Ορθογραφία - εξετάσεις
Δείτε τις εκτιμήσεις των θεμάτων για τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα Γυμνάσια 2025

To alfavita.gr δημοσιεύει τις εκτιμήσεις των θεμάτων για τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα Γυμνάσια 2025, μέσα από την οπτική και εμπειρία του Γιώργου Μανιάτη, μαθηματικού και της Ελευθερίας Μαυροπούλου, φιλολόγου στο Φροντιστήριο ΜΑΝΙΑΤΗΣ, στην περιοχή των Καμινίων του Πειραιά.

Θέματα και Απαντήσεις

Ολοκληρώθηκε η πανελλήνια, γραπτή εξέταση των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού προς διεκδίκηση μίας θέσης στην Α΄ τάξη Πρότυπου Γυμνασίου, κατά τη σχολική χρονιά 2025-26. Φέτος, υπήρξε διαφορετική δομή στην εξέταση και το κάθε μάθημα περιείχε 10 δοκιμασίες πολλαπλής επιλογής Α΄ Ομάδας και 10 Β΄ Ομάδας. Κάθε δοκιμασία Α΄ Ομάδας είχε 4 πιθανές απαντήσεις και ήταν «δίποντη» βαθμολογικά, ενώ κάθε δοκιμασία Β΄ Ομάδας είχε 5 πιθανές απαντήσεις και ήταν «τρίποντη» βαθμολογικά.

Μπορείτε να δείτε τα θέματα και τις απαντήσεις στους παρακάτω συνδέσμους:

Πρότυπα Γυμνάσια_Θέματα_3 Μαΐου 2025

Πρότυπα Γυμνάσια_Απαντήσεις_3 Μαΐου 2025

Εκτίμηση Θεμάτων στη Γλώσσα

Τα φετινά θέματα στη Γλώσσα χαρακτηρίζονται απαιτητικά, με τον βαθμό δυσκολίας να είναι πιο χαμηλός σε σύγκριση με τα περσινά θέματα.

Αρχικά, τα δύο κείμενα είναι μικρής έκτασης και το περιεχόμενό τους ευκόλως κατανοητό. Προχωρώντας στα ερωτήματα γραμματικής, θα ξεκινήσουμε με τα απλά, επισημαίνοντας ερώτημα για πτώση ενός επιθέτου (σε ονομαστική) ή είδος αντωνυμίας όπου η συγκεκριμένη προδίδει το όνομα της (εαυτός μου = αυτοπαθής). Σε ερωτήματα συντακτικού τύπου ομοίως κάποια είναι αναμενόμενα, χωρίς μεγάλες παγίδες, όπως ένα κατηγορούμενο από το συνδετικό ρήμα «είναι» ή μια «επαυξημένη» πρόταση καθώς είναι προφανές αφού είναι εκτενής.

Προχωρώντας στα πιο δύσκολα θέματα, θα αναφερθούμε στην επιλογή ενός «άμεσου αντικειμένου» και στην εμμονή πολλών ερωτημάτων εστιασμένων σε ομόρριζα ή στην προσέγγιση ιδίας σημασίας ή αντίθετης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υψηλών απαιτήσεων η λέξη «διά-θεση» με ρίζα από το αρχαίο τίθημι και ομόρριζες τις λέξεις «θήκη, θεσμός, θεματικός, θετός».

Αντίστοιχα, οι εκφωνήσεις «ποια σημασία ταιριάζει ή δεν ταιριάζει» είναι θέματα βασισμένα σε ένα καλό επίπεδο λεξιλογίου ώστε να μπορεί ο υποψήφιος να αντιληφθεί τις συνώνυμες ή αντώνυμες λέξεις.

Εκτίμηση Θεμάτων στα Μαθηματικά

Τα φετινά θέματα στα Μαθηματικά χαρακτηρίζονται απαιτητικά, με τον βαθμό δυσκολίας να είναι παρόμοιος σε σύγκριση με τα περσινά θέματα.

Τα θέματα καλύπτουν ένα αρκετά μεγάλο εύρος μαθηματικών εννοιών. Από την Α΄ Ομάδα ερωτήσεων, ενδεικτικά αναφέρουμετην ύπαρξη: ενός ερωτήματος υπολογισμού 4 μικρών παραστάσεων με κλάσματα, ενός προβλήματος με αρχικές τιμές - εκπτώσεις και υπολογισμό τελικών τιμών, ενός προβλήματος που ο μαθητής πρέπει να αντιληφθεί ότι η εύρεση του ΜΚΔ είναι το βασικό εργαλείο επίλυσης, ενός προβλήματος που οι πληροφορίες του παρουσιάζονται σε ραβδόγραμμα.

Έκπληξη της Α΄ Ομάδας αποτελεί το στρίψιμο του κέρματος και η ρίψη του ζαριού. Εδώ χρειάζεται η έννοια της πιθανότητας, η οποία δε διδάσκεται στην ΣΤ΄ Δημοτικού, αλλά αναφορά της γίνεται σε μία ενότητα στην Ε΄ Δημοτικού.

Τα θέματα της Β΄ Ομάδας ανεβάζουν τον πήχυ, προϋποθέτουν πολύ μεγάλη συγκέντρωση και ψυχραιμία από τη μεριά των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού, ώστε να μπορέσουν να τα διαχειριστούν στον χρόνο που έχουν. Τα θέματα της Β΄ Ομάδας αποτελούν πιο «ανοιχτά» προβλήματα. Σε αντίθεση με την Α΄ Ομάδα, η προσέγγισή τους δε γίνεται με προκαθορισμένα βήματα ενεργειών, αλλά ο μαθητής καλείται να πάρει πρωτοβουλίες, να αναπτύξει και να δοκιμάσει συλλογισμούς και στρατηγικές, να διερευνήσει παραμέτρους, να επεξεργαστεί πρωτότυπα σχήματα.

Έκπληξη της Β΄ Ομάδας αποτελεί ο αλγόριθμος 6 βημάτων που εκτελεί μία συσκευή. Στο 1ο βήμα ζητείται από τον χρήστη η εισαγωγή ενός ακέραιου αριθμού και στο 3ο ζητείται η εισαγωγή ενός δεύτερου ακεραίου. Η πρωτοβουλία από τη μεριά του μαθητή να χρησιμοποιηθούν 2 μεταβλητές είναι απαραίτητη και στη συνέχεια η κατάλληλη διαμόρφωση των 2 εξισώσεων που «κρύβονται» πίσω από τον αλγόριθμο.

Διατρέχοντας και τις 20 δοκιμασίες, οι έννοιες του κλάσματος ή του ποσοστού υπάρχουν κυρίαρχες στο σχεδιασμό 8 ασκήσεων – προβλημάτων. Τέλος, γεωμετρικά σχήματα υπάρχουν στο σχεδιασμό 4 προβλημάτων, τα οποία δίνονται στους μαθητές προς επεξεργασία.

*Γιώργος Μανιάτης, Μαθηματικός

*Ελευθερία Μαυροπούλου, Φιλόλογος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάζουν τους εκπαιδευτικούς να δουλεύουν... και στις διακοπές!

750 ευρώ  σε 170.000 πολίτες - Πάρτε τα με μια μόνο αίτηση και όλα εξα αποστάσεως μέσω golearn

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

PAIDEIAS
Εκκλησιαστικά σχολεία: Ξεκινούν οι αιτήσεις για επίδειξη απαντητικών φύλλων της δοκιμασίας εισαγωγής
Οι γονείς και κηδεμόνες μπορούν να υποβάλουν αίτηση στη Διεύθυνση Θρησκευτικής Εκπαίδευσης και Διαθρησκευτικών Σχέσεων από 20 Ιουνίου έως 15 Ιουλίου...
Εκκλησιαστικά σχολεία: Ξεκινούν οι αιτήσεις για επίδειξη απαντητικών φύλλων της δοκιμασίας εισαγωγής
taksi
Καταγγελίες για αναγκαστική μετακίνηση μαθητών σε απομακρυσμένα σχολεία - Αίτημα γονέων για μέγιστο αριθμό 15 μαθητών ανά τάξη
Μαθητές σε υπεράριθμα τμήματα: Αντιδράσεις γονέων και εκπαιδευτικών
Καταγγελίες για αναγκαστική μετακίνηση μαθητών σε απομακρυσμένα σχολεία - Αίτημα γονέων για μέγιστο αριθμό 15 μαθητών ανά τάξη
apysde123.jpg
Συνεδρίαση ΑΠΥΣΔΕ Στερεάς Ελλάδας: Τα θέματα Ημερήσιας Διάταξης για τις 23/06
Ενημέρωση στο alfavita για τα θέματα ημερήσιας διάταξης του ΑΠΥΣΔΕ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ που συζητήθηκαν σήμερα Δευτέρα 23 Ιουνίου 2025
Συνεδρίαση ΑΠΥΣΔΕ Στερεάς Ελλάδας: Τα θέματα Ημερήσιας Διάταξης για τις 23/06
ksenes2_2.jpg
Εκπαιδευτικοί Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας: Αίτημα για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας στα Δημόσια Σχολεία
Ανοιχτή επιστολή για την πολυγλωσσία στην εκπαίδευση προς την Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Σοφία Ζαχαράκη- «Όχι άλλη υποβάθμιση –...
Εκπαιδευτικοί Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας: Αίτημα για θεσμική ενίσχυση της πολυγλωσσίας στα Δημόσια Σχολεία