treno volos
Επέκταση δικτύου, ιδιωτικοποιήσεις, όργια πελατειακών προσλήψεων, «έντυσαν» τα ελληνικά τρένα με τα πιο μελανά χρώματα

Ανείπωτη θλίψη προκαλεί το δυστύχημα στα Τέμπη. Οι συνθήκες θανάτου δεκάδων συμπολιτών-κυρίως νέων ανθρώπων-βυθίζουν στο πένθος την χώρα. Ουδείς ανθρώπινος νους μπορεί να συλλάβει το μέγεθος αυτής της τραγωδίας. Και πως ένα διαδικαστικό ταξίδι μετατράπηκε σε εκατόμβη νεκρών. Πως το «θα τα πούμε μόλις φτάσω» έμεινε βουβό και ανεκπλήρωτο.

Οι ευθύνες είναι αυτή τη στιγμή μια δύσκολη κουβέντα. Που συνήθως στην Ελλάδα, όπως και σε αυτή την περίπτωση, αναζητούνται «κατόπιν εορτής». Το φρικιαστικό καθήκον της ταυτοποίησης θυμάτων, που παραμορφώθηκαν μέσα σε συνθήκες πυρακτωμένης κόλασης κάνει κάθε ανθρώπινη λογική να σταματάει.

Κι όμως η ανθρώπινη ηθική ευθύνη των πολιτών, μιας ευνομούμενης πολιτείας, εκεί οφείλει να εστιάσει. Στο πως είναι δυνατόν ένα σύγχρονο κράτος να εναποθέτει την κυκλοφορία μεγάλων συρμών, στα χέρια ενός σταθμάρχη την στιγμή που υπάρχουν ψηφιακά συστήματα, ικανά να εντοπίσουν με χειρουργική ακρίβεια την πορεία μιας εντολής από κατάστημα εστίασης.

Και το περίεργο είναι το πως η ιστορία των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα, έχει σημαδευτεί μόνο από οδυνηρές αναμνήσεις. Αναμνήσεις που γυρίζουν πίσω στο μακρινό 1835, όταν και έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την δημιουργία μιας τέτοιας υποδομής. Βέβαια οι συνθήκες, δεν ήταν καθόλου ώριμες, καθώς οι δυσκολίες ήταν αξεπέραστες. Το νεαρό ελληνικό κράτος είχε σοβαρότερα προβλήματα, τα κονδύλια δεν επαρκούσαν, η εσωτερική αγορά αδυνατούσε να εγγυηθεί την βιωσιμότητα του μέσου, ενώ οι θαλάσσιες συγκοινωνίες παρέμεναν κατά πολύ πιο συμφέρουσες και ανταγωνιστικές.

Ο Χαρίλαος Τρικούπης όμως κυρίως την περίοδο 1882-1892, ήταν εκείνος που είχε οραματιστεί την δημιουργία ενός αξιόπιστου δικτύου, που θα συμβόλιζε την αναπτυξιακή πορεία που εκείνος ήθελε να προσδώσει στην χώρα. Η υλοποίησή του όμως ολοκληρώθηκε μόλις…το 1909(!) με αποτέλεσμα όταν κατασκευάστηκε να είναι ήδη απαρχαιωμένο σε σχέση με τους διεθνείς συρμούς της Ευρώπης-με τους οποίους αδυνατούσε να συνδεθεί- και να παραμείνει αποκλειστικά για εσωτερική κυκλοφορία. Καταδικασμένο στην υποβάθμιση και την περαιτέρω επενδυτική αποχή αφού ο κύριος μέτοχος ήταν το κράτος. Οι ιδιώτες είχαν έγκαιρα εντοπίσει τις ανύπαρκτες επενδυτικές του αποδόσεις.

Χρησίμευσε βέβαια στο γρήγορο ανεφοδιασμό του Ελληνικού Στρατού στις νικηφόρες μάχες που έδωσε στις αρχές του 20ου αιώνα μέχρι το έπος του 1940. Φροντίζοντας με ακεραιότητα και για την επιστράτευση των Ελλήνων στρατιωτών, όπου αυτοί κλήθηκαν να πολεμήσουν για την πατρίδα. Τις τελευταίες δεκαετίες όμως, η επίκληση του αφήνει μόνο πικρή γεύση. Επέκταση δικτύου, ιδιωτικοποιήσεις, όργια πελατειακών προσλήψεων, «έντυσαν» τα ελληνικά τρένα με τα πιο μελανά χρώματα.

Αφήνοντας πίσω μια συντετριμμένη χώρα, την εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, να μοιρολογάει τα παιδιά της. Ρίχνοντας το φταίξιμο στην «κακιά ώρα».

Ο Διονύσης Γ. Γράψας είναι ιστορικός και εργάζεται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 6/12

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Καταψύκτης
Πόσο αντέχει πραγματικά το κρέας στην κατάψυξη – Γιατί ο μύθος του «διατηρείται για πάντα» είναι επικίνδυνος
Οι επιστημονικές οδηγίες για τη σωστή αποθήκευση και απόψυξη κρέατος, και οι μέγιστοι χρόνοι ασφαλούς διατήρησης ανά είδος.
Πόσο αντέχει πραγματικά το κρέας στην κατάψυξη – Γιατί ο μύθος του «διατηρείται για πάντα» είναι επικίνδυνος
linou
Αθηνά Λινού: «Θα ακολουθήσω τον Αλέξη Τσίπρα» (Βίντεο)
Η Λινού δηλώνει πως βρίσκεται θετικά διακείμενη σε μια πιθανή νέα πορεία με τον πρώην πρωθυπουργό, αν αυτός προχωρήσει σε επίσημη ίδρυση πολιτικού...
Αθηνά Λινού: «Θα ακολουθήσω τον Αλέξη Τσίπρα» (Βίντεο)
Ο δήμαρχος της Αθήνας, Χάρης Δούκας
Χάρης Δούκας : «Η Βασιλίσσης Όλγας παραμένει κλειστή εδώ και 5 χρόνια -Πότε επιτέλους θα παραδοθεί στους πολίτες;»
Ο δήμαρχος Αθηναίων ζητά σε έντονο τόνο να απαντηθεί το πότε θα παραδοθεί η Β. Όλγας στους πολίτες, καλώντας τα αρμόδια Υπουργεία και τους άλλους...
Χάρης Δούκας : «Η Βασιλίσσης Όλγας παραμένει κλειστή εδώ και 5 χρόνια -Πότε επιτέλους θα παραδοθεί στους πολίτες;»