treno volos
Επέκταση δικτύου, ιδιωτικοποιήσεις, όργια πελατειακών προσλήψεων, «έντυσαν» τα ελληνικά τρένα με τα πιο μελανά χρώματα

Ανείπωτη θλίψη προκαλεί το δυστύχημα στα Τέμπη. Οι συνθήκες θανάτου δεκάδων συμπολιτών-κυρίως νέων ανθρώπων-βυθίζουν στο πένθος την χώρα. Ουδείς ανθρώπινος νους μπορεί να συλλάβει το μέγεθος αυτής της τραγωδίας. Και πως ένα διαδικαστικό ταξίδι μετατράπηκε σε εκατόμβη νεκρών. Πως το «θα τα πούμε μόλις φτάσω» έμεινε βουβό και ανεκπλήρωτο.

Οι ευθύνες είναι αυτή τη στιγμή μια δύσκολη κουβέντα. Που συνήθως στην Ελλάδα, όπως και σε αυτή την περίπτωση, αναζητούνται «κατόπιν εορτής». Το φρικιαστικό καθήκον της ταυτοποίησης θυμάτων, που παραμορφώθηκαν μέσα σε συνθήκες πυρακτωμένης κόλασης κάνει κάθε ανθρώπινη λογική να σταματάει.

Κι όμως η ανθρώπινη ηθική ευθύνη των πολιτών, μιας ευνομούμενης πολιτείας, εκεί οφείλει να εστιάσει. Στο πως είναι δυνατόν ένα σύγχρονο κράτος να εναποθέτει την κυκλοφορία μεγάλων συρμών, στα χέρια ενός σταθμάρχη την στιγμή που υπάρχουν ψηφιακά συστήματα, ικανά να εντοπίσουν με χειρουργική ακρίβεια την πορεία μιας εντολής από κατάστημα εστίασης.

Και το περίεργο είναι το πως η ιστορία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, έχει σημαδευτεί μόνο από οδυνηρές αναμνήσεις. Αναμνήσεις που γυρίζουν πίσω στο μακρινό 1835, όταν και έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την δημιουργία μιας τέτοιας υποδομής. Βέβαια οι συνθήκες, δεν ήταν καθόλου ώριμες, καθώς οι δυσκολίες ήταν αξεπέραστες. Το νεαρό ελληνικό κράτος είχε σοβαρότερα προβλήματα, τα κονδύλια δεν επαρκούσαν, η εσωτερική αγορά αδυνατούσε να εγγυηθεί την βιωσιμότητα του μέσου, ενώ οι θαλάσσιες συγκοινωνίες παρέμεναν κατά πολύ πιο συμφέρουσες και ανταγωνιστικές.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης όμως κυρίως την περίοδο 1882-1892, ήταν εκείνος που είχε οραματιστεί την δημιουργία ενός αξιόπιστου δικτύου, που θα συμβόλιζε την αναπτυξιακή πορεία που εκείνος ήθελε να προσδώσει στην χώρα. Η υλοποίησή του όμως ολοκληρώθηκε μόλις…το 1909(!) με αποτέλεσμα όταν κατασκευάστηκε να είναι ήδη απαρχαιωμένο σε σχέση με τους διεθνείς συρμούς της Ευρώπης-με τους οποίους αδυνατούσε να συνδεθεί- και να παραμείνει αποκλειστικά για εσωτερική κυκλοφορία. Καταδικασμένο στην υποβάθμιση και την περαιτέρω επενδυτική αποχή αφού ο κύριος μέτοχος ήταν το κράτος. Οι ιδιώτες είχαν έγκαιρα εντοπίσει τις ανύπαρκτες επενδυτικές του αποδόσεις.

Χρησίμευσε βέβαια στο γρήγορο ανεφοδιασμό του Ελληνικού Στρατού στις νικηφόρες μάχες που έδωσε στις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι το έπος του 1940. Φροντίζοντας με ακεραιότητα και για την επιστράτευση των Ελλήνων στρατιωτών, όπου αυτοί κλήθηκαν να πολεμήσουν για την πατρίδα. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, η επίκληση του αφήνει μόνο πικρή γεύση. Επέκταση δικτύου, ιδιωτικοποιήσεις, όργια πελατειακών προσλήψεων, «έντυσαν» τα ελληνικά τρένα με τα πιο μελανά χρώματα.

Αφήνοντας πίσω μια συντετριμμένη χώρα, την εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, να μοιρολογάει τα παιδιά της. Ρίχνοντας το φταίξιμο στην «κακιά ώρα».

Ο Διονύσης Γ. Γράψας είναι ιστορικός και εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Νέο Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ - Πιστοποιηθείτε άμεσα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 19/9

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

panepistimio-patrwn.jpg
Πανεπιστήμιο Πατρών - Welcome to UP 2025: Προσφορές και προνόμια για τους πρωτοετείς φοιτητές
Welcome to UP 2025: Ο Εμπορικός Σύλλογος πάει… Πανεπιστήμιο - με προσφορές και προνόμια για τους πρωτοετείς φοιτητές μας - Εκπτώσεις στα καταστήματα...
Πανεπιστήμιο Πατρών - Welcome to UP 2025: Προσφορές και προνόμια για τους πρωτοετείς φοιτητές
school_education_tetradia_notbook_kimolies_chalks_apple.jpg
Κενά στα σχολεία: Ποιοι κλάδοι… μένουν ακάλυπτοι για τη Β’ φάση προσλήψεων
ΔΠΕ Α’ Αθήνας: Περισσότερα από 1.000 κενά εκπαιδευτικών σε Γενική και Ειδική Αγωγή πριν τη Β’ φάση προσλήψεων
Κενά στα σχολεία: Ποιοι κλάδοι… μένουν ακάλυπτοι για τη Β’ φάση προσλήψεων