Στις 8 Σεπτεμβρίου το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε σχετικά με τη Μαθητεία των ΕΠΑΛ ότι αυξήθηκαν κατά 35% οι θέσεις έναντι του 2020 και κατά 25% η αμοιβή των μαθητευομένων. Και πριν λίγες μέρες ανακοίνωσε 146 προσλήψεις αναπληρωτών για το μεταλυκειακό έτος- τάξη Μαθητείας
Φαίνεται πως όλα αυτά, προσλήψεις και αυξημένες θέσεις, δεν έφτασαν ποτέ στη Λάρισα, τον Εύοσμο, την Ηλιούπολη και σε δεκάδες ακόμα ΕΠΑΛ άλλων πόλεων. Ούτε καν οι προσλήψεις των λίγων αναπληρωτών αξιοποιούνται σωστά. Αντίθετα, οι εκπαιδευτικοί μιλούν για συνειδητή απαξίωση της Μαθητείας, ενώ υποψήφιοι (η προθεσμία υπιογραφής συμβάσεων έληξε στις 3 Δεκεμβρίου) καταγγέλλουν ότι οι αιτήσεις τους δεν ικανοποιήθηκαν...
"Ηταν λάθος που σας εμπιστευθήκαμε;"
Χτες ανάλογη επιστολή απέστειλε το ΕΠΑΛ Ευόσμου: "Αποφασίσαμε (όπως και πολλοί άλλοι) να προβούμε σε αιτήσεις για το μεταλυκειακό έτος και πολλοί από εμάς, αφήσαμε στο περιθώριο υποχρεώσεις στρατιωτικές, εργασιακές (καθότι πρέπει να μην εργαζόμαστε κάπου για να συμμετέχουμε στο πρόγραμμα), οικογενειακές, άλλες επιμορφωτικές σταδιοδρομίες με το όποιο οικονομικό και ψυχολογικό κόστος. Μάλιστα πολλοί είναι αυτοί που μετακόμισαν στον νομό μας για να παρακολουθήσουν τη μαθητεία, άλλοι παρακαλέσαμε για να βρούμε εργοδότες για μαθητεία. Και τώρα τι γίνεται; ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΑΣ; Για ποιο λόγο επιτρέψατε να γίνουν τόσες αιτήσεις, κάνοντας τόσες θυσίες, εφόσον δεν είχατε πρόβλεψη και σκοπό να τις υλοποιήσετε; Ήταν λάθος που σας εμπιστεύτηκαν οι οικογένειες μας, οι εργοδότες μας και εμείς οι ίδιοι; ", αναρωτιόνται.
Την περασμένη εβδομάδα, μαθητές του ΕΠΑΛ Ηλιούπολης από δυο τμήματα ενημέρωσαν με επιστολή τους το Υπουργείο ότι αναμένουν καθηγητές στην ειδικότητα της Κομμωτικής, στην οποία κάνουν κενά 14 ώρες/εβδομάδα στη Γ τάξη και 5/εβδομάδα στην Β τάξη. Δυστυχώς καθηγητές στην ειδικότητα της Κομμωτικής δεν έχουν έρθει, αν και έχει μπει ο Δεκέμβριος.
Λάρισα: "Δεν έχουμε εκπαιδευτικούς..."
Πριν από λίγες μέρες στη Λάρισα μαθητές του 7ου ΕΠΑΛ έκαναν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην απόφαση που αφήνει το σχολείο τους εκτός μαθητείας εξαιτίας της έλλειψης καθηγητών. Οι μαθητές ζήτησαν να λυθούν άμεσα τα προβλήματα που εμποδίζουν τη διεξαγωγή του Μεταλυκειακού Έτους της μαθητείας σε όλα τα σχολεία της Λάρισας, να προσληφθούν καθηγητές και να δοθεί παράταση για την έναρξη των συμβάσεων σε όλους όσους έχει πάει πίσω το πρόγραμμά τους λόγω της μη έγκρισης των σχολείων τους. Σε τουλάχιστον 4 ΕΠΑΛ της Θεσσαλίας οι διευθυντές ενημέρωσαν τους μαθητευόμενους, κάποιοι από τους οποίους είχαν ήδη βρει θέσεις και υπογράψει συμβάσεις μαθητείας) ότι δεν έχουν εκπαιδευτικούς για να υποστηρίξουν το πρόγραμμα ως προς το σκέλος του εργαστηριακού μαθήματος και του επόπτη.
"Πάνω από το 75% των τμημάτων δεν θα λειτουργήσουν"
Σύμφωνα με τον Θέμη Κοτσιφάκη, μετά από τις πρόσφατες εγκρίσεις τμημάτων από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, φαίνεται πως θα λειτουργήσει λιγότερο από το 25% των τμημάτων μαθητείας που οι ίδιες οι Διευθύνσεις είχαν προκηρύξει πριν λίγες ημέρες για να υποβάλουν αιτήσεις οι υποψήφιοι. Δηλαδή, το πάνω από το 75% των τμημάτων δεν θα λειτουργήσουν προφανώς λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικών, των απαράδεκτων καθυστερήσεων στην έναρξη αλλά και της συνολικής αδιαφορίας του ΥΠΑΙΘ για τον θεσμό. Το αποτέλεσμα θα είναι πάνω από τρείς χιλιάδες νέοι και νέες να αποκλειστούν από την συνέχιση των σπουδών τους και δεν θα αξιοποιηθούν οι θέσεις μαθητείας που είχαν διατεθεί στο σύστημα.
Και χθες, οι εκπαιδευτικοί αποκάλυψαν ακόμα μια δυσλειτουργία στο σύστημα: Στον Κανονισμό Λειτουργίας Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας που υπέγραψε πρόσφατα η Υπουργός (ΥΑ 119730/2021, ΦΕΚ 4531 Β’/1-10-2021) προβλέπεται ότι «Το πρόγραμμα του Μεταλυκειακού Έτους - Τάξης Μαθητείας έχει συνολική διάρκεια έντεκα (11) μήνες, αρχίζει από την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους και ολοκληρώνεται την 31η Ιουλίου του επομένου έτους» (άρθρο 1, παρ.4).
Οι μόνιμοι/ες συνάδελφοι/ισσες που υπηρετούν στα ΕΠΑΛ και έστησαν με πολύ κόπο την Μαθητεία, κάλυψαν ήδη το υποχρεωτικό τους ωράριο από την αρχή της χρονιάς, αφού η Μαθητεία δεν είχε ξεκινήσει ακόμη. Επομένως, τα λειτουργικά κενά της Μαθητείας προέκυψαν επειδή η Μαθητεία δεν άρχισε την 1η Σεπτεμβρίου, κατά παράβαση των οριζομένων στην ανωτέρω ΥΑ. Και τώρα προσλαμβάνονται αναπληρωτές για να καλύψουν αυτά τα κενά. Επομένως, ξεκινώντας στις 7 Δεκεμβρίου, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί η Μαθητεία πριν από τα μέσα Οκτωβρίου 2022 (και σίγουρα όχι στις 31η Ιουλίου που απολύονται οι αναπληρωτές/τριες).
Οχι εξ ολοκλήρου σε αναπληρωτές
Εάν η τάξη Μαθητείας ανατεθεί εξ ολοκλήρου σε αναπληρωτές/τριες εκπαιδευτικούς, τότε:
-Δεν γίνεται ορθή διαχείριση του εκπαιδευτικού προσωπικού, των χρημάτων του Δημοσίου και ευρωπαϊκών κονδυλίων.
-Οι μόνιμοι/ες συνάδελφοι/ισσες που οργάνωσαν την Μαθητεία έχουν παρακολουθήσει κατάλληλη επιμόρφωση στα θέματα Μαθητείας από το ΙΕΠ, με χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου και Ευρωπαϊκά κονδύλια. Οι αναπλωρητές/τριες συνάδελφοι/ισσες δεν έχουν λάβει αυτή την επιμόρφωση και έτσι ακυρώνεται το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, προς ζημία της Μαθητείας και κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος και Ευρωπαϊκών πόρων που δόθηκαν για το σκοπό αυτό.
-Οι μόνιμοι/ες συνάδελφοι/ισσες που οργάνωσαν την Μαθητεία, όχι μόνο έχουν εμπειρία, αλλά και τη θέληση να την τρέξουν, ενώ οι αναπλωρητές/τριες συνάδελφοι/ισσες δεν προσλαμβάνονται με τέτοια προσόντα.
-Η τάξη Μαθητείας οδηγείται σε αδιέξοδο, απαξιώνεται και θα καταρρεύσει (ή μήπως ΓΙΑ ΝΑ καταρρεύσει) .
-Είναι απολύτως προβλέψιμο ότι οι 203 ώρες του εργαστηριακού μαθήματος δεν πρόκειται να ολοκληρωθούν ως τα τέλη Ιουνίου, την ημερομηνία της αυτοδίκαιης απόλυσης των αναπληρωτών/τριών εκπαιδευτικών. Θα προσληφθούν νέοι αναπληρωτές/τριες εν μέσω καλοκαιριού; Όχι βέβαια. Στις 31 Ιουνίου 2022 η Μαθητεία θα διακοπεί αναγκαστικά και για να συνεχιστεί θα πρέπει να προσληφθούν άλλοι εκπαιδευτικοί, ή θα αφεθεί στη μοίρα της μετέωρη, για να καταρρεύσει !!
-Στον/στην εκπαιδευτικό στον/στην οποίο/α ανατίθεται η διδασκαλία του μαθήματος ανατίθεται και «…η εποπτεία της μαθητείας στον εργασιακό χώρο ανατίθεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτικό που διδάσκει το εργαστηριακό μάθημα της ειδικότητας του Μεταλυκειακού Έτους - Τάξη Μαθητείας στο συγκεκριμένο τμήμα…» (ο.π., άρθρο 13, παρ.1). Οι αναπλωρητές/τριες συνάδελφοι/ισσες όχι μόνο δεν έχουν ιδέα πώς να διαχειριστούν το αντικείμενο (δεν αποτελεί αντικείμενο που έχουν διδαχθεί ή επιμορφωθεί), αλλά πρόκειται να εγκαταλείψουν το τμήμα στις 31 Ιουνίου λόγω αυτοδίκαιης απόλυσης. Ποιος θα συνεχίσει την Εποπτεία τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο 2022 ;
-«Ο Σύλλογος διδασκόντων του ΕΠΑ.Λ. στο οποίο λειτουργεί το τμήμα μαθητείας αναθέτει στον διδάσκοντα - επόπτη εκπαιδευτικό τη γραμματειακή υποστήριξη του Μεταλυκειακού Έτους - Τάξη Μαθητείας ως αποκλειστικό εξωδιδακτικό έργο σε περίπτωση που δεν υπάρχουν Υπεύθυνοι Υποστήριξης Μαθητείας (άρθρο 39 παρ. 4α του ν.4763/2020)» (ο.π., άρθρο 13, παρ.1). Ο γραφειοκρατικός όγκος της μαθητείας είναι τεράστιος, η διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος της μαθητείας επαχθέστατη και οι αναπλωρητές/τριες συνάδελφοι/ισσες δεν είναι εξοικειωμένοι.
Η αδήρητη ανάγκη γραμματείας και ο όγκος δουλειάς που συνεπάγεται, αποτυπώνεται στο Ν. 4763/2020 όπου προβλέπεται η πρόσληψη ενός επιπλέον εκπαιδευτικού, πλήρους ωραρίου, για τους 11 μήνες της Μαθητείας, με ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ έργο την «…υποστήριξη σε θέματα φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των τμημάτων Μαθητείας και τη συνεργασία με όλα τα επίπεδα διοίκησης των τμημάτων της Μαθητείας…». Την εργασία που δεν θα προσφέρουν οι (ουδέποτε προσληφθέντες) γραμματείς, θα την εκτελέσουν οι αναπληρωτές/τριες ΠΕΡΑ και ΠΑΝΩ από το διδακτικό τους έργο, εργασία επαχθή και επιπλέον άγνωστη σε αυτούς;
Αλλά ακόμη κι αν τα καταφέρουν, τι θα γίνει όταν απολυθούν αυτοδίκαια στις 31 Ιουνίου; Ποιος θα συνεχίσει τη γραμματειακή υποστήριξη της Μαθητείας το καλοκαίρι και ειδικά τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο 2022, όταν θα πρέπει να γίνει το κλείσιμο της πράξης και υπάρχει φόρτος εργασίας, λογιστικά και ασφαλιστικά κλεισίματα, υπολογισμός αδειών, κλπ; Η πραγματικότητα αυτή από μόνη της προδιαγράφει ότι δεν θα υπάρξει η αναγκαία συνέχεια στην διεκπεραίωση των εγγράφων και μάλιστα κατά το κρίσιμο χρόνο του κλεισίματος του πληροφοριακού συστήματος, τότε δηλαδή που προκύπτουν τα περισσότερα προβλήματα.
-Οι μόνιμοι/ες εκπαιδευτικοί που ήρθαν σε επαφή με τις επιχειρήσεις και τους λογιστές αυτών των επιχειρήσεων για να δημιουργήσουν θέσεις Μαθητείας, που πρόβαλαν την Μαθητεία και κατεύθυναν τους μαθητές, που ενστερνίστηκαν το όραμα και τις αξίες του Μεταλυκειακού έτους Μαθητείας και επιμορφώθηκαν με χρήματα του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξαιρούνται πλήρως από την εκτέλεση της Στ’ φάσης της Μαθητείας. Έτσι χάνεται το ενδιαφέρον των συναδέλφων που επένδυσαν στον σκοπό αυτό χιλιάδες απλήρωτες ώρες από τον προσωπικό τους χρόνο και διαρρηγνύονται μια για πάντα οι σχέσεις εμπιστοσύνης και συνέχειας μεταξύ των τριών μερών που συμμετέχουν, του Σχολείου, των Επιχειρήσεων και των Μαθητών.
Στο τέλος, όταν βαλτώσει το όλο εγχείρημα στις 31 Ιουνίου 2022 (και αυτό θα συμβεί με μαθηματική βεβαιότητα), αυτοί οι ίδιοι μόνιμοι/ες εκπαιδευτικοί και οι Διευθυντές/ντριες των ΕΠΑΛ και των ΕΚ θα κληθούν να αναλάβουν φορτία που δεν τους αναλογούν προκειμένου να κλείσει το έργο, είτε κατ’ ανάθεση από την Υπηρεσία, ή (το χειρότερο) αναλώνοντας το φιλότιμο, το μεράκι τους και τα τελευταία ψυχικά τους αποθέματα, ώστε να φτάσουν σε σημείο αγανάκτησης και να παραιτηθούν από το να εμπλακούν ξανά στο μέλλον.
Αυτό που εμείς βλέπουμε καθαρά, το αδιέξοδο στο οποίο οδηγείται η Μαθητεία, δεν το βλέπει το Υπουργείο, ώστε να λάβει ΤΩΡΑ τα κατάλληλα μέτρα για να το προλάβει; Η κατάσταση αυτή αποτελεί χρηστή διοίκηση και ορθή αξιοποίηση του Δημοσίου και Ευρωπαϊκού χρήματος;
Παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο διακηρύσσει ότι τα ΕΠΑΛ πρέπει να κάνουν άνοιγμα στην αγορά εργασίας και να αποκτήσουν ουσιαστικές σχέσεις με αυτήν, όταν αυτό συμβαίνει όπως τώρα στην περίπτωση της Μαθητείας, το ίδιο το Υπουργείο δεν υποστηρίζει τις ενέργειες αυτές. Ή μήπως αντίθετα στοχεύει στο να αποθαρρύνει τους μόνιμους/ες εκπαιδευτικούς από το να συμμετέχουν, αφού οι καθυστερήσεις ολοένα και μεγαλώνουν και η διενέργεια της Μαθητείας γίνεται ολοένα και πιο αόριστη και ασυνεπής; Ελλείψει μάλιστα ποινής, διακινδυνεύουμε την πρόβλεψη ότι οι περισσότεροι αναπληρωτές/τριες που προσλήφθηκαν για την Μαθητεία, θα παραιτηθούν μόλις τους ανατεθεί το έργο και κατανοήσουν το ακριβές αντικείμενο αυτής της εργασίας", ανέφεραν.
"Συνειδητή απαξίωση του θεσμού"
Κατά τον Θέμη Κοτσιφάκη, όλα αυτά δεν είναι τυχαία: "Η κυβέρνηση της ΝΔ μας έχει προετοιμάσει για το νέο σκηνικό της εκπαιδευτικής της πολιτικής για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, με ένα νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει, μεταξύ των άλλων, τη δημιουργία πρότυπων ΕΠΑΛ με μοναδική «πρωτοτυπία» τους τον απόλυτο έλεγχο των σπουδών και των ειδικοτήτων από τους εκπροσώπους της τοπικής αγοράς, την ίδρυση σχολών πρόωρης κατάρτισης μετά το γυμνάσιο, που θα παρέχουν και μαθητεία ανηλίκων και θα τις δημιουργούν ακόμα και φορείς των εργοδοτών (επιμελητήρια, ΣΕΒ κ.λπ.),την παροχή πιστοποίησης από ιδιωτικούς φορείς κ.λπ. Για να στηθεί όμως αυτό το σκηνικό χρειάζεται να απαξιωθεί ο σημαντικότερος δημόσιος πυλώνας της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρας μας σήμερα, που είναι τα Επαγγελματικά Λύκεια. Γι΄ αυτό απαξιώνεται ο θεσμός του «Μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας» των ΕΠΑΛ ώστε σαν «ώριμο φρούτο» να παραδοθεί πλήρως σε ιδιώτες και να πάψει να έχει «σχολειοκεντρικό» χαρακτήρα".
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη