Η πιο δύσκολη γραφή, η γραφή της ιστορίας (β μέρος)
Του Νίκου Τσούλια

Του Νίκου Τσούλια 
 
Στις μέρες μας, που η ομογενοποίηση των ποικίλων πολιτισμικών ενοτήτων και της κοινωνικής διαφορετικότητας δοκιμάζεται στο οικονομικό χωνευτήρι του παγκοσμιοποιημένου μοντέλου ανάπτυξης, η Ιστορία γίνεται ακόμα πιο απρόσωπη και πιο μακρινή από τα όνειρα και τα πάθη του πολίτη. Η ειδησεογραφία, ως ένα πρώτο και πρόχειρο πρόπλασμα της ιστοριογραφίας, εμφανίζει τον άνθρωπο μόνο μέσα από τις ακραίες εκδοχές του, που κατά κανόνα συνδέονται με κάποια μορφή βίας. Η ευκαιριακή ούτως ή άλλως πληροφορία, που καταγράφεται ως εκπεμπόμενη από τον πολίτη, «διεκδικεί» να υφαρπάξει την ουσία των πραγμάτων και να πάρει τον χαρακτήρα μιας βραχύβιας γνώσης που θα εξαφανιστεί από τον καταιγισμό άπειρων παρόμοιων περιστατικών και πέραν τούτου ουδέν. 

Η τεχνολογική όψη της μεταμοντέρνας εποχής βάζει τη δική της πινελιά στη θεώρηση της Ιστορίας. Τώρα το ενδιαφέρον εστιάζεται πιο πολύ στα τεχνολογικά ευρήματα και λιγότερο στα κοινωνικά στοιχεία. Η σημειολογία των κομπιούτερς πρώτης, δεύτερης κλπ γενιάς, η τεχνητή νοημοσύνη, η τέταρτη βιομηχανική επανάσταση και η ανάδυση ενός ξεχωριστού λεξιλογίου μέσα στο παραδοσιακό αλφάβητο αιώνων και αιώνων συνεννόησής μας δηλώνουν με αποκαλυπτικό τρόπο τις σύγχρονες τάσεις της ιστορικής 
καταγραφής. 


Είναι αυτονόητο ότι σε όλες τις φάσεις της μακράς διαδρομής του Homo Sapiens η δόμηση της Ιστορίας (ήτοι η απεικόνιση της ανθρώπινης κοινότητας στη συνείδησή μας) γινόταν με περισσή επιμέλεια και με σαφή ιδεολογικό και κοσμοθεωρητικό περιεχόμενο από την κυρίαρχη κοινωνική τάξη με τέτοιο τρόπο ώστε να αναπαράγεται και να ενισχύεται η εξουσία της και οι μηχανισμοί καταστολής της. Ο τρόπος γραφής, δηλαδή, της Ιστορίας είναι βασικό στοιχείο της ίδιας της πάλης των τάξεων και των πολιτικών
συγκρούσεων. 
 
 
Οι απόψεις περί ουδετερότητας της Ιστορίας ως εμφανιζόμενη διαδικασία από ένα μακρινό χρονικά παρατηρητήριο μόνο ως αφελείς μπορούν να χαρακτηριστούν για όσους τις αποδέχονται. Γιατί οι «παραγωγοί» της… ουδέτερης θεώρησης της Ιστορίας γνωρίζουν πολύ καλά τις επιδιώξεις τους. 


Τα εκπαιδευτικά συστήματα είναι οι καλύτεροι προπομποί της ιδεολογικής ενσωμάτωσης του κυρίαρχου τρόπου της ιστορικής καταγραφής στην παιδική και εφηβική βιωματική φάση της ζωής μας. Εδώ η στοιχειοθέτηση και η αξιολόγηση των γεγονότων «διέρχεται» μέσα από διαδικασία επιλογών δήθεν ηρώων ή διασημοτήτων ή «ξεχωριστών» προσώπων και γεγονότων με έντονα το ωραιοποιημένο το όλο σκηνικό τους. Και φυσικά η ιστορική παρουσίαση του «συνηθισμένου» ή του απλού ή του λαϊκού δεν απαιτεί μια επώνυμη αναφορά αλλά την έκθεση της δικής των αντίληψης και θεώρησης των πραγμάτων.


Ωστόσο σήμερα προστίθεται και ένα καινούργιο πρόβλημα, τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα πρώτα στον κόσμο του εικονικού. Εκεί αποκτούν την ιστορική τους όψη και μετά περνούν στη σφαίρα του πραγματικού ως εξω-κοινωνικές (και ως εκ τούτου αντι-ιστορικές) οντότητες με τάσεις μυθοπλασίας και χειραγώγησης του ανθρώπινου παράγοντα. Ανάμεσα στο παραδοσιακό δίπολο “πραγματικό” (φυσικό και κοινωνικό) και στο “φαντασιακό / συμβολικό” υπεισέρχεται το πολλαπλά διαθλασμένο 
“εικονικό και τεχνολογικό” σύμπαν. 


Η παρουσία του πολίτη, αν και φαίνεται να είναι περισσότερο ενεργητική τώρα, εν τούτοις ο ίδιος γίνεται όλο και πιο πολύ καταναλωτής και θεατής των συμβαινόντων. Χάνει δηλαδή διαρκώς και περισσότερο τον ρόλο του ως υποκειμένου της ιστορίας. Αλλοτριώνεται διαρκώς και γίνεται πιο εύκολα χειραγωγήσιμος. 


Υπάρχει ελπίδα εκδημοκρατισμού της γραφής της ιστορίας; Ναι, βρίσκεται στο ίδιο πεδίο που γίνονται οι κοινωνικοί αγώνες και η συστηματική προαγωγή της ελευθερίας του πολίτη. Ο πολίτες έχουν δύναμη. Φτάνει να την συνειδητοποιούν και να μάχονται να την χρησιμοποιούν. Όλες οι εξουσίες στηρίχτηκαν και στηρίζονται στις αδυναμίες των πολιτών και στην παραίτησή τους από τον αγώνα της ζωής, που δεν είναι άλλος από τον αγώνα της χειραφέτησής τους. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Προσκλητήριο Προσλήψεων Εκπαιδευτών Ενηλίκων: Αφορά όλα τα πτυχία ΑΕΙ-ΤΕΙ

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ για Εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ μόρια 2ης ξένης γλώσσας

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό ΤΕΧΝΗΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 10/11

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Πατρών με μόνο 60 ευρώ 

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

acbc1-leukos-oikos_3.jpg
Στον Λευκό Οίκο ο Άχμεντ αλ Σάρα – Ο Τραμπ ανακοίνωσε «πάγωμα» κυρώσεων στη Συρία για 180 ημέρες
Ιστορική πρώτη επίσκεψη Σύρου προέδρου στην Ουάσινγκτον – Διακριτική είσοδος χωρίς κάμερες, στο παρασκήνιο της συνάντησης
Στον Λευκό Οίκο ο Άχμεντ αλ Σάρα – Ο Τραμπ ανακοίνωσε «πάγωμα» κυρώσεων στη Συρία για 180 ημέρες
sxolikoi nosileutes
Σχολικοί νοσηλευτές κατά επισκεπτών υγείας: Διαφωνία για τις προσλήψεις στον κλάδο ΠΕ25
Ο ΠΑ.ΣΥ.Σ.ΝΟ κάνει λόγο για εσφαλμένες ερμηνείες, απουσία νομικής βάσης και παραπλανητική χρήση επαγγελματικών τίτλων
Σχολικοί νοσηλευτές κατά επισκεπτών υγείας: Διαφωνία για τις προσλήψεις στον κλάδο ΠΕ25
astinomia
Η απάντηση της ΕΛ.ΑΣ. για τη σύλληψη 13χρονου στο 23ο Γυμνάσιο Αθηνών
Αντιδράσεις από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων για «βίαιη και παράτυπη κράτηση» – Τι αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση της Αστυνομίας
Η απάντηση της ΕΛ.ΑΣ. για τη σύλληψη 13χρονου στο 23ο Γυμνάσιο Αθηνών
sklavenitis_12.jpg
Σκλαβενίτης: Νέες προσλήψεις σε καταστήματα – Δείτε σε ποιες περιοχές ανοίγουν θέσεις
Η γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ ενισχύει το δίκτυό της με νέες θέσεις εργασίας σε όλη τη χώρα
Σκλαβενίτης: Νέες προσλήψεις σε καταστήματα – Δείτε σε ποιες περιοχές ανοίγουν θέσεις