ΣΑΚΕΑ: Ποιες αλλαγές και μεταρρυθμίσεις που προτείνει για τη Λειτουργία Τμημάτων Ένταξης
Πολλά παιδιά να παραμένουν δίχως υποστήριξη στη δεύτερη βαθμίδα της εκπαίδευσης, καθώς τα τμήματα ένταξης είναι συχνά η μοναδική υποστήριξη που λαμβάνουν από τα γενικά σχολεία τα παιδιά με αναπηρίες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή με ευαλωτότητες
Για την ανάγκη αλλαγών στη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης με μεταρρύθμιση των σχετικών δομών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κάνει λόγο σε έγγραφό του ο Σύλλογος Αναπληρωτών Καθηγητών Ειδικής Αγωγής (ΣΑΚΕΑ).

Τα τμήματα ένταξης αποτελούν έναν επιτυχημένο θεσμό που δίνει τη δυνατότητα σε πολλά παιδιά με αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να φοιτούν στο γενικό σχολείο. Κι αυτό, διότι, όπως απέδειξε η πράξη, στα τμήματα ένταξης στην Ελλάδα φοιτούν παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες (πχ. δυσλεξία) ή που δεν προβλέπεται η υποστήριξή τους από τη νομοθεσία, όπως μαθητές/μαθήτριες που εκκρεμεί αξιολόγηση από τα ΚΕΔΑΣΥ ή παιδιά με μεταναστευτικές βιογραφίες. Ειδικά μετά τη νομοθεσία 3699/2008 έγιναν σημαντικές προσπάθειες ενίσχυσης των συγκεκριμένων δομών, γεγονός που αναγνωρίζεται από την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια η ίδρυση τμημάτων ένταξης δεν φαίνεται να ιεραρχείται ως προτεραιότητα για την ενίσχυση της ειδικής αγωγής και της ενταξιακής εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στη βάση επίσημων στοιχείων από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, μόνο το 1/3 των παιδιών που παρακολουθούν τα τμήματα ένταξης στην πρώτη βαθμίδα της εκπαίδευσης συνεχίζουν να φοιτούν στην οικεία δομή στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ειδικότερα, τα τελευταία χρόνια εκδόθηκαν μόνο δύο (2) εγκύκλιοι που αφορούσαν στην υποβολή προτάσεων για ίδρυση τμημάτων ένταξης (Αρ.Πρωτ. 36380/Δ3, 2019 & Αρ.Πρωτ.: 48132/Δ3, 2021) που όριζαν ως προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση της αίτησης τη συνεργασία μεταξύ σχολείων και τοπικής αυτοδιοίκησης (δήμων), την αξιοποίηση των ήδη υφιστάμενων τμημάτων ένταξης, καθώς και την ύπαρξη κατάλληλων κτιριακών υποδομών. Ο συνδυασμός όλων αυτών των παραγόντων είναι φυσικό πως δημιουργεί περαιτέρω κωλυσιεργία στην ολοκλήρωση των διαδικασιών ίδρυσης τμημάτων ένταξης. Πολλά, δε, σχολεία επικαλούνται συχνά την έλλειψη διαθέσιμων αιθουσών, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τη νομοθεσία 4368/2016 (αρ. 82) που προβλέπει την υποστήριξη από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής εντός της τάξης της γενικής εκπαίδευσης.

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα πολλά παιδιά να παραμένουν δίχως υποστήριξη στη δεύτερη βαθμίδα της εκπαίδευσης, καθώς τα τμήματα ένταξης είναι συχνά η μοναδική υποστήριξη που λαμβάνουν από τα γενικά σχολεία τα παιδιά με αναπηρίες, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή με ευαλωτότητες. Έτσι, πολλά παιδιά αναγκάζονται να αλλάζουν περιοχή, ώστε να αναζητούν σχολεία όπου υφίστανται τμήματα ένταξης.

Στην προσπάθεια τα τμήματα ένταξης να λειτουργήσουν ως θεσμός που δεν στιγματίζει τα παιδιά αλλά υποστηρίζει τις ανάγκες τους, ο σύλλογος εισηγείται τα παρακάτω:

  • Άμεση δημιουργία τμημάτων ένταξης σε κάθε Γυμνάσιο, Λύκειο, ΕΠΑΛ ώστε να μπορούν όλα τα παιδιά να πηγαίνουν στο σχολείο της γειτονιάς, μαζί με τους ομηλίκους τους.
  • Να αφαιρεθεί ως προϋπόθεση για την ίδρυση τμημάτων ένταξης ο αριθμός των επίσημων (τριών) αξιολογικών εκθέσεων, καθώς πολλά παιδιά μολονότι φαίνεται να παρουσιάζουν πρόσθετες ανάγκες υποστήριξης δεν έχουν διαγνωσμένη αναπηρία.
  • Τα τμήματα ένταξης να καταστούν χώρος όπου όλοι οι μαθητές/όλες οι μαθήτριες να μπορούν να παρακολουθούν, ως μια επιπλέον εύλογη προσαρμογή στη βάση της παιδαγωγικής της ενταξιακής εκπαίδευσης (inclusive pedagogy).
  • Άμεση συμπερίληψη των εκπαιδευτικών των τμημάτων ένταξης (και της παράλληλης στήριξης) στην Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης, ώστε να αναγνωρίζονται άμεσα οι εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών και οι παρεμβάσεις να γίνονται άμεσα εντός του σχολείου.
  • Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών/διευθυντών/διευθυντριών/συμβούλων εκπαίδευσης στη νέα νομοθεσία της ενταξιακής εκπαίδευσης (Ν.4368/2016, αρ. 82· Νόμος 4547/2018· Ν. 4823/2021) στη βάση της αξιοποίησης πρακτικών που αυτή υιοθετεί (πχ. συνδιδασκαλία).
  • Επαναξιολόγηση του αριθμητικού ορίου των μαθητών/μαθητριών με αξιολογική έκθεση από τα ΚΕΔΑΣΥ για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών τμημάτων ένταξης, ώστε τα παιδιά να υποστηρίζονται σε όλες τις ώρες που εισηγείται το ΚΕΔΑΣΥ και σε κάθε διδακτικό αντικείμενο.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Black Friday σε μοριοδοτούμενα σεμινάρια και Πιστοποιήσεις Ξένων Γλωσσών για έξτρα 20 μόρια

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Πατέρας νεκρού στρατιώτη
«Μπαμπά θα πάμε να ρίξουμε χειροβομβίδες – Σιγά μη χάσω το πανηγύρι»: Τα τελευταία λόγια του 19χρονου στρατιώτη
Συγκλονίζει ο πατέρας του 19χρονου Ραφαήλ – «Το παιδί μου έφυγε χαρούμενο» λέει για τον γιο του που σκοτώθηκε από έκρηξη χειροβομβίδας στη Ρόδο
«Μπαμπά θα πάμε να ρίξουμε χειροβομβίδες – Σιγά μη χάσω το πανηγύρι»: Τα τελευταία λόγια του 19χρονου στρατιώτη
Χριστούγεννα στην Αθήνα
Χριστούγεννα στην Αθήνα: Το Σύνταγμα φωταγωγήθηκε εν μέσω βροχής και χειροκροτημάτων (Video)
Η Αθήνα φόρεσε τα γιορτινά της, φωταγωγήθηκε το χριστουγεννιατικο δέντρο στο Σύνταγμα
Χριστούγεννα στην Αθήνα: Το Σύνταγμα φωταγωγήθηκε εν μέσω βροχής και χειροκροτημάτων (Video)
ΔΙΕΚ
ΣΑΕΚ: Οι εργαζόμενοι ζητούν σαφή κριτήρια και αναγνώριση εμπειρίας για τις θέσεις Υποδιευθυντών
«Η εσωτερική στελέχωση δεν περιορίζει την αξιοκρατία» – Επιστολή ΠΣΥΚΣΑΥΠ για τις προκηρύξεις Υποδιευθυντών των ΣΑΕΚ
ΣΑΕΚ: Οι εργαζόμενοι ζητούν σαφή κριτήρια και αναγνώριση εμπειρίας για τις θέσεις Υποδιευθυντών
agori-viasmos-seksoualiki-parenoxlisi.jpg
«Να ξαναπάρεις τα παιδιά στο σπίτι, ήταν ωραία» – Φρίκη στην Αττική από τον θείο και τον σύντροφό του που ασελγούσαν στα ανιψάκια του
«Να ξαναπάρεις τα παιδιά στο σπίτι, ήταν ωραία» – Φρικτές αποκαλύψεις για τον θείο που ασελγούσε μαζί με τον φίλο στα ανίψια του
«Να ξαναπάρεις τα παιδιά στο σπίτι, ήταν ωραία» – Φρίκη στην Αττική από τον θείο και τον σύντροφό του που ασελγούσαν στα ανιψάκια του