Αγγελος Συρίγος credit: dionyssismatiatos.com
credit : dionyssismatiatos.com
Συνέντευξη Άγγελου Συρίγου στο alfavita.gr και αποκάλυψη: Τα δίδακτρα από τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά στα ΑΕΙ μπορεί ακόμα και να ξεπερνούν την ετήσια κρατική χρηματοδότηση!

Την άνοιξη θα κατατεθεί ο νέος νόμος-πλαίσιο για τη λειτουργία των ΑΕΙ, ο οποίος θα περιλαμβάνει την επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος οι αρμοδιότητες των οποίων θα πρέπει να οριοθετηθούν με σαφήνεια ώστε να μην προκύψουν ξανά οι αντιπαραθέσεις ανάμεσα στα στελέχη των Συμβουλίων και των Πρυτάνεων, όπως είχε συμβεί όταν πρωτοθεσμοθετήθηκαν επί Αννας Διαμαντοπούλου.

«Τα παθήματα του παρελθόντος μπορούν να γίνουν χρήσιμα μαθήματα», δηλώνει για την επαναφορά των Συμβουλίων, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο alfavita.gr ο υφυπουργός Παιδείας κ.Αγγελος Συρίγος

 Ακόμα, ο κ.Συρίγος αφήνει να εννοηθείμ ότι το θέμα της λεγόμενης «επαναφοράς των ΤΕΙ» στα πανεπιστήμια με τη λειτουργία προγραμμάτων εφαρμοσμένων επιστημών ενδεχομένως δεν είναι ακόμα ώριμο («θά το δούμε το θέμα», είπε) ενώ αποκαλύπτει και κάτι που θα προκαλέσει συζητήσεις:

Οταν τα δίδακτρα ξεπερνούν την κρατική χρηματοδότηση

Τα δίδακτρα από τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά στα ΑΕΙ μπορεί ακόμα και να ξεπερνούν την ετήσια κρατική χρηματοδότηση. Στο Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης λχ, αναφέρει ο κ.Συρίγος, η ετήσια τακτική κρατική χρηματοδότηση, όχι οι τυχόν έκτακτες, ανέρχεται σε περίπου 12.000.000 ευρώ. Το ξενόγλωσσο προπτυχιακό της ιατρικής σε πλήρη λειτουργία και στα έξι έτη θα αποφέρει στο Αριστοτέλειο 4.300.000 ευρώ ετησίως. «Αντιλαμβάνεστε ότι τα έσοδα από 4-5 ξενόγλωσσα προπτυχιακά θα ξεπερνούν την ετήσια κρατική χρηματοδότηση»

Ωστόσο ο υφυπουργός Παιδείας θεωρεί ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μπουν Ελληνες στα ξενόγλωσσα αυτά Τμήματα -και άρα να δοθεί αφορμή και τρόπος να γενικευθούν τα δίδακτρα στα ΑΕΙ- καθώς, όπως λέει, αντίκειται ρητά προς το Σύνταγμα η εισαγωγή Ελλήνων υπηκόων σε τέτοιας μορφής Τμήματα.

Ο κ.Συρίγος αναφέρει ακόμα ότι η κυβέρνηση δεν σκοπεύει να δημιουργήσει ένα «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο» καθώς ούτε κλείνουν οι ανθρωπιστικές σπουδές ούτε περιορίζονται.

Ολη η συνέντευξη του Αγγελου Συρίγου στο Alfavita

Νέος νόμος -πλαίσιο για τα Πανεπιστήμια: Πότε θα κατατεθεί και με ποιά βασικά χαρακτηριστικά; Θα έχουμε Συμβούλια Διοίκησης και “μάνατζερ” οικονομικό διευθυντή; Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι αντί για “θεσμικό αντίβαρο” στην υπάρχουσα δομή διοίκησης των ΑΕΙ ο θεσμός των Συμβουλίων δε θα εκφυλιστεί (ξανά) σε δίπολο αντιπαράθεσης γύρω από την εξουσία;

Το σχέδιο του νέου νόμου-πλαισίου για την ανώτατη εκπαίδευση θα κατατεθεί την άνοιξη. Στο προεκλογικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας αναφέρεται η επαναφορά των Συμβουλίων Ιδρύματος. Εάν με τον όρο «μάνατζερ» ή οικονομικός διευθυντής αναφέρεστε στον γενικό γραμματέα του Πανεπιστημίου, τότε πράγματι και αυτός ο θεσμός προβλέπεται στο προεκλογικό πρόγραμμα. Θέτετε επίσης ένα σημαντικό πρόβλημα. Την οξεία αντιπαράθεση που είχε ξεσπάσει μεταξύ των Συμβουλίων Ιδρύματος και των πρυτανικών αρχών. Τα παθήματα του παρελθόντος μπορούν να γίνουν χρήσιμα μαθήματα. Θα πρέπει να υπάρχει σαφής οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων της κάθε πλευράς. Από εκεί και πέραν Συμβούλια και πρυτανικές αρχές μπορούν να λειτουργούν ως θεσμικά αντίβαρα για την ορθή λειτουργία του πανεπιστημίου.

Για δευτερεύοντα μαθήματα η δυνατότητα επιλογής από άλλα Τμήματα

Θα έχουμε πτυχία “αλα κάρτ” με επιλογή μαθημάτων και σπουδές σε περισσότερα Τμήματα ή ιδρύματα; Πως θα οργανωθεί κάτι τέτοιο ώστε να μη χαθεί η δομή ενός αντικειμένου σπουδών;

Για να ολοκληρώσει κάποιος τετραετείς προπτυχιακές σπουδές του πρέπει να έχει συμπληρώσει 240 διδακτικές μονάδες που είναι γνωστές ως ECTS. Υπάρχει και σήμερα η δυνατότητα να πάρει κάποιος μαθήματα και διδακτικές μονάδες από άλλα τμήματα. Αυτό θα διευρυνθεί για να δοθεί η δυνατότητα στους φοιτητές να προσεγγίζουν διεπιστημονικά τα πράγματα. Προφανώς αυτό αφορά στα δευτερεύοντα μαθήματα. Τα κύρια μαθήματα διατηρούν τη επιστημονική δομή ττου κυρίου αντικειμένου σπουδών.

Εχουμε έλλειψη κτηνιάτρων

Ο «επανασχεδιασμός» του ακαδημαϊκού χάρτη σημαίνει ότι στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022 θα έχουμε λιγότερα τμήματα στο μηχανογραφικό των υποψηφίων; Πόσα Τμήματα “αντέχει” η χώρα;

Αυτή είναι μία ερώτηση που έως τώρα έχει θεωρητικό μόνον χαρακτήρα. Δεν μας ενδιαφέρει πόσα τμήματα γενικώς και αορίστως αντέχει η χώρα. Μας ενδιαφέρει πόσους γιατρούς, μαθηματικούς, νοσοκόμους ή δικηγόρους θέλουμε. Δεν είναι εύκολη η απάντηση. Ας πάρουμε το παράδειγμα των κτηνιάτρων. Αυτή τη στιγμή ο κύριος όγκος των αποφοίτων των δύο εξαιρετικών κτηνιατρικών σχολών φεύγει σχεδόν αμέσως για το εξωτερικό. Υπάρχει έλλειψη κτηνιάτρων σε όλη την Ελλάδα. Αυξάνεις τον αριθμό των εισακτέων; Θα χαρούν περισσότερο η Γερμανία, η Ολλανδία ή η Σουηδία διότι σε αυτές τις χώρες κατευθύνονται οι απόφοιτοί μας που απλώς θα αυξηθούν σε αριθμό όσοι θα πάνε προς αυτές. Υπάρχουν βεβαίως τομείς της οικονομίας που θέλεις να ενισχύσεις. Επί παραδείγματι πέρυσι αυξήσαμε τους αριθμούς των εισακτέων στους βρεφονηπιοκόμους και στους νηπιαγωγούς διότι οι σχετικές ανάγκες είναι μεγάλες ιδίως για τη βοήθεια προς τις εργαζόμενες μητέρες.

Το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021 προβλέπει ότι «στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης». Θα επανέλθουν δηλαδή τα “ΤΕΙ” με νέα μορφή μέσα στα ΑΕΙ ή με άλλο τρόπο;

Ας μη βάζουμε ταμπέλες ότι επανέρχονται τα ΤΕΙ. Ήδη σήμερα σε πολλά πανεπιστήμια υπάρχουν τμήματα που είναι καθαρής εφαρμοσμένης τεχνολογίας. Θα το δούμε το θέμα.

«Παρωχημένες αντιλήψεις»

Τι σας κάνει να στηρίζετε ένα “επιχειρηματικό πανεπιστήμιο” που θα έχει άμεση σύνδεση (αν όχι εξάρτηση) με/από τις ανάγκες της αγοράς; Τι θα απογίνει η έννοια “καθολικότητας” και η στήριξη της επιστημονικής γνώσης σε ΟΛΟΥΣ τους κλάδους, ακόμα κι όσους δεν αποφέρουν έσοδα;

Η ερώτηση με γυρίζει πίσω σε άλλες εποχές. Για πολλά χρόνια επικρατούσε το ιδεολόγημα που ήθελε την Παιδεία να είναι εντελώς ανεξάρτητη από την αγορά. Σύμφωνα με αυτό το ιδεολόγημα, ο λόγος που σπουδάζουμε είναι αποκλειστικώς και μόνο για να γίνουμε καλύτεροι άνθρωποι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση η αγορά έπρεπε να είναι μακριά από τα πανεπιστήμια, πιθανόν για να μη τα «μολύνει». Πρόκειται για παρωχημένες αντιλήψεις. Η επιστημονική γνώση που παράγεται στα ελληνικά πανεπιστήμια οφείλει να στηρίζει την ελληνική βιομηχανία, την ελληνική κοινωνία και να βοηθάει την οικονομία να κοιτάξει με αυτοπεποίθηση προς το μέλλον. Για αυτό δημιουργούμε ευνοϊκό θεσμικό πλαίσιο που διευκολύνει τη σχέση πανεπιστημίων και βιομηχανίας. Αυτό δεν δημιουργεί ένα «επιχειρηματικό πανεπιστήμιο». Ούτε κλείνουν οι ανθρωπιστικές σπουδές ούτε περιορίζονται. Αντιθέτως, ένα από τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά μας προγράμματα είναι αποκλειστικώς στον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών.

Οι φοιτητές και μέλη ΔΕΠ με εντελώς διαφορετική οπτική για το Πανεπιστήμιο, ποιά θέση θα έχουν σε ένα ίδρυμα όπως το επιδιώκετε; Τους “χωράει”; (Εξυπακούεται ότι δεν μιλάμε για περιπτώσεις βίαιης συμπεριφοράς όπως αυτή που έχετε βιώσει στο Πάντειο, αλλά για ειρηνικά ρεύματα και τάσεις που δεν συμμερίζονται το όραμά σας)

Στο πανεπιστήμιο θέλουμε διάλογο. Θέλουμε αντίθετες απόψεις. Θέλουμε διαφωνίες. Θέλουμε αμφισβητήσεις στερεοτύπων αλλά και θέσφατων με επιστημονικό και δομημένο τρόπο. Μόνον έτσι εμπλουτίζεται η γνώση, προάγεται η πραγματική επιστήμη και προχωρά η κοινωνία. Αυτούς τους «χωράει» το πανεπιστήμιο. Εκείνους που δεν χωράει είναι όσους ανοίγουν κεφάλια στην αντίθετη άποψη και καταστρέφουν την περιουσία του ελληνικού λαού.

Να αφήσουμε το νέο εξεταστικό σύστημα να «αναπνεύσει»

Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής: Εχετε πει ότι ήρθε για να μείνει, όμως χιλιάδες υποψήφιοι περισσότεροι από περυσι απορρίφθηκαν εφέτος και το ίδιο αναμένεται του χρόνου. Ταυτόχρονα με τα νέα κριτήρια χρηματοδότησης τα ΑΕΙ θα λάβουν επιχορήγηση (και) με βάση τον αριθμό φοιτητών. Τα αποψιλώνετε προκειμένου να τα υποχρηματοδοτήσετε;

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι μία ασφαλιστική δικλείδα περιορισμού ακραίων καταστάσεων που οδήγησαν στην είσοδο μαθητών με βαθμούς ακόμη και κάτω από τη μονάδα. Ωραία ακούγονται οι ερωτήσεις σας αλλά έχουμε μπροστά μας ένα σοβαρότατο κοινωνικό πρόβλημα: χιλιάδες εισακτέους που δεν τελειώνουν ποτέ. Είναι το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη. Οφείλουμε να το αντιμετωπίσουμε. Σε αυτή τη φάση νομίζω ότι πρέπει να αφήσουμε το νέο εξεταστικό σύστημα να «αναπνεύσει» και να εφαρμοστεί μια ακόμη χρονιά, στη διάρκεια της οποίας η εκπαιδευτική κοινότητα και οι υποψήφιοι θα το έχουν μελετήσει και θα έχει γίνει «κτήμα τους».

Πανεπιστημιακή Αστυνομία: Πότε προβλέπεται να μπουν τελικά οι πρώτοι ένστολοι φύλακες στα ΑΕΙ; Γιατί καθυστέρησε η διαδικασία; Κι εφόσον εντέλει μπουν, τι σκοπεύετε να κάνετε αν σε κάποια ιδρύματα φοιτητές τους εκδιώξουν;

Τη Δευτέρα ξεκινά η εκπαίδευσή τους. Τελειώνει σε 4 μήνες. Η διαδικασία καθυστέρησε για γραφειοκραστικούς λόγους που οφείλονται στον τρόπο λειτουργίας του κράτους μας. Ενστάσεις, προσφυγές κ.λ.π. Δεν ήταν κυβερνητική απόφαση η καθυστέρηση. Λέτε ότι θα τους εκδιώξουν οι φοιτητές; Εκείνοι που θα αντιδράσουν είναι όσοι ζουν σε μία διαρκή επαναστατική γυμναστική προσπαθώντας να βιώσουν «της γενιάς τους τα πολυτεχνεία», όπως λέει κι ένα σχετικό σύνθημα. Δεν έχουν κοινωνικά έρεισμα και πολιτικό έρμα. Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών αντιδρά στις ασήμαντες αυτές μειοψηφικές ομάδες που διέρχονται βίαια μέσα και επιμένουν να θέλουν να καθορίζουν τις απόψεις, την έκφραση της γνώμης, τον τρόπο ζωής μέσα στα πανεπιστήμια.

Τα δίδακτρα στα ξενόγλωσσα Τμήματα

Δίδακτρα: Ήδη προβλέφθηκαν σε ορισμένα αγγλόφωνα προπτυχιακά Τμήματα για φοιτητές εκτός ΕΕ. Ωστόσο πανεπιστημιακοί παρατηρούν ότι είναι ζήτημα χρόνου να επεκταθούν και ότι αν κάποιοι προσφύγουν δικαστικά θα κατορθώσουν να εισαχθούν και Έλληνες. Απάντηση;

Τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά απευθύνονται αποκλειστικώς σε μη Έλληνες φοιτητές. Προσφέρουν μία σημαντικότατη οικονομική ενίσχυση στα ΑΕΙ. Ας πάρουμε το παράδειγμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η ετήσια τακτική κρατική χρηματοδότηση, όχι οι τυχόν έκτακτες, ανέρχεται σε περίπου 12.000.000 ευρώ. Το ξενόγλωσσο προπτυχιακό της ιατρικής σε πλήρη λειτουργία και στα έξι έτη θα αποφέρει στο Αριστοτέλειο 4.300.000 ευρώ ετησίως. Αντιλαμβάνεστε ότι τα έσοδα από 4-5 ξενόγλωσσα προπτυχιακά θα ξεπερνούν την ετήσια κρατική χρηματοδότηση. Δεν θεωρώ ότι θα έχει τύχη οποιαδήποτε δικαστική προσφυγή που θα στοχεύει να συμμετέχουν και Έλληνες πολίτες στα ξενόγλωσσα προγράμματα. Αντίκειται ρητώς προς το Σύνταγμα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

λαρισα
Λάρισα: Υπό κατάληψη το 7ο ΕΠΑΛ μετά το επεισόδιο με επίθεση σε μαθητή – Κατεπείγουσα ΕΔΕ
Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νίκος Ζέρβας έκανε λόγο για ανησυχητικό φαινόμενο, ενώ πρόσθεσε ότι αύριο εφόσον σήμερα υπάρχει κατάληψη από...
Λάρισα: Υπό κατάληψη το 7ο ΕΠΑΛ μετά το επεισόδιο με επίθεση σε μαθητή – Κατεπείγουσα ΕΔΕ
eisfores_lefta.jpg
Αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες από το 2025 – Πόσο θα κληθούν να πληρώσουν
Οι αυξήσεις αναμένονται να κυμανθούν από 6 έως 17 ευρώ τον μήνα, και οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα κληθούν να τις καταβάλουν από την 1η Ιανουαρίου...
Αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες από το 2025 – Πόσο θα κληθούν να πληρώσουν
pada.jpg
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων
Δείτε αναλυτικά τα νέα έργα που προβλέπονται για το ΠΑΔΑ
ΠΑΔΑ: Επιχορήγηση 966.000€ για υποστήριξη Έρευνας-Καινοτομίας και ενσωμάτωση ενισχυτικής διδασκαλίας επιπρόσθετα των κύριων διαλέξεων