Το σχολικό έτος 2025-2026 φέρνει μαζί του έναν άνεμο αλλαγών στην ελληνική εκπαίδευση. Από τις τάξεις του Δημοτικού μέχρι το Λύκειο, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα συναντήσουν νέα μαθήματα. Η νέα σχολική χρονιά σηματοδοτεί μόνο την έναρξη νέων διδακτικών περιεχομένων, με έμφαση στην αυτογνωσία, την οικονομική συνείδηση, τη βιωσιμότητα, τη φιλαναγνωσία και τη σωματική ασφάλεια.
Οικονομία στην Α’ Λυκείου
Για πρώτη φορά (σύμφωνα με τις εξαγγελίες), οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα έχουν στο πρόγραμμά τους το μάθημα της Οικονομίας. Το νέο μονόωρο μάθημα έρχεται ως απάντηση στον οικονομικό αναλφαβητισμό και στηρίζει τη διαμόρφωση υπεύθυνων, ενημερωμένων πολιτών.
Οι μαθητές θα γνωρίσουν βασικά οικονομικά μεγέθη όπως το ΑΕΠ, τον πληθωρισμό, τη φορολογία, την αποταμίευση, ακόμη και απλά χρηματοπιστωτικά εργαλεία. Δίπλα στην θεωρητική γνώση, προστίθεται και βιωματική μάθηση μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.
Το Υπουργείο Παιδείας εξετάζει ακόμη τη χρήση κυπριακού σχολικού βιβλίου, μέχρι να παραχθεί εγχώριο υλικό, ενώ η διδασκαλία θα ανατεθεί σε οικονομολόγους καθηγητές. Η οικονομική εκπαίδευση γίνεται εργαλείο αυτοπροσδιορισμού, επαγγελματικής σκέψης και κοινωνικής συνειδητοποίησης.
Κολύμβηση στο Δημοτικό: Δεξιότητα που σώζει ζωές
Η Ελλάδα μετρά κάθε χρόνο πάνω από 350 θανάτους από πνιγμό – ένας τραγικός αριθμός που επανέφερε στο προσκήνιο την ανάγκη για κολυμβητική παιδεία. Από τη νέα χρονιά, το μάθημα της Κολύμβησης επανέρχεται ενισχυμένο στις Γ’ και Δ’ τάξεις του Δημοτικού με υποχρεωτικό χαρακτήρα και εμπλουτισμένο περιεχόμενο.
Πέρα από τις βασικές τεχνικές της κολύμβησης, οι μαθητές θα μυηθούν σε στοιχεία ναυαγοσωστικής, πρώτων βοηθειών και κανόνων ασφάλειας στο νερό. Το μάθημα αποκτά χαρακτήρα πρόληψης, όχι μόνο εκγύμνασης – και εντάσσεται σε μια εθνική στρατηγική πολιτικής προστασίας.
Η εφαρμογή του θα συνοδεύεται από δωρεάν μεταφορά σε κολυμβητήρια και συνεργασία με εξειδικευμένο προσωπικό. Ένα παιδί που μαθαίνει να κολυμπά με ασφάλεια, μαθαίνει να προστατεύει και να προστατεύεται.
«Λαχανόκηποι στα σχολεία»: Εκπαίδευση από το χώμα
Το πιο ευφάνταστο ίσως νέο «μάθημα» του 2025 δεν θα γίνει μέσα στην τάξη – αλλά στην αυλή. Με την πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «Λαχανόκηποι στα σχολεία», τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού θα σκάψουν, θα φυτέψουν και θα καλλιεργήσουν, όχι μόνο φυτά, αλλά και αξίες.
Η πρωτοβουλία στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων βιωσιμότητας, οικολογικής συνείδησης και συνεργασίας. Τα παιδιά θα μάθουν για την κομποστοποίηση, τα καλά έντομα, τη φυσική αντιμετώπιση ασθενειών των φυτών και φυσικά, θα δοκιμάσουν τους καρπούς των κόπων τους.
Το Υπουργείο Παιδείας θα εξοπλίσει τα σχολεία με θερμοκήπια, παρτέρια, εργαλεία και σπόρους. Ο σχολικός κήπος γίνεται εργαστήρι περιβαλλοντικής αγωγής και η βιωματική μάθηση ριζώνει στα χέρια και τις καρδιές των μαθητών.
Λογοτεχνία στο Δημοτικό: Η φιλαναγνωσία επιστρέφει
Το μάθημα της Λογοτεχνίας γίνεται αυτοτελές και εντάσσεται στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα των Δημοτικών. Δεν θα διδάσκονται πια αποσπάσματα, αλλά ολόκληρα έργα, που οι μαθητές θα διαβάζουν, θα ακούν (μέσα από την πλατφόρμα eVivlio) και θα ανακαλύπτουν.
Η λογοτεχνική εμπειρία στοχεύει στη γλωσσική ενδυνάμωση, την αισθητική απόλαυση και την καλλιέργεια της φαντασίας. Με εμβληματικά έργα όπως ο «Μέγας Αλέξανδρος» του Καζαντζάκη, οι μαθητές θα γνωρίσουν τη γοητεία της αφήγησης και τη δύναμη της λέξης.
Ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ρόλο εμψυχωτή και οδηγού, ενώ η προσέγγιση γίνεται διαθεματική και βιωματική, με δραστηριότητες που συνδέουν το κείμενο με τη ζωή και τον κόσμο του παιδιού.
Ηθική από τη Γ’ Δημοτικού μέχρι την Γ΄ Λυκείου: Ένα μάθημα για όλους
Μετά τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, το Υπουργείο Παιδείας προχωρά στη θέσπιση ενός νέου μαθήματος Ηθικής, που θα διδάσκεται σε μαθητές οι οποίοι απαλλάσσονται από τα Θρησκευτικά.
Πρόκειται για μια καινοτόμα προσέγγιση με ουδετερόθρησκο χαρακτήρα, που θέτει στο επίκεντρο τις αξίες, την ηθική σκέψη, τη δημοκρατική συνείδηση, την πολυπολιτισμικότητα και την κοινωνική ευθύνη. Θα διδάσκεται από τη Γ’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου και σχεδιάζεται από το ΙΕΠ σε συνεργασία με το ΕΚΠΑ.
Θεματικές όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα, η περιβαλλοντική ηθική, η τεχνητή νοημοσύνη, τα ηθικά διλήμματα και η κοινωνική αλληλεγγύη φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με τις πιο επίκαιρες προκλήσεις της εποχής.
Ένα ακόμη "μάθημα" -αλλιώτικο από τα άλλα- που έρχεται από νέα σχολική χρονιά
Ενα καινούργιο «μάθημα» θα γνωρίσουν σύντομα οι μαθητές της Α' Λυκείου, το οποίο μάλιστα θα αφορά το μέλλον τους!
Πρόκειται για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών της Α' Λυκείου, τον οποίον καλείται να «τρέξει» από την ερχόμενη σχολική χρονιά ο ΕΟΠΠΕΠ, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου για το ψηφιακό σχολείο που ψηφίστηκε το προηγούμενο διάστημα.
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός με τον τρόπο αυτό αναμένεται να γίνει πιο ουσιαστικός, καθώς μάλιστα προβλέπεται και υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού, η οποία θα διενεργείται κάθε σχολικό έτος από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως το τέλος Νοεμβρίου και περιλαμβάνει δύο μέρη.
Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει ατομική συνεδρία, η οποία πραγματοποιείται διαδικτυακά, με σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, ο οποίος προβαίνει σε αξιολόγηση του ανωτέρω ερωτηματολογίου, διερεύνηση των ατομικών χαρακτηριστικών κάθε μαθητή με γνώμονα τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του και κατάρτιση εξατομικευμένου σχεδίου δράσης.
Οπως εξάλλου δήλωσε προ ημερών σε συνέντευξή της στο alfavita.gr η διευθύνουσα σύμβουλος του ΕΟΠΠΕΠ κ.Γεωργία Ρεμπούτσικα, «στην προσπάθειά μας να δημιουργήσουμε μία στενότερη σύνδεση μεταξύ του ΕΟΠΠΕΠ και των πολιτών, η οποία θα εντάσσει και θα ενθαρρύνει όλες τις ηλικιακές ομάδες, ρίξαμε τη βαρύτητά μας στον τομέα της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Πιο συγκεκριμένα, ανοίξαμε τις πόρτες μας σε μαθητές όλης της επικράτειας, με τη διενέργεια βιωματικών σεμιναρίων συμβουλευτικής, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυκά, και μέσα από τα εργαλεία που διαθέτει ο ΕΟΠΠΕΠ, έλαβαν σημαντικές πληροφορίες για να δομήσουν το επαγγελματικό τους μέλλον με γερά θεμέλια. Μία επιπλέον δράση που υλοποιούμε, είναι η ενίσχυση του μητρώου Συμβούλων Σταδιοδρομίας, μία δράση που θα υποστηρίξει ουσιαστικά τη συμβουλευτική σταδιοδρομίας με νέα εργαλεία, που θα αξιοποιούνται από πιστοποιημένους συμβούλους σταδιοδρομίας του ΕΟΠΠΕΠ
Τι αλλάζει με τον Επαγγελματικό προσανατολισμό στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
1. Δημιουργείται ηλεκτρονική εφαρμογή, η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης «gov.gr», με σκοπό τηv παροχή υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού σε μαθητές του Λυκείου. Η εφαρμογή αναπτύσσεται και λειτουργεί στον «Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού» (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
2. Δικαίωμα πρόσβασης στις ανωτέρω υπηρεσίες επαγγελματικού προσανατολισμού έχουν οι μαθητές της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) ή του Επαγγελματικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) ή του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ.), με στόχο να διαπιστωθούν οι κλίσεις και δεξιότητές τους, οι οποίες είναι χρήσιμες, ώστε να διαχειρίζονται οι ίδιοι τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Η πρόσβαση κάθε χρήστη διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου μέσω αυθεντικοποίησης των διαπιστευτηρίων, που διαθέτει στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.).
3. Η υπηρεσία ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού διενεργείται κάθε σχολικό έτος από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως το τέλος Νοεμβρίου και περιλαμβάνει δύο (2) μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει ατομική συνεδρία, η οποία πραγματοποιείται διαδικτυακά, με σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, ο οποίος προβαίνει σε αξιολόγηση του ανωτέρω ερωτηματολογίου, διερεύνηση των ατομικών χαρακτηριστικών κάθε μαθητή με γνώμονα τις γνώσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τα ενδιαφέροντά του και κατάρτιση εξατομικευμένου σχεδίου δράσης.
4. Στην ηλεκτρονική εφαρμογή της παρ. 1 δημιουργείται Μητρώο Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Μ.Ε.Π.), στο οποίο καταχωρίζονται οι οικονομικοί φορείς, οι οποίοι δραστηριοποιούνται στον τομέα του επαγγελματικού προσανατολισμού και πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 5. Ο μαθητής – χρήστης επιλέγει από το Μ.Ε.Π.τον οικονομικό φορέα που αναλαμβάνει την υλοποίηση των υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού, στον οποίο αποδίδεται απευθείας η οικονομική διευκόλυνση. Το Μ.Ε.Π. αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π..
5. Οι όροι και προϋποθέσεις για την εγγραφή των οικονομικών φορέων στο Μ.Ε.Π. είναι οι ακόλουθοι: α) Η παροχή υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού να προβλέπεται στους σκοπούς του καταστατικού του φορέα, β) η έδρα του φορέα να βρίσκεται στην ημεδαπή, γ) ο φορέας να διαθέτει πιστοποιημένους συμβούλους επαγγελματικού προσανατολισμού, οι οποίοι είναι εκπαιδευμένοι σε παροχή υπηρεσιών ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού της παρ. 3, δ) ο φορέας να διαθέτειτεχνογνωσία και επαρκή εμπειρία στον σχεδιασμό ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού και στη διαχείριση και υλοποίηση δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού και συμβουλευτικής και ειδικότερα να έχει παράσχει υπηρεσίες ατομικής συμβουλευτικής επαγγελματικού προσανατολισμού τουλάχιστον δέκα (10) έτη.
6. Κατά τη διενέργεια της ατομικής συνεδρίας επιτρέπεται η ζωντανή μετάδοση ήχου ή εικόνας σε πραγματικό χρόνο για την πραγμάτωση του σκοπού των παρ. 2 και 3. Απαγορεύεται η καταγραφή και αποθήκευση της ατομικής συνεδρίας.
7. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. αναλαμβάνει τον τεχνικό σχεδιασμό, την υλοποίηση της ειδικής εφαρμογής, καθώς και την οργάνωση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και άλλων δεδομένων από κάθε πηγή, την τήρηση υπό συνθήκες που διασφαλίζουν την ακεραιότητα, την εμπιστευτικότητα και τη διαθεσιμότητα των δεδομένων και κάθε άλλο θέμα που αφορά στην ομαλή λειτουργία της εφαρμογής. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που καταχωρίζονται στην εφαρμογή συλλέγονται, τηρούνται και τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας αποκλειστικά για τον σκοπό της παρ. 1. Τα ανωτέρω δεδομένα τηρούνται για τους σκοπούς του παρόντος, για περίοδο τριών (3) ετών, και στη συνέχεια διαγράφονται. Ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. ως υπεύθυνος επεξεργασίας διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο, και ιδίως, με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (ΕΕ L 119) (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων, Γ.Κ.Π.Δ.) και τον ν. 4624/2019 (Α` 137).
8. Η χρηματοδότηση του έργου του παρόντος δύναται να πραγματοποιείται από εθνικούς ή συγχρηματοδοτούμενους πόρους.
9. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού δύναται να εξειδικεύεται το αντικείμενο των παρεχόμενων υπηρεσιών των οικονομικών φορέων και ο τρόπος υλοποίησής τους σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3.
10. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης καθορίζονται η διαδικασία δημιουργίας και λειτουργίας του Μ.Ε.Π., η διαδικασία δημόσιας πρόσκλησης των οικονομικών φορέων και οι πρόσθετοι όροι, οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την ένταξή τους στο Μ.Ε.Π., το σύνολο των απαιτούμενων για την ένταξη δικαιολογητικών, οι λόγοι και η διαδικασία διαγραφής τους από το Μ.Ε.Π., καθώς και κάθε συναφής και αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος.
11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το ύψος της αποζημίωσης του οικονομικού φορέα, τη διαδικασία καταβολής της και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την αποζημίωση του φορέα.
12. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Ψηφιακής Διακυβέρνησης ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον χρόνο έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής της παρ. 1, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη λειτουργία της, τις προϋποθέσεις, τη διαδικασία, τους όρους, τον ειδικότερο χρόνο υλοποίησης της εφαρμογής, τα αρμόδια για την υλοποίηση όργανα, το περιεχόμενο, τα στοιχεία που καταχωρίζονται, τη διαδικασία ταυτοποίησης του χρήστη - μαθητή, τη συμπλήρωση του τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού, τις απαιτούμενες διαλειτουργικότητες, τη διαδικασία προγραμματισμού και διενέργειας της ατομικής συνεδρίας με σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού, την καταγραφή των δεδομένων αυτών, την ελάχιστη επεξεργασία τους από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και τους φορείς, καθώς και κάθε άλλη τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια αναφορικά με την εφαρμογή της παρ. 7 από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
750 ευρώ σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 30/6
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ