ΣΥΡΙΖΑ: Οπισθοδρόμηση η αναιτιολόγητη κατάργηση των νέων προγραμμάτων σπουδών της Ιστορίας
Επανήλθαν προγράμματα σπουδών που είχαν εγκριθεί προ εικοσαετίας - Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή

Το ζήτημα της κατάργησης των νέων προγραμμάτων σπουδών, που είχαν εγκριθεί το 2019, αναδεικνύουν με κοινή ερώτηση προς την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμεώς 35 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, με πρωτοβουλία του Χριστόφορου Βερναρδάκη.

Οι βουλευτές επισημαίνουν πως τα προγράμματα σπουδών που καταργήθηκαν αποτέλεσαν το συστηματικό έργο της 21μελούς επιστημονικής επιτροπής έγκριτων ιστορικών, που συγκροτήθηκε για το σκοπό αυτό.

Στην ερώτηση σημειώνεται πως τα προγράμματα καταργήθηκαν χωρίς αιτιολόγηση, με την υπουργό Παιδείας να επαναφέρει τα «πολλού ξεχασμένα και απαρχαιωμένα μοντέλα προγραμμάτων Ιστορίας του έτους 2002-2003», όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται.

Οι βουλευτές ζητούν να κατατεθούν έγγραφα, βάσει των οποίων αιτιολογήθηκε και αποφασίστηκε η συγκεκριμένη απόφαση, ενώ θέτουν το ερώτημα αν συγκροτήθηκε επιστημονική επιτροπή που προέβη σε σχετική εισήγηση.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (Α.Κ.Ε.)
Προς την κα Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Πλήρης εκπαιδευτική οπισθοδρόμηση: αναχρονιστική και αναιτιολόγητη κατάργηση των νέων προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας (2019)»

Τα νέα προγράμματα σπουδών για την αναμόρφωση του μαθήματος της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που εγκρίθηκαν το 2019, βρέθηκαν πρόσφατα στο αντιμεταρρυθμιστικό στόχαστρο του Υπουργείου Παιδείας. Πρόκειται για το συστηματικό έργο της 21μελούς επιστημονικής Επιτροπής που συγκροτήθηκε για το σκοπό αυτό, συνεκλήθη επισήμως στις αρχές του 2017 και αποτελούνταν από έγκριτους πανεπιστημιακούς ιστορικούς και εκπαιδευτικούς υψηλού επιστημονικού προφίλ, αποσκοπούσε δε στην ανανέωση του περιεχομένου και στον εκσυγχρονισμό του τρόπου διδασκαλίας της Ιστορίας στα σχολεία κατά τρόπο που να γεφυρώνει το χάσμα ανάμεσα στη σχολική και επιστημονική ιστορία καθώς και ανάμεσα στη σχολική ιστορία και τη σύγχρονη ζωή.

Τα μέλη της Επιτροπής, τα οποία εργάστηκαν επί σχεδόν τρία χρόνια χωρίς αποζημίωση ή έστω κάλυψη οδοιπορικών εξόδων, αλλά με συνέπεια, ζήλο και αυξημένο αίσθημα ευθύνης, έθεσαν τις προτάσεις τους σε δημόσια διαβούλευση, εκπόνησαν καινοτόμα και προσεγμένα προγράμματα σπουδών που γεφυρώνουν τη σχολική διδασκαλία με τα κεκτημένα της ιστορικής έρευνας και ολοκλήρωσαν το έργο τους έγκαιρα.

Στον αντίποδα των παραπάνω, η σημερινή Υπουργός Παιδείας σε μια έξαρση ανορθολογικής τυφλότητας, θεσμικής αμνησίας και πολιτικού συγκεντρωτισμού, αποφάσισε την αναιτιολόγητη κατάργηση των προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας του 2019 προκειμένου να επιφέρει τομή με τα ως τότε μεταρρυθμιστικά δεδομένα. Μάλιστα “ανέσκαψε” και σε τόσο βάθος στη δημόσια εκπαιδευτική πολιτική, που ανέσυρε και επανέφερε στα σχολεία τα προ πολλού ξεχασμένα και απαρχαιωμένα μοντέλα προγραμμάτων Ιστορίας του έτους 2002-2003.

Για να κατευνάσει τη δημόσια επίκριση απέναντι στην αναχρονιστική και οπισθοδρομική απόφασή της, επιστράτευσε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (τον «επιτελικό» επιστημονικό φορέα που υποστηρίζει γνωμοδοτικά το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως αναφέρεται στο σχετικό ιστότοπο), το οποίο εξέδωσε δελτίο τύπου με τον εύγλωττο τίτλο «Ούτε αναχρονισμοί ούτε ιδεοληψίες». Σε αυτό κάνει λόγο αόριστα για «σημαντικά επιστημονικά και παιδαγωγικά προβλήματα» που δήθεν χαρακτήριζαν τα νέα προγράμματα σπουδών της Ιστορίας και που «διακρίνονταν για την αποσπασματικότητά τους» χωρίς όμως να προβάλλει έστω ένα επιχείρημα που να συνιστά ουσιαστική τεκμηρίωση, πολλώ δε μάλλον χωρίς να επισυνάπτει επιστημονική αξιολόγηση ή κατ’ ελάχιστον αιτιολογική έκθεση προς επίρρωση των ισχυρισμών του.

Συνεπώς μέσω μιας δογματικής, μονοδιάστατης και χωρίς ερείσματα συλλογιστικής προκρίθηκε εκ νέου η διατήρηση του μαθητικού δυναμικού σε κατάσταση ιστορικού αναλφαβητισμού, αδιαφορίας, μαρασμού της κριτικής ιστορικής σκέψης, της ανάπτυξης ανεκτικής ιστορικής ταυτότητας και πλουραλιστικής ιστορικής αυτογνωσίας προς όφελος της συντήρησης μιας εργαλειοποιημένης «εθνικής συνείδησης», η οποία επιβιώνει με παραδοσιακές στερεοτυπικές αφηγήσεις, κατακερματισμένη προσέγγιση συγκεκριμένων μόνο ιστορικών περιόδων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης (και σε κάθε περίπτωση όχι της σύγχρονης ιστορίας) και αποσπασματικών φρονηματικών αναγνώσεων και θεωρήσεων της σχολικής ιστορίας.

Έτσι η ιστορία και η ερμηνεία της, η συζήτηση επίμαχων γεγονότων που οδηγούν σε ολοκληρωμένους συλλογισμούς και αποτρέπουν ή προτρέπουν σε αντίστοιχες συμπεριφορές στο παρόν, οι συνεκτικές δομές του νοήματος της κοινωνίας και ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν στη συνείδηση της αυριανής γενιάς, καθίστανται διακύβευμα πολιτικής χειραγώγησης που μπορεί να κρίνει τη ζωή και τη δράση των παιδιών στο μέλλον.

Επειδή η εθνική αυτογνωσία κατακτάται μέσω της κριτικής γνώσης και αξιολόγησης του παρελθόντος,

Επειδή η συστηματική επιστημονική εργασία μιας ομάδας διακεκριμένων ειδικών επιστημόνων διαφαίνεται να ακυρώθηκε στη βάση πολιτικών προτεραιοτήτων, μικροκομματικών σκοπιμοτήτων και επιλογών, χωρίς προηγούμενη επιστημονική αξιολόγηση, χωρίς τεκμηριωμένη εξήγηση, χωρίς διάλογο και χωρίς την παραμικρή επικοινωνία με την Επιστημονική Επιτροπή που συνέγραψε τα προγραμματικά κείμενα,

Επειδή η αναιτιολόγητη απόφαση για την κατάργηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων σπουδών του μαθήματος Ιστορίας υποκρύπτει αυταρχική αντίληψη ως προς την άσκηση εξουσίας και αποτελεί έκφανση μιας συνολικότερης συντηρητικής και οπισθοδρομικής μεταστροφής στο πεδίο της δημόσιας εκπαιδευτικής πολιτικής,

Ερωτάται η κα Υπουργός:

1 Σε ποια επιστημονική επιτροπή ανατέθηκε η αξιολόγηση της επιστημονικής εργασίας των προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας του έτους 2019;

2 Από ποια μέλη αποτελείται η εν λόγω επιτροπή; Ποιες είναι οι ιδιότητές τους; Πόσα από τα μέλη αυτής διαθέτουν ειδίκευση στη Διδακτική της Ιστορίας;

3 Πότε συστάθηκε η εν λόγω επιτροπή; Πότε παρέδωσε το πόρισμά της, στο οποίο στηρίχθηκε η απόφαση για την κατάργηση των προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας;

4 Γιατί δεν ανάρτησε το εν λόγω πόρισμα στην ιστοσελίδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής ή έστω δεν το κοινοποίησε στην επιστημονική επιτροπή συγγραφής και εκπόνησης των επίμαχων προγραμμάτων σπουδών;

ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ
Κατόπιν των ως άνω παρακαλείται η κ. Υπουργός να καταθέσει στο Σώμα για την πλήρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών:

1 Την πράξη συγκρότησης και ορισμού μελών της Επιστημονικής Επιτροπής που διενήργησε την αξιολόγηση των καταργηθέντων προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας 2019.

2 Το πόρισμα της Επιστημονικής Επιτροπής στη βάση του οποίου αποφάσισε την κατάργηση των προγραμμάτων σπουδών Ιστορίας 2019.

Ο ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές:

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Φίλης Νικόλαος

Τζούφη Μερόπη

Αναγνωστοπούλου Αθανασία

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Βασιλικός Βασίλειος

Βέττα Καλλιόπη

Γκιόλας Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος

Κασαρλίδου Ευφροσύνη

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Καφαντάρη Χαρούλα

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μουζάλας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Παπαηλιού Γεώργιος

Πούλου Παναγιού

Ραγκούσης Ιωάννης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Φάμελλος Σωκράτης

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτριος

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία

logo alfavita

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις έγκυρα και έγκαιρα από το alfavita.gr

Πριν τις γιορτές πιθανόν θα ανοίξουν τα σχολεία: Νέες δηλώσεις Κεραμεώς

Tο περιζήτητο σεμινάριο ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ του Παν.Αιγαίου για μόρια - Γιατί εκτοξεύτηκε η ζήτησή του

Μητσοτάκης: Πρώτα θα ανοίξουν τα δημοτικά

Αυτό είναι το κορυφαίο σεμινάριο για διορισμούς στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ και μοριοδότηση στον ΑΣΕΠ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ για τον ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Πανελλήνιες 2021: Μόνο οι μαθητές υποβάλλουν το Νοέμβριο αίτηση συμμετοχής

 


 

σχετικά άρθρα

Κορονοϊός-Χαρδαλιάς: Οι 18 περιοχές με τα περισσότερα κρούσματα
Κορονοϊός-Χαρδαλιάς: Οι 18 περιοχές με τα περισσότερα κρούσματα
Οι περιοχές που ανησυχούν περισσότερο τις υγειονομικές αρχές, λόγω κορονοϊού - Ποιες βρίσκονται στο «κόκκινο» σύμφωνα με το Νίκο Χαρδαλιά
Κορονοϊός-Χαρδαλιάς: Οι 18 περιοχές με τα περισσότερα κρούσματα
Άνοιγμα σχολείων: 4+1 σχέδια για την αντιμετώπιση της πανδημίας στα σχολεία;
Άνοιγμα σχολείων: 4+1 σχέδια για την αντιμετώπιση της πανδημίας στα σχολεία;
Άρχισε η συζήτηση για την ημερομηνία επαναλειτουργίας των σχολείων… Και αναρωτιόμαστε εύλογα. Άραγε με ποιον τρόπο;
Άνοιγμα σχολείων: 4+1 σχέδια για την αντιμετώπιση της πανδημίας στα σχολεία;