«Συνεχίζεται η απαξίωση των Σχολικών Βιβλιοθηκών Π.Ε – Χωρίς χρηματοδότηση εδώ και ένα χρόνο»
Ερώτηση κατέθεσε η Χαρά Κεφαλίδου βουλευτής Δράμας και τομεάρχης Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής προς την Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων σχετικά με την απαξίωση των Σχολικών Βιβλιοθηκών της Α'βάθμιας Εκπ/σης, ενός σημαντικού θεσμού για την εκπαιδευτική διαδικασία, οι οποίες έχουν αφεθεί χωρίς χρηματοδότηση εδώ και ένα χρόνο.

H ερώτηση:

Ακόμη ένας σημαντικός θεσμός για την εκπαιδευτική διαδικασία στη χώρα μας οδηγείται σε μαρασμό. Οι σχολικές βιβλιοθήκες, μια δράση που ξεκίνησε με τις καλύτερες προθέσεις για τον σημαντικό παιδαγωγικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν και την πολύτιμη συμβολή τους στη μόρφωση, την καλλιέργεια και τη φιλαναγνωσία των μαθητών, έχει αφεθεί στην τύχη του χωρίς στήριξη και χρηματοδότηση.

Υπενθυμίζεται ότι δυνατότητα εγγραφής στο Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.) έχουν τα δημόσια δημοτικά σχολεία που διαθέτουν αυτόνομο χώρο για τη φιλοξενία της Σχολικής Βιβλιοθήκης. Σκοπός της δημιουργίας του Δικτύου είναι η θεσμοθέτηση ενιαίας ανάπτυξης, οργάνωσης και λειτουργίας Σχολικών Βιβλιοθηκών, καθώς και ο βέλτιστος συντονισμός τους για την αποτελεσματική συμβολή τους στη δημόσια εκπαίδευση.

Η πιο πρόσφατη ιστορία του πολυτάραχου αυτού θεσμού ξεκινά τον Φεβρουάριο του 2018 οπότε με Υπουργική Απόφαση ιδρύθηκε το Δίκτυο Σχολικών Βιβλιοθηκών δημόσιων δημοτικών σχολείων. Τον Ιούλιο του ίδιου χρόνου εντάχθηκαν σε αυτό οι πρώτες 913 σχολικές μονάδες (στην Α΄ φάση), ενώ σχεδόν ένα χρόνο μετά χρηματοδοτούνται (από το ΠΔΕ) με 2.800.000 ευρώ οι Σχολικές Επιτροπές των Δήμων (3.000 ευρώ ανά σχολείο) προκειμένου να εξοπλιστούν οι πρώτες σχολικές μονάδες που εντάχθηκαν στο Δίκτυο. Τον Απρίλιο του 2019 προστέθηκαν επιπλέον 663 σχολεία (Β’ Φάση). Σε αυτές τις σχολικές μονάδες συγκαταλέγονται και δημοτικά σχολεία της Περιφέρειάς μου του Νομού Δράμας. Παρ’ ότι όμως έχει παρέλθει σχεδόν ένας χρόνος, τα σχολεία που εντάχθηκαν στο Δίκτυο κατά τη Β’ Φάση δεν έχουν ακόμη λάβει την απαραίτητη χρηματοδότηση. Πώς ακριβώς θα προμηθευτούν τον αναγκαίο εξοπλισμό, τα βιβλία, τα περιοδικά, τα εγχειρίδια κλπ και πώς θα λειτουργήσουν όταν απουσιάζουν οι οικονομικοί πόροι;

Τον προηγούμενο μήνα με σχετική εγκύκλιό του το Υπουργείο Παιδείας καλούσε όσες σχολικές μονάδες επιθυμούν να κάνουν αίτηση προκειμένου να ενταχθούν στο Δίκτυο (Γ΄ Φάση), την ίδια ώρα που ακόμη βρίσκεται σε εκκρεμότητα η ουσιαστική λειτουργία του προγράμματος στα σχολεία της Β’ Φάσης.

Εγκύκλιοι, έγγραφα, αιτήσεις, γραφειοκρατικές διαδικασίες αλλά απουσιάζει η πραγματική ουσία. Σύμφωνα με τη Συνθήκη της Λισαβόνας - εδώ και σχεδόν 20 χρόνια - οι σύγχρονες σχολικές βιβλιοθήκες είναι ο δρόμος για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων που περιγράφονται για τους πολίτες του μέλλοντος: κριτική σκέψη και στάση, τεχνολογική Παιδεία, πληροφοριακή παιδεία, φιλαναγνωσία, κοινωνικές δεξιότητες. Πόσο κοντά είναι το όραμα αυτό στη σημερινή εικόνα των Σχολικών Βιβλιοθηκών;

Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται η Υπουργός:

  1. Πότε θα διατεθούν οι οικονομικοί πόροι στις σχολικές μονάδες που εντάχθηκαν στο Δίκτυο κατά τη Β’ Φάση και εδώ και ένα χρόνο δεν έχουν λάβει την απαραίτητη χρηματοδότηση;
  2. Πώς γίνεται να καλεί με εγκύκλιό του το Υπουργείο σχολικές μονάδες να καταθέσουν αίτηση για την επόμενη φάση (Γ’ Φάση) διεύρυνσης όταν δεν έχουν δοθεί τα κονδύλια για τη λειτουργία της προηγούμενης φάσης (Β’ Φάση);
  3. Η πλειονότητα των σχολικών βιβλιοθηκών σε σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκονται μέσα σε σχολικές τάξεις. Ο δανεισμός, η έκδοση κάρτα μέλους, η πρόσβαση στο διαδίκτυο, η παραγωγή φωτοαντιγράφων, η καταλογογράφηση, η συστηματική ταξινόμηση αποτελούν βασικές λειτουργίες μια σχολικής βιβλιοθήκης. Τα περισσότερα σχολεία όμως δεν διαθέτουν τον απαραίτητο εξοπλισμό. Πώς σκοπεύει το Υπουργείο σας να συμβάλλει στην κατεύθυνση αυτή;
  4. Σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσετε ώστε να ενισχυθεί ο πολύτιμος παιδαγωγικός ρόλος των Σχολικών Βιβλιοθηκών της Π.Ε. και να εδραιωθούν ως ένα αναπόσπαστο τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας;
  5. Ποιες δράσεις θα αναλάβει το Υπουργείο ώστε οι αποθήκες βιβλίων που υπάρχουν σήμερα – στις περισσότερες των περιπτώσεων - να γίνουν πραγματικές Σχολικές Βιβλιοθήκες;
  6. Ποιες πρωτοβουλίες θα λάβετε ώστε οι Σχολικές Βιβλιοθήκες να υιοθετήσουν τις διεθνείς πρακτικές όπως αυτές ορίζονται ρητά (π.χ. International Federation of Library Association School Library Guidelines);
  7. Εντάσσεται στους σχεδιασμούς του Υπουργείου η επέκταση του Δικτύου και στα νηπιαγωγεία; Ιδιαίτερα στις σχολικές μονάδες που αυτά συστεγάζονται με δημοτικά σχολεία;

 

Η Ερωτώσα Βουλευτής                                                            

Χαρά Κεφαλίδου

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παραιτήθηκε διευθυντής σχολείου που απειλήθηκε με καθαίρεση και πειθαρχικές ποινές επειδή αντιτάχθηκε σε αυτή στην αξιολόγηση

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 17 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 17/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

pikantika-fagita.jpg
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά
Μαγειρέψτε σαν Έλληνες στην πατρίδα του Τσελεμεντέ - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχώρισε γαστρονομικά το βρετανικό περιοδικό National Geographic
National Geographic: «Μαγειρέψτε σαν Έλληνες» - Ποιο σημείο της Ελλάδας ξεχωρίζει γαστρονομικά