pistopoihsh agglikwn LTE golearn AEP
Δημόσια εκπαίδευση
Η ορθολογική κατανομή των ωρών διδασκαλίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων - Γράφει η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Τα παιδιά αναπτύσσονται στο φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον τους, με φυσιολογικό αποτέλεσμα να προσέρχονται στο σχολείο με μια σειρά διαμορφωμένων ιδεών για τον κόσμο που τα περιβάλλει.

Οι ιδέες αυτές αποτελούν ένα σύνολο γνώσεων, ακόμα και κοσμοθεωρία συχνά, βασισμένες σε πολυσύνθετες άτυπες διαδικασίες μάθησης μέσα στην οικογένεια, στον κύκλο των συνομηλίκων ή προέρχονται από τα σύγχρονα μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίες συγκροτούν με τη σειρά τους επεξηγηματικά πλαίσια, που πολλάκις δεν είναι συμβατά με τα αντίστοιχα εκπαιδευτικά.

Η καταγραφή των αντιλήψεων των μαθητών θα μπορούσε να βοηθήσει :

  • στο σχεδιασμός διδακτικών εργαλείων και διδακτικού υλικού, 
  • στον προσδιορισμός εννοιών για διδασκαλία και μαθησιακών έργων, 
  • στην αποσαφήνιση γνωστικών στόχων, 
  • στη σχεδίαση των Αναλυτικών Προγραμμάτων,
  • στην εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

Για όλα τα παραπάνω, που αποτελεί την ουσία της εκπαίδευσης χρόνια τώρα, δεν υπάρχουν οι απαιτούμενες μελέτες και οι βάσει αυτών αντίστοιχες δράσεις.

Δεν πρέπει να γίνονται αποδεκτές τεχνικές και ιδέες που εκπονούνται σε θεωρητικό επίπεδο και -ακόμα χειρότερα- που να βασίζονται σε ερευνητικά στοιχεία από άλλα κράτη.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τι αντιλήψεις μεταφέρουν οι μαθητές/τριες καθώς μεταβαίνουν από τη μία βαθμίδα εκπαίδευσης στην επόμενη. Λανθασμένες  αντιλήψεις για τα φυσικά φαινόμενα, που συχνά έχουν βαθιές ρίζες, εφόσον μεταφέρονται από το δημοτικό στο γυμνάσιο και από το γυμνάσιο στο λύκειο δυσκολεύουν κατά πολύ την εκπαιδευτική διαδικασία. 

Δεν προβλέπεται καμία δράση σε αυτόν τον σημαντικό τομέα, που θα βοηθούσε ώστε να διευκολυνθεί το εκπαιδευτικό έργο και να κατανοηθούν ορθά οι έννοιες της Φυσικής. Προβλέπεται μόνο για τη Γ’ γυμνασίου μια διαπιστωτική εξέταση τύπου PISA, για την τελική αξία της οποίας υπάρχει σοβαρός και εύλογος προβληματισμός.

Ο εκπαιδευτικός δεν είναι αυθεντία, είναι ο πομπός ή μεταδότης της γνώσης. Πρέπει να γίνεται ερευνητής, για να ενθαρρύνει τους μαθητές να επικοινωνήσουν και να ανταλλάξουν τις ιδέες τους. Δεν αρκεί να έχει κατανοήσει επαρκώς τις έννοιες που πρόκειται να διδάξει. Οφείλει να γνωρίζει: (α) τις ιδέες των  μαθητών και το ρόλο τους στη δόμηση των γνώσεων, (β) τις τεχνικές διδασκαλίας και (γ) τις δικές του αντιλήψεις.

Το ερώτημα που αναφύεται είναι σκληρό και αμείλικτο: Να προλάβω την ύλη ή να ασχοληθώ με την ουσία της εκπαίδευσης; Εμείς απαντάμε ότι και τα δύο είναι εφικτά εφόσον προβλέπονται οι κατάλληλες ώρες για την διδασκαλία.

Έτσι όπως είναι οι διαμορφωμένες απαιτήσεις του μαθήματος της Φυσικής, με τον ορθά νεοεισερχόμενο εργαστηριακό τρόπο προσέγγισης της Φυσικής Α Λυκείου και τη διαμόρφωση της απαιτητικής και εκτενούς ύλης, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας από δύο σε τρεις είναι παραπάνω από επιβεβλημένη και όχι απλό αίτημα.

Και ο προβληματισμός είναι γενικότερος. Η ορθολογική κατανομή των ωρών διδασκαλίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων. Και δεν κομίζουμε γλαύκας εις Αθήνας.

Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής

Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Voucher 200 ευρώ: Από που παίρνεις ΔΩΡΕΑΝ Laptop

ΑΣΕΠ: Ποια σεμινάρια Πανεπιστημίων μοριοδοτούν στους Πίνακες ΕΙΔΙΚΗΣ αλλά και ΓΕΝΙΚΗΣ - ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Πίνακες αναπληρωτών ΕΑΕ: Προλαβαίνετε να πάρετε 11 μόρια έως τις 23 Μαϊου

Η 1η Πανεπιστημιακή Επιμόρφωση στον Αυτισμό από το Παν.Πατρών με Μοριοδοτούμενο Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Το ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ online Lower - Proficiency για Ενήλικες σε 2 ημέρες Μόνο 111 ευρώ

ECDL | Πιστοποίηση Υπολογιστών για ΑΣΕΠ μόνο 95 ευρώ μέσα σε 2 ημέρες

νέα από το Ethnos logo

σχετικά άρθρα

Τάκης Θεοδωρικάκος
Θεοδωρικάκος για σχολικό εκφοβισμό: Ύψιστης σημασίας η ενημέρωση μαθητών και γονέων
«Ύψιστης σημασίας η ενημέρωση μαθητών και γονέων για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού και των κινδύνων του διαδικτύου», δήλωσε ο Τ....
Θεοδωρικάκος για σχολικό εκφοβισμό: Ύψιστης σημασίας η ενημέρωση μαθητών και γονέων
kefalidou
Κεφαλίδου για τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων των Τμημάτων Επιστήμης και Τεχνολογίας των Υλικών
Κατάθεση ερώτησης, της Χ. Κεφαλίδου, για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των Τμημάτων Επιστήμης των Υλικών και Επιστήμης και Τεχνολογίας...
Κεφαλίδου για επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων των Τμημάτων Επιστήμης & Τεχνολογίας Υλικών
Ευλογιά των Πιθήκων: Έκτακτη συνεδρίαση ΠΟΥ - Πάνω από 100 κρούσματα στην Ευρώπη
Έκτακτη συνεδρίαση αργότερα σήμερα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την ευλογιά των πιθήκων, σύμφωνα με πηγές - Κρούσματα του ιού εντοπίστηκαν...
Ευλογιά των Πιθήκων: Έκτακτη συνεδρίαση ΠΟΥ - Πάνω από 100 κρούσματα στην Ευρώπη