foitites_panepistimia
«Χωρίς διάλογο, χωρίς σχέδιο, ερήμην της ακαδημαϊκής κοινότητας» – Σφοδρή κριτική της ΠΟΣΔΕΠ για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της κυβέρνησης στα ΑΕΙ

Με έντονη γλώσσα και αυστηρούς τόνους, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) καταγγέλλει την κυβέρνηση για συστηματική απαξίωση της πανεπιστημιακής κοινότητας, με αφορμή τις πρόσφατες εξαγγελίες για τη «διόρθωση» των πανεπιστημιακών θεμάτων, όπως η ασφάλεια των ΑΕΙ και οι διαγραφές φοιτητών.

«Η κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς διάλογο, χωρίς μακρόπνοο σχέδιο, ερήμην της πανεπιστημιακής κοινότητας», σημειώνει χαρακτηριστικά η Ομοσπονδία, υπογραμμίζοντας ότι οι θεσμικοί φορείς ενημερώνονται πλέον «μέσα από διαρροές και συνεντεύξεις» – με τα νομοσχέδια να εμφανίζονται αιφνιδιαστικά στην ηλεκτρονική διαβούλευση, ως τετελεσμένα.

Η ΠΟΣΔΕΠ δεν περιορίζεται μόνο στη διαμαρτυρία για τον τρόπο νομοθέτησης. Υπενθυμίζει ότι προηγούμενοι νόμοι –όπως του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη για την πανεπιστημιακή αστυνομία και της Νίκης Κεραμέως για τη διοίκηση των ΑΕΙ– είτε απέτυχαν, είτε τροποποιήθηκαν κατ’ επανάληψη, αποδεικνύοντας την προχειρότητα με την οποία προωθήθηκαν.

Η ανακοίνωση, που φέρει τις υπογραφές του προέδρου Ιωάννη Σεϊμένη και του γραμματέα Γιώργου Λιτσαρδάκη, καλεί σε θεσμικό διάλογο, μακριά από «επικοινωνιακές τακτικές και αλαζονική επιβολή» και ζητά χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, πέρα από την εκάστοτε κυβερνητική θητεία.

Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ)

Η κυβέρνηση νομοθετεί χωρίς διάλογο, χωρίς μακρόπνοο σχέδιο,
ερήμην της πανεπιστημιακής κοινότητας

Για μια ακόμη φορά, η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει και προωθεί νομοσχέδια που αφορούν κρίσιμες πτυχές της λειτουργίας των πανεπιστημίων – όπως η «ασφάλεια των πανεπιστημίων» και οι διαγραφές φοιτητών, για τα οποία η ΠΟΣΔΕΠ έχει πάρει σαφή θέση [1,2] – χωρίς να προηγηθεί κανενός είδους ουσιαστικός διάλογος με τους θεσμικούς φορείς της ανώτατης εκπαίδευσης.

Επαναλαμβάνεται το ίδιο απογοητευτικό μοτίβο: η πανεπιστημιακή κοινότητα πληροφορείται τις κυβερνητικές προθέσεις μέσα από συνεντεύξεις και διαρροές στον τύπο, χωρίς να έχει προηγηθεί εκτενής συζήτηση επί ενός προσχεδίου και χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η κριτική στις εξαγγελίες. Μετά από την παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο και μια εθιμοτυπική έκθεση των κεντρικών ρυθμίσεων στη Σύνοδο Πρυτάνεων, τα ολοκληρωμένα  νομοσχέδια δημοσιεύονται απευθείας στην ηλεκτρονική διαβούλευση ως τετελεσμένα. Πρακτικά, χωρίς περιθώριο ουσιαστικών τροποποιήσεων και βελτίωσης.

Ταυτόχρονα, αγνοούνται συστηματικά παρατηρήσεις και αιτήματα για θεσμικά [3] ή οικονομικά [4] ζητήματα, ακόμη και για ελάσσονα υπηρεσιακά θέματα [5].

Η κυβερνητική στάση δεν είναι μόνο αντιδημοκρατική - είναι και αναποτελεσματική. Η εμπειρία των τελευταίων ετών είναι σαφής:

  • Ο νόμος Χρυσοχοϊδη για την πανεπιστημιακή αστυνομία, που ψηφίστηκε παρά τις ενστάσεις όλων των πανεπιστημιακών φορέων, απέτυχε πλήρως στην εφαρμογή του, όπως είχαμε προβλέψει, και εγκαταλείφθηκε στην πράξη.
  • Ο νόμος Κεραμέως για τα ΑΕΙ, που επίσης προωθήθηκε χωρίς ουσιαστικό διάλογο, έχει υποστεί εκατοντάδες τροποποιήσεις μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, αποδεικνύοντας την προχειρότητα ενός νομοσχεδίου που προετοιμαζόταν επί τριετία, ενώ αρκετές διατάξεις του (όπως για τις κρίσεις μελών ΔΕΠ) έχουν λάβει πάμπολλες διαδοχικές παρατάσεις, και  η εφαρμογή του νέου συστήματος διοίκησης έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα λειτουργίας σε πολλά πανεπιστήμια.

Η συστηματική αγνόηση της τεκμηριωμένης κριτικής και των θεσμικών προτάσεων της πανεπιστημιακής κοινότητας δεν οδηγεί σε μεταρρύθμιση, αλλά σε παλινωδίες, δυσλειτουργία και υποβάθμιση, καθώς αλαζονικά «η κυβέρνηση εφαρμόζει το πρόγραμμά της» χωρίς διάλογο.  Η κυβέρνηση επιλέγει να χειρίζεται επικοινωνιακά τις παρεμβάσεις της με στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων  αντί να επιδιώκει τη συνεργασία της πανεπιστημιακής κοινότητας με σκοπό την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου.

Η πανεπιστημιακή κοινότητα ζητά σεβασμό, όχι επιβολή της άποψής της, συμμετοχή στη διαμόρφωση της πολιτικής και ειλικρινή διάλογο, καθώς οι εκπαιδευτικές πολιτικές για να αποδώσουν απαιτούν χρόνο, που υπερβαίνει μια κυβερνητική ή υπουργική θητεία και, συνεπώς, πρέπει να χαράσσονται συναινετικά και με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό.

Ο Πρόεδρος

Ιωάννης Σεϊμένης

Καθηγητής

 

Ο Γραμματέας

Γιώργος Λιτσαρδάκης

Καθηγητής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/8

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

eidiki agogi
Ειδική Αγωγή: Τελευταία μέρα για ενστάσεις στην 3ΕΑ/2025 – Οδηγίες και προθεσμίες
Έως σήμερα 25/8 οι ενστάσεις για την 3ΕΑ/2025 – Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για την 4ΕΑ/2025 στην Ειδική Αγωγή με σημαντικές προθεσμίες και οδηγίες υποβολής
Ειδική Αγωγή: Τελευταία μέρα για ενστάσεις στην 3ΕΑ/2025 – Οδηγίες και προθεσμίες
diatrofi
Γερνάμε από τα... 25: Οι διατροφικές μας επιλογές καθορίζουν το βιολογικό μας ρολόι
Νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι η κακή διατροφή επιταχύνει τη γήρανση των κυττάρων ακόμη και στη νεαρή ηλικία – Ο ρόλος των fast food, αλλαντικών και...
Γερνάμε από τα... 25: Οι διατροφικές μας επιλογές καθορίζουν το βιολογικό μας ρολόι
Γυναικοκτονία στον Βόλο
Βόλος: Σοκαριστικές αποκαλύψεις - «Τη βίαζε για να μην τον χωρίσει»
Ανατριχιαστικές αποκαλύψεις για τον συστηματικό εφιάλτη που ζούσε η 36χρονη πριν δολοφονηθεί – Τη χτυπούσε μπροστά στα παιδιά τους, ενώ είχε ιστορικό...
Βόλος: Σοκαριστικές αποκαλύψεις - «Τη βίαζε για να μην τον χωρίσει»