Δημόσια Παιδεία, Μια Εκτίμηση της Καταστροφής - Μέρος Α'
Η παιδεία έχει υποφέρει από τους «πειραματισμούς» και τις ιδεοληψίες (τα συμφέροντα) των γνωστών «αναμορφωτών αστέρων» του «εκσυγχρονισμού» της παιδείας. Άλλοτε με όχημα την «ευρωπαϊκή ιδέα», άλλοτε με την δικαιολογία του «εκσυγχρονισμού» της και τα τελευταία χρόνια λόγω μνημονίων

Η πρώτη απόπειρα έγινε από το 1975 με τον περιβόητο Νόμο 815. Αποτελούσε και αποτελεί έμμονη ιδέα της Νέας Δημοκρατίας. Για να μην αδικήσουμε όμως και το ΠΑΣΟΚ, ότι μπορούσε έκανε και αυτό από το 1990. Σειρά έλαβε η αποτυχημένη απόπειρα της αναθεώρησης του άρθρου 16 του συντάγματος. Στα χρόνια των μνημονίων πιάνοντας το κουβάρι από την αρχή επί Ν.Δ. αλλά και στην συνέχεια επί ΣΥΡΙΖΑ.

Κατ’ αρχήν οι αριθμοί πολλές φορές είναι η «κυνική» παρουσίαση της πραγματικότητας, αλλά και η απόδειξη εάν τα λόγια έχουν σχέση με τις πράξεις, προεκλογικές και όχι μόνο, αλλά και κατά την διάρκεια της κυβερνησιμότητας.

Για την σφαιρική παρουσίαση του σοβαρότατου θέματος παιδεία, έχει επιλεγεί να αναπτυχθεί σε δύο μέρη:

Στο πρώτο μέρος, θα επιχειρηθεί η εκτίμηση των ερειπίων (η οποία εκτίμηση θα πρέπει να τονιστεί είναι στιγμιαία), λόγω της συνεχιζόμενης διακυβέρνησης των μνημονιακών κομμάτων και του τελευταίου νομοσχεδίου που έχει καταθέσει η Νέα Δημοκρατία,

Στο δεύτερο μέρος,θα αποπειραθεί να κατατεθούν οι προτάσεις ανασυγκρότησης της παιδείας, με βάσει την υπάρχουσα κατάσταση.

Ο Πίνακας-1 αποδεικνύει την διαχρονική μείωση της χρηματοδότησης της παιδείας:
 

Πίνακας 1- Η Χρηματοδότηση του Υπουργείου Παιδείας απο το 2009-2019 σε δισ. ευρώ
Υπουργείο Παιδείας
2009
2014
2018
2019
Χρηματοδότηση ανά έτος
7,5
5
5,4
5,5
ΑΕΠ
237,5
178,7
185,7
192,8
% Δαπανών στο ΑΕΠ
3,15%
2,81%
2,89%
2,87%


Α) Η κατ’ εξακολούθηση καταστροφική λαίλαπα των μνημονίων στην Πρωτοβάθμια & Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Η παραπάνω μείωση της χρηματοδότησης των δαπανών της παιδείας, είχε ως αποτέλεσμα στην μεν πρωτοβάθμια εκπαίδευση τα παρακάτω αποτελέσματα του Πίνακα-2:
 

Πίνακας-2.Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: Mαθητές, σχολικές μονάδες και διδακτικό προσωπικό και διαφορές μεταξύ λήξης σχολικού έτους 2008-2018
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Νηπιαγωγεία
Δημοτικά
Έτος
2008
2014
2018
Διαφορά 2008/2018
2008
2014
2018
Διαφορά 2008/2018
Δημόσια Νηπιαγωγεία
Δημόσια Δημοτικά
Σχολικές μονάδες
5.660
5.171
5.006
-654
5.127
4.398
4.324
-803
Διδακτικό προσωπικό
13.087
13.803
13.754
667
64.977
62.446
65.427
450
Μαθητές
147.692
149.764
136.308
-11.384
590.640
606.571
601.601
10.961
Δετεροβάθμια Εκπαίδευση
Δημόσια Γυμνάσια
Δημόσια Λύκεια
Έτος
2008
2014
2018
Διαφορά 2008/2018
2008
2014
2018
Διαφορά 2008/2018
Σχολικές μονάδες
1.859
1.715
1.724
-135
1.264
1.239
1.253
-11
Διδακτικό προσωπικό
49.335
35.661
36.415
-12.920
28.756
21.846
22.085
-6.671
Μαθητές
322.242
301.259
297.293
-24.949
225.507
225.445
231.610
6.103
Συνολική μείωση των Σχολικών μονάδων, Διδακτικού Προσ/κού και Μαθητών
Έτος
2008
2014
2018
Διαφορά 2008/2018
Σχολικές μονάδες
13.910
12.523
12.307
-1.603
Διδακτικό προσωπικό
156.155
133.756
137.681
-18.474
Μαθητές
1.286.081
1.283.039
1.266.812
-19.269
ΕΛΣΤΑΤ, Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΣ: Σύγκριση μεταξύ των ετών 2008-2018


Α1) Πρώτη διαπίστωση: Υπήρξε μείωση από το διάστημα μεταξύ των ετών 2008-2018 των δημόσιων σχολικών μονάδων, στα νηπιαγωγεία κατά - 654 σχολικές μονάδες, - 803 στα δημοτικά, - 135 στα Γυμνάσια και - 11 στα Λύκεια, συνολική μείωση - 1.603σχολικών μονάδων.

Α2) Δεύτερη διαπίστωση: Η μείωση στο διδακτικό προσωπικό ανήλθε στα 18.474 άτομα.

Α3) Τρίτη διαπίστωση: Ίσως το μέγεθος της καταστροφής να καταγράφεται πληρέστερα στο τομέα της Α-βάθμιας & Β-βάθμιας εκπαίδευσης στην περίοδο των μνημονιακών κυβερνήσεων με το συμπέρασμα πως με μια σχετικά ακριβή εκτίμηση της μέσης ετήσιας δημόσιας δαπάνης ανά μαθητή είναι περίπου 3.200€ (το 2009), υποχώρησε το 2015 κατά περίπου 1300-1600€ σημειώνοντας μείωση της τάξης από 30% έως 33%.

Α4) Καθοριστικός παράγοντας για την ολοκληρωμένη παρουσίαση της υπάρχουσας κατάστασης αποτελεί το ποσοστό εγκατάλειψης των παιδιών κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης τους, όπως διχνει ο Πίνακας-3:
 

Πίνακας-3. Σημεία αναφοράς εκπαίδευσης και κατάρτισης για το 2020 στην Ελλάδα
 
2012
2018
Άτομα που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και κατάρτιση (ηλικίας 18-24 ετών)
11,30%
4,70%
Προσχολική εκπαίδευση και φροντίδα (από την ηλικία των 4 ετών μέχρι την ηλικία έναρξης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης)
76%
81,50%
Ποσοστό ατόμων ηλικίας 15 ετών με χαμηλές επιδόσεις σε:
Ανάγνωση
22,60%
27,30%
Μαθηματικά
35,70%
35,80%
Φυσικές επιστήμες
25,50%
32,70%
Άτομα που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και κατάρτιση (ηλικίας 18-24 ετών)
Γηγενείς
8,20%
3,90%
Γεννημένοι στο εξωτερικό
41,40%
17,90%
Πηγές: Eurostat· ΟΟΣΑ (PISA)· τα αριθμητικά στοιχεία για τη μαθησιακή κινητικότητα υπολογίζονται από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με χρήση δεδομένων UOE (Unesco, ΟΟΣΑ, Eurostat).


Η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου συνδέεται με την ανεργία, τον κοινωνικό αποκλεισμό και την κακή κατάσταση της υγείας. Οι νέοι εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και την κατάρτιση για πολλούς λόγους: προσωπικά ή οικογενειακά προβλήματα, μαθησιακές δυσκολίες και ή φτώχια. Σ’ αυτό το σημείο ας τονιστεί η αντικοινωνικότητα του άρθρου 51, με τον καθορισμό ανώτατου ηλικιακού  ορίου εγγραφής μαθητών στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., τα 17 έτη, που στερεί στον μαθητή μια δεύτερη ευκαιρία.

Α5) Επίσης η μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών από το σχολικό έτος 2008/9 υπήρχαν συνολικά 185.917 εκπαιδευτικοί και αυτή τη στιγμή έχουμε 142.088. Έχουμε συνεπώς μια συνολική μείωση των εκπαιδευτικών κατά 43.829 άτομα.

Α6) Αν εμβαθύνουμε την ανάλυση θα εμφανισθούν οι «αφανείς» ελλείψεις που δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά, όπως:

1η) Βιβλιοθήκη έχουν το 44% των Δημοτικών, 56% των Γυμνασίων, 50% των Λυκείων, το 37% των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ.

2η) Γυμναστήριο έχουν το 19% των Δημοτικών, 42% των Γυμνασίων, 42% των Λυκείων, 17% των ΕΠΑΛ και των ΕΠΑΣ.

3η) Μόνο το 16% των Δημοτικών Σχολείων έχουν εργαστήρια φυσικών επιστημών,

4η) Μόνο τα μισά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ έχουν εργαστήρια φυσικών επιστημών, σε έναν χώρο που είναι πιο προσανατολισμένος στην πρακτική…

5η) Από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί, προκύπτει για την Προσχολική Αγωγή, πως για τους παιδικούς σταθμούς καταγράφεται ότι το 67% αυτών δεν πληροί τις προϋποθέσεις, το 72% δεν έχει αύλειο χώρο, το 26% στεγάζεται σε πολυκατοικίες, ενώ το 27% των τάξεων δεν έχει καν παράθυρο!.. Για τη συντριπτική πλειοψηφία των νηπιαγωγείων, οι χώροι δεν είναι κατάλληλοι για την πολύωρη παραμονή των παιδιών σε αυτούς καθώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για ξεχωριστούς χώρους σίτισης και ξεκούρασης. Από την άλλη γι’ αυτά τα νηπιαγωγεία που συστεγάζονται με δημοτικά σχολεία υπάρχουν σοβαρά προβλήματα συναυλισμού με τα μεγαλύτερα παιδιά, λόγω απουσίας ξεχωριστών χώρων ώστε να ικανοποιούν τις ανάγκες του προγράμματος, όπως είναι τα κατάλληλα μέσα για το παιχνίδι, ο κήπος για τις διάφορες δραστηριότητες κ.ο.κ. Σε αυτά πρέπει να συνυπολογίσουμε το βαθμό παλαιότητας των κτιρίων, την έλλειψη αντισεισμικής θωράκισης, που ισχύουν άλλωστε και για μεγάλο μέρος των δημόσιων σχολείων στην Ελλάδα(Β. Φιλέρης, Μέλος του Δ.Σ. της ΑΣΓΜΕ).

Στον Πίνακα-4 εμφανίζονται οι ελλείψεις και τα προβλήματα της Α-βάθμιας & Β-βάθμιας εκπαίδευσης:
 

Πίνακας 4. Στοιχεία Σχολικού Έτους 2015-2016. Ελλείψεις επί των σχολικών μονάδων.
 
Α’-βάθμια
Β’-βάθμια
 
Αριθμός
Ποσοστό
Αριθμός
Ποσοστό
Κτήρια
7.561
 
2.600
 
Σχολικές Μονάδες
10.347
 
3.455
 
Αίθουσες διδασκαλίας
38.778
 
38.541
 
WC
12.017
 
11.580
 
Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων
2.820
27%
2.758
80%
Βιβλιοθήκη
1.222
12%
1.311
38%
Γραμματεία
76
1%
226
7%
Γυμναστήριο
657
6%
746
22%
Εργαστήριο Φυσικών Επιστημών
483
5%
905
26%
Εργαστήριο Πληροφορικής
2.241
22%
2.599
75%
Τραπεζαρία
1.082
10%
916
27%
Υλικά της Ημερίδας της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδος, για την Σχολική Στέγη με θέμα: «ΣΕ ΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΖΟΥΝ ΚΑΙ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ»- ΑΘΗΝΑ, ΦΛΕΒΑΡΗΣ 2019, Από την ομιλία του Β. Φιλέρη Μέλος του Δ.Σ. Της ΑΣΓΜΕ


Β) Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ο τεχνολογικός τομέας υπέστη την μεγαλύτερη μείωση στο διδακτικό προσωπικό κατά -5.751 διδασκόντων.
 

Πίνακας 5. Ελλάς: Ανώτατη εκπαίδευση (τεχνολογικός τομέας): Διδακτικό προσωπικό, φοιτητές και πτυχιούχοι, λήξη ακαδημαϊκών ετών 2008/09 . 2014/15, 2017/18
 
2008/09
2014/15
2017/18
Διαφορά 2008/18
Διδακτικό προσωπικό  (1)
10.897
4.841 (3)
5.146
-5.751
Φοιτητές  (2)
106.390
106.933
106.032
-358
Πτυχιούχοι
18.998
19.976
14.747
-4.251
Πίνακας 5 Α. Ελλάς: Ανώτατη εκπαίδευση (πανεπστημιακός τομέας): Διδακτικό προσωπικό, φοιτητές και πτυχιούχοι, λήξη ακαδημαϊκών ετών 2008/09 . 2014/15, 2017/18
 
2008/09
2014/15
2017/18
Διαφορά 2008/18
Διδακτικό προσωπικό (1)
13.722
13.176
15.003
1.281
Φοιτητές (2)
163.718
196.559
190.652
26.934
Πτυχιούχοι
31.353
33.909
33.430
2.077
Πηγή: Διεύθυνση Κοινωνικών Στατιστικών ΕΛΣΤΑΤ. (1)  Αφορά στο διδακτικό προσωπικό που ανήκει στο τμήμα και διδάσκει σε αυτό. (2) Δεν περιλαμβάνονται οι φοιτητές που έχουν τελειώσει τα προβλεπόμενα από το νόμο έτη σπουδών και οφείλουν μαθήματα.


Β1) Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι η εγκατάλειψη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ηλικίας 30-34 ετών) ανέρχεται:

1) Γηγενής: Έτος-2012 (34,3%), Έτος 2018 (48,1%),

2) Γεννημένοι στο Εξωτερικό: Έτος-2012 (10,5%), Έτος 2018 (15,1%).

B2) Ολοκλήρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ηλικίας 30-34 ετών): Έτος-2012 (31,2%), Έτος-2018 (44,3%), (Πηγή: Eurostat(ec.europa.eu/education/monitor).

Το σημείο αυτό, το Β2 είναι η πλέον τεκμηριωμένη απάντηση στο όριο σπουδών το ν+2 ή ν+3 της αντικοινωνικής αθλιότητας της κυβέρνησης της Ν.Δ.

Β3) Το ζήτημα της φοιτητικής στέγης αποτελεί ένα απο τα σημαντικότερα προβλήματα της Ελληνικής οικογένειας: Μόλις το 9% του συνόλου των φοιτητών που σπουδάζουν μακριά από την οικογενειακή στέγη καλύπτουν οι θέσεις που προσφέρουν οι φοιτητικές εστίες της χώρας. Περίπου 150.000 είναι όσοι σπουδάζουν σε ΑΕΙ μακριά από το σπίτι τους και οι προσφερόμενες θέσεις στέγασης προσεγγίζουν τις 14.000. Συνολικά, οι φοιτητικές εστίες του ΕΙΝ έχουν 6.982 θέσεις και οι σπουδαστικές 1.115 θέσεις. Δηλαδή, το ΕΙΝ διαθέτει 8.097 θέσεις ενώ, άλλες περίπου 6.000 θέσεις προσφέρουν τα ΑΕΙ μέσω της ενοικίασης ξενοδοχείων όπως διχνει ο Πίνακας-6:
 

Πίνακας 6- Διαθέσιμες Φοιτητικές Εστίες ( Συνολικής Χωρικότητας 6.982 Φοιτητικές Θέσεων και 1.115 Σπουδαστικές)
Πόλη
Αριθμός
Πόλη
Αριθμός
Αθήνα
8
Ρέθυμνο
1
Θεσσαλονίκη
6
Κέρκυρα
1
Ιωάννινα
1
Βόλο
1
Πάτρα
2
Αμαλιάδα
1
Κομοτηνή
1
Ηράκλειο
1
Ξάνθη
1
Καλαμάτα
1
Σύνολο Εστιών 25 που εποπτεύονται από το Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ)


Β4) Οι συγχωνεύσεις Πανεπιστημίων: Με αμείωτο ρυθμό πραγματοποιήθηκαν ή είναι «στα σκαριά» οι παρακάτω συγχωνεύσεις:

1) Η ΑΣΠΑΙΤΕ συζητά να συγχωνευθεί με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο,

2) Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου,

3) Το ΤΕΙ Ηπείρου απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων,

4) Το ΤΕΙ Ηπείρου απορροφάται από το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων,

5) Το TEI Θεσσαλονίκης κάνει συζητήσεις με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης,

6) Το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων συγχωνεύεται με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο,

7) Τα TEI Αν. Μακεδονίας-Θράκης και Κεντρικής Μακεδονίας συζητούν τη συγχώνευση με το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος,

8) Το TEI Πελοποννήσου ήδη έχει προχωρήσει τη συζήτηση με το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου,

9) Το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας συγχωνεύεται με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας,

10) Τα ΤΕΙ Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας συζητούν για τη συγχώνευση με το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας,

11) Το ΕΚΠΑ έχει προτείνει την απορρόφηση των σχολών του πρώην ΤΕΙ Χαλκίδας,

12) Το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας συζητά με το Πανεπιστήμιο Πάτρας,

13) Τέλος όπως ήδη είναι γνωστό ΤΕΙ Αθήνας με το ΤΕΙ Πειραιά δημιούργησαν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.

Τα ερείπια των συγχωνεύσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι επιπτώσεις στο Τμήμα Γεωπονίας Φυτικής Παραγωγής και Αγροτικού Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το βασικό επιχείρημα εδράζεται στην επιταγή του ΟΟΣΑ για τον εξορθολογισμό της Τριτοβ. Εκπαίδευσης και ειδικότερα την κατάργηση των Τμημάτων ΤΕΙ που παρουσιάζουν τάση προς κοινά προγράμματα με αυτά των ΑΕΙ. Με άλλα λόγια αποσκοπείται η παύση τοποθέτησης φοιτητών σε οποιοδήποτε ακαδημαϊκό πρόγραμμα το οποίο, κατόπιν αντικειμενικής ανάλυσης αναπαράγει ή επιδιώκει να αναπαράγει παρόμοια με τα ήδη υπάρχοντα πανεπιστημιακά προγράμματα. Ωστόσο, το προτεινόμενο σχέδιο συγχώνευσης δεν επιλύει θέματα διασποράς Τμημάτων και αλληλοεπικάλυψη γνωστικών αντικειμένων. Η προχειρότητα και η επιλεκτική» προσήλωση στις επιταγές του ΟΟΣΑ, οδηγεί σε:
 

  • Ίδρυση διετούς πανεπιστημιακού προγράμματος σπουδών με παρεμφερή τίτλο (π.χ. Γεωπονία-Αγροτεχνολογία, κλπ.) το οποίο στην ουσία θα παρέχει πρόγραμμα σπουδών ίδιο ή συναφές με αυτό του Τμήματός μας, σε πλήρη αντίθεση με τον ΟΟΣΑ και είναι απορριπτέο,
  • Εξίσωση των Διδασκόντων στα ΤΕΙ με τους Καθηγητές Πανεπιστημίων με συνοπτικές διαδικασίες και ενδιάμεσους σταθμούς (τοποθέτηση στο Γενικό Τμήμα). Μετατροπή με συνοπτικές διαδικασίες των φοιτητών και αποφοίτων των ΤΕΙ σε φοιτητές και απόφοιτους ΑΕΙ.


Η παράθεση των παραπάνω αποδείξεων της λαίλαπας που σάρωσε την δημόσια παιδεία τα τελευταία 30 τουλάχιστον έτη ήταν «κοσμογονικές». Όλα τα προαναφερθέντα σ’ ένα περιβάλλον που που οι πράξεις αλλά και ο προγραμματισμός των μνημονιακών κομμάτων ήταν και είναι:

1) Μείωση των μισθών των εκπαιδευτικών κατά 30%, 1,090,00 πληρωτέα,

2) Αύξηση των ωρών σε 30 ώρες των εκπαιδευτικών εβδομαδιαίως,

3) Στροφή σ’ ένα σχολείο δεξιοτήτων και όχι ολοκληρωμένων πολιτών (σημείωση: το ένα δεν έρχεται σε αντιπαράθεση με το άλλο), όταν η βασική επιλογή είναι το δεύτερο,

4) Οι ελαστικές μορφές εργασίας αυξάνονται συνεχώς στη Δημόσια εκπαίδευση! Το σχολικό έτος 2011/12 το ποσοστό των αναπληρωτών επί των μονίμων εκπαιδευτικών ήταν (8%), το 2013/14 (9%), το 2015/16 (9,26%), το 2017/18 (11,12%) και το 2018/19 μέχρι σήμερα (14,39%). Ως βάση αναφοράς θεωρούνται οι 66.530 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Οι προσλήψεις αναπληρωτών το 2014-15 ήταν 5.164 εκπαιδευτικοί, το 2015-16 ήταν 6.162 και μέχρι σήμερα είναι 9.578 εκπαιδευτικοί. Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια είναι 21.718. Συνολικά στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση απασχολούνται 12.566 αναπληρωτές. Τα δύο τρίτα των υπηρετούντων εκπαιδευτικών Ειδικής Αγωγής έχουν συμβάσεις αναπληρωτή! Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών σε όλη την εκπαίδευση ανέρχεται σε 31.296!

Όχι κ. Κεραμέως, δεν θα σας κάνουμε το «χατίρι» αυτή τη φορά, σ’ εσάς και τους προκατόχους σας. Ας «μιλήσουν» και μια φορά οι οικογένειες της φτωχής και της της μεσαίας τάξης (δεν έχετε αφήσει και τίποτα απ’ αυτήν), που προσπαθούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους με το «αίμα τους και τον ιδρώτα τους» αλλά και οι μαθητές, οι φοιτητές και οι καθηγητές. Άλλωστε σε μια «κλωστή» κρέμεται η ύπαρξη σας ως κυβέρνηση, έχοντας λάβει το 23% των εγγεγραμμένων.

*Ο Γιάννης Περάκης είναι οικονομολόγος, οικονομικός διευθυντής σε εταιρεία του ιδιωτικού τομέα

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

THEODOROPOYLOS
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα
Η αλήθεια όμως είναι ότι η Αλέιδα Γκεβάρα μίλησε για τα παιδικά της χρόνια, αλλά και τα νεανικά του πατέρα της, περιέγραψε με συγκίνηση στους μαθητές...
Γιατί τον πνευματώδη κ. Τάκη Θεοδωρόπουλο τον εξοργίζουν οι δάσκαλοι που κάλεσαν την κόρη του Τσε Γκεβάρα