Εξ αποστάσεως εκπαίδευση και οικονομικά ασθενέστεροι μαθητές
Για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση και τους μαθητές, κάνει αναφορά ο Δημήτρης Β. Νικηφόρου

Η εισαγωγή στα σχολεία μας των εργαλείων της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προκάλεσε και προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις. Υποστηρίχτηκε, για παράδειγμα, ότι «λόγω ελλείψεως των αναγκαίων πόρων» πολλοί μαθητές δεν μπορούν να μετάσχουν σε αυτήν.

Βεβαίως το Σύνταγμά μας κατοχυρώνει το δικαίωμα της δωρεάν παιδείας, «σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια», όπως και την υποχρέωση του Κράτους «να ενισχύει τους σπουδαστές που [...] έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους» (άρθ. 16, παρ. 4). Στην περίπτωση όμως της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, ένα τέτοιο επιχείρημα και ανεδαφικό θεωρείται στις παρούσες συνθήκες και καταστροφικό θα μπορούσε να αποβεί.

Γιατί το κόστος απόκτησης των εργαλείων που απαιτεί η σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι αποτρεπτικά υψηλό με αντικειμενικούς όρους, ώστε να αποκλείει τα φτωχότερα παιδιά από τα οφέλη της.  Πλην ελαχίστων οριακών εξαιρέσεων, που εύκολα θα μπορούσαν να εντοπιστούν και να χρηματοδοτηθούν από το Υπουργείο.

Επιπλέον, σε πρόσφατη σχετική έρευνα1 οι ερωτώμενοι που αναφέρουν ως αιτίες τη μη κατοχή συσκευής πρόσβασης στο διαδίκτυο ή την έλλειψη οικονομικών πόρων και την αδυναμία κάλυψης του κόστους σύνδεσης είναι μόλις το 4,4% - 4.2% του συνόλου.  Ως προς την ηλικία, τα ποσοστά των μη χρηστών μειώνονται στις μικρότερες ηλικίες, φτάνοντας στο  0,9%  σε αυτές των 15-24 που μας ενδιαφέρουν εδώ.

Από την άλλη, μια τέτοια προσέγγιση λαμβάνει αυθαίρετα ως δεδομένο ότι τα παιδιά που η οικογένειά τους αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα παραμένουν τεχνολογικά αναλφάβητα, ενώ παραβλέπει ότι στη χώρα μας οι γονείς διαθέτουν και από το υστέρημά τους για τη μόρφωση των παιδιών. Έρευνα2 έχει δείξει ότι, παρά τη λιτότητα και τα μνημόνια, το έτος 2014 τα ελληνικά νοικοκυριά δαπάνησαν 1 δις 630 εκ. για παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου και 815  εκ. για παιδιά δημοτικού!

Και το σημαντικότερο, σε περιόδους διακοπής λειτουργίας των σχολείων λόγω απρόβλεπτων γεγονότων το φροντιστήριο στις διάφορες μορφές του – που φυσικά  δεν παρέχεται δωρεάν ούτε γι’ αυτούς που στερούνται «των αναγκαίων πόρων» - θεωρείται ότι αποτελεί μονόδρομο για όλους τους μαθητές.

Γενικότερα, όταν το δημόσιο σχολείο δεν λειτουργεί ή υπολειτουργεί (υποστελέχωση ή μη έγκαιρη στελέχωση των σχολείων, μεγάλες απεργίες εκπαιδευτικών, καταλήψεις δημόσιων διδακτηρίων κ.ά.) τα φροντιστήρια κάνουν «χρυσές δουλειές».

Κοντολογίς, είναι βέβαιο ότι τα εργαλεία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ήρθαν και στη χώρα μας για να μείνουν.

Όχι για να λειτουργήσουν ως μέσο αποκλεισμού των μη εχόντων ούτε φυσικά για να υποκαταστήσουν τη δια ζώσης διδασκαλία. Και αυτό το γνωρίζει πολύ καλά η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, που στην πρώτη φάση της πανδημίας έστησαν και εφάρμοσαν - κυριολεκτικά εκ του μηδενός - την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στη χώρα μας, αποδεικνύοντας έτσι στην πράξη ότι δεν διέπονται από συντεχνιακή αντίληψη ούτε προτάσσουν το προσωπικό τους βόλεμα, όπως θέλουν να πιστεύουν κάποιοι.

1  Έρευνα ΕΚΚΕ: World Internet Project (WIP) Greece. Το Διαδίκτυο στην Ελλάδα. Ελληνική Oμάδα       World  Internet Project (WIP), Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ) (2020)

2  Έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής ( ΚΑΝΕΠ ) της ΓΣΕΕ  (2014)

 

 

Δημήτρης Β. Νικηφόρου, Συνταξιούχος εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Καθηγητές μουσικής
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς
Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου των Μουσικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025
Μουσικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου - Δείτε λεπτομερώς
ypaith.jpg
Τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης - Δείτε αναλυτικά
Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης
Τοποθέτηση σε κενές θέσεις Περιφερειακών Εποπτών Ποιότητας της Εκπαίδευσης - Δείτε αναλυτικά
kallitexnika_mathimata_art.jpg
Καλλιτεχνικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής των μαθητών στην Α' Γυμνασίου - Αναλυτικές πληροφορίες
Διαδικασία εισαγωγής των μαθητών στην Α΄ τάξη Γυμνασίου των Καλλιτεχνικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2024-2025
Καλλιτεχνικά Σχολεία: Διαδικασία εισαγωγής των μαθητών στην Α' Γυμνασίου - Αναλυτικές πληροφορίες