Thumbnail
Συνταγογράφηση άσκησης: Από τη θεωρία στην πράξη – Ο ρόλος του πτυχιούχου γυμναστή

Με το ηχηρό μήνυμα ότι «πρόληψη δεν είναι μόνο να βρούμε ποιος είναι άρρωστος. Πρόληψη είναι ο λαός να γυμνάζεται για να μη νοσήσει», ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης επαναφέρει στο προσκήνιο τη συζήτηση για τη θεσμοθέτηση της «συνταγογραφίας της άσκησης» στην Ελλάδα, ζητώντας από την Πολιτεία να αναγνωρίσει τον κομβικό ρόλο του πτυχιούχου γυμναστή στην πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη. Ενώ σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες η άσκηση αποτελεί συνταγογραφούμενη πρακτική για την αντιμετώπιση ή και την αποφυγή χρόνιων παθήσεων, στη χώρα μας το αίτημα αυτό παραμένει σε θεσμική εκκρεμότητα.

Ο Σύλλογος τονίζει την ανάγκη η σωματική δραστηριότητα να εκτελείται αποκλειστικά από επιστημονικά καταρτισμένο προσωπικό – δηλαδή τους αποφοίτους των ΤΕΦΑΑ – και υπενθυμίζει πως η άσκηση είναι επένδυση στην υγεία και στην ποιότητα ζωής, με μακροπρόθεσμο όφελος τόσο για το άτομο όσο και για το δημόσιο σύστημα υγείας.

Το κείμενο του Πανελλήνιου Συλλόγου Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης 

Άσκηση για υγεία και ευρωστία: Ο ρόλος του γυμναστή στην πρωτογενή και δευτερογενή πρόληψη

Η συνταγογραφία της άσκησης έχει θεσμοθετηθεί σε άλλες χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου εδώ και πολύ καιρό. Στη χώρα μας, αυτόν τον καιρό συζητείται τώρα σε θεσμικά όργανα του κράτους καθώς και στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο η θεσμοθέτηση της συνταγογραφίας της άσκησης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης εκφράζει τη θέση του για το ρόλο του γυμναστή στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών προς τον Έλληνα πολίτη, για τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας του μέσω της σωματικής άσκησης, και γιατί η εκτέλεσή της θα πρέπει να γίνεται από το πλέον κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό που είναι οι απόφοιτοι των ΤΕΦΑΑ.

Η σωματική άσκηση διεγείρει τη λειτουργία σχεδόν όλων των συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού έτσι ώστε να ανταποκριθούν στις μεταβολικές και μηχανικές απαιτήσεις της άσκησης. Ως αποτέλεσμα, η συστηματική εφαρμογή της άσκησης, η προπόνηση, προκαλεί μακροχρόνια μορφολογικές και λειτουργικές προσαρμογές στο καρδιαγγειακό, το αναπνευστικό, το μυϊκό, το νευρικό, το ανοσοποιητικό, το ορμονικό και το ερειστικό σύστημα καθώς και στο μεταβολισμό του οργανισμού βελτιώνοντας τη φυσική κατάσταση και την υγεία του ανθρώπινου σώματος. Το μέγεθος αυτών των προσαρμογών εξαρτάται από το είδος, την ένταση και τη διάρκεια της άσκησης αλλά και τη σωστή εξέλιξή τους στον μακροχρόνιο προγραμματισμό της προπόνησης.

Αποτέλεσμα των θετικών προσαρμογών της σωματικής άσκησης είναι η μείωση των παραγόντων κινδύνου για την εκδήλωση καρδιαγγειακών παθήσεων, υπέρτασης, σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2, οστεοπόρωσης και εγκεφαλικών επεισοδίων, και η συμβολή στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας. Επιπλέον, η εφαρμογή προγραμμάτων άσκησης σε άτομα με χρόνιες καρδιομεταβολικές και αναπνευστικές νόσους βελτιώνει το φυσιολογικό προφίλ των ασκουμένων και τη φυσική τους κατάσταση προάγοντας την υγεία τους και την ποιότητα ζωής τους. Εκτός όμως από τη βελτίωση των βιολογικών λειτουργιών, η σωματική άσκηση προάγει και την ψυχολογική ευεξία των ασκουμένων, χαρίζοντας ζωτικότητα, ευρωστία, μείωση του άγχους και της κατάθλιψης και καλύτερη ποιότητα ζωής. Όλα τα παραπάνω έχουν τεκμηριωθεί τα τελευταία 40 χρόνια από πληθώρα ερευνών και όλοι οι διεθνείς και παγκόσμιοι οργανισμοί υγείας συνιστούν την εκτέλεση συστηματικής άσκησης για την προαγωγή της υγείας και την πρόληψη παθήσεων (πρωτογενής πρόληψη) καθώς και για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής ατόμων με χρόνιες παθήσεις.

Βασικός παράγοντας για την επίτευξη των παραπάνω προσαρμογών είναι ο σωστός σχεδιασμός, προγραμματισμός και εκτέλεση προγραμμάτων άσκησης βάσει των χαρακτηριστικών του ασκούμενου. Απαιτεί ειδική γνώση η οποία στη χώρα μας αποκτάται από τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) όπου ο κεντρικός πυρήνας των σπουδών είναι η σωματική άσκηση. Ο βασικός κορμός μαθημάτων, ανεξάρτητα ειδίκευσης, περιλαμβάνει την εκμάθηση και εφαρμογή διαφόρων δραστηριοτήτων γυμναστηρίου, αθλημάτων και φυσικών δραστηριοτήτων, είτε σε ανοιχτό είτε σε κλειστό χώρο, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη γύμναση του πληθυσμού ανάλογα με το επίπεδο της φυσικής του κατάστασης. Παράλληλα, τα προγράμματα σπουδών περιλαμβάνουν μαθήματα όπως φυσιολογία, ανατομία, εργοφυσιολογία, ψυχολογία της άσκησης, εμβιομηχανική, κινητική μάθηση, θεωρία της προπόνησης, παιδαγωγική του αθλητισμού και της άσκησης κ.α. που δημιουργούν ένα στέρεο θεωρητικό υπόβαθρο για τον βέλτιστο σχεδιασμό προγραμμάτων άσκησης. Κατά συνέπεια, ο γυμναστής είναι ο μόνος κατάλληλος για τη χρήση της φυσικής δραστηριότητας, της άσκησης και δραστηριοτήτων αναψυχής ως μέσα και παρεμβάσεις στον τρόπο ζωής για να λειτουργούν προληπτικά τόσο πρωτογενώς όσο δευτερογενώς, βελτιώνοντας τη λειτουργική ικανότητα και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων όλων των ηλικιών με ή χωρίς προβλήματα υγείας.

Επιπλέον, ακολουθώντας τις διεθνής εξελίξεις, τα τελευταία 25 με 30 χρόνια, όλα τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Τ.Ε.Φ.Α.Α.) της χώρας μας έχουν εισάγει στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών τους ειδικά μαθήματα για την εφαρμογή της σωματικής άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις ενώ παράλληλα ίδρυσαν και συνεχίζουν να διαθέτουν μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στο συγκεκριμένο γνωστικό πεδίο. Στα πλαίσια των μεταπτυχιακών σπουδών έχει πραγματοποιηθεί πληθώρα μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών στο γνωστικό πεδίο της άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις.

Στο ίδιο χρονικό διάστημα, όλα τα Τ.Ε.Φ.Α.Α. της χώρας μας έχουν υλοποιήσει και συνεχίζουν να υλοποιούν δεκάδες ερευνητικά προγράμματα και προγράμματα πρακτικής άσκησης φοιτητών στην εφαρμογή της σωματικής άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις. Ως αποτέλεσμα αυτής της επιστημονικής δραστηριότητας, το επιστημονικό δυναμικό των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού έχει πραγματοποιήσει πληθώρα επιστημονικών δημοσιεύσεων σε έγκριτα, διεθνούς κύρους επιστημονικά περιοδικά στο γνωστικό πεδίο της άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις. Μια απλή αναζήτηση σε διεθνείς βάσεις δεδομένων (PubMed, Scopus, Google Scholar) εύκολα πείθει για του λόγου το αληθές και την ποιότητα του έργου που διεξάγεται από τους ειδικούς της σωματικής άσκησης στη χώρα μας. Η γνώση που παράγεται απ’ αυτή την έρευνα σε συνδυασμό με την γνώση που παράγεται διεθνώς μεταφέρεται άμεσα στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση των φοιτητών των ΤΕΦΑΑ.

Κατά συνέπεια, τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού καλλιεργούν περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο Πανεπιστημιακό Τμήμα το γνωστικό πεδίο της άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις και οι απόφοιτοί τους που έχουν αποκτήσει ανάλογη ειδίκευση, προσφέρουν με ασφάλεια στο κοινωνικό σύνολο ένα πολύτιμο αγαθό. Η εκτέλεση άσκησης - σωματικής δραστηριότητας με στόχο τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης και της λειτουργίας του ανθρώπινου οργανισμού είτε σε υγιή πληθυσμό είτε σε πληθυσμό με χρόνιες παθήσεις με σταθεροποιημένη νόσο, είναι δικαίωμα του επαγγελματία της άσκησης που είναι ο γυμναστής απόφοιτος των ΤΕΦΑΑ, καθώς είναι ο μοναδικός κλάδος του οποίου ο κύκλος σπουδών αφορά εξ ολοκλήρου την άσκηση.

Καλούμε την Πολιτεία να προχωρήσει στην άμεση θεσμοθέτηση συνταγογραφίας της άσκησης και την εκτέλεσή της στους χώρους νομίμως λειτουργούντων γυμναστηρίων, με αντίστοιχο εξειδικευμένο και πιστοποιημένο επιστημονικό προσωπικό που έχει την ικανότητα να σχεδιάζει, να εκπονεί, και να επιβλέπει ατομικά και ομαδικά προγράμματα άσκησης για άτομα με χρόνιες παθήσεις, με σταθερή κατάσταση υγείας, ως δευτερογενή πρόληψη. Η καθιέρωση της συνταγογραφίας της άσκησης σε άτομα με χρόνιες παθήσεις θα προσφέρει στους πολίτες της χώρας ένα πολύτιμο αγαθό για την υγεία τους. Πρόληψη δεν είναι μόνο να ανιχνεύσουμε στην κοινωνία ποια άτομα είναι άρρωστα και δεν το γνωρίζουν. Πρόληψη επίσης είναι ο ελληνικός λαός να γυμνάζεται να μην αρρωστήσει και αν αρρωστήσει να γυμνάζεται για να βελτιώσει την υγεία του και να είναι ευτυχισμένος αφού θα μειώσει την εξάρτηση του από τα φάρμακα και τις επισκέψεις του σε νοσοκομεία και ιατρεία, όπως προκύπτει από πολλές έρευνες διεθνώς.

Από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Θέσεις καθηγητών σε μεγάλο εξ αποστάσεως Εκπαιδευτικό Project! Απαραίτητη η 3ετής εμπειρία σε σχολείο

2ος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Η ύλη για 47.000 υποψήφιους ως 6/6 με τις λύσεις

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ζαχαρακη
Υπουργείο Παιδείας – Έκπληξη: Νέο μάθημα εκτός τάξης από το 2025-2026 στα σχολεία
Η ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας προς τα σχολεία με υπογραφή της Υπουργού Παιδείας, Σοφίας Ζαχαράκη
Υπουργείο Παιδείας – Έκπληξη: Νέο μάθημα εκτός τάξης από το 2025-2026 στα σχολεία
Συμβούλιο της Επικρατείας - ΣΤΕ
ΣτΕ: Εκδικάστηκε η επαναφορά 13ου και 14ου μισθού – Η ΔΑΣ ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει «αντεργατικό πλαίσιο»

Σε κλίμα έντονης πολιτικής και κοινωνικής φόρτισης εκδικάστηκε σήμερα, Παρασκευή 6 Ιουνίου 2025, στο

ΣτΕ: Εκδικάστηκε η επαναφορά 13ου και 14ου μισθού – Η ΔΑΣ ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει «αντεργατικό πλαίσιο»
zaxaraki
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Αγίας Παρασκευής για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
Οι μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις αφιερωμένες στο περιβάλλον
Σοφία Ζαχαράκη: Επίσκεψη της Υπουργού Παιδείας στο ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ. Αγίας Παρασκευής για την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος
κλιματιστικά
Τους έπιασαν με... τα κλιματιστικά στην πλάτη – Διαρρήκτες "ξήλωναν" σχολείο στην Ηλιούπολη
Συνελήφθησαν επ’ αυτοφώρω δύο άνδρες για διακεκριμένες κλοπές από σχολικό συγκρότημα – Είχαν ξηλώσει 17 μονάδες
Τους έπιασαν με... τα κλιματιστικά στην πλάτη – Διαρρήκτες "ξήλωναν" σχολείο στην Ηλιούπολη