μαθηματικα
Και αν ναι κάθε πότε πρέπει να γίνεται;

Είναι απαραίτητη η έκδοση καινούριων σχολικών εγχειριδίων Μαθηματικών και αν ναι κάθε πότε πρέπει να γίνεται; 

Μια απάντηση στο παραπάνω ερώτημα θα μπορούσε να ισχυριστεί πως δεν είναι και τόσο απαραίτητη, αφού τα βασικά Μαθηματικά δεν αλλάζουν εύκολα, παρά μόνο όταν ανακαλύπτεται κάτι νέο ή θεωρήματα πολύ υψηλού επιπέδου, τα οποία απλώς εξηγούν καλύτερα ζητήματα που ήδη γνωρίζουμε ότι είναι αληθινά.

Στην πραγματικότητα όμως υπάρχουν πολλοί σοβαροί λόγοι για νέα σχολικά βιβλία ακόμα και όταν η θεματολογία δεν αλλάζει ή ακόμα κι αν 

δεν παρουσιάζεται κανένα νέο υλικό.

Τα Μαθηματικά δεν αλλάζουν για ένα γενικό θέμα που εντάσσεται σε ένα δεδομένο πρόγραμμα σπουδών, όπως η Ευκλείδια Γεωμετρία, η Αριθμητική ή η λύση πολυωνυμικών εξισώσεων.

Ακόμα κι αν μια θεωρία δεν έχει αλλάξει όμως, έχουν αλλάξει οι εφαρμογές της. Δεν μπορούμε να διδάξουμε μια θεωρία χωρίς να δώσουμε σύγχρονες εφαρμογές της θεωρίας αυτής, απαντώντας στα δικαιολογημένα ερωτήματα των μαθητών μας για το που αυτή θα τους χρειαστεί σήμερα.

Ακόμα κι αν μια θεωρία δεν έχει αλλάξει, έχει αλλάξει ραγδαία η τεχνολογία. Μπορούμε να διδάξουμε καλύτερα και σίγουρα διαφορετικά, χρησιμοποιώντας τεχνολογία που είναι διαθέσιμη τώρα και δεν ήταν όταν γράφτηκαν τα υπάρχοντα σχολικά βιβλία.

Οι παιδαγωγικές μεθοδολογίες επίσης εξελίσσονται. Είναι σίγουρα πολύ καλύτερο από το να δώσουμε έτοιμες αποδείξεις στους μαθητές μας να τους προσφέρουμε κίνητρα, εξηγώντας τους τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν οι ίδιοι να έχουν αναπτύξει την απόδειξη, ή ακόμα και να τους βάλουμε να το κάνουν. 

Ιστορικά στοιχεία και σίγουρα διασκεδαστικά Μαθηματικά θα κάνουν την όλη προσέγγιση πολύ πιο ενδιαφέρουσα.

Το γνωσιακό υπόβαθρο των μαθητών έχει αλλάξει. Αυτό που περιμένουμε να γνωρίζει στα Μαθηματικά ένας μαθητής τελειώνοντας το Γυμνάσιο σήμερα δεν είναι το ίδιο με αυτό προηγούμενων δεκαετιών.

Όμως και οι ανάγκες των μαθητών έχουν αλλάξει. Σύγχρονες έννοιες, όπως: Τεχνητή Νοημοσύνη, προσαρμοστικότητα και σύγχρονη οικονομία δεν υπήρχαν όταν γράφτηκαν τα υπάρχοντα σχολικά.

Καθένας λοιπόν από αυτούς τους παράγοντες θα μπορούσε ίσως και από μόνος του να κάνει επιτακτική την ανάγκη τα σχολικά εγχειρίδια των Μαθηματικών να ενημερώνονται τακτικά, ίσως και κάθε 5 με 10 χρόνια. 

Και η έννοια του πολλαπλού βιβλίου όμως έχει πολλά θετικά, καθώς κάθε συγγραφική ομάδα μπορεί να αντιμετωπίσει το ίδιο γνωστικό αντικείμενο από διαφορετική οπτική γωνία, κάτι πολύ σημαντικό στη μελέτη των Μαθηματικών.

Ο διάσημος μαθηματικός Paul Halmos συμβούλευε σχετικά με τα βιβλία Μαθηματικών και τον τρόπο που θα πρέπει να τα διαβάζουμε:

"Μην το διαβάζετε απλά. Πρέπει να το παλέψετε! Κάντε τις δικές σας ερωτήσεις, αναζητήστε τα δικά σας παραδείγματα, ανακαλύψτε τις δικές σας αποδείξεις. Είναι απαραίτητη η υπόθεση; Ισχύει το αντίστροφο; Σε ποιο σημείο η απόδειξη χρησιμοποιεί την υπόθεση;"

Δηλαδή, προσπαθήστε να αποδομήσετε και να ανακατασκευάσετε κάθε αποτέλεσμα, διαβάζοντας ενεργά. 

Ίσως και αυτό θα μπορούσε να είναι μια αλλαγή στα νέα σχολικά βιβλία, αφού μέχρι και σήμερα τα βιβλία Μαθηματικών δημιουργούν συχνά την εντύπωση ότι η επίλυση ασκήσεων και προβλημάτων είναι μια ξεχωριστή δραστηριότητα, η οποία βρίσκεται στο τέλος του κεφαλαίου και γίνεται μετά την παράθεση της θεωρίας.

Θανάσης Κοπάδης

Μαθηματικός Συγγραφέας 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ChatGpt για όλους: Παρέχεται σε 100.000 υποψήφιους πανελλαδικά ως 24/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

rouxa_aploma
Το viral κόλπο για να στεγνώνετε ρούχα σε μικρό σπίτι, χωρίς να γεμίζει ο χώρος σας
Μια απλή αλλά πανέξυπνη ιδέα από το Instagram υπόσχεται να λύσει το πρόβλημα του απλώματος τον χειμώνα, ακόμη και στα πιο μικρά διαμερίσματα
Το viral κόλπο για να στεγνώνετε ρούχα σε μικρό σπίτι, χωρίς να γεμίζει ο χώρος σας
dog.jpg
Πέντε λάθη που κάνουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε και πληγώνουμε τον σκύλο μας
Από την αδιαφορία μέχρι το άγχος αποχωρισμού - Οι πιο συνηθισμένες συμπεριφορές που στεναχωρούν τον πιο πιστό μας φίλο και πώς μπορούμε να τις...
Πέντε λάθη που κάνουμε χωρίς να το καταλαβαίνουμε και πληγώνουμε τον σκύλο μας
σχολειο
H δασκάλα που κατήγγειλε μαθητή ότι την θώπευσε, ανασκευάζει: «Ίσως να είχα μία εμπάθεια… αλλά το περιστατικό έγινε»
Η εικαστικός ανέφερε επίσης ότι η μητέρα του μαθητή τής επιτέθηκε φραστικά: «Η μαμά του παιδιού μου μίλησε πολύ άσχημα. Μου είπε πως φταίω εγώ. Εγώ...
H δασκάλα που κατήγγειλε μαθητή ότι την θώπευσε, ανασκευάζει: «Ίσως να είχα μία εμπάθεια… αλλά το περιστατικό έγινε»