Αντί για αναβάθμιση, αποδόμηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Του Νίκου Τσούλια

Έχει γίνει πλέον φανερό ότι η Ν.Δ. επιχειρεί μια συνολική αναδιάρθρωση της εκπαίδευσης με οδηγό τις γενικότερες νεοφιλελεύθερες επιλογές της. Πρόκειται για μια πολιτική που μετασχηματίζει τον παιδευτικό / μορφωτικό / παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου – χαρακτηριστικό στοιχείο των εκπαιδευτικών συστημάτων της Μεσευρώπης – στο αγγλοσαξονικό μοντέλο της εκπαίδευσης.

     Πρόκειται για γραμμική σχέση εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, στην οποία το σχολείο απομειώνει και με θεσμικό τρόπο τον ευρύτερο κοινωνικό χαρακτήρα του. Είναι μια εξέλιξη με παγκοσμιοποιημένη πλέον διάσταση, αφού υιοθετείται από πολλές χώρες και της Ασίας πλέον, τις Ασιατικές τίγρεις κλπ. Προς ενίσχυση αυτής της τάσης εντάσσονται και τα αξιολογικά εργαλεία του ΟΟΣΑ, τα οποία θέτουν ως κριτήρια της σχολικής αποτελεσματικότητας τα μετρήσιμα στοιχεία του αγγλοσαξονικού μοντέλου πιέζοντας με αυτό τον τρόπο και τα υπόλοιπα εκπαιδευτικά συστήματα των άλλων χωρών να προσαρμοστούν προς το κυρίαρχο μοντέλο.

     Η εκπαίδευση καλείται να προσαρμοστεί απόλυτα στις επιταγές της αγοράς εργασίας και μάλιστα με το δέλεαρ της καλύτερης προετοιμασίας των νέων για την επαγγελματική εξέλιξη, επιχειρεί να νομιμοποιηθεί ευρύτερα στην κοινωνία – στοιχείο βέβαια που είναι μια φενάκη, αφού η ανεργία είναι δομική αλλά και συστατικό στοιχείο της οικονομίας της αγοράς.

     Το όλο εγχείρημα δεν αναιρεί καθόλου μια παράλληλη συντηρητική πολιτική στον αντιπαιδαγωγικό της προσανατολισμό και στο περιεχόμενο του σχολείου με την ανασύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων.

     Η αρχή του νήματος έγινε με την νομοθετική αναβάθμιση των κολεγίων και την ισοτιμία των διπλωμάτων τους με τα πανεπιστημιακά πτυχία πέραν κάθε επιστημονικής και ορθολογικής θεώρησης. Έτσι, μετά το λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ για εύκολα πτυχία χωρίς κριτήρια έχουμε ένα νέο λαϊκισμό με αντίθετα ταξικά χαρακτηριστικά – όποιος πληρώνει αγοράζει τα πτυχία! Φυσικά, σε κάθε περίπτωση και οι δύο εξελίξεις είναι λανθασμένες θεσμικές επιλογές, που έχουν ως αποτέλεσμα την υποβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

     Τώρα, το ξετύλιγμα του νήματος αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση, η οποία γίνεται η αιχμή του δόρατος για το συνολικότερη νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση. Αντί να υπηρετηθεί η γενική απαίτηση για αναβάθμισή της και διαμόρφωσής της ως ισοδύναμου πόλου με εκείνον της Γενικής Εκπαίδευσης, αποδομείται και μετατοπίζεται η πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας προς τις Περιφερειακές δομές της χώρας και προς άλλα Υπουργεία με απόλυτο στόχο τον μετασχηματισμό της σε μορφή Κατάρτισης!

     Παράλληλα - σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχει ήδη δώσει το Υπουργείο – επιχειρείται να μετατοπιστεί το μεγάλο μέρος των μαθητών στη μεταγυμνασιακή κατάρτιση και στη μαθητεία. Αυτό συνιστά μια απόλυτα αντιεκπαιδευτική και αντιμορφωτική πολιτική, αφού μειώνει την παρουσία των νέων στους θεσμούς της εκπαίδευσης. Έτσι, υπονομεύει την γενικότερη κοινωνική τάση για επαγγελματική εκπαίδευση στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και για κατάρτιση μετά το λύκειο και όχι μετά από το γυμνάσιο.

     Αν προχωρήσουν αυτά τα μέτρα, στην επόμενη φάση θα ακολουθήσουν επιλογές εκτεταμένων ιδιωτικοποιήσεων. Η απεμπλοκή του κράτους και η μεταφορά της πολιτικής ευθύνης και της φροντίδας στην Τοπική αυτοδιοίκηση και στην Περιφέρεια μπορεί να γίνεται στο όνομα της αποκέντρωσης αλλά στην ουσία θα ακολουθήσει η οικονομική πλευρά – που σημαίνει ότι η όλη στήριξη θα εξαρτάται από τους πόρους κάθε δήμου. Ήδη έχουμε προηγούμενο με τους παιδικούς σταθμούς των Δήμων, που λειτουργούν και με των πολιτών, με αμφίβολες υποδομές και με ελαστικές εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων.

     Η όλη εξέλιξη θα συνοδευτεί από την μείωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών, αφού η εκπαίδευση δεν θα είναι μέλημα του κράτους, όπως έχει διαμορφωθεί από το Σύνταγμα, την κοινωνία ως κρατούσα τάση και από το εκπαιδευτικό κίνημα. Παράλληλα θα ενταθούν οι ανισότητες – κάτι πού ήδη έχει παρατηρηθεί σε κάθε ανάλογη περίπτωση.

     Σήμερα, έχουν αποκρυσταλλωθεί οι βασικές ιδέες και προτάσεις στην ελληνική κοινωνία για την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Σκοπός αυτής της αναβάθμισης είναι η προαγωγή της κοινωνικής προόδου και η συνολική αναμόρφωση του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας μας – και ένας παράγοντας γι’ αυτή την αναβάθμιση είναι η ολόπλευρη ενίσχυση του Επαγγελματικού Λυκείου. Η ιδεολογική υπεροχή της Ν.Δ. απέναντι στον λαϊκισμό και στην κυβερνητική αποτυχία του ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμιά σχέση με τις μεγάλες προοδευτικές προκλήσεις της εκπαίδευσης.

 

logo alfavita

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις έγκυρα και έγκαιρα από το alfavita.gr

Πότε ανοίγουν τα σχολεία: Δεν αποκλείστηκε περιορισμός των γιορτών των Χριστουγέννων

Τηλεκπαίδευση: Οδηγός εκπαιδευτικού για το Webex Meetings

Γιατί εκτοξεύτηκε η ζήτηση του σεμιναρίου "Διαπολιτισμική Εκπαίδευση"

Το κορυφαίο σεμινάριο στην Ελλάδα στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ για μοριοδότηση στον ΑΣΕΠ

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ για τον ΑΣΕΠ σε 10 ημέρες εξ αποστάσεως με ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Στον αέρα η τράπεζα θεμάτων για τις Πανελλήνιες 2021


 

σχετικά άρθρα

Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών: Να λυθεί άμεσα το ζήτημα του παράβολου - Όχι στον αποκλεισμό εκπαιδευτικών
Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών: Να λυθεί άμεσα το ζήτημα του παράβολου - Όχι στον αποκλεισμό εκπαιδευτικών
Ανακοίνωση της Γ΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για τον αποκλεισμό εκπαιδευτικών από τους πίνακες κατάταξης λόγω παράβολου
Μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών: Να λυθεί άμεσα το ζήτημα του παράβολου - Όχι στον αποκλεισμό εκπαιδευτικών
Εκπαιδευτικοί: Υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – προσφορά στα ιδιωτικά συμφέροντα
Εκπαιδευτικοί: Υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – προσφορά στα ιδιωτικά συμφέροντα
Ανακοίνωση του Μετώπου Δράσης και Αλληλεγγύης Εκπαιδευτικών στην Πρέβεζα για το νομοσχέδιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης
Εκπαιδευτικοί: Υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – προσφορά στα ιδιωτικά συμφέροντα
Εργαζόμενοι σε δομές Ειδικής Αγωγής: Να κλείσουν άμεσα τα ειδικά σχολεία
Εργαζόμενοι σε δομές Ειδικής Αγωγής: Να κλείσουν άμεσα τα ειδικά σχολεία
Να ανασταλεί η λειτουργεία των δομών Ειδικής Αγωγής ζητούν οι εργαζόμενοι σε ΣΜΕΑ της Θεσσαλονίκης, μέχρι να βελτιωθεί η επιδημιολογική κατάσταση της...
Εργαζόμενοι σε δομές Ειδικής Αγωγής: Να κλείσουν άμεσα τα ειδικά σχολεία