Thumbnail
Παρέμβαση της Δημοκρατικής Συνεργασίας εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για την πρώιμη παρέμβαση και τις ανισότητες στην ειδική αγωγή

Στο επίκεντρο του διαλόγου για την ειδική αγωγή έρχεται το θέμα της ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης στα Νηπιαγωγεία, με αφορμή την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας προς τις σχολικές μονάδες για την εκτίμηση αναγκών ενόψει της σχολικής χρονιάς 2025-2026. Η Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ζητά επανεξέταση των κριτηρίων, υποστηρίζοντας ότι η διαδικασία αποτύπωσης των αναγκών στη συγκεκριμένη βαθμίδα δεν αντανακλά την πραγματικότητα.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, «η αποτύπωση αναγκών στο Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να είναι συγκρίσιμη με του Δημοτικού». Ενώ στο Δημοτικό υπάρχει μεγαλύτερος αριθμός τάξεων και στατιστικά περισσότερες γνωματεύσεις λόγω εξάχρονης φοίτησης, στο Νηπιαγωγείο τα παιδιά φοιτούν μόνο για δύο χρόνια και μάλιστα σε ηλικίες όπου οι ανάγκες συχνά δεν εκδηλώνονται εγκαίρως ή αναγνωρίζονται από τους γονείς αργότερα μέσα στη χρονιά. Αυτό, σύμφωνα με τη Δημοκρατική Συνεργασία, καθιστά την αποτύπωση με βάση τα ετήσια στοιχεία ανεπαρκή.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται ότι «η ουσία της πρώιμης παρέμβασης χάνεται», καθώς δεν μπορεί να περιμένει να συγκεντρωθούν αριθμοί, αλλά οφείλει να είναι άμεση και προληπτική, υποστηρίζοντας τα παιδιά στο φυσικό τους περιβάλλον. Προτείνεται η εκτίμηση των αναγκών να βασίζεται σε δεδομένα πενταετίας και να λαμβάνει υπόψη τις διαχρονικές παραπομπές σε δομές, τις αναφορές εκπαιδευτικών και των ΚΕΔΑΣΥ, καθώς και την εμπειρία των σχολικών μονάδων.

Παράλληλα, επισημαίνεται η ανάγκη για «ισόρροπη, γεωγραφικά δίκαιη κατανομή των Τμημάτων Ένταξης», καθώς παρατηρούνται σοβαρές ανισότητες μεταξύ διαφορετικών περιοχών της χώρας. Όπως υπογραμμίζεται, «σε αρκετούς νομούς λειτουργεί πολύ μικρός αριθμός Τμημάτων Ένταξης τη στιγμή που σε άλλες περιοχές υπάρχει μεγαλύτερη κάλυψη». Η κατάσταση αυτή, σύμφωνα με την παρέμβαση, στερεί από πολλά παιδιά την ισότιμη πρόσβαση σε υποστηρικτικά εκπαιδευτικά εργαλεία.

«Το Τμήμα Ένταξης στο Νηπιαγωγείο δεν είναι πολυτέλεια. Είναι θεσμός παιδαγωγικής ισότητας και ουσιαστικής συμπερίληψης», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Η Δημοκρατική Συνεργασία ζητά την ίδρυση Τμημάτων Ένταξης σε όλα τα πολυδύναμα Νηπιαγωγεία που εμφανίζουν αυξημένες ανάγκες, καθώς και τη δημιουργία Τμημάτων Ένταξης ανά ομάδες όμορων Νηπιαγωγείων, όταν καταγράφονται τρεις ή περισσότερες σταθερές περιπτώσεις παιδιών με ανάγκη στήριξης.

Η ανακοίνωση της Δημοκρατικής Συνεργασίας Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Στις σχολικές μονάδες της Χώρας στάλθηκε πρόσκληση από το υπουργείο Παιδείας σχετικά με την εισήγηση αναγκαιότητας ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης για την επόμενη σχολική χρονιά 2025-2026. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τα Νηπιαγωγεία, είναι απαραίτητο το υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τον τρόπο με τον οποίο αποτυπώνονται οι ανάγκες και κυρίως με ποια κριτήρια εγκρίνεται η ίδρυση Τμημάτων Ένταξης στη βαθμίδα αυτή.

               Η αποτύπωση αναγκών στο Νηπιαγωγείο δεν μπορεί να είναι συγκρίσιμη με του Δημοτικού. Στο Δημοτικό λειτουργούν περισσότερες τάξεις και τα παιδιά φοιτούν για έξι χρόνια, γεγονός που συνεπάγεται στατιστικά μεγαλύτερο αριθμό γνωματεύσεων και αναφορών. Αντίθετα, το Νηπιαγωγείο υποδέχεται τα παιδιά για μόνο δύο έτη, και μάλιστα σε ηλικία που οι ανάγκες ενδέχεται να μη φανούν έγκαιρα ή οι γονείς να αναζητήσουν στήριξη αργότερα κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς καθιστώντας την αρχική χρονική αποτύπωση του υπουργείου μη αντιπροσωπευτική.

Συνεπώς, το να στηρίζεται η αναγκαιότητα ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης σε δεδομένα μόνο της τρέχουσας χρονιάς, είναι αυθαίρετο και δεν αποτυπώνει το πραγματικό εύρος των αναγκών. Η ουσία της πρώιμης παρέμβασης χάνεται καθώς  δεν μπορεί να περιμένει να συγκεντρωθούν οι αριθμοί ενώ πρέπει να προλαμβάνει δυσκολίες και να υποστηρίζει άμεσα τα παιδιά στο φυσικό τους περιβάλλον.

Για να έχουμε μια πραγματική εικόνα, η εκτίμηση των αναγκών θα πρέπει να βασίζεται σε δεδομένα πενταετίας  και όχι μόνο της κάθε χρονιάς, στον αριθμό παιδιών που υποστηρίχθηκαν με παράλληλη στήριξη ή παραπέμφθηκαν σε άλλες δομές, στην εμπειρία των εκπαιδευτικών και των ΚΕΔΑΣΥ που καταγράφουν σταθερά επαναλαμβανόμενες ανάγκες κάθε χρόνο.

Είναι επίσης επιτακτική ανάγκη να υπάρξει ισόρροπη, γεωγραφικά δίκαιη κατανομή των Τμημάτων Ένταξης για να έχουν όλα τα παιδιά ίσες ευκαιρίες, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας τους. Σε αρκετούς νομούς της Χώρας λειτουργεί πολύ μικρός αριθμός Τμημάτων Ένταξης τη στιγμή που σε άλλες περιοχές υπάρχει μεγαλύτερη κάλυψη. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί σοβαρή ανισότητα στην πρόσβαση παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην αναγκαία υποστήριξη. Το Τμήμα Ένταξης στο Νηπιαγωγείο δεν είναι πολυτέλεια. Είναι θεσμός παιδαγωγικής ισότητας και ουσιαστικής συμπερίληψης. Η ένταξη ξεκινά από την αρχή της εκπαιδευτικής διαδρομής.

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ζητά από το υπουργείο Παιδείας να τροποποιήσει τα κριτήρια ίδρυσης Τμημάτων Ένταξης στα Νηπιαγωγεία και να διασφαλίσει την πρώιμη και ισότιμη υποστήριξη κάθε παιδιού, όπως απαιτεί ο παιδαγωγικός και θεσμικός του ρόλος.

Διεκδικούμε:

  • Ίδρυση Τμήματος Ένταξης σε όλα τα πολυδύναμα Νηπιαγωγεία, όπου ήδη υπάρχει συσσώρευση πληθυσμού και αυξημένες ανάγκες.
  • Ίδρυση Τ.Ε. ανά ομάδα όμορων Νηπιαγωγείων όπου μπορεί να συγκεντρώνονται τρία ή περισσότερα παιδιά με σταθερές ανάγκες.

Δημοκρατική Συνεργασία

Εκπαιδευτικών Π.Ε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

«Θέλω να πατήσω ένα κουμπί και να εξαφανίσω τους τουρίστες» – Η αίσθηση της έλλειψης χώρου στην Αθήνα

Προσοχή! Νέο κύμα καύσωνα από σήμερα Κυριακή με διάρκεια και κινδύνους – Ποιες περιοχές θα «καούν»

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 14/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πέτρος Φιλιππίδης
Πέτρος Φιλιππίδης: Προσφεύγει στον Άρειο Πάγο μετά την καταδίκη του για δύο απόπειρες βιασμού
Στον Άρειο Πάγο στρέφεται ο Πέτρος Φιλιππίδης, μετά την καταδίκη του σε 3ετή φυλάκιση με αναστολή για δύο απόπειρες βιασμού, με στόχο την αναίρεση...
Πέτρος Φιλιππίδης: Προσφεύγει στον Άρειο Πάγο μετά την καταδίκη του για δύο απόπειρες βιασμού
ΔΙΕΚ
Παράταση στη θητεία των Υποδιευθυντών Σ.Α.Ε.Κ. έως την πλήρωση των θέσεων- Τι προβλέπει η νέα απόφαση του Υπουργείου Παιδείας
Παρατείνεται η θητεία και η απόσπαση των Υποδιευθυντών Σχολών Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) σύμφωνα με την απόφαση Κ5/86582/15-7-2025...
Παράταση στη θητεία των Υποδιευθυντών Σ.Α.Ε.Κ. έως την πλήρωση των θέσεων- Τι προβλέπει η νέα απόφαση του Υπουργείου Παιδείας
Οργανωμένη παραλία στην Χαλκιδική
Πήρε το νόμο στα χέρια του: Ξήλωσε μόνος του 700 ξαπλώστρες και 300 ομπρέλες - Δεν γλίτωσε το πρόστιμο
Παρά την άμεση απομάκρυνση των παράνομων εγκαταστάσεων από το beach bar, ο Δήμος δεν έκανε πίσω (vid)
Πήρε το νόμο στα χέρια του: Ξήλωσε μόνος του 700 ξαπλώστρες και 300 ομπρέλες - Δεν γλίτωσε το πρόστιμο