Το 15% των μαθητών πάσχει από μαθησιακή δυσκολία στον γραπτό λόγο
Συνέντευξη του συγγραφέα και ειδικού παιδαγωγού Φώτη Παπαπαναστασίου - Ποια είναι κύρια χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών, πότε γίνονται αντιληπτές 

Το 15% των μαθητών πάσχει από ειδική μαθησιακή δυσκολία στο γραπτό λόγο, ή αλλιώς δυσγραφία όπως λεγόταν παλαιότερα, με τα αγόρια να υπερτερούν σε ποσοστό ένα αγόρι προς πέντε κορίτσια, όπως άλλωστε σε όλες τις μαθησιακές δυσκολίες που είναι γένους αρσενικού. Όπως αναφέρει στο Πρακτορείο Fm και στην εκπομπή της Τάνιας Η. Μαντουβάλου «104,9 ΜΥΣΤΙΚΑ ΥΓΕΙΑΣ» ο ειδικός παιδαγωγός και συγγραφέας Φώτης Παπαναστασίου, ειδική μαθησιακή δυσκολία στον γραπτό λόγο, είναι μια νευρολογική διαταραχή με κύρια χαρακτηριστικά τις παραμορφώσεις στα γράμματα και τα λάθη, η οποία συνήθως γίνεται αντιληπτή στη δεύτερη τάξη του δημοτικού.

Σημάδια

Πώς όμως καταλαβαίνουμε ότι το παιδί έχει πρόβλημα; Από τα βασικά χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης δυσκολίας, απαντά ο κ. Παπαναστασίου και εξηγεί: «Σημάδι πρώτο τα δυσανάγνωστα γράμματα: Ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων, ενίοτε απουσία κενού ανάμεσα στις λέξεις, απουσία τόνων που το παιδί ξεχνάει να βάλει, χρήση πεζών και κεφαλαίων ακόμα και μέσα στην ίδια λέξη, πολλά ορθογραφικά ακόμα και σε λέξεις που έχει ξαναδιδαχτεί. Επίσης στις προτάσεις του, μπορεί να “φάει” κάποια γραμματάκια ή κάποιες λεξούλες. Δηλαδή κάνει παραλείψεις και αντικαταστάσεις γραμμάτων και λέξεων, ενώ δυσκολεύεται να ακολουθήσει τους κανόνες γραφής, πχ βγαίνει έξω από τα περιθώρια του τετραδίου».

Συχνά συνυπάρχει με δυσλεξία

Και το ερώτημα που προκύπτει είναι αν η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία συνυπάρχει με άλλες όπως πχ. δυσλεξία. Σύμφωνα με τον ειδικό παιδαγωγό κάποιες φορές συνυπάρχει με Δεπυ ή δυσλεξία ή μπορεί και με ειδική μαθησιακή δυσκολία στα μαθηματικά, η οποία αφορά περίπου στο 7-9% του μαθητικού πληθυσμού. Το παιδί δυσκολεύεται να κατανοήσει την ορολογία των μαθηματικών, το λεξιλόγιο και τις τέσσερις βασικές πράξεις. Επίσης δυσκολεύεται να αντιληφθεί την ποσότητα, το χρόνο, το χώρο και οτιδήποτε εμπλέκεται με τα μαθηματικά. «Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες συνήθως συνυπάρχουν με κάτι άλλο και το πιο συχνό είναι η δυσλεξία».

Η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που διορθώνεται

Σε τι ποσοστό όμως μπορεί να προληφθεί, ή ακόμη ακόμη να ξεπεραστεί η συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία; Είναι ίσως η μόνη ειδική μαθησιακή δυσκολία που μπορούμε να μιλήσουμε για ουσιαστική παρέμβαση μέσα από την εργοθεραπεία και την ειδική διαπαιδαγώγηση, απαντά ο κ. Παπαναστασίου. «Αν το πρόβλημα εντοπιστεί εγκαίρως, το παιδί θα μπορέσει να φτάσει σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο, ώστε το γραπτό του να είναι ευανάγνωστο και να μην κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη. Όσο νωρίτερα εντοπιστεί τόσο καλύτερα. Δεν θεραπεύεται πλήρως, αλλά διορθώνεται». Και η γραφή στον υπολογιστή βοηθάει ή δυσκολεύει τα πράγματα; « Βοηθάει, γιατί πλέον τα παιδιά είναι πιο εξοικειωμένα με το πληκτρολόγιο, απ΄ότι με τα παραδοσιακά εργαλεία γραφής». Ο κ. Παπαναστασίου αναφέρει ακόμη ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι γονείς μπερδεύουν τη δυσγραφία με την κακογραφία.«Η κακογραφία συμβαίνει ίσως γιατί τα παιδάκια δεν εκπαιδεύτηκαν σωστά στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, ωστόσο όταν προσπαθούν, κάνουν καλύτερα γράμματα, λιγότερα ορθογραφικά λάθη και θέλουν απλά μία ενισχυτική διδασκαλία». Καμία μαθησιακή δυσκολία δεν σημαίνει απαραιτήτως ακαδημαϊκή αποτυχία καταλήγει ο κ. Παπαναστασίου.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Σχολεία: Αλλάζουν οι ώρες αποχώρησης των μαθητών

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με μόνο 65Є εγγραφή - έως 24 Απριλίου

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 24/4

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα