Με έναν φιλόδοξο στόχο –τη μείωση των αναπληρωτών κατά 50% έως το 2027– το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει 30.000 μόνιμους διορισμούς μέχρι το τέλος της τετραετίας. Από το 2020 έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 36.000 διορισμοί, ενώ φέτος (2025) ήδη ανακοινώθηκαν άλλοι 10.000.
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, τονίζει: «Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους με σταθερή σχέση με τα παιδιά, που να χτίζουν εμπιστοσύνη και συνέπεια στην τάξη».
Χρονολόγιο μόνιμων διορισμών (2020–2025)
2020–2021: Έναρξη μαζικών μόνιμων διορισμών μετά από δεκαετία παγώματος.
2021–2022: Έμφαση στην Ειδική Αγωγή και υποστήριξη μαθητών με αναπηρία.
2022–2023: Επέκταση διορισμών σε περισσότερες ειδικότητες Δευτεροβάθμιας.
2023–2024: Πάνω από 8.500 νέοι μόνιμοι.
2024–2025: 8.763 διορισμοί, αλλά χωρίς αντίστοιχη αύξηση οργανικών θέσεων.
2025-2026: 10.000 διορισμοί με έμφαση στην Ειδική Αγωγή και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Από το 2020 έως και το 2024, ο συνολικός αριθμός μόνιμων διορισμών έφτασε τους 35.855, με την Πρωτοβάθμια να απορροφά 18.403 εκπαιδευτικούς και τη Δευτεροβάθμια 17.452. Το 2024-2025 έγιναν 8.763 νέοι διορισμοί.
Περίοδος | Πρωτοβάθμια | Δευτεροβάθμια | Σύνολο | Γενική Εκπαίδευση | Ειδική Αγωγή |
---|---|---|---|---|---|
2020–2024 | 15.146 | 11.946 | 27.092 | 22.353 | 4.739 |
2024–2025 | 3.257 | 5.506 | 8.763 | 7.768 | 995 |
Σύνολο | 18.403 | 17.452 | 35.855 | 30.121 | 5.734 |
Αλλά: οι αριθμοί αυτοί σκοντάφτουν σε ένα αόρατο εμπόδιο — την έλλειψη οργανικών θέσεων. Χωρίς ΦΕΚ σύστασης οργανικής θέσης, ο εκπαιδευτικός παραμένει “λειτουργικός”· δεν μπορεί να μετατεθεί, δεν έχει σταθερότητα και εγκλωβίζεται σε προσωρινές τοποθετήσεις.
Το αόρατο εμπόδιο: οι οργανικές θέσεις και το “τείχος” των λειτουργικών κενών
Η πολιτική των διορισμών σε λειτουργικά κενά δημιουργεί έναν στρατό εγκλωβισμένων μόνιμων, χωρίς δυνατότητα κινητικότητας ή εξέλιξης. Αυτό μετατρέπει την εξαγγελία σε κίνηση εντυπώσεων, αφού το δημόσιο σχολείο εξακολουθεί να λειτουργεί με λογική “μπαλώματος”.
Χωρίς ΦΕΚ σύστασης οργανικής θέσης, ο εκπαιδευτικός παραμένει “λειτουργικός”:
Δεν μπορεί να μετατεθεί
Δεν έχει μόνιμη τοποθέτηση
Εγκλωβίζεται σε προσωρινές λύσεις
Αυτό οδηγεί σε έναν φαύλο κύκλο όπου οι εξαγγελίες δεν μετατρέπονται σε πραγματική βελτίωση του σχολείου.
Οι εστίες του προβλήματος
ΚΕΔΑΣΥ: εκκρεμότητες χρόνων και καθυστερήσεις σε αξιολογήσεις, ενώ 700 νέες οργανικές θέσεις για ΕΕΠ/ΕΒΠ παραμένουν ανύπαρκτες.
Ειδικά Σχολεία: έλλειψη οργανικών για ΕΒΠ και ΕΕΠ, καθυστέρηση στη σύσταση 1.555 θέσεων το 2024.
Γενική Εκπαίδευση: λειτουργικά κενά που δεν μετατρέπονται σε οργανικά.
Νηπιαγωγεία: η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή δεν συνοδεύτηκε από αύξηση οργανικών θέσεων.
Οι 10.000 νέοι διορισμοί του 2025 μπορεί να γεμίσουν τίτλους εφημερίδων, αλλά χωρίς τις αντίστοιχες οργανικές θέσεις, δεν θα γεμίσουν τις αίθουσες με σταθερούς δασκάλους. Το στοίχημα για την εκπαίδευση δεν είναι να αυξηθούν μόνο οι αριθμοί, αλλά να αποκτήσουν οι θέσεις υπόσταση, διάρκεια και προοπτική.
Η σκιά των αναπληρωτών 2024–2025
Παρά το πλάνο μόνιμων διορισμών, το σχολικό έτος 2024/25 προσλήφθηκαν 39.319 αναπληρωτές. Μάλιστα, 1.102 θέσεις δασκάλων έμειναν ακάλυπτες λόγω έλλειψης υποψηφίων, οι 968 στην Ειδική Αγωγή.
Πρωτοβάθμια: 26.245
Δευτεροβάθμια: 13.074
Σύνολο: 39.319
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Πότε θα βγουν οι πίνακες κατάταξης αναπληρωτών για προσλήψεις
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 17/8
Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ