Απουσίες μαθητών: Γιατί η εγκύκλιος περί «ανωτέρας βίας» αποτελεί εμπαιγμό
Πως θα επιβεβαιώσει ο μαθητής ή ο κηδεμόνας του ότι υφίσταντο λόγοι ανωτέρας βίας; Με μία απλή δήλωση; Με κατάθεση δικαιολογητικών (και ποιών);

Η χτεσινή εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας είναι άλλο ένα απαράδεκτο βήμα του Υπουργείου προς την απαξίωση του σχολείου και της δημόσιας εκπαίδευσης.

Πράγματι, η εγκύκλιος αυτή προβλέπει ότι «οι απουσίες οι οποίες έχουν καταχωρισθεί ή θα καταχωρισθούν και δεν οφείλονται σε υπαιτιότητα των μαθητών/μαθητριών αλλά σε λόγους ανωτέρας βίας ή σχολικές δραστηριότητες, δεν θα προσμετρηθούν για τον χαρακτηρισμό της φοίτησης των μαθητών/μαθητριών από τον Σύλλογο Διδασκόντων κατά το σχολικό έτος 2021-22».

Η εγκύκλιος αυτή είναι διάτρητη, ασαφής και πιθανόν και αντίθετη στην κείμενη νομοθεσία. Πράγματι, δεν διευκρινίζει ποιους ακριβώς θεωρεί λόγους ανωτέρας βίας, υποχρεώνοντας τον Σύλλογο Διδασκόντων να αναλάβει το βάρος της ερμηνείας αλλά και την ευθύνη των συνεπειών της ερμηνείας της άστοχης διατύπωσης.

Για παράδειγμα, η απουσία μαθητών που δεν μπόρεσαν να προσέλθουν στο σχολείο λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, προφανώς συγκαταλέγεται στους παραπάνω λόγους ανωτέρας βίας.

Όμως:

- Αν ένας μαθητής προσέλθει στο σχολείο με καθυστέρηση επικαλούμενος στομαχικές διαταραχές, θεωρείται αυτό αποδεκτός «λόγος ανωτέρας βίας, που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των μαθητών/μαθητριών»;

- Αν ένας μαθητής ισχυριστεί ότι έχανε όλες τις πρώτες ώρες μαθήματος κατά τη διάρκεια της χρονιάς διότι «το κινητό αποφορτίζεται και σβήνει κατά τη διάρκεια της νύχτας και δεν χτυπάει το ξυπνητήρι το πρωί», θεωρείται αποδεκτός «λόγος ανωτέρας βίας, που δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα των μαθητών/μαθητριών»;

Νομίζετε ότι δεν ακούσαμε ήδη αυτές τις δικαιολογίες;

Επιπλέον τίθεται το ζήτημα της εγκυρότητας επίκλησης των παραπάνω: Πως θα επιβεβαιώσει ο μαθητής ή ο κηδεμόνας του ότι υφίσταντο λόγοι ανωτέρας βίας; Με μία απλή δήλωση; Με κατάθεση δικαιολογητικών (και ποιών);

Γιατί σήμερα, στα Λύκεια αναβίωσαν οι εποχές των εικονικών ιατρικών βεβαιώσεων, που προσκομίστηκαν σωρηδόν για δικαιολόγηση-διαγραφή απουσιών που έχουν γίνει μήνες πριν! Και φυσικά όλοι γνωρίζουμε off the record πως εκδίδονται τέτοια δικαιολογητικά, αλλά κανείς δεν μπορεί να διαμαρτυρηθεί επισήμως! Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο. Και αν η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας κατάργησε τον διαχωρισμό δικαιολογημένων-αδικαιολόγητων απουσιών, ακριβώς για να καταπολεμηθεί (μεταξύ άλλων) και η «βιομηχανία» τέτοιων ιατρικών βεβαιώσεων, η τωρινή ηγεσία επαναφέρει τον θεσμό, μαζί με όλα τα προβλήματα που αυτός θα δημιουργήσει και πάλι.

Οι Σύλλογοι Καθηγητών βρίσκονται ήδη αντιμέτωποι την τελευταία στιγμή με πιθανό τσουνάμι ψευδών, ανεπαρκών, εως και αστείων δικαιολογιών από γονείς και μαθητές, που ίσως θελήσουν να δικαιολογήσουν κάθε είδους απουσία και να αποφύγουν πιθανό χαρακτηρισμό της φοίτησής τους ως «ελλιπούς». Η εγκύκλιος αυτή ουσιαστικά παρακάμπτει τη νομοθεσία περί επαρκούς φοίτησης και παραβιάζει τα επιτρεπτά όρια απουσιών από τους μαθητές. Η χρήση μάλιστα πιθανών ανεπαρκών ή και αστείων δικαιολογιών, τις οποίες όμως θα πρέπει να δεχτεί ο εκάστοτε Σύλλογος, αποτελούν και προσβολή προς τη μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών που φρόντισαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους να ακολουθούν τους κανόνες της σχολικής ζωής και τη νομοθεσία, ώστε να έχουν επαρκή φοίτηση. Δημιουργεί έτσι τον κίνδυνο από το επόμενο κιόλας σχολικό έτος, οι μαθητές να επιδεικνύουν αδιαφορία για την τήρηση των νόμων αλλά και των κανόνων λειτουργίας του σχολείου, προσβλέποντας σε μία παρόμοια «απαλλακτική εγκύκλιο» στο τέλος της χρονιάς! Οι συνέπειες για την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου θα είναι ολέθριες! Και όταν μία τέτοια «σωτήρια εγκύκλιος» έχει έρθει δύο χρονιές σερί στα σχολεία, τις τελευταίες μέρες λειτουργίας τους, προφανώς δημιουργείται ένα άτυπο δεδικασμένο, μία προσδοκία ότι η «παράδοση» αυτή θα συνεχιστεί…

Αν το Υπουργείο θέλει να στέλνει μία τέτοια εγκύκλιο, δύο ημέρες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, θα ήταν καλό να αναλάβει και την ευθύνη της σαφούς διατύπωσης αλλά και την ευθύνη των συνεπειών αυτής και να μην τη μεταθέτει στους ώμους των Συλλόγων Καθηγητών ανά την επικράτεια.

Φυσικά, αν οι Σύλλογοι Καθηγητών θελήσουν να αντιδράσουν στον παραλογισμό, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τη σιδηρά πυγμή του Υπουργείου. Διότι αν ένας σύλλογος απορρίψει κάποιο προσκομισθέν δικαιολογητικό, ο γονέας, πατώντας στη γενικότητα και την ασάφεια της εγκυκλίου, μπορεί να σύρει το σχολείο στα δικαστήρια! Και με την πρόβλεψη της νομοθεσίας ακόμα και για διακοπή πληρωμής των εκπαιδευτικών που έχουν εκκρεμότητες στη δικαιοσύνη, μέχρι να τελεσιδικήσει η υπόθεσή τους, ο εκβιασμός του οικονομικού στραγγαλισμού όσων δεν «συμμορφωθούν προς τας υποδείξεις» είναι προφανής.

Να τονίσουμε την ειρωνία της όλης ιστορίας στο εξής:

Οι μαθητές που θα σπεύσουν να αξιοποιήσουν την εν λόγω εγκύκλιο είναι κατά κανόνα μαθητές με προβληματική φοίτηση στα σχολεία, συνήθως χαμηλότερων επιδόσεων. Την ίδια στιγμή, παιδιά που διαβάζουν για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και ψάχνουν να εξοικονομήσουν πολύτιμο χρόνο μελέτης, τήρησαν τον νόμο και παρακολούθησαν κανονικά τα μαθήματά τους στο σχολείο, για να αναδειχθούν έτσι στα μεγάλα κορόιδα της υπόθεσης.

Επίσης, την ίδια στιγμή που κλείνουμε το μάτι πονηρά σε κάποιους ότι θα περάσουν τη χρονιά κι ας μην πάτησαν στο σχολείο, την ίδια στιγμή καταργούμε άλλες 9.000 θέσεις εισακτέων στα Ελληνικά Πανεπιστήμια και σχολές, κάνοντας ακόμα πιο δύσκολη την επιτυχία των υποψηφίων. Ξύνουμε δηλαδή τον πάτο του βαρελιού για κάποιους, την ίδια στιγμή που κρύβουμε τον ουρανό και στερούμε τα όνειρα χιλιάδων άξιων υποψηφίων, για τους οποίους θα φροντίσουν η ελάχιστη βάση εισαγωγής και το μειωμένο πλήθος θέσεων να ψαλιδίσουν τις ευκαιρίες…

Εμείς ως εκπαιδευτικοί θα δώσουμε μία υπόσχεση. Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε στο πλευρό των μαθητών μας για μία κοινωνία δίκαιη, που θα δίνει ευκαιρίες σε όλους και δεν θα χαϊδεύει απλά τα αυτιά κάποιων μελλοντικών ψηφοφόρων. Και τέτοιες πρακτικές, θα μας βρίσκουν πάντα ενάντιους. Η ισονομία και η δικαιοσύνη μπορεί να μην είναι πια αυτονόητη, αλλά η μάχη για αυτήν δεν θα σταματήσει ποτέ.

Δεν τα παρατάμε!

Νικολόπουλος Αθανάσιος

Μαθηματικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kleista sxoleia 2022
Συναγερμός στα Άνω Λιόσια: Βρέθηκε αδέσποτη σφαίρα σε προαύλιο Δημοτικού Σχολείου
Ο διευθυντής αφού εντόπισε τη βολίδα αγνώστου διαμετρήματος, την παρέδωσε στο τοπικό αστυνομικό τμήμα
Συναγερμός στα Άνω Λιόσια: Βρέθηκε αδέσποτη σφαίρα σε προαύλιο Δημοτικού Σχολείου
εκπαιδευτικοσ
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
«Θα ήταν σοβαρή παράλειψη η μη συμμετοχή και εκπαιδευτικών ΠΕ71 οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι σε θέματα προσαρμογής αναλυτικών προγραμμάτων όλων των...
ΣΑΤΕΑ: «Αποκλεισμός των εκπαιδευτικών ΠΕ71 από την πρόσκληση του ΙΕΠ»
eidiki_agogi_4.jpg
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή
«Είναι η καλύτερη απόδειξη ότι είναι και η ΔΔΕ συνυπεύθυνη για το γεγονός ότι οι μαθητές, και μάλιστα της Ειδικής Αγωγής, δε διδάσκονται όλα τα...
Σχετικά με την μετακίνηση εκπαιδευτικού από τη Γενική στην Ειδική Αγωγή