Την άμεση δημιουργία νομοθετικού πλαισίου για την εκπαιδευτική διαδικτυακή εργασία που να προβλέπει τη δημιουργία ενός ψηφιακού μητρώου, όπου θα καταχωρίζονται οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες, την υποχρεωτική διασύνδεσή τους με το εγχώριο φορολογικό και τραπεζικό σύστημα και την υποχρέωση των διδασκόντων να καταθέτουν τα προσόντα τους στο Υπουργείο Παιδείας και να λαμβάνουν άδεια διδασκαλίας, ζητά η ΟΙΕΛΕ.
Αφορμή είναι η ψήφιση ευρωπαϊκής οδηγίας που διασφαλίζει στοιχειώδη δικαιώματα των εργαζόμενων στις ψηφιακές πλατφόρμες. Η ψήφιση αυτή προήλθε μετά από ισχυρή πίεση των ευρωπαϊκών συνδικάτων (μεταξύ των οποίων η ΓΣΕΕ και η ΟΙΕΛΕ) που έλαβαν πρωτοβουλίες σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων που εργάζονται διαδικτυακά (περίπου 28 εκατομμύρια σήμερα, θα ανέλθουν σε σχεδόν 45 εκατομμύρια το 2030).
Οπως αναφέρει η Ομοσπονδία, ο κατώτατος μισθός για τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε υπηρεσίες μη τυπικής εκπαίδευσης (Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών) είναι καθορισμένος με βάση το άρθρο 30 του Ν. 4415/2016. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, το ωρομίσθιο καθορίζεται με βάση τις 21 ώρες εβδομαδιαίως (όχι τις 40 της κοινής εργατικής νομοθεσίας), ενώ η διάρκεια της ώρας εργασίας ορίζεται στα 45 λεπτά.
Ολη η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ
Ιστορικής σημασίας θεωρείται η ψήφιση ευρωπαϊκής οδηγίας που διασφαλίζει στοιχειώδη δικαιώματα των εργαζόμενων στις ψηφιακές πλατφόρμες. Η ψήφιση αυτή προήλθε μετά από ισχυρή πίεση των ευρωπαϊκών συνδικάτων (μεταξύ των οποίων η ΓΣΕΕ και η ΟΙΕΛΕ) που έλαβαν πρωτοβουλίες σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζόμενων που εργάζονται διαδικτυακά (περίπου 28 εκατομμύρια σήμερα, θα ανέλθουν σε σχεδόν 45 εκατομμύρια το 2030). Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για το χώρο μας, διότι η παροχή διαδικτυακών υπηρεσιών κυρίως μη τυπικής εκπαίδευσης (φροντιστήρια, κέντρα ξένων γλωσσών) στην Ελλάδα από ιδιωτικές εταιρείες γιγαντώνεται μέσα σε ένα πλαίσιο πλήρους ανομίας, εκμετάλλευσης των εκπαιδευτικών και αισχροκέρδειας.
Άθλιες οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών σε παράνομες ψηφιακές πλατφόρμες στην Ελλάδα – Οι ενέργειες ΟΙΕΛΕ και ΓΣΕΕ
Οι πρώτες καταγγελίες για τις τραγικές συνθήκες εργασίας εκπαιδευτικών σε ψηφιακές πλατφόρμες έφτασαν στην Ομοσπονδία μας το 2019, όταν είχαμε προωθήσει καταγγελία στο Υπουργείο Παιδείας για διαδικτυακή «επιχείρηση» που πλήρωνε εκπαιδευτικούς για διδασκαλία ξένων γλωσσών με αμοιβή ένα (1) ευρώ την ώρα! Έκτοτε παρακολουθούσαμε στενά το φαινόμενο και τον Φεβρουάριο του 2023 ζητήσαμε από τα Υπουργεία Παιδείας, Ανάπτυξης και Εργασίας να ελέγξουν καταγγελία για ψηφιακή πλατφόρμα που λειτουργούσε στην Ελλάδα εντελώς παράνομα (εξωχώριο τραπεζικό λογαριασμό, φοροδιαφυγή, άγνωστες εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών). Με έρευνα που κάναμε μιλώντας με ανθρώπους του χώρου διαπιστώσαμε ένα απίστευτο καθεστώς ανομίας και εργασιακής εκμετάλλευσης και εκδώσαμε σχετικό Δελτίο Τύπου με τίτλο «Uber στην ιδιωτική εκπαίδευση». Στην ανακοίνωση αυτή προτείναμε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ελέγχου και διασφάλισης των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών στις πλατφόρμες αυτές.
Η Ομοσπονδία ενημέρωσε για το ζήτημα τη ΓΣΕΕ, ενώ ο Πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Γ. Χριστόπουλος κλήθηκε να συμμετάσχει το Μάιο του 2023 σε συνάντηση εκπροσώπων των συνδικάτων της Γαλλίας, της Ισπανίας και της Γερμανίας στις Βρυξέλλες σε σχετική συζήτηση για την διαδικτυακή εργασία. Στη συνάντηση αυτή, παρουσίασε την κάκιστη κατάσταση στο χώρο αλλά και την απροθυμία των εποπτικών αρχών να προβούν σε ελέγχους, παρά το γεγονός ότι στην Ελλάδα, τουλάχιστον τυπικά, υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για την τηλεργασία.
Η ΓΣΕΕ μαζί με 12 ακόμη συνδικαλιστικές οργανώσεις από όλη την Ευρώπη απέστειλαν στις 6 Μαρτίου στις κυβερνήσεις της Εσθονίας, της Γαλλίας, της Ελλάδος και της Γερμανίας κοινή επιστολή ζητώντας τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων όλων των ευρωπαίων εργαζομένων στις ψηφιακές πλατφόρμες (η ΓΣΕΕ είχε ενημερώσει σχετικά τον Πρωθυπουργό και την Υπουργό Εργασίας μερικές ημέρες πριν). Οι κινήσεις αυτές βοήθησαν στην ψήφιση της ιστορικής ευρωπαϊκής οδηγίας που προβλέπει πως οι άνθρωποι που εργάζονται μέσω ψηφιακών πλατφορμών θα μπορούν πλέον να αμείβονται τουλάχιστον με τον κατώτατο το μισθό, να λαμβάνουν επιδόματα και φυσικά να ασφαλίζονται.
Τι ζητά η ΟΙΕΛΕ
Θεωρούμε ότι θα πρέπει άμεσα να υπάρξει πλαίσιο για την εκπαιδευτική διαδικτυακή εργασία που να προβλέπει:
Τη δημιουργία ενός ψηφιακού μητρώου, όπου θα καταχωρίζονται οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες
Την υποχρεωτική διασύνδεσή τους με το εγχώριο φορολογικό και τραπεζικό σύστημα
Την υποχρέωση των διδασκόντων να καταθέτουν τα προσόντα τους στο Υπουργείο Παιδείας και να λαμβάνουν άδεια διδασκαλίας
Την υπαγωγή των νομίμως πλέον διδασκόντων στο ίδιο νομοθετικό πλαίσιο εργασίας και αμοιβής με των υπόλοιπων εκπαιδευτικών σε Φροντιστήρια και σε Κέντρα Ξένων Γλωσσών (βλέπε Ν. 4415/2016).
Υπενθυμίζουμε ότι στην Ελλάδα ο κατώτατος μισθός για τους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται σε υπηρεσίες μη τυπικής εκπαίδευσης (Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών) είναι καθορισμένος με βάση το άρθρο 30 του Ν. 4415/2016. Σύμφωνα με το συγκεκριμένο άρθρο, το ωρομίσθιο καθορίζεται με βάση τις 21 ώρες εβδομαδιαίως (όχι τις 40 της κοινής εργατικής νομοθεσίας), ενώ η διάρκεια της ώρας εργασίας ορίζεται στα 45 λεπτά. Επειδή η ευρωπαϊκή απόφαση αναφέρει με σαφήνεια ότι θα πρέπει τα κράτη-μέλη οφείλουν να συμμορφωθούν, καθορίζοντας νομοθετικό πλαίσιο για την αμοιβή των εργαζόμενων με βάση τα κατώτατα νομοθετικά όρια του μισθού ή τις συλλογικές συμβάσεις, θα ζητήσουμε από τα Υπουργεία Παιδείας και Εργασίας την άμεση συμμόρφωσή τους με τη συγκεκριμένη οδηγία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 9/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη