να επικαιροποιήσουν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Σχολική χρονιά χωρίς κενά: 10.000 νέοι διορισμοί και 21.000 αναπληρωτές
Η κα. Ζαχαράκη διαβεβαίωσε ότι η σχολική χρονιά θα ξεκινήσει με ελάχιστα κενά, χάρη στους 10.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών φέτος, που προστίθενται στους 49.000 συνολικά τα τελευταία πέντε χρόνια, και τους 21.000 αναπληρωτές που θα τοποθετηθούν άμεσα.
«Πάντα θα υπάρχουν κενά, αλλά η προσπάθεια είναι να καλύπτονται το συντομότερο. Στόχος μας είναι να υπάρχει ισχυρός πυρήνας μόνιμου προσωπικού σε κάθε γωνιά της χώρας.»
Εκσυγχρονισμός υποδομών και νέες δεξιότητες
Η υπουργός παρουσίασε το πρόγραμμα αναβάθμισης σχολείων, όπως:
Το «Μαριέττα Γιαννάκου» για τις υποδομές,
Το Ψηφιακό Φροντιστήριο,
Η παροχή 117.000 σετ ρομποτικής και STEM σε 11.150 σχολεία,
Η αναβάθμιση 1.500 εργαστηρίων Φυσικών Επιστημών,
Η αντικατάσταση μουσικών οργάνων σε 52 Μουσικά Σχολεία,
Η εισαγωγή του μαθήματος Οικονομικών στη Γ’ Γυμνασίου.
Νέα σχολεία και μέριμνα για ακριτικές περιοχές
Παρά τις δημογραφικές προκλήσεις, η κυβέρνηση συνεχίζει να επενδύει στην ανοικτή και προσβάσιμη εκπαίδευση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η επανέναρξη λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου στην Ψέριμμο, μετά από 17 χρόνια.
«Δύο παιδιά θα πάνε στο Δημοτικό και άλλα τρία στο Νηπιαγωγείο. Είναι ζήτημα εθνικής σημασίας να μπορούν οι οικογένειες να παραμένουν στον τόπο τους.»
Αναβάθμιση σχολικών συγκροτημάτων – Επισκέψεις με τον Πρωθυπουργό
Η υπουργός αναφέρθηκε στην επίσκεψή της με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο Γ’ Γυμνάσιο στου Ζωγράφου, που ανακαινίζεται πλήρως.
«Το πρόγραμμα ανακαίνισης προχωρά σε 431 σχολικές μονάδες από τον Έβρο έως την Κρήτη, με στόχο τα έργα να ολοκληρωθούν μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου. Περιλαμβάνει ριζικές παρεμβάσεις και έργα προσβασιμότητας για μαθητές ΑμεΑ.»
Ασφάλεια στα ΑΕΙ – Τέλος στην ανομία
Ο νέος νόμος για την ασφάλεια στα ΑΕΙ εφαρμόζεται ήδη, με σαφή καθορισμό ευθυνών και συνεπειών. Η διάταξη περί απώλειας φοιτητικής ιδιότητας για όσους συμμετέχουν σε σοβαρά επεισόδια έχει τεθεί σε ισχύ.
«Δεν θα επιτρέψουμε την επιστροφή φαινομένων βίας και ανομίας στα ιδρύματά μας. Οι πανεπιστημιακοί χώροι ανήκουν στους φοιτητές και τους καθηγητές, όχι στους ταραξίες.»
Ιδιωτικά ΑΕΙ με ποιότητα και φιλτράρισμα – Όχι «άδειες σε όλους»
Απαντώντας στην κριτική ότι εγκρίθηκαν μόνο 4 αιτήσεις για ιδιωτικά πανεπιστήμια, η υπουργός τόνισε:
«Οι άδειες δίνονται με αυστηρά κριτήρια. Δεν πρόκειται να δοθεί άδεια σε ιδρύματα που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις. Η ποιότητα είναι ο μόνος δρόμος.»
Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη
Με τους νέους 10.000 διορισμούς δασκάλων και καθηγητών τα σχολεία θα ανοίξουν χωρίς κενά σε λίγες μέρες;
Την τελευταία πενταετία, μαζί με τους φετινούς 10.000 διορισμούς, έχουμε στελεχώσει τα σχολεία μας με σχεδόν 49.000 μόνιμους νηπιαγωγούς, δασκάλους και καθηγητές. Παράλληλα, προχωρούμε στην πρόσληψη περίπου 21.000 αναπληρωτών στην πρώτη φάση, διαδικασία που θα έχει ολοκληρωθεί έως τις 11 Σεπτεμβρίου. Έτσι διασφαλίζουμε ότι θα υπάρχουν τα λιγότερα δυνατά κενά.
Πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς: όλοι όσοι γνωρίζουν την εκπαίδευση κατανοούν ότι κενά και ελλείψεις θα προκύπτουν πάντα. Δεν οφείλονται σε ελλιπή σχεδιασμό ή αντανακλαστικά του Υπουργείου, αλλά σε αντικειμενικούς λόγους. Η δική μου αγωνία και εντολή, ως πολιτική ηγεσία, είναι να καλύπτονται όσο το δυνατόν συντομότερα.
Η κεντρική μας στόχευση ως κυβέρνηση είναι, με τις χιλιάδες μόνιμες προσλήψεις, να δημιουργήσουμε έναν ευρύ πυρήνα εκπαιδευτικών που θα προσφέρουν με συνέπεια και αφοσίωση σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, από την πρώτη μέρα. Όμως, δεν αρκούν μόνο οι εκπαιδευτικοί, κ.Σιαδήμα, για να προσφέρει το σχολείο στα παιδιά σύγχρονα εφόδια, δεξιότητες και αξίες. Χρειάζεται συνολικός εκσυγχρονισμός.
Γι’ αυτό, την Παρασκευή στο Υπουργικό Συμβούλιο, παρουσίασα, εκτενώς το πρόγραμμά μας που αφορά:
Στον εκσυγχρονισμό των σχολικών υποδομών, μέσα από το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», στην ενίσχυση του ψηφιακού σχολείου, καθώς ήδη έχουν τοποθετηθεί διαδραστικοί πίνακες σε 7.000 σχολικές μονάδες,στον ψηφιακό μετασχηματισμό των προγραμμάτων σπουδών, στην ενίσχυση του Ψηφιακού Φροντιστηρίου.
Παράλληλα, προμηθεύουμε 117.000 σετ ρομποτικής και STEM σχεδόν 11.150 σχολεία, αναβαθμίζουμε 1.500 εργαστήρια Φυσικών Επιστημών σε Γυμνάσια, αντικαθιστούμε τα μουσικά όργανα σε 52 Μουσικά Σχολεία, και δημιουργούμε και σχολικούς λαχανόκηπους.
Θέλω επίσης να σταθώ ιδιαίτερα στην εισαγωγή, από φέτος, του μαθήματος των Οικονομικών στη Γ΄ Γυμνασίου, ώστε οι μαθητές να αποκτούν βασικές οικονομικές γνώσεις – ένα σημαντικό εφόδιο απέναντι στον οικονομικό λαϊκισμό.
Η ζωή απαιτεί, εκτός από γνώσεις, και νέες δεξιότητες, τις οποίες θέλουμε τα παιδιά μας να τις αποκτούν επαρκώς και δωρεάν στο δημόσιο σχολείο.
Και τη φετινή σχολική χρονιά θα πάνε λιγότεροι μαθητές στην πρώτη δημοτικού. Υπάρχουν περιοχές όπου θα ανοίξουν ξανά τα δημοτικά σχολεία;
Δυστυχώς είναι μια δυσάρεστη πραγματικότητα ότι κάθε χρόνο μειώνονται τα «πρωτάκια», λόγω της γενικότερης δημογραφικής εξέλιξης στη χώρα μας. Αυτό δημιουργεί μια μεγάλη πίεση στο Υπουργείο, το οποίο καλείται να διαχειριστεί δυσμενή δεδομένα σε συνδυασμό με τις εθνικές ανάγκες. Παρά τις δυσκολίες, οφείλουμε να κάνουμε ό,τι χρειάζεται προκειμένου να ανοίγουν νέα σχολεία και να στέλνουμε διαρκώς το μήνυμα ότι κανένα παιδί, σε καμία ευαίσθητη περιοχή της χώρας, δεν θα μείνει χωρίς εκπαίδευση.
Πάνω σε αυτή τη στόχευση, πήραμε πριν λίγες μέρες μια απόφαση που μας γέμισε όλους χαρά, υπερηφάνεια αλλά και συγκίνηση. Ανοίγουμε Δημοτικό Σχολείο στην Ψέριμμο – μετά από 17 ολόκληρα χρόνια που δεν είχε χτυπήσει το κουδούνι – για δύο μικρούς μαθητές που φέτος τελείωσαν το Νηπιαγωγείο. Άλλα τρία παιδάκια θα πάνε στο Νηπιαγωγείο του νησιού, το οποίο επίσης άνοιξε η Κυβέρνησή το 2023.
Καταλαβαίνετε πόσο σημαντικό είναι για τις οικογένειες να μένουν στον τόπο τους με τα παιδιά τους, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθούν στη γειτονική Κάλυμνο ή αλλού. Σε αυτή την προσπάθεια συνέβαλλε και η άμεση ανταπόκριση του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Υπουργείου Υγείας: με απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, Θανάση Δαβάκη, γιατρός –οπλίτης θητείας, πτυχιούχος Ιατρικής– θα εγκατασταθεί στο νησί και θα γίνει ο «φύλακας άγγελος» των παιδιών και των οικογενειών τους.
Μέσα στην εβδομάδα συνοδεύσατε τον πρωθυπουργό σε γυμνάσιο στου Ζωγράφου που ανακαινίζεται. Προχωράει η αναβάθμιση σχολικών συγκροτημάτων;
Η αναβάθμιση των σχολικών υποδομών είναι απόλυτη προτεραιότητα της Κυβέρνησης, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το Γ΄ Γυμνάσιο στου Ζωγράφου, που επισκεφθήκαμε πρόσφατα με τον Πρωθυπουργό, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα του τι θέλουμε να πετύχουμε: σύγχρονα, ασφαλή και λειτουργικά σχολεία που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του 21ου αιώνα.
Το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», που έχει ήδη αγκαλιαστεί από τις τοπικές κοινωνίες, δεν είναι απλώς μια κυβερνητική πρωτοβουλία με σαφή οδηγία του Πρωθυπουργού. Είναι και για μένα προσωπικά μια πολύ σημαντική στόχευση. Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς σε 431 σχολικές μονάδες, από τον Έβρο μέχρι την Κρήτη, ανάμεσα στις οποίες βρίσκονται και 27 σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
Μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου, το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών θα έχει ολοκληρωθεί, ενώ όπου χρειαστεί θα συνεχιστούν παρεμβάσεις και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Πρόκειται για εργασίες ριζικής ανακαίνισης, όπως εσωτερικοί και εξωτερικοί χρωματισμοί, αναβάθμιση χώρων υγιεινής, καθώς και παρεμβάσεις που ενισχύουν την προσβασιμότητα για μαθητές ΑμεΑ κ.α.
Και αυτή είναι μόλις η πρώτη φάση. Κεντρικός στόχος είναι το πρόγραμμα να συνεχιστεί και να εμπλουτιστεί τα επόμενα χρόνια με ακόμη περισσότερα σχολεία.
Τα μέτρα που ψηφίσατε για την ασφάλεια των πανεπιστημίων μέσα στο καλοκαίρι, όπως ακόμα και να χάνει κάποιος την φοιτητική ιδιότητα αν συμμετέχει σε επεισόδια ισχύουν από τον Σεπτέμβριο; Οι πρυτάνεις έχουν καταθέσει τα σχέδια ασφάλειας των πανεπιστημίων τους;
Ο νέος νόμος για την ασφάλεια στα Πανεπιστήμια ισχύει από την επόμενη κιόλας μέρα της ψήφισής του και ορίζει με σαφήνεια τα καθήκοντα, τις ευθύνες και τις συνέπειες για όσους θελήσουν να τον καταστρατηγήσουν. Στόχος της Κυβέρνησης είναι οι πανεπιστημιακοί χώροι – αμφιθέατρα, βιβλιοθήκες, φοιτητικές εστίες – να αποτελούν χώρους ουσιαστικής και όχι «α λά καρτ» ελευθερίας και έκφρασης. Η Πολιτεία δεν μπορεί να μένει αμέτοχη όταν λαμβάνουν χώρα έκνομες πράξεις μέσα στα ιδρύματα.
Η διάταξη που προβλέπει απώλεια της φοιτητικής ιδιότητας σε περίπτωση συμμετοχής σε σοβαρά επεισόδια είναι ξεκάθαρη: κανείς δεν μπορεί να χρησιμοποιεί το πανεπιστήμιο ως πεδίο ανομίας χωρίς συνέπειες. Ήδη τα ΑΕΙ έχουν καταθέσει σχέδια ασφαλείας, τα οποία οφείλουν να επικαιροποιήσουν μέχρι το τέλος του χρόνου, ενώ για πρώτη φορά, η αδράνειά τους δεν μένει ατιμώρητη.
Ένα είναι βέβαιο: δεν θα επιτρέψουμε να αναβιώσουν τα φαινόμενα βίας και ανομίας που για χρόνια ταλαιπώρησαν τα ιδρύματά μας. Δεν μπορεί να υπάρξει ακαδημαϊκή ελευθερία όταν οι πανεπιστημιακοί χώροι παραδίδονται στη βία και την ανομία. Αυτούς ακριβώς τους χώρους τους επιστρέψαμε εκεί που ανήκουν: στους φοιτητές και στους καθηγητές μας.
Τον Οκτώβριο θα ξεκινήσει η λειτουργία των πρώτων μη κρατικών πανεπιστήμιων στην χώρα μας. Η αντιπολίτευση ασκεί κριτική για το γεγονός ότι ιδρύματα που είχαν καταθέσει αίτηση δεν πήραν το πράσινο φως, την ώρα που η κυβέρνηση υποστήριζε πως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Τι λέτε;
Η αντιπολίτευση θα πρέπει να αποφασίσει για ποιο πράγμα μας κατηγορεί. Πριν από λίγους μήνες μας κατηγορούσαν ότι ανοίγουμε τις πόρτες στα ιδιωτικά συμφέροντα και στα κολέγια. Τώρα που η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), με όρους υψηλής ποιότητας και διαφάνειας, ενέκρινε μόνο τις 4 πρώτες αιτήσεις, μας… εγκαλούν γιατί δεν πήραν άδεια όλοι όσοι είχαν καταθέσει φάκελο.
Από την πρώτη στιγμή ξεκαθαρίσαμε ότι η διαδικασία αδειοδότησης των ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων θα είναι αυστηρή και απολύτως διαφανής. Δεν υπήρχε καμία περίπτωση να δοθεί άδεια σε ίδρυμα που δεν πληροί τις προδιαγραφές. Η ίδρυση των πρώτων μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα είναι μια νίκη του αυτονόητου και μια αναγκαία μεταρρύθμιση. Και την υλοποιούμε με τόλμη, ώστε να ενισχύσουμε την ανώτατη εκπαίδευση και να δώσουμε περισσότερες επιλογές στους νέους και στις οικογένειες τους – όχι να υποβαθμίσουμε το επίπεδο σπουδών.
Όσα ξένα ιδρύματα δεν έλαβαν σε αυτή τη φάση άδεια για να λειτουργήσουν από τον Οκτώβριο, έχουν τη δυνατότητα να επανέλθουν για την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά, πάντα υπό τις αυστηρές προϋποθέσεις και τους όρους που θέτει ο νόμος.
Σε λίγες μέρες ο πρωθυπουργός θα ανέβει στη ΔΕΘ όπου θα εξαγγείλει νέα μέτρα. Πιστεύετε ότι αυτές οι πρωτοβουλίες μπορούν να βοηθήσουν ώστε η κυβέρνηση να αυξήσει τα ποσοστά της;
Κ. Σιαδήμα, στη δική μας αντίληψη το κρίσιμο μέγεθος στην πολιτική είναι η αξιοπιστία και η εμπιστοσύνη, χωρίς να ισχυρίζομαι ότι μας αφήνουν αδιάφορους οι δημοσκοπήσεις, στο βαθμό που αποτυπώνουν τον σφυγμό της κοινωνίας. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα κάνει φέτος στη ΔΕΘ αυτό που κάνει σταθερά τα τελευταία χρόνια ως Πρωθυπουργός. Θ\α παρουσιάσει ένα συνεκτικό και συνετό σχέδιο απόδοσης στην κοινωνία του μερίσματος από την ανάπτυξη, αλλά και από τον σημαντικό περιορισμό της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής.
Η μεσαία τάξη θα στηριχθεί στοχευμένα, όπως και οι οικογένειες με παιδιά, καθώς το δημογραφικό είναι μια μεγάλη εθνική πληγή. Η κατεύθυνση είναι σαφής: στήριξη του εισοδήματος, με μείωση άμεσων φόρων που θα αποτυπωθεί άμεσα στα έσοδα του νοικοκυριού.
Αυτό που σίγουρα δεν θα κάνει ο Πρωθυπουργός στη ΔΕΘ είναι να δημιουργήσει – σε μια περίοδο συνεχών και έντονων κλυδωνισμών – κινδύνους για τη μελλοντική πορεία της χώρας. Η ΔΕΘ, ας μην ξεχνάμε, έγινε τα τελευταία χρόνια το σύνορο ανάμεσα στον ακραίο και καταστροφικό λαϊκισμό που προηγήθηκε της διακυβέρνησης της ΝΔ και στην υπεύθυνη στάση που αποδεδειγμένα επιδεικνύουμε ως κυβέρνηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 17/10
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ