Καταρχήν να πούμε ότι πολλές φορές στο παρελθόν η πολιτεία στην προσπάθεια της να παρουσιάσει αλλαγές στα σχολεία περιορίστηκε σε αλλαγές ονομάτων στις σχολικές μονάδες πχ ΤΕΕ, ΕΠΑΛ, ΠΟΛΥΚΛΑΔΙΚΟ, ΕΝΙΑΊΟ ΛΥΚΕΙΟ, ακόμα και στα ονόματα των μαθημάτων, χωρίς όμως να αλλάξει ουσιαστικά το περιεχόμενο στις σπουδές των μαθητών.
Τι είναι όμως αλλαγή και ποιους αφορά; τους μαθητές μόνο , την ευρύτερη κοινωνία, τα Πανεπιστήμια που δέχονται τους αποφοίτους, την αγορά εργασίας;
Και ποια είναι η σωστή σειρά σε μια τέτοια αλλαγή; Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια, αλλαγή μόνο στη γνώση Η και στον τρόπο που αυτή αφομοιώνεται από τους μαθητές;
Τα παραπάνω ερωτήματα μπορούν να απαντηθούν αν αποσαφήνισουμε κάποιες έννοιες και το ρόλο τους στην εκπαίδευση.
Ξεκινώντας από τους αποφοίτους θα πρέπει να σκιαγραφησουμε το προφίλ τους, ψάχνοντας πχ τι γνώσεις, δεξιότητες, αλλά και στάσεις θέλουμε να έχει ο απόφοιτος Λυκείου στη σημερινή εποχή για να μπορεί να ενσωματωθεί ως ολοκληρωμένος πολίτης στην Ελληνική κοινωνία; Δεν θα πρέπει επίσης να ξεχάσουμε το γεγονός ότι ένα μεγάλο τμήμα των αποφοίτων συνεχίζουν τις σπουδές τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, άρα και τα Πανεπιστήμια έχουν τις δικές τους απαιτήσεις στο κομμάτι των συγκεκριμένων γνώσεων που πρέπει να έχουν οι νέοι φοιτητές τους.
Σε δεύτερο επίπεδο είναι το Πρόγραμμα σπουδών που θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο παραπάνω προφίλ των αποφοίτων.
Τα Προγράμματα Σπουδών με βάση το Υπουργείο Παιδείας καθορίζουν το τι, το πώς και το γιατί της μαθησιακής διαδικασίας για κάθε μάθημα, κάθε τάξης, κάθε βαθμίδας, καθώς:
- Περιλαμβάνουν το περιεχόμενο του μαθήματος
- Κατευθύνουν τον σχεδιασμό του μαθήματος με ενδεικτικές δραστηριότητες και προτάσεις αξιολόγησης
- Προσδιορίζουν τους στόχους τους μαθήματος και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα.
Σε τρίτο επίπεδο θα πρέπει να δούμε το βιβλίο η τα βιβλία (πολλαπλό βιβλίο για το ίδιο μάθημα) που θα παραχθούν για να ενσωματώσουν τα παραπάνω ως βάση αναφοράς για το μαθητή και σημείο εκκίνησης για τον εκπαιδευτικό. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείξουμε στην πληθώρα γνώσεων αλλά και το επιστημονικό επίπεδο που θα πρέπει να είναι προσάρμοσμενο για τους μαθητές πχ Λύκειο αλλά και στο γεγονός ότι τα παιδιά είναι έφηβοι με πολλές εξωσχολικες δραστηριότητες για την ηλικία τους πχ αθλητισμός, μουσική αλλά και το δικαίωμα στον ελεύθερο χρόνο.
Ένας άλλος παράγοντας είναι οι εκπαιδευτικοί που θα κληθούν να εφαρμόσουν στην τάξη όλα τα παραπάνω, η επιμόρφωση τους, καθώς και το σχολικό περιβάλλον. Ζητήματα τεχνολογίας, υποστήριξης και στέγασης παίζουν επίσης σημαντικό ρόλο στην βελτίωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου.
Καρακούσης Αθανάσιος
Διευθυντής του 2ου ΕΠΑΛ Κατερίνης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη