Αιρετοί εκπρόσωποι των Υπηρεσιακών Συμβουλίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους σχετικά με τον τρόπο κάλυψης των νέων οργανικών θέσεων των Τμημάτων Ένταξης που ιδρύθηκαν το 2025, ζητώντας ισόνομη και δίκαιη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής (Ε.Α.Ε.).
Σε επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας, οι αιρετοί επισημαίνουν ότι η διαδικασία τοποθέτησης εκπαιδευτικών στα νέα τμήματα, όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις, ευνοεί τους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στη διάθεση των ΠΥΣΔΕ, οι οποίοι έχουν τα λιγότερα μόρια μετάθεσης. Αυτό δημιουργεί αδικίες, αποκλείοντας εκπαιδευτικούς με περισσότερα μόρια, που υπηρετούν ήδη σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και στα παλιά Τμήματα Ένταξης, από το δικαίωμα διεκδίκησης των νέων οργανικών θέσεων.
Επισημαίνουν ότι η ισότητα μεταξύ των εκπαιδευτικών ΕΑΕ, όπως ορίζεται και από το Σύνταγμα, παραβιάζεται, καθώς οι νέες θέσεις καλύπτονται χωρίς να δίδεται η δυνατότητα σε όλους να υποβάλουν σχετική αίτηση μετάθεσης ή βελτίωσης. Η τρέχουσα ρύθμιση ισχύει μόνο για το σχολικό έτος 2024-2025, αφήνοντας αδιευκρίνιστο το μέλλον της διαδικασίας για τα επόμενα χρόνια.
Οι αιρετοί προτείνουν την ακύρωση των ήδη πραγματοποιημένων μεταθέσεων των εκπαιδευτικών ΕΑΕ, την ανασύνταξη των πινάκων οργανικών κενών, την επανέναρξη υποβολής αιτήσεων μέσω του ΟΠΣΥΔ και τη διενέργεια δίκαιων και ισότιμων μεταθέσεων, ώστε να μη θίγονται δικαιώματα και να διασφαλίζεται η συνοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Η επιστολή υπογράφεται από τους αιρετούς Μαρία Γιαννούλη (ΠΥΣΔΕ Μαγνησίας), Κωνσταντίνο Ευμοιρίδη (ΠΥΣΔΕ Δράμας) και Βασίλειο Παπαχρήστου (ΑΠΥΣΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας).
Αναλυτικά η επιστολή
Επιστολή για την ισόνομη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.
για τις νέες οργανικές θέσεις των Τμημάτων Ένταξης 2025
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Παιδείας,
Ένα επίκαιρο θέμα που αφορά την εκπαιδευτική κοινότητα τόσο θετικά όσο και αρνητικά είναι η ίδρυση των τμημάτων ένταξης. Κανείς δεν παραβλέπει την μεγάλη επιτυχία της δημιουργίας των νέων τμημάτων ένταξης που ανακουφίζει γονείς - μαθητές - εκπαιδευτικούς.
Η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ ζήτησε από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης προτάσεις για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε σχολικές μονάδες.
Ενδεικτικά μνημονεύουμε τα έγγραφα του 2019, του 2021 και του 2025.
- Στις 7 Μαρτίου 2019 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Τμήμα Β΄ του ΥΠΑΙΘ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 36380 /Δ3/ 07-03-2019 έγγραφο με θέμα:
«Υποβολή προτάσεων για ίδρυση, κατάργηση τμημάτων ένταξης (Τ.Ε.) σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.»
- Στις 27 Απριλίου 2021 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης Τμήμα Β΄ του ΥΠΑΙΘ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 48132/Δ3/27-04-2021 έγγραφο με θέμα:
«Υποβολή προτάσεων για ίδρυση Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Γενικής και Επαγγελματικής Κατεύθυνσης.»
Οι προτάσεις κατατέθηκαν και βρισκόμασταν σε αναμονή οψέποτε το υπουργείο αποφασίσει να ιδρύσει τα Τμήματα Ένταξης.
- Στις 13 Ιουνίου 2025 η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ απέστειλε στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 70271/Δ3/13-06-2025 έγγραφο με θέμα:
«Εισήγηση αναγκαιότητας ίδρυσης Τμήματος Ένταξης σε σχολικές μονάδες
Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης»
Με ιδιαίτερη ικανοποίηση και χαρά ενημερωθήκαμε για την υπ’ αριθμ. 91357/Δ3 (ΦΕΚ 3955 Τεύχος Β’/23-07-2025) Κοινή Υπουργική Απόφαση με θέμα:
«Ιδρύσεις Τμημάτων Ένταξης (Τ.Ε.) σε δημόσιες σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.»
Προ της δημοσιοποίησης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης περί ιδρύσεως Τμημάτων Ένταξης ψηφίστηκε ο νόμος 5218/2025 (ΦΕΚ 125 Τεύχος Α 14 Ιουλίου 2025) όπου το άρθρο 77 αυτού έχεις ως θέμα:
Άρθρο 77
- Ζητήματα εκπαιδευτικού προσωπικού της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
- Προσθήκη άρθρου 13B στον ν. 1566/1985,
- προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 35 του ν. 3699/2008,
- τροποποίηση άρθρου 200 ν. 5094/2024
Σε ένα άσχετο νόμο υπεισέρχονται θέματα του Υπουργείου Παιδείας που δυστυχώς πέρασαν απαρατήρητα.
Η παράγραφος 1 του άρθρου αυτού αναφέρεται αποκλειστικά και μόνον στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η παράγραφος 2 του άρθρου αυτού αναφέρει τα εξής:
«2. Στο άρθρο 35 του ν. 3699/2008 (Α’ 199), περί μεταβατικών και καταργούμενων διατάξεων, προστίθεται παρ. 4 ως εξής:
«4. Κατά το σχολικό έτος 2024-2025, οι οργανικές θέσεις κατά κλάδο και ειδικότητα, που προκύπτουν κατόπιν έκδοσης της κοινής απόφασης της περ. β) της παρ. 4 του άρθρου 34 και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6, διατίθενται για την οριστική τοποθέτηση εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση των περιφερειακών υπηρεσιακών συμβουλίων και την εξέταση εμπρόθεσμων αιτήσεων μετάθεσης, οι οποίες δεν ικανοποιήθηκαν ως προς οποιαδήποτε επιλογή. Οι οργανικές θέσεις που απομένουν κενές, μετά από την εξέταση των ως άνω αιτήσεων μετάθεσης, διατίθενται για διορισμό.»
Στις 25 Ιουλίου 2025 αποστέλλεται από το Τμήμα Β΄ Κινητικότητας Εκπαιδευτικού Προσωπικού Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘΑ στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης το υπ’ αριθμ. 92851/Ε2/25-07-2025 έγγραφό του με θέμα:
«Προσδιορισμός οργανικών θέσεων στα νεοϊδρυθέντα Τμήματα Ένταξης και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».
Τα ανωτέρω αποτελούν το χρονολόγιο μέχρι την ανακοίνωση της διαδικασίας τοποθέτησης των εκπαιδευτικών σε οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης τον Ιούλιο του 2025.
Με την παρούσα επιστολή, εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μας για τον τρόπο κάλυψης των οργανικών θέσεων για τα νέα Τμήματα Ένταξης που δημιουργήθηκαν το 2025, διότι:
Αναδύει ζητήματα αδικίας και αποκλεισμού για μία σημαντική ομάδα εκπαιδευτικών ΕΑΕ δηλαδή στην ουσία καταργεί την ισότητα στους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε., όπως αυτή προβλέπεται από το Ελληνικό Σύνταγμα
που υπηρετούν ήδη σε:
- Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.), όπως ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ., Ειδικά Γυμνάσια και Λύκεια, Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.,
- Τμήματα Ένταξης.
Και γινόμαστε πιο ακριβείς, σαφείς και στοχευμένοι:
Η ως άνω νομοθεσία αναφέρει την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών που βρίσκονται στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ στα άρτι ανακοινωθέντα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης. Είναι γνωστό στους γνωρίζοντες τα της εκπαιδευτικής νομοθεσίας ότι ο εκπαιδευτικός που βρίσκεται στη διάθεση ΠΥΣΔΕ, έχει τα λιγότερα μόρια μετάθεσης έναντι των συναδέλφων του και, επομένως, δεν μπόρεσε να τοποθετηθεί στα οργανικά κενά που ανακοινώθηκαν τον Μάιο 2025 από τα κατά τόπους Π.Υ.Σ.Δ.Ε..
Και τώρα με τη ρύθμιση αυτή ο εν διαθέσει εκπαιδευτικός και έχων τα λιγότερα μόρια μετάθεσης θα τοποθετηθεί στα νέα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης που πιθανότατα να είναι στην πόλη και όχι στην περιφέρεια ανά ΔΔΕ.
Έτσι, όμως, αδικούνται οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ που κατέχουν οργανική θέση (είτε σε ΣΜΕΑΕ είτε σε Τμήματα Ένταξης) και έχοντες περισσότερα μόρια από τους εν διαθέσει εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, αφού δεν έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν τα νέα οργανικά κενά των Τμημάτων Ένταξης.
- Υπάρχει ισότητα σε αυτό το θέμα;
- Δεν γίνεται φανερό ότι καταργείται η ισότητα μεταξύ των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.;
- Οι εκπαιδευτικοί των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. δεν επιθυμούν να μετακινηθούν με τις βελτιώσεις από τα σχολεία αυτά;
Γνωρίζουμε ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε. επιθυμούν να συνδιεκδικήσουν τα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης και δη εκείνοι που έχουν τοποθετηθεί υποχρεωτικά σε ΣΜΕΑΕ για την κάλυψη αναγκών αυτών.
Είναι δίκαιο να συνδιεκδικήσουν και αυτοί τα νέα δημιουργηθέντα οργανικά κενά των τμημάτων ένταξης.
Και, αν ανατρέξουμε και στη διαδικασία των μεταθέσεων, θα παρατηρήσουμε τα εξής:
Τον Νοέμβριο του 2024 υπεβλήθησαν αιτήσεις μετάθεσης και από τους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε..
Το Φεβρουάριο του 2025 με την εγκύκλιο κενών και πλεονασμάτων ζητείται από τα κατά τόπους ΠΥΣΔΕ να συντάξουν τον πίνακα Γ και της Ειδικής Αγωγής. Ο πίνακας αυτός είναι προφανές πως δεν έχει συμπεριλάβει τα οργανικά κενά των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης.
Κάποιος εκπαιδευτικός που είχε ως 1η προτίμηση μία περιοχή μετάθεσης είτε λόγω της μόνιμης κατοικίας του είτε λόγω του ότι εκεί βρίσκεται η περιοχή των συμφερόντων του δεν μετατέθηκε σε αυτή, διότι δεν υπήρχε οργανικό κενό στον αποσταλέντα πίνακα Γ της Ειδικής Αγωγής το Φεβρουάριο του 2025. Ο εκπαιδευτικός αυτός εάν είχε δηλώσει και άλλες περιοχές μετάθεσης πιθανόν να έχει μετατεθεί.
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 77 του ανωτέρω νόμο αποκλείεται ο εκπαιδευτικός αυτός από το να διεκδικήσει τα άρτι εμφανισθέντα οργανικά κενά τού Ιουλίου 2025, αλλά θα δίνεται η δυνατότητα να το διεκδικήσει εκπαιδευτικός που έχει υποβάλλει αίτηση μετάθεσης αλλά δεν έχει τοποθετηθεί πουθενά. Και ο εκπαιδευτικός αυτός πιθανόν να έχει λιγότερα μόρια μετάθεσης από τον εκπαιδευτικό που έχει τοποθετηθεί με τις μεταθέσεις του Μαΐου 2025 σε περιοχή μετάθεσης που δεν ήταν η 1η του προτίμηση.
Τέλος, τα εναπομείναντα οργανικά κενά, μετά τις τοποθετήσεις των εν διαθέσει εκπαιδευτικών και τις μεταθέσεις θα δοθούν για διορισμό σε νεοδιόριστους.
- Πόσο ηθικό και πόσο δίκαιο είναι αυτό;
- Πού βρίσκεται, άραγε, η ισότητα;
Εκπαιδευτικοί με πολύ πολύ λιγότερα μόρια μετάθεσης να τοποθετούνται πλησίον της κατοικίας ή του τόπου συμφερόντων του και εκπαιδευτικοί με πολύ πολύ περισσότερα μόρια μετάθεσης (κάτι που είναι εμφανές και από το πότε διορίστηκαν και μετατέθηκαν και δε χρήζει τεκμηρίωσης και επιχειρημάτων για τους γνωρίζοντες το αντικείμενο) να μένουν εγκλωβισμένοι σε απόμακρες περιοχές μετάθεσης ή σε σχολικές μονάδες που βρίσκονται μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους ή του τόπου συμφερόντων τους.
Εντύπωση μας κάνει επίσης το ότι η όλη αυτή διαδικασία θα εφαρμοστεί μόνον για το σχολικό έτος 2024-2025. Και μετά παύει να ισχύει.
Τι θα ισχύσει μετά τη διαδικασία αυτή; Τα ΠΔ 50/96 και 100/97. Αυτά τα δύο ΠΔ αποτελούν τον οδοδείκτη για τις υπηρεσιακές μεταβολές. Δηλαδή η ίδια η πολιτεία δέχεται a priori ότι η ρύθμιση αυτή είναι εκτός της ορθής διαχείρισης του προσωπικού και εκτός αυτού που η ίδια δέχεται ως ορθό.
Το σύνολο των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. στα Τμήματα Ένταξης και η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών
στις ΣΜΕΑΕ έχουν λίγα χρόνια υπηρεσίας και, επομένως, με τον επιβαλλόμενο νέο τρόπο κάλυψης και μόνον για τη σχολική χρονιά 2024-2025, των οργανικών κενών των νεοϊδρυθέντων τμημάτων ένταξης καλύπτονται αυτά για πάρα πολλά χρόνια και δε θα μπορούν να διεκδικηθούν είτε μέσω μετάθεσης είτε μέσω βελτίωσης από τους εκπαιδευτικούς που έχουν πολλά περισσότερα μόρια από αυτούς που θα τα καλύψουν τούτη τη χρονική στιγμή.
Αναγνωρίζουμε και συγχαίρουμε τη διάθεσή σας και την εν γένει μέριμνά σας για διευθέτηση των προβλημάτων της Ειδικής Αγωγής και την ικανοποίηση του αιτήματος διορισμού εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε..
Ωστόσο, θα πρέπει να υλοποιείται με βήματα που δε θα διαιρούν την εκπαιδευτική κοινότητα.
- Είστε σίγουρη ότι τα θετικά αυτής της ρύθμισης είναι περισσότερα των αρνητικών;
- Είστε σίγουρη ότι οι εκπαιδευτικοί ΕΑΕ που ικανοποιούνται είναι αριθμητικά περισσότεροι όσων δυσαρεστούνται;
Η εκτίμηση που έχουμε είναι ότι περισσότεροι είναι οι δυσαρεστημένοι εκπαιδευτικοί Ε.Α.Ε..
Είναι προφανές ότι η ανακοίνωση νέων Τμημάτων Ένταξης ανακουφίζει την εκπαιδευτική κοινότητα και δίνει τη δυνατότητα νέων διορισμών.
Όμως δεν πρέπει να παραβλέπουμε και το τεχνικό κομμάτι δηλαδή του τρόπου με τον οποίο θα καλυφθούν αυτά.
Για να υπάρχει ισότητα σε όλους τους εκπαιδευτικούς Ε.Α.Ε. το δίκαιο και το σωστό είναι το εξής:
- να ακυρωθούν όλες οι μεταθέσεις των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε.,
- να ζητηθεί από τις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να αποστείλλουν νέο πίνακας Γ΄ Σ.Μ.Ε.Α.Ε. που θα συμπεριλαμβάνει και τις οργανικές των νεοϊδρυθέντων Τμημάτων Ένταξης
- να ανοίξει ο ΟΠΣΥΔ και να υποβάλλουν αίτηση όλοι οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί
Πιστεύουμε ότι αυτό είναι το ορθό, το δίκαιο και το ισόνομο. Με τον τρόπο αυτό δεν αδικείται κανείς εκπαιδευτικός και ακολουθείται η νόμιμη διαδικασία που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία.
Και εν πάσει περιπτώσει είναι προτιμότερο να αδικήσουμε εκπαιδευτικούς από το να εφαρμόσουμε την ορθή διαδικασία;
Γνωρίζουμε ότι εν μέσω θέρους και εν όψει έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει η δυνατότητα ελέγχου όλων των νέων αιτήσεων λόγω των αδειών εργαζόμενων στις Διευθύνσεις και στο Υπουργείο. Όμως και αυτό που γίνεται εν μέσω θέρους και εν μέσω των θερινών διακοπών γίνεται. Δηλαδή εν μέσω θέρους μπορεί να υλοποιηθεί αυτή η διαδικασία από τους εργαζόμενους αλλά δεν μπορεί να υλοποιηθεί η ορθή, η σωστή και η δίκαιη διαδικασία που προβλέπει η πάντα ισχύουσα νομοθεσία και όχι εκείνη για ένα μόνον σχολικό έτος και μετά καταργούμενη.
Ως λύση προτείνουμε τα εξής:
- Δυνατότητα βελτίωσης εντός του Π.Υ.Σ.Δ.Ε. όλων των εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. είτε ευρισκομένων στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ είτε έχουν οργανική.
- Να δημιουργηθεί νέος πίνακας Γ Ε.Α.Ε μετά τις βελτιώσεις.
- Δυνατότητα συμμετοχής στις μεταθέσεις όλων των εκπαιδευτικών ΕΑΕ
- Να ανοίξει ο ΟΠΣΥΔ και να δοθεί η δυνατότητα υποβολής αίτησης μετάθεσης όλων των ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών ΕΑΕ
- Η διαδικασία των μεταθέσεων, εφόσον δεν μπορεί να γίνει τώρα ο έλεγχος των απαραίτητων δικαιολογητικών των αιτούντων μετάθεση, ας ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο.
Καμία άλλη λύση δεν είναι δίκαιη.
Δεν ζητάμε χάρες, ζητάμε δικαιοσύνη.
Με εκτίμηση,
Οι Αιρετοί των Υπηρεσιακών Συμβουλίων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
- ΓΙΑΝΝΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑ - ΠΥΣΔΕ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
- ΕΥΜΟΙΡΙΔΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ – ΠΥΣΔΕ ΔΡΑΜΑΣ
- ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ – ΑΠΥΣΔΕ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Προσοχή: Σαρώνει η νέα ηλεκτρονική απάτη με το όνομα της BOOKING – Πώς «ψαρεύουν» τα θύματα
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 4/8
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ