«Τριμηνίτες» εκπαιδευτικοί: Ακόμα ένα χτύπημα στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών
Εδραιώνεται η αντίληψη του «αναλώσιμου» εκπαιδευτικού, με επίκληση των έκτακτων συνθηκών - Αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας

Σφοδρές αντιδράσεις προκάλεσε και συνεχίζει να προκαλεί η δυνατότητα για πρόσληψη αναπληρωτών με συμβάσεις τρίμηνης διάρκειας.

Υπενθυμίζεται πως στις αρχές Σεπτεμβρίου, «εμβόλιμη» διάταξη του υπουργείου Παιδείας στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας προέβλεπε πως «ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς, και μόνο για το σχολικό έτος 2020-2021, προβλέπεται η δυνατότητα προσλήψεων προσωρινών αναπληρωτών πλήρους ή μειωμένου ωραρίου με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου τρίμηνες κατ΄ελάχιστον διάρκειας».

 Ξεκίνησαν οι αιτήσεις στον ΟΠΣΥΔ

Από την Τρίτη 22 Σεπτεμβρίου, ξεκίνησε και η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον ΟΠΣΥΔ, με την προθεσμία να λήγει τη Δευτέρα 28/9/2020 και ώρα 12:00.

ΟΠΣΥΔ

Ποια κενά καλύπτουν οι τρίμηνες συμβάσεις

Η ψήφιση και η εφαρμογή της διάταξης γίνεται με την επίκληση των ιδιαίτερων συνθηκών που γεννά η πανδημία και συγκεκριμένα προκρίνεται στις εξής περιπτώσεις:

1) εκπαιδευτικοί ή μέλη ΕΕΠ-ΕΒΠ αδυνατούν να παρέχουν διδακτικό ή υποστηρικτικό έργο δια ζώσης, για λόγους που σχετίζονται με την πανδημία του κορονοϊού

2) ισχύουν ειδικά μέτρα στις σχολικές μονάδες, όπως κατάτμηση τμημάτων

3) μαθητές αδυνατούν να προσέλθουν στα σχολεία για να συμμετέχουν στη δια ζώσης διδασκαλία

Ποιοτική τομή στην επίθεση κατά των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών

Η επίκληση των συνθηκών «έκτακτης ανάγκης» για την υποτίμηση εργασιακών δικαιωμάτων αποτελεί από μόνη της επικίνδυνη συνθήκη, η οποία ενισχύεται στην περίπτωση της εκπαίδευσης από συγκεκριμένους παράγοντες.

Ο θεσμός της αναπλήρωσης την περίοδο των μνημονιακών προσαρμογών μέχρι σήμερα χρησιμοποιήθηκε διαχρονικά (και από όλες τις κυβερνήσεις) ως το μόνιμο «μπάλωμα» για το εκπαιδευτικό προσωπικό. Με την επικράτηση της αντίληψης πως «βγαίνει η δουλειά», σταδιακά δημιουργήθηκαν κατηγορίες εκπαιδευτικών «δύο ταχυτήτων», με μόνιμους και αναπληρωτές εκπαιδευτικούς να έχουν διαφορετικά δικαιώματα, προνόμια, απολαβές, συνδικαλιστικές ελευθερίες. Η είδηση του αναπληρωτή εκπαιδευτικού που συνταξιοδοτήθηκε, ήταν το «viral» αποτύπωμα μιας προβληματικής κατάστασης, με την ανοχή της πολιτείας και των φορέων της εκπαίδευσης.

Οι 15.000 προσλήψεις σε Ειδική Αγωγή και Γενική Εκπαίδευση που δρομολόγησε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και (εκτός απροόπτου) θα ολοκληρωθούν το 2021, επ' ουδενί δεν επαρκούν για την κάλυψη των κενών μιας δεκαετίας που χαρακτηρίστηκε από την αδιοριστία και την εξάρτηση της δημόσιας εκπαίδευσης από τον θεσμό της αναπλήρωσης.

Επιπλέον, θυμηδία προκαλεί η επιστράτευση «τριμηνιτών» εκπαιδευτικών (οι οποίοι, σε αντίθεση με τον στρατό, δεν είναι «προνομιούχοι», όταν ακόμη και μετά την ολοκλήρωση της Β΄φάσης προσλήψεων για το 2020 εκπαιδευτικά σωματεία και φορείς καταγγέλλουν πως υπάρχουν χιλιάδες κενά (ενδεικτικά εδώ και εδώ). Προτεραιότητα και ιδεολογική επιλογή, βέβαια, αποτελεί η θέσπιση (πιο) ελαστικών σχέσεων εργασίας και η εμπέδωση της ιδιότητας του «αναλώσιμου» στους εκπαιδευτικούς. 

Με την επίκληση των συνθηκών έκτακτης ανάγκης, πραγματοποιείται μια τομή, καθώς μετά τους «μόνιμους αναπληρωτές», δημιουργείται και η κατηγορία των εκπαιδευτικών... βραχυχρόνιας μίσθωσης, μια ανυπολόγιστα δυσμενής παρακαταθήκη για τα επόμενα χρόνια, που λόγω της κρίσης του κορονοϊού θα χαρακτηριστούν από νέο κύκλο ύφεσης και δημοσιονομικής λιτότητας.

Οι αντιδράσεις μέχρι στιγμής

Ο μεγάλος απών, προς το παρόν, είναι οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, καθώς τηρούνται ήπιοι τόνοι (προς το παρόν) για το συγκεκριμένο ζήτημα. 

Από συλλογικούς φορείς αναπληρωτών, καταγράφεται η αντίδραση του Πανελλήνιου Συλλόγου Αναπληρωτών Δασκάλων, ο οποίος κάλεσε από τις πρώτες ημέρες της κατάθεσης του νομοσχεδίου σε εγρήγορση, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτη την τροπολογία.

«Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι ν' αντιδράσουμε γιατί απ' ότι φαίνεται μόνο η Α' κι ίσως και η Β' φάση προσλήψεων αναπληρωτών, θα έχουν τα χαρακτηριστικά που γνωρίζαμε μέχρι τώρα», κατέληγε η ανακοίνωση.

Σφοδρές είναι, επίσης, οι αντιδράσεις πρωτοβάθμιων σωματείων και συλλογικοτήτων.

Από τις εξελίξεις, διαφαίνεται πως συνολικά ο ρόλος του εκπαιδευτικού «δεν θα έχει τα χαρακτηριστικά που γνωρίζαμε έως τώρα». Εκπαιδευτικοί του τρίμηνου, της ετεροαπασχόλησης, του επιδόματος ΟΑΕΔ και των τεχνικών επιβίωσης στην Ελλάδα της αέναης κρίσης.

Διαβάστε Επίσης:


ΑΣΕΠ: Tο ΚΟΡΥΦΑΙΟ Σεμινάριο στην ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ με ανοικτές αιτήσεις

Νέες Προσλήψεις Φιλολόγων (όλες οι ειδικότητες) σε όλη την Ελλάδα

Μοριοδότηση - Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Π.Ε. και Δ.Ε. στη Σχολική Ψυχολογία

ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Η/Υ ΣΕ 10 ΗΜΕΡΕΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΜΕ ΑΠΕΡΙΟΡΙΣΤΕΣ ΔΩΡΕΑΝ ΕΠΑΝΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

 

 

σχετικά άρθρα

Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Δράσεις της Ελληνικής Προεδρίας της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης
Διαδικτυακή προσομοίωση συνάντησης Υπουργών Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης με τη συμμετοχή φοιτητών
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
Σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση ή αναμετάδοση μαθημάτων από την αίθουσα διδασκαλίας για τους μαθητές που απουσιάζουν - Έγγραφο της Περιφερειακής...
Οδηγίες για τη συγκρότηση διαδικτυακών τμημάτων και την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης