Απάντηση της ΕΜΕ στο ΙΕΠ: Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ είναι εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου
Ανταπάντηση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας στην απάντηση του ΙΕΠ

Η ΕΜΕ ανταπαντά στο ΙΕΠ - Δείτε εδώ την προηγούμενη "ανταλλαγή πυρών" για τα νέα Προγράμματα Σπουδών ανάμεσα σε ΕΜΕ και ΙΕΠ 

Ακολουθεί ολόκληρη η νέα ανακοίνωση της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Η Ε.Μ.Ε. χαιρετίζει την ένδειξη επαναφοράς του Υπουργείου Παιδείας στο πεδίο της συνεργασίας για την αξιολόγηση και τον σχεδιασμό της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, έστω κι αν αυτό εκφράζεται με τη γλώσσα και τον τρόπο που διαθέτει η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Για να ξανακερδηθεί όμως, τουλάχιστον ο χαμένος κόπος και χρόνος από τη διαδικασία του ΙΕΠ, θα πρέπει να κατανοηθεί ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα διαμορφώνονται μέσα από την αλληλεπίδραση με την εκπαιδευτική πραγματικότητα και την αξιολόγηση αυτής της αλληλεπίδρασης.

Γι’ αυτό, δεν επινοούνται στο κενό, ούτε αντιγράφονται, αλλά κάθε ευρωπαϊκή χώρα διαμορφώνει θεσμούς, που κύριο έργο έχουν καταρχάς να παρακολουθούν, να καταγράφουν, να εντοπίζουν τις δυσκολίες και δυσχέρειες που συναντά η Μαθηματική Εκπαίδευση σε κάθε βαθμίδα, ώστε να σχεδιάζουν δράσεις εκπαιδευτικής βελτίωσης. Τα αντίστοιχα ινστιτούτα αναπτύσσουν επιτόπιες επισκέψεις παρατήρησης και δράσεις αναστοχασμού, όπως η αξιολόγηση της εφαρμογής των προηγούμενων ΑΠ, της χρήσης των εγχειριδίων και συμβατότητας των οδηγιών, η διακρίβωση των συνθηκών παιδαγωγικής πλαισίωσης της διδασκαλίας, καθώς και η επιστημολογική και ψυχολογική μελέτη των δυσκολιών μάθησης.

Σε αυτό το πλαίσιο τεκμηριώνονται συγκεκριμένες παρεμβάσεις, άλλοτε στα Αναλυτικά Προγράμματα,  άλλοτε στα διδακτικά βιβλία και το εκπαιδευτικό υλικό, άλλοτε στη θεματολογία και τον τρόπο της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, άλλοτε στην ίδια τη λειτουργία των σχολείων και στη συνεργασία ανάμεσα σε ειδικότητες, ώστε να αναδεικνύεται η ιδιαιτερότητα της μαθηματικής σημειογραφίας και να συνδέεται με το μάθημα των Μαθηματικών.

Στις συγκεκριμένες και εύθραυστες συνθήκες των σχολείων λόγω της πανδημίας, ο σχεδιασμός δεν μπορεί να υποβαθμίζει την απότομη εισβολή του ψηφιακού περιβάλλοντος, τη σημασία του εξοπλισμού και του βαθμού δικτυακής προσβασιμότητας από το σπίτι, καθώς και την επίδραση του τρόπου συνεργασίας με το οικογενειακό περιβάλλον, ώστε να μην στερείται κανένα παιδί το δικαίωμα στη μάθηση των μαθηματικών.

Με αυτή την έννοια υπογραμμίσαμε ότι τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα του ΙΕΠ είναι εκτός παιδαγωγικού τόπου και χρόνου. Η αναπροσαρμογή ή αναμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων πρέπει να εντάσσεται σε μια στρατηγική παράλληλων, στοχευμένων και αλληλοτροφοδοτούμενων δράσεων. Πρόκειται για μια αναδρομική, συμμετοχική και συνεργατική διαδικασία, που οι επιλογές και προτεραιότητες του ΙΕΠ αγνόησαν.

Αντίθετα, ως φαίνεται, το ΙΕΠ έπεισε το Υπουργείο να επαναλάβει τον φαύλο κύκλο του αποτυχημένου παιδαγωγικού μοτίβου: πρώτα να κατασκευάζονται αναλυτικά προγράμματα, επ’ αυτών να γράφονται βιβλία και τέλος να επιμορφώνονται οι εκπαιδευτικοί για να διδάξουν με τα συγκεκριμένα βιβλία όσα περιγράφονται στα προγράμματα.

Είναι το μοντέλο που αποκόπτει την μάθηση των Μαθηματικών από τις εμπειρίες των μαθητών και τις συνθήκες της διδασκαλίας και αναπαράγει την εξεταστικοκεντρική εικόνα και λειτουργία του σχολικού μαθήματος

Φαίνεται να αγνοεί το ΙΕΠ πως το ιεραρχημένο αυτό μοτίβο έχει απορριφθεί από την ερευνητική κοινότητα και εγκαταλειφθεί από καιρό σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, ακόμη και από τον ΟΟΣΑ, που τόσο άκριτα επικαλούνται.

Επιπλέον,  κι εδώ είναι η ελληνική ιδιαιτερότητα, τα τρία διαδοχικά στάδια αυτής της λανθασμένης διαδικασίας, δεν εντάσσονται στη λειτουργία του ΙΕΠ, αλλά, σαν να γίνονται εκτός ωραρίου, υλοποιούνται με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις έργων, με επιδοτήσεις και αναθέσεις.

Δυστυχώς, η συστηματική περιφρόνηση του λόγου των επιστημονικών ενώσεων και της εμπειρίας των εκπαιδευτικών κοινοτήτων έχει οδηγήσει να χάνεται χρόνος και χρήμα. Είναι πλέον σημαντικό και επείγον, να αναμορφωθεί ο σχεδιασμός, να αξιοποιηθούν πιο εποικοδομητικά για την Μαθηματική Εκπαίδευση οι ευρωπαϊκοί πόροι.

Η ΕΜΕ εκτιμά πως ο χαμένος εκπαιδευτικός χρόνος μπορεί να ξανακερδηθεί. Με εποικοδομητική συνεργασία με το Υπουργείο και το ΙΕΠ για το σχεδιασμό και το περιεχόμενο όλων των δράσεων βελτίωσης της μαθηματικής εκπαίδευσης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Με αυτή την πεποίθηση, το ΔΣ της ΕΜΕ θα αναλάβει άμεσα πρωτοβουλίες ανταλλαγής απόψεων και συντονισμού με όλες τις ενώσεις ερευνητών και εκπαιδευτικών που ασχολούνται με τις συνθήκες της διδασκαλίας και μάθησης των Μαθηματικών.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας

Ο Πρόεδρος Ιωάννης Π. Εμμανουήλ Καθηγητής ΕΚΠΑ

Ο Γενικός Γραμματέας Ιωάννης Τυρλής Καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΑΣΕΠ: Σε 2 ημέρες ΕΥΚΟΛΟ Online Proficiency GOLEARN ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση (Μόνο 10 ημέρες έμειναν για την ΑΛΛΑΓΗ!)

Παν.Πατρών: Ανακοινώθηκε το 1ο σε Ελλάδα Μοριοδοτούμενο Πανεπιστημιακό σεμινάριο στην Τεχνητή Νοημοσύνη για εκπαιδευτικούς

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/5

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

dikastirio_xagis
Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης: Διατάζει το Ισραήλ να σταματήσει την επίθεση στη Ράφα - «Ανεπαρκή τα μέσα προστασίας άμαχων»
Το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης διέταξε το Ισραήλ να σταματήσει την επίθεση στη Ράφα
Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης: Διατάζει το Ισραήλ να σταματήσει την επίθεση στη Ράφα - «Ανεπαρκή τα μέσα προστασίας άμαχων»
ανδρουλάκης
Ανδρουλάκης σε Μητσοτάκη: Παραδεχθείτε ότι δεν μπορείτε να τα καταφέρετε με την ακρίβεια
«Προφανώς σας συμβουλεύουν οι δημοσιονομικά ενάρετοι της κυβέρνησης Καραμανλή που μας οδήγησαν στην χρεοκοπία»
Ανδρουλάκης σε Μητσοτάκη: Παραδεχθείτε ότι δεν μπορείτε να τα καταφέρετε με την ακρίβεια