Ενώ χιλιάδες εκπαιδευτικοί στην Ελλάδα διώκονται πειθαρχικά για τη συμμετοχή τους σε απεργιακές κινητοποιήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφεύγει να αναφερθεί σε αυτές τις διώξεις στην επίσημη απάντησή της σε ερώτηση που υπέβαλε η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ, με πρωτοβουλία του ευρωβουλευτή Κώστα Παπαδάκη.
Η Κομισιόν «εγκωμιάζει» τον μηχανισμό αξιολόγησης της κυβέρνησης
Η αρμόδια εκτελεστική αντιπρόεδρος, κ. Mînzatu, χαρακτηρίζει τον «μηχανισμό αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα» ως ένα εργαλείο που «περιλαμβάνει στοιχεία για την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών» και είναι «σημαντικό για την ποιότητα της εκπαίδευσης».
Σύμφωνα με την Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ πρόκειται, ουσιαστικά, για εγκώμιο στον μηχανισμό που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αξιοποιεί για να προωθήσει πειθαρχικές διώξεις κατά χιλιάδων εκπαιδευτικών που αντιδρούν στις πολιτικές της.
Με αυτόν τον τρόπο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκθέτει όσους την παρουσιάζουν ως υπερασπιστή του «κράτους δικαίου», αφού ουσιαστικά υποστηρίζει πολιτικές που καταπατούν βασικά εργατικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα εκπαιδευτικών.
Οι κατευθύνσεις της ΕΕ και η επίθεση στην δημόσια εκπαίδευση
Η ΕΕ προωθεί το μοντέλο του «αυτόνομου σχολείου», το οποίο λειτουργεί με όρους αγοράς και εντείνει τις ταξικές ανισότητες, κατηγοριοποιώντας σχολεία και μαθητές. Παράλληλα, επιβάλλει αυστηρότερους όρους εργασίας στους εκπαιδευτικούς, παγώνει μισθούς, υπονομεύει τον παιδαγωγικό τους ρόλο και στοχεύει στην «καθυπόταξή» τους, τονίζεται.
Με βάση αυτές τις κατευθύνσεις, η εκπαίδευση μετατρέπεται σε πεδίο κερδοφορίας και κατάρτισης ευέλικτου εργατικού δυναμικού, εξυπηρετώντας τις ανάγκες της αγοράς και μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω των πολιτικών της, καταδεικνύεται αντίπαλος των μορφωτικών αναγκών των παιδιών, των δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών και της στήριξης της λαϊκής οικογένειας, ενώ μαζί με την κυβέρνηση συντονίζουν την επίθεση σε αυτά.
Η ερώτηση του ΚΚΕ προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η απάντηση
Η Ευρωκοινοβουλευτική Ομάδα του ΚΚΕ κατέθεσε ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης σχετικά με:
Τις πειθαρχικές διώξεις χιλιάδων εκπαιδευτικών λόγω συμμετοχής σε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση, με αιχμή τους νεοδιόριστους που δεν μονιμοποιούνται και εκπαιδευτικούς που έχουν καθαιρεθεί από θέσεις ευθύνης.
Τις κατευθύνσεις της ΕΕ που ενισχύουν την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων και επιβάλλουν τιμωρητική ατομική αξιολόγηση.
Η απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου Mînzatu, εκ μέρους της Κομισιόν, περιορίζεται στην επισήμανση ότι το δικαίωμα στην απεργία δεν ανήκει στη νομοθετική αρμοδιότητα της ΕΕ και ότι η εκπαίδευση παραμένει υπό την αποκλειστική ευθύνη των κρατών μελών. Ταυτόχρονα, επαινεί τον «μηχανισμό αξιολόγησης» στην Ελλάδα, χωρίς να αναφέρεται καθόλου στις πειθαρχικές διώξεις.
Ολόκληρα τα κείμενα της ερώτησης της Ευρωκοινοβουλευτικής Ομάδας του ΚΚΕ και η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής:
«Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-001386/2025
Κυβέρνηση ΝΔ και Υπουργείο Παιδείας δίνουν ρεσιτάλ αυταρχισμού απέναντι στους εκπαιδευτικούς που εναντιώνονται στα αντιπαιδαγωγικά κριτήρια της δήθεν αξιολόγησης. Πάνω από 2 000 εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε διαδικασία πειθαρχικών, επειδή συμμετέχουν στην απεργία-αποχή από την αντιεκπαιδευτική αξιολόγηση που έχουν κηρύξει οι ομοσπονδίες τους. Ανάμεσα σε αυτούς νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί των οποίων τη μονιμοποίηση αρνείται πεισματικά το Υπουργείο, εκπαιδευτικοί που καθαιρέθηκαν από θέσεις ευθύνης γιατί πήραν μέρος στις συλλογικές αποφάσεις.
Οι εκπαιδευτικοί εναντιώνονται στην αξιολόγηση, της οποίας στόχος είναι να τους καθυποτάξουν, να αποδεχτούν και να υπηρετήσουν το σχολείο της «αυτονομίας», της έντασης ταξικών φραγμών, της υποβάθμισης και ταξικής κατηγοριοποίησης, της εντατικοποίησης, της ελαστικοποίησης εργασιακών σχέσεων, των καθηλωμένων για χρόνια μισθών, την απαξίωση του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού. Αγωνίζονται ενάντια στην ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης, στην καταστολή με χημικά που δέχτηκε το μεγάλο πανελλαδικό συλλαλητήριο και υπερασπίζονται το ίδιο το απεργιακό δικαίωμα, που βρίσκεται στο στόχαστρο.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1.Πώς τοποθετείται σχετικά με το γεγονός ότι χιλιάδες εκπαιδευτικοί διώκονται πειθαρχικά για τη συμμετοχή σε απεργία που έχουν προκηρύξει τα συλλογικά τους όργανα για εφαρμογή του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος στην απεργία;
2.Είναι οι κατευθυντήριες γραμμές και συστάσεις της ΕΕ για την αξιολόγηση που οδηγούν στην κατηγοριοποίηση και ταξική διαφοροποίηση των σχολείων, υποβαθμίζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και, διαψεύδοντας για μια ακόμα φορά τους ισχυρισμούς περί «κράτους δικαίου» της ΕΕ, επιβάλλουν τιμωρητική ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών;
Απάντηση της εκτελεστικής αντιπροέδρου κ. Mînzatu εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
Σύμφωνα με το άρθρο 153 παράγραφος 5 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (στο εξής: Συνθήκη), το δικαίωμα για απεργία δεν εμπίπτει στη νομοθετική αρμοδιότητα της ΕΕ.
Όσον αφορά τα εκπαιδευτικά συστήματα στα κράτη μέλη, το άρθρο 6 της Συνθήκης περιορίζει τον ρόλο της ΕΕ στον τομέα της εκπαίδευσης στην υποστήριξη, τον συντονισμό ή τη συμπλήρωση των δράσεων των κρατών μελών. Τα κράτη μέλη παραμένουν αποκλειστικά υπεύθυνα για το περιεχόμενο της διδασκαλίας και την οργάνωση του εκπαιδευτικού τους συστήματος.
Ωστόσο, βάσει του πλαισίου συνεργασίας για τον Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης, η Επιτροπή παρακολουθεί και αναλύει τις εκπαιδευτικές πολιτικές των κρατών μελών στην έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης. Ο μηχανισμός αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα περιλαμβάνει στοιχεία για την επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών, τα οποία είναι σημαντικά για την ποιότητα της εκπαίδευσης».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Αυτά είναι τα ελληνικά επώνυμα που προέρχονται από αλβανικές λέξεις
Αλλαγές στο ωράριο εκπαιδευτικών από 1/9/2025: Ποιοι θα διδάσκουν λιγότερες ώρες
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ