ellinika_panepistimia
Στη δική τους αξιολόγηση μόλις και «πέρασαν την βάση» ή όπως συνηθίζεται σε όσους γνωρίζουν το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα έλαβαν “passable” ή “pass” στο αγγλικό.

Ανακοίνωση της Συσπείρωσης Πανεπιστημιακών

Ανακοίνωση για τα θλιβερά αποτελέσματα της διαδικασίας πιστοποίησης της ΕΘΑΕΕ από την European Association for Quality Assurance in Higher Education

Και οι κρίνοντες κρίνονται…

Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΕΕ) νομοθετήθηκε το 2020, με υποτιθέμενο σκοπό να αναβαθμίσει την λειτουργία της έως τότε υπάρχουσας Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ). Αντί της ΑΔΙΠ δημιουργήθηκε ένας πιο σύνθετος οργανισμός, ο οποίος επιπλέον των διαδικασιών αξιολόγησης και πιστοποίησης των ΑΕΙ είχε και αρμοδιότητες χάραξης εθνικής στρατηγικής για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Την εποχή της νομοθέτησης είχαν εκφρασθεί διάφορες αντιρρήσεις για το ότι η ΕΘΑΕΕ εκ της συστάσεώς της θα ήταν ουσιαστικά υπερελεγχόμενη από τον Πρόεδρό της και είχαν εγερθεί πολλά ερωτηματικά, μια που η ηγεσία της ΑΔΙΠ είχε ανανεωθεί μόλις ένα χρόνο πριν. Φαινόταν να επαναλαμβάνεται ένα μοτίβο της «επιτελικής» διακυβέρνησης της ΝΔ να μετασχηματίζει υπάρχοντες θεσμούς νομοθετώντας στη θέση τους νέους, όταν οι υπάρχουσες διοικήσεις δεν ήταν αρεστές και είχαν ακόμη μεγάλο μέρος της θητείας τους να διανύσουν.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) έχει δημιουργήσει την ENQA (European Association for Quality Assurance in Higher Education), ως «υπερθεσμό» των αρχών πιστοποίησης και αξιολόγησης των ΑΕΙ των χωρών της. Κάθε εθνική αρχή επιδιώκει την συμμετοχής της σε αυτή την ένωση, μια που αποτελεί και εχέγγυο για την δική της διαβάθμιση, αφού η συμμετοχή στην ENQA επιβάλλει περιοδικές πιστοποιήσεις. Έχουμε δηλαδή μια διαδικασία «αξιολόγησης» των «αξιολογητών». Έχουμε εκφράσει πολλές φορές τις αντιρρήσεις μας σε διαδικασίες γραφειοκρατικές που παρασύρουν τελικά την εκπαίδευση μακριά από τον πραγματικό της στόχο που είναι η ποιότητα σε κάθε πτυχή της ζωής των Πανεπιστημίων. Η συμμετοχή όμως στην ΕΕ δεν είναι «α λα καρτ» και απαιτεί την συμμετοχή στα όργανα και στις διαδικασίες.

Πρόσφατα λοιπόν, και με καθυστέρηση δύο ετών που οφείλεται στη αλλαγή από ΑΔΙΠ σε ΕΘΑΕΕ, ολοκληρώθηκαν οι διαδικασίες της πιστοποίησης της ΕΘΑΕΕ από την ENQA. Και τα αποτελέσματα είναι πολύ άσχημα για την ΕΘΑΕΕ, όπως μπορεί να δει κανείς διαβάζοντας την έκθεση της ENQA (1), την οποία η ΕΘΑΕΕ αιδημόνως δεν έχει ακόμη αναρτήσει στον ιστότοπό της. Από τις τέσσερις βαθμίδες: πλήρης, ουσιώδης, μερική ή μη συμμόρφωση, η ΕΘΑΕΕ μετά βίας κατόρθωσε να πάρει την μερική συμμόρφωση. Από το αποτέλεσμα της αξιολόγησης του 2015 (2), που ήταν η ουσιώδης συμμόρφωση, περάσαμε στην μερική.  Ένα βήμα δηλαδή πριν την αποπομπή από την ENQA. Και τα πράγματα δεν βελτιώθηκαν μετά την επιστολή παραπόνων που έστειλε η ΕΘΑΕΕ στην ENQA, αφού η πλειονότητα των αιτιάσεων της ΕΘΑΕΕ επί της έκθεσης αξιολόγησης απορρίφθηκαν (3). Αλλά και η γενική υποβάθμιση κατά μία, στην κλίμακα των 4 βαθμίδων, δεν είναι οριακή αλλά αν τη δούμε πιο λεπτομερειακά είναι εκτεταμένη και βαριά υποβάθμιση: Στην αξιολόγηση του 2015 στα 15 από τα συνολικά 16 κριτήρια είχε επιτευχθεί πλήρης ή ουσιώδης συμμόρφωση και σε μόλις 1 κριτήριο μερική συμμόρφωση. Το 2022, διαπιστώνεται πλήρης συμμόρφωση στα 8 από τα συνολικά 14 κριτήρια, σε 5 κριτήρια η συμμόρφωση είναι μόνο μερική, ενώ σε ένα κριτήριο διαπιστώνεται μη συμμόρφωση. Αδιαμφισβήτητη χειροτέρευση δηλαδή.

«Μεγάλη επιτυχία» λοιπόν των αρίστων που καλούνται να αξιολογήσουν τα ΑΕΙ της χώρας μας! Στη δική τους αξιολόγηση μόλις και «πέρασαν την βάση» ή όπως συνηθίζεται σε όσους γνωρίζουν το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα έλαβαν “passable” ή “pass” στο αγγλικό. Αυτά ήταν ίσως αναμενόμενα, αφού ενώ υπήρχε μια δομή που λειτουργούσε, για λόγους που δεν έπεισαν κανένα, αποφασίστηκε το 2020 η ολική αναδιάταξη και τα πάντα έπρεπε να ξεκινήσουν ωσάν επί μηδενικής βάσης. Το αποτέλεσμα, για το οποίο υπήρξαν προειδοποιήσεις: αντί της προηγούμενης αξιοπρεπούς επίδοσης πήγαμε πολλά χρόνια πίσω και χάσαμε σε αξιοπιστία στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Άλλη μια επιτυχία των αρίστων «μένουμε Ευρώπη», που με την αβελτηρία τους και το ερασιτεχνισμό τους αποτυγχάνουν εκεί όπου υποτίθεται είναι το πεδίο δόξας τους. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για αυτή την αποτυχία; Με ποιο κύρος θα συνεχίσει η ΕΘΑΕΕ να κρίνει τα ΑΕΙ, υποβάλλοντάς τα στην γραφειοκρατική μέγγενη που έχει επιβάλλει επισείοντας και το νομοθετημένο φόβητρο της μείωσης της χρηματοδότησης;

 https://www.enqa.eu/review-database/external-review-of-hahe-2022/

 https://www.enqa.eu/review-database/external-review-report-of-hqa/

 https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/Board-letter-decision-on-complaint_HAHE_final.pdf

14/3/2023

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Αδιανόητη αυθαιρεσία: Διευθυντής Π.Ε αδικεί υποψήφιο Διευθυντή σχολείου και δημιουργεί «μπάχαλο» με εμπλοκή της δικαιοσύνης!

Κατάρτιση 500.000 ενηλίκων: 10.000 προσλήψεις εκπαιδευτών ενηλικών με έως 22 ευρώ την ώρα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - Ξεκινάει 28 Μαρτίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 28/3

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μαθητής ρεύμα Πάτρα
Ηλεκτροπληξία σε σχολείο: «Είχε μαυρίσει το χέρι μου, είχε μουδιάσει μέχρι τον ώμο» - Η μαρτυρία του μαθητή
Για το σοβαρό ατύχημα μίλησε ο μαθητής στην Πάτρα
Ηλεκτροπληξία σε σχολείο: «Είχε μαυρίσει το χέρι μου, είχε μουδιάσει μέχρι τον ώμο» - Η μαρτυρία του μαθητή