εκπαιδευτικός
Συνεργασία ΙΕΠ και ΕΚΠΑ: Νέο πρόγραμμα σπουδών

Από τη νέα σχολική χρονιά, οι μαθητές που έχουν απαλλαγεί από το μάθημα των Θρησκευτικών θα παρακολουθούν ένα νέο γνωστικό αντικείμενο με τίτλο «Ηθική», το οποίο θα διδάσκεται από τη Γ’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου.

Η αλλαγή αυτή αφορά τους μαθητές που δεν είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι – δηλαδή αλλόθρησκους, ετερόδοξους, άθρησκους, άθεους και αγνωστικιστές. Η  απαλλαγή από τα Θρησκευτικά χορηγείται έπειτα από αίτηση του γονέα ή του ίδιου του μαθητή (εφόσον είναι ενήλικος), με τη δήλωση: «Λόγοι θρησκευτικής συνείδησης δεν επιτρέπουν τη συμμετοχή (μου ή του παιδιού μου) στο μάθημα των Θρησκευτικών».

Το νέο μάθημα αναμένεται να αναμορφώσει τον τρόπο προσέγγισης θεμάτων αξιών και ηθικής αγωγής, ενισχύοντας τη συνολική εκπαιδευτική εμπειρία.

Οι αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, που έθεσαν ως υποχρεωτική τη δυνατότητα απαλλαγής για λόγους συνείδησης, οδήγησαν στη διαμόρφωση αυτής της πολιτικής. Παράλληλα, η προσθήκη του νέου μαθήματος αναμένεται να ανταποκριθεί στις ανάγκες της σύγχρονης πολυπολιτισμικής κοινωνίας, προσφέροντας μια ουδετερόθρησκη και ηθικοπλαστική εναλλακτική.

Το περιεχόμενο του νέου μαθήματος

Η Ηθική, όπως σχεδιάζεται, θα καλύπτει ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που προωθούν:

  1. Ηθική αγωγή και ανάπτυξη δεξιοτήτων: Επικοινωνία, δημιουργικότητα, και αυτενέργεια.
  2. Ενεργή πολιτότητα: Ελεύθερους, υπεύθυνους, και κριτικά σκεπτόμενους πολίτες.
  3. Ανάπτυξη αξιών: Σεβασμός στη φύση, τον άνθρωπο, και την πατρίδα.

Η διδασκαλία θα ξεκινά από τη Γ’ Δημοτικού και θα επεκτείνεται έως τη Γ’ Λυκείου. Οι στόχοι του μαθήματος παραπέμπουν στην αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας και την ενίσχυση του δημοκρατικού φρονήματος.

Συνεργασία ΙΕΠ και ΕΚΠΑ: Νέο πρόγραμμα σπουδών

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) συνεργάζεται με το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) για την εκπόνηση:

  1. Προγράμματος Σπουδών
  2. Οδηγού για Εκπαιδευτικούς
  3. Διδακτικού πακέτου

Αυτά θα διασφαλίσουν την επιστημονική αρτιότητα και την εκπαιδευτική καταλληλότητα του νέου μαθήματος.

Έργο του αναδόχου είναι η εκπόνηση Προγράμματος Σπουδών, Οδηγού για τον Εκπαιδευτικό, καθώς και προδιαγραφών εκπόνησης διδακτικού πακέτου του μαθήματος της Ηθικής. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός για το ως άνω έργο υπολογίζεται έως του ποσού των τριάντα χιλιάδων ευρώ (30.000,00 €) πλέον ΦΠΑ 24%, ήτοι έως του ποσού των τριάντα επτά χιλιάδων και διακοσίων ευρώ (37.200,00 €) συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%. . Ο Ανάδοχος καλείται να έχει ολοκληρώσει το έργο του έως τις 31/07/2025.

Βιβλία: Μέγεθος (σε αριθμό σελίδων) ανά τάξη

Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού: 128 σελίδες,

Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού: 96 σελίδες

Α΄ Β΄ Γ΄ Γυμνασίου, Α΄, Β΄ Λυκείου: 160 σελίδες

Γ΄ Λυκείου: 128 σελίδες

Δείτε το έγγραφο

Αυξημένο ενδιαφέρον για απαλλαγές

Η εισαγωγή του μαθήματος Ηθικής μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των αιτήσεων απαλλαγής από τα Θρησκευτικά. Με τις τρέχουσες αιτήσεις να κυμαίνονται στις 10.500 ετησίως, το νέο πλαίσιο παρέχει στους γονείς και τους μαθητές περισσότερες επιλογές.

Διεθνής Συγκριτική Ματιά

Ανάλογα μαθήματα διδάσκονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στη Γερμανία, όπου η «Ηθική» αποτελεί μάθημα επιλογής. Στην περίπτωση αυτή, η θεματολογία επικεντρώνεται σε κοινωνικές, φιλοσοφικές, και ηθικές προκλήσεις, ενισχύοντας τη διαπολιτισμική κατανόηση.

Προοπτικές και Προκλήσεις για το μάθημα της "Ηθικής"

Στοχεύει όχι μόνο στην κάλυψη μιας νομικής υποχρέωσης αλλά και στη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που καλλιεργεί αξίες και δεξιότητες απαραίτητες για τη σύγχρονη κοινωνία.

Το μάθημα δύναται να συμβάλει στην επίτευξη διδακτικών και ανθρωπολογικών στόχων παρόμοιων με αυτούς που επιδιώκονται στην περίπτωση των υπολοίπων μαθητών/τριών, όπως για παράδειγμα:

  • Στην ανάδειξη της ηθικής αγωγής ως βασικού εργαλείου ανάπτυξης δεξιοτήτων επικοινωνίας, δημιουργικότητας και αυτενέργειας.
  • Στη διαμόρφωση ελεύθερων, υπεύθυνων και κριτικά σκεπτόμενων πολιτών, ικανών να συμμετέχουν ενεργά στον δημόσιο χώρο.
  • Στην αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών/τριών, με στόχο τη δημιουργική ζωή και την καλλιέργεια αξιών, όπως η αγάπη για τη φύση, τον άνθρωπο και την πατρίδα.

Εδώ μπορείτε να δείτε όλη την πρόσκληση του ΙΕΠ για την δημιουργία του μαθήματος

Οι θεματικές ενότητες του μαθήματος

  • Αξίες και Ηθικές Αρχές:

Δικαιοσύνη, ακεραιότητα, αλληλεγγύη.

  • Ηθικά Διλήμματα:

Ανθρώπινα δικαιώματα, βιοηθική, περιβαλλοντική ηθική.

  • Κοινωνική Αλληλεγγύη:

Υποστήριξη ευπαθών ομάδων, εθελοντισμός.

  • Διαπολιτισμικός Διάλογος:

Εκτίμηση της πολυπολιτισμικότητας, διαχείριση της διαφορετικότητας.

  • Ηθική και Τεχνολογία:

Τεχνητή νοημοσύνη, γενετική μηχανική

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

troxaia_1.jpg
Ο νέος ΚΟΚ «τιμωρεί»: Σε ποιες περιοχές οι «πρωταθλητές» των παραβάσεων
Σε ποιες περιοχές της Ελλάδας οι οδηγοί αρνούνται το κράνος; Αποκαλυπτικά στοιχεία για 28.531 παραβάσεις του ΚΟΚ
Ο νέος ΚΟΚ «τιμωρεί»: Σε ποιες περιοχές οι «πρωταθλητές» των παραβάσεων
Αθηνά Σχοινά, εκπαιδευτικός στην Ψέριμο
Οι δύο όψεις της εκπαίδευσης: Από την Ψέριμο που ξαναζωντάνεψε έως τα 714 σχολεία που κλείνουν
Ένα σχολείο γεμάτο παιδικές φωνές ανοίγει μετά από 16 χρόνια σε ακριτικό νησί, ενώ 714 άλλες σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα παραμένουν κλειστές – Η...
Οι δύο όψεις της εκπαίδευσης: Από την Ψέριμο που ξαναζωντάνεψε έως τα 714 σχολεία που κλείνουν