«Νομοσχέδιο αντιμεταρρύθμισης» με στόχο τη συρρίκνωση και απαξίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και ενίσχυση της ιδιωτικής, χαρακτήρισε ο Νίκος Φίλης το υπό συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Μια προσπάθεια», συνέχισε, «που πιάνει το νήμα από το νόμο Διαμαντοπούλου, τον οποίο όλοι γνωρίζουν τι ‘κόστισε’ στην εκπαίδευση. Αλλά κι αυτά ακόμα που δεν τόλμησε η Διαμαντοπούλου, τα τολμάτε εσείς», συνέχισε απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας. «Το νομοσχέδιό σας αυτό είναι προάγγελος περισσότερων αρνητικών -για τα πανεπιστήμια και άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης- νομοθετικών πρωτοβουλιών».
Πιο αναλυτικά ο Νίκος Φίλης είπε:
Βρισκόμαστε σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης, που η εκπαίδευση επιβαρύνει τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς ενώ την ίδια στιγμή διαιωνίζεται η υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Ο προϋπολογισμός για την Παιδεία της πρώτης κυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη αυξάνεται αναιμικά, τη στιγμή που εμείς σε συνθήκες καταναγκασμού και μνημονίων πετύχαμε ετήσιες αυξήσεις διπλάσιες, 4 και 5 και 6%. Το πετύχαμε, γιατί ήταν πολιτική μας προτεραιότητα η ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Μείζον είναι το θέμα με τα κολέγια. Φυτεύτηκε στο νομοσχέδιο διάταξη με την οποία, απόφοιτοι κολεγίων οι οποίοι δεν έχουν πετύχει αναγνώριση των ακαδημαϊκών τους τίτλων από τον ΔΟΑΤΑΠ, αποκτούν παρόλα αυτά την δυνατότητα ως «πανεπιστημιακής μόρφωσης υποψήφιοι» να παίρνουν μέρος σε διαγωνισμούς για διορισμό στο Δημόσιο, αρχής γενομένης από τους διαγωνισμούς για εκπαιδευτικούς. Δεν είχε τη δυνατότητα το υπουργείο με βάση την ισχύουσα νομοθεσία του ΣΥΡΙΖΑ (ν. 4589/2019) να το κάνει αυτό, και για αυτό δεν μπόρεσαν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό για προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής ο απόφοιτοι μη αναγνωρισμένων κολεγίων, όπως για τον ίδιο λόγο δεν μπορούν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό για τους λοιπούς μόνιμους εκπαιδευτικούς. Κι έρχεται η κυρία Κεραμέως να το ανατρέψει αυτό με ένα άρθρο και να τους δώσει το δικαίωμα να διεκδικήσουν την πρόσληψή τους χωρίς αναγνωρισμένα πτυχία. Πρωτοφανές και άδικο για τους υπόλοιπους -εκατοντάδες χιλιάδες- αποφοίτους!
Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει παράκαμψη του άρθρου 16 του Συντάγματος, που προβλέπει ότι τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα είναι δημόσια. Τα υπόλοιπα, εκείνα του εξωτερικού που είναι ομοταγή, πρέπει να περνούν από διαδικασία κρίσης από τον ΔΟΑΤΑΠ. Οι ρυθμίσεις Κεραμέως λοιπόν επιδιώκουν να δημιουργήσουν τετελεσμένο, ώστε στη συνέχεια οποιοσδήποτε κατέχει αδιαβάθμητο τίτλο κολεγίου από το εξωτερικό ή και το εσωτερικό, με βάση μια ασαφή επαγγελματική αναγνώριση, να μπορεί να παίρνει μέρος σε διαγωνισμούς για μόνιμα στελέχη του Δημοσίου.
Είναι παράθυρο (όπως και η Καθημερινή και άλλα ΜΜΕ έγραψαν σήμερα), σύντομα θα γίνει μεγάλη πόρτα που θα υποβαθμίσει και την εκπαίδευση αλλά και το δικαίωμα των νέων να συμμετέχουν στους διαγωνισμούς του Δημοσίου, ανταγωνιζόμενοι μόνο εκείνους που πάσχισαν και κατέχουν αναγνωρισμένο πτυχίο· εκείνους που έχουν δηλαδή ισότιμα προσόντα. Δεν υπάρχει επαγγελματική ισότητα με ανισότιμα προσόντα.
Άκουσα τις δικαιολογίες του υπουργείου περί συμμόρφωσης με τις ευρωπαϊκές οδηγίες. Ακούσαμε για αντιδράσεις της Κομισιόν. Τι ακριβώς λέει η Κομισιόν; Πού είναι το έγγραφό της; Γιατί δεν το καταθέτετε; Κάνατε διάλογο μαζί της; Μήπως εσείς υποκινήσατε τυχόν αντιδράσεις; Γιατί σπεύδετε τώρα με αυτή τη διάταξη να ικανοποιήσετε τις ορέξεις των ιδιοκτητών κολεγίων και τα ιδιωτικά συμφέροντα; Έχετε αναλάβει δεσμεύσεις;
Καλούμε να αποσύρετε αμέσως αυτή τη διάταξη. Είναι προκλητική για τη νέα γενιά και τη δημόσια εκπαίδευση στη χώρα μας. Να την αποσύρετε ώστε να γίνει δημόσιος διάλογος. Όπως πηγαίνετε, το βασικό προσόν «αριστείας» για να διοριστεί ένας νέος επιστήμονας στην εκπαίδευση, δεν θα είναι τα ακαδημαϊκά προσόντα του αλλά το Ε9 και το εκκαθαριστικό της εφορίας της οικογένειάς του.
Προβλέπω δε, ότι με τη φόρα που έχει πάρει η κυβέρνησή σας σύντομα θα ξηλώσει το νόμο για την προστασία των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία, δηλαδή -ουσιαστικά- την προστασία του δικαιώματος των παιδιών σε αξιόπιστη εκπαίδευση. Γιατί αξιόπιστη εκπαίδευση σημαίνει διασφάλιση του δικαιώματος του καθηγητή να κάνει το μάθημα χωρίς παρεμβάσεις από τον σχολάρχη.
Φέρνετε την τιμωρητική αξιολόγηση η οποία μπορεί μάλιστα να επεκταθεί σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης. Υπήρξε ήδη αντίδραση πρυτάνεων. Κατοχυρώνετε πανεπιστήμια πολλών ταχυτήτων. Θα επιλέγουν αν θα αξιολογηθούν, ακούσαμε και από τον κ. Διγαλάκη, πάνω στην εκπαιδευτική τους επάρκεια, την ερευνητική τους επίδοση ή στην εξωστρέφειά τους. Πού ακούστηκε ξανά αυτό; Τι νόημα έχει να αξιολογούμε πανεπιστήμιο σε μέρος της λειτουργίας του; Διαχωρίζονται αυτά;
Κι έπειτα φέρνετε ένα «καπέλο» στα πανεπιστήμια, τη νέα Αρχή, στην οποία εκχωρείτε πολιτικές αρμοδιότητες: αυτές που δεν θέλετε να αναλάβετε εσείς. Και μάλιστα αρμοδιότητες που θίγουν την αυτοτέλεια των πανεπιστημίων. Γνωρίζουμε ποιο πανεπιστήμιο θέλετε. Θέλετε πανεπιστήμιο ΑΕ, πανεπιστήμιο ανώνυμη εταιρία. Και αυτό χωρίς να ικανοποιήσετε στο μεταξύ στοιχειωδώς τις ανάγκες χρηματοδότησής τους.
Πήγατε στις ΗΠΑ, κα υπουργέ. Με ποιους και τι συζητήσατε εκεί; Έχουν γραφεί πράγματα, που αν αληθεύουν είναι επικίνδυνα για τη δημόσια εκπαίδευση. Απαιτούμε ενημέρωση. Δεν ενημερώνετε την Επιτροπή. Με ποιους φορείς μιλήσατε, πώς τους επιλέξατε, τι δεσμεύσεις αναλάβατε; Γιατί αντιθέτως υποβαθμίζετε την επαφή με τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια;
Τι χρειάζεται στην πραγματικότητα η εκπαίδευση σήμερα; διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών και επιμόρφωση όλων, νέα προγράμματα, αναβάθμιση των ψηφιακών εργαλείων... Από αυτά, τίποτα δεν υπάρχει στο νόμο σας και στην συλλογιστική σας.
Για τους διορισμούς: κλωσούσατε έξι μήνες τις 15.000 προσλήψεις που είχε προετοιμάσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, το ένα τρίτο αυτών στην Ειδική Αγωγή. Δεν αξιοποιήσατε τα χρήματα που είχαν εγγραφεί και εξασφαλιστεί για πρόσληψη από το 2019. Και τώρα που υποχρεωθήκατε να ξεχάσατε το «1 προς 5 στους διορισμούς» που λέγατε προεκλογικά, ξυπνήσατε και τρέχετε να προλάβετε.
Για τη γιορτή των Τριών Ιεραρχών, εκδώσατε δυο εγκυκλίους σε μια μέρα. Το πρωί δεν θα γίνονται μαθήματα, το βράδυ θα γίνονται. Τι ακριβώς κάνετε; Έχετε το θεό σας; Εξηγήστε μας, μήπως καταλάβουμε κι εμείς. Τόση προχειρότητα; Αναστατώνετε τους πάντες για μια σχολική εορτή την ώρα που υπάρχουν ακόμα σχολεία χωρίς καθηγητές σε ειδικότητες; Τόσο πολύ σας νοιάζει τι θα ακούσει να λέτε αυτό που θεωρείτε εκλογικό κοινό σας;
Υπάρχει το θέμα της Βοστόνης. Δεν το ξέχασα. Με ποια νομοθετική εξουσιοδότηση θα δώσετε χρήματα; Έτσι μοιράζετε το δημόσιο χρήμα εσείς; 4 εκ. € μάλιστα για το ‘19-’20, λόγω των αναδρομικών και κατόπιν 2 εκ. € το έτος... Ποσό ανάλογο ή μεγαλύτερο από αυτό που παίρνουν ετησίως πανεπιστήμια στην Ελλάδα με πολλά τμήματα. Γνωρίζετε ότι το ίδρυμα είναι ελεγχόμενο από τον «υπουργό» (commissioner) Ανωτάτης Εκπαίδευσης της Μασαχουσέτης για την ατελή ακαδημαϊκή του λειτουργία, τα συνεχή ελλείμματά του επί 8ετία, το μικρό αριθμό φοιτητών, και απειλείται με κλείσιμο ή υποβάθμιση των πτυχίων του;
Προφανώς κάνετε ψηφοθηρία… Αλλά κοιτάξτε, οι ομογενείς που έχουν αγωνιστεί και έχουν κατακτήσει με τη δουλειά τους μια θέση στην κοινωνία, δεν παρασύρονται τόσο εύκολα. Αντιθέτως προσβάλλονται με τέτοιες ενέργειες, που υποτιμούν τόσο πολύ τη νοημοσύνη τους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη