Ορθογραφία - εξετάσεις
Δείτε τις εκτιμήσεις των θεμάτων για τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα Γυμνάσια 2025

To alfavita.gr δημοσιεύει τις εκτιμήσεις των θεμάτων για τις εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα Γυμνάσια 2025, μέσα από την οπτική και εμπειρία του Γιώργου Μανιάτη, μαθηματικού και της Ελευθερίας Μαυροπούλου, φιλολόγου στο Φροντιστήριο ΜΑΝΙΑΤΗΣ, στην περιοχή των Καμινίων του Πειραιά.

Θέματα και Απαντήσεις

Ολοκληρώθηκε η πανελλήνια, γραπτή εξέταση των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού προς διεκδίκηση μίας θέσης στην Α΄ τάξη Πρότυπου Γυμνασίου, κατά τη σχολική χρονιά 2025-26. Φέτος, υπήρξε διαφορετική δομή στην εξέταση και το κάθε μάθημα περιείχε 10 δοκιμασίες πολλαπλής επιλογής Α΄ Ομάδας και 10 Β΄ Ομάδας. Κάθε δοκιμασία Α΄ Ομάδας είχε 4 πιθανές απαντήσεις και ήταν «δίποντη» βαθμολογικά, ενώ κάθε δοκιμασία Β΄ Ομάδας είχε 5 πιθανές απαντήσεις και ήταν «τρίποντη» βαθμολογικά.

Μπορείτε να δείτε τα θέματα και τις απαντήσεις στους παρακάτω συνδέσμους:

Πρότυπα Γυμνάσια_Θέματα_3 Μαΐου 2025

Πρότυπα Γυμνάσια_Απαντήσεις_3 Μαΐου 2025

Εκτίμηση Θεμάτων στη Γλώσσα

Τα φετινά θέματα στη Γλώσσα χαρακτηρίζονται απαιτητικά, με τον βαθμό δυσκολίας να είναι πιο χαμηλός σε σύγκριση με τα περσινά θέματα.

Αρχικά, τα δύο κείμενα είναι μικρής έκτασης και το περιεχόμενό τους ευκόλως κατανοητό. Προχωρώντας στα ερωτήματα γραμματικής, θα ξεκινήσουμε με τα απλά, επισημαίνοντας ερώτημα για πτώση ενός επιθέτου (σε ονομαστική) ή είδος αντωνυμίας όπου η συγκεκριμένη προδίδει το όνομα της (εαυτός μου = αυτοπαθής). Σε ερωτήματα συντακτικού τύπου ομοίως κάποια είναι αναμενόμενα, χωρίς μεγάλες παγίδες, όπως ένα κατηγορούμενο από το συνδετικό ρήμα «είναι» ή μια «επαυξημένη» πρόταση καθώς είναι προφανές αφού είναι εκτενής.

Προχωρώντας στα πιο δύσκολα θέματα, θα αναφερθούμε στην επιλογή ενός «άμεσου αντικειμένου» και στην εμμονή πολλών ερωτημάτων εστιασμένων σε ομόρριζα ή στην προσέγγιση ιδίας σημασίας ή αντίθετης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υψηλών απαιτήσεων η λέξη «διά-θεση» με ρίζα από το αρχαίο τίθημι και ομόρριζες τις λέξεις «θήκη, θεσμός, θεματικός, θετός».

Αντίστοιχα, οι εκφωνήσεις «ποια σημασία ταιριάζει ή δεν ταιριάζει» είναι θέματα βασισμένα σε ένα καλό επίπεδο λεξιλογίου ώστε να μπορεί ο υποψήφιος να αντιληφθεί τις συνώνυμες ή αντώνυμες λέξεις.

Εκτίμηση Θεμάτων στα Μαθηματικά

Τα φετινά θέματα στα Μαθηματικά χαρακτηρίζονται απαιτητικά, με τον βαθμό δυσκολίας να είναι παρόμοιος σε σύγκριση με τα περσινά θέματα.

Τα θέματα καλύπτουν ένα αρκετά μεγάλο εύρος μαθηματικών εννοιών. Από την Α΄ Ομάδα ερωτήσεων, ενδεικτικά αναφέρουμετην ύπαρξη: ενός ερωτήματος υπολογισμού 4 μικρών παραστάσεων με κλάσματα, ενός προβλήματος με αρχικές τιμές - εκπτώσεις και υπολογισμό τελικών τιμών, ενός προβλήματος που ο μαθητής πρέπει να αντιληφθεί ότι η εύρεση του ΜΚΔ είναι το βασικό εργαλείο επίλυσης, ενός προβλήματος που οι πληροφορίες του παρουσιάζονται σε ραβδόγραμμα.

Έκπληξη της Α΄ Ομάδας αποτελεί το στρίψιμο του κέρματος και η ρίψη του ζαριού. Εδώ χρειάζεται η έννοια της πιθανότητας, η οποία δε διδάσκεται στην ΣΤ΄ Δημοτικού, αλλά αναφορά της γίνεται σε μία ενότητα στην Ε΄ Δημοτικού.

Τα θέματα της Β΄ Ομάδας ανεβάζουν τον πήχυ, προϋποθέτουν πολύ μεγάλη συγκέντρωση και ψυχραιμία από τη μεριά των μαθητών της ΣΤ΄ Δημοτικού, ώστε να μπορέσουν να τα διαχειριστούν στον χρόνο που έχουν. Τα θέματα της Β΄ Ομάδας αποτελούν πιο «ανοιχτά» προβλήματα. Σε αντίθεση με την Α΄ Ομάδα, η προσέγγισή τους δε γίνεται με προκαθορισμένα βήματα ενεργειών, αλλά ο μαθητής καλείται να πάρει πρωτοβουλίες, να αναπτύξει και να δοκιμάσει συλλογισμούς και στρατηγικές, να διερευνήσει παραμέτρους, να επεξεργαστεί πρωτότυπα σχήματα.

Έκπληξη της Β΄ Ομάδας αποτελεί ο αλγόριθμος 6 βημάτων που εκτελεί μία συσκευή. Στο 1ο βήμα ζητείται από τον χρήστη η εισαγωγή ενός ακέραιου αριθμού και στο 3ο ζητείται η εισαγωγή ενός δεύτερου ακεραίου. Η πρωτοβουλία από τη μεριά του μαθητή να χρησιμοποιηθούν 2 μεταβλητές είναι απαραίτητη και στη συνέχεια η κατάλληλη διαμόρφωση των 2 εξισώσεων που «κρύβονται» πίσω από τον αλγόριθμο.

Διατρέχοντας και τις 20 δοκιμασίες, οι έννοιες του κλάσματος ή του ποσοστού υπάρχουν κυρίαρχες στο σχεδιασμό 8 ασκήσεων – προβλημάτων. Τέλος, γεωμετρικά σχήματα υπάρχουν στο σχεδιασμό 4 προβλημάτων, τα οποία δίνονται στους μαθητές προς επεξεργασία.

*Γιώργος Μανιάτης, Μαθηματικός

*Ελευθερία Μαυροπούλου, Φιλόλογος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 7/05

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε με την εταιρεία Accenture
Επίσης, θα συστηματοποιηθεί η συνάντηση στελεχών της Accenture με την ακαδημαϊκή κοινότητα, ώστε να μεταφέρουν την εμπειρία τους στους φοιτητές και...
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών: Μνημόνιο συνεργασίας υπέγραψε με την εταιρεία Accenture
παιδί
ΕΛΜΕ Κέρκυρας: Έκκληση για οικονομική ενίσχυση μαθητή για να αντιμετωπιστούν τα υπέρογκα έξοδα νοσηλείας του
Διαγνώστηκε από τον Οκτώβριο του 2024 με λέμφωμα Hodgkin σε προχωρημένο στάδιο και έκτοτε νοσηλεύεται, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, στην Ογκολογική...
ΕΛΜΕ Κέρκυρας: Έκκληση για οικονομική ενίσχυση μαθητή για να αντιμετωπιστούν τα υπέρογκα έξοδα νοσηλείας του
Βλάσης σε ΕΠΑΛ Περάματος
Επαγγελματικά Λύκεια στο «μικροσκόπιο»: Επίσκεψη υφυπουργού Παιδείας σε ΕΠΑ.Λ. και Ε.Κ. Περάματος
Στο Πέραμα ο υφυπουργός Παιδείας – Στο επίκεντρο οι ανάγκες της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Επαγγελματικά Λύκεια στο «μικροσκόπιο»: Επίσκεψη υφυπουργού Παιδείας σε ΕΠΑ.Λ. και Ε.Κ. Περάματος
συνέντευξη Τύπου για την Αξιολόγηση του Δημοσίου από τους Πολίτες
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Ερωτηματολόγιο στους πολίτες κάθε άνοιξη και φθινόπωρο
Ολοκληρώθηκε η συνέντευξη Τύπου για το Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης των υπηρεσιών Δημόσιας Διοίκησης από τους πολίτες, δύο φορές το χρόνο από την...
Αξιολόγηση στο Δημόσιο: Ερωτηματολόγιο στους πολίτες κάθε άνοιξη και φθινόπωρο