Thumbnail
Ειδική Αγωγή

Γενική αποτίμηση της διαβούλευσης και των ρυθμίσεων

Τις μέρες αυτές τέθηκε σε διαβούλευση η Υ.Α. για την ΕΑΕ. Η διαβούλευση αυτή είναι κατά την άποψή μου προσχηματική και υποκριτική. Διότι με την πρακτική της αιφνιδιαστικής τροπολογίας σε άσχετο νομοσχέδιο, χωρίς προηγούμενη συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, χωρίς διαβούλευση στη διαύγεια, χωρίς την απαιτούμενη συζήτηση στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων και μέσα σε ελάχιστο χρόνο άλλαξαν ξαφνικά τα ισχύοντα στην ΕΑΕ και προκαθορίστηκε σε σημαντικό βαθμό το περιεχόμενο της Υ.Α.

Η προτεινόμενη Υ.Α. πάσχει διότι πάσχει η τροπολογία στην οποία βασίζεται. Ειδικότερα βασίζεται σε μια αυθαίρετη, αθεμελίωτη και εν τέλει εσφαλμένη προϋπόθεση περί «ιδιαίτερων συνθηκών στην ΕΑΕ». Συνεπεία αυτού, ενώ προπαγανδίζεται η εναρμόνιση με τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση, προωθούνται αδικαιολόγητες αποκλίσεις απ’ ό,τι ισχύει στις προσλήψεις αναπληρωτών στη γενική εκπαίδευση (π.χ. υποβάθμιση βασικού πτυχίου, υπέρμετρη μοριοδότηση προϋπηρεσίας, μοριοδότηση μεταπτυχιακών και σεμιναρίων).

Επιπλέον, βασίζεται στην προϋπόθεση ότι υπάρχει αδυναμία μόνιμων διορισμών, την ίδια ώρα που προωθούνται πολυάριθμοι διορισμοί σε άλλους κλάδους του δημοσίου και 3 περίπου μήνες μετά τη δήλωση του Υπουργού Επικρατείας ότι την «ερχόμενη εβδομάδα» θα έβγαινε προκήρυξη για μαζικούς διορισμούς στην εκπαίδευση, αρχής γενομένης από το 2018. Το ΥΠΕΘ δυστυχώς έχει βολευτεί με το ΕΣΠΑ και την ελαστική εργασία, αδιαφορώντας για τις ολέθριες επιπτώσεις στο μαθησιακό αποτέλεσμα. Ο συνδυασμός των προτεινόμενων ρυθμίσεων με την αναφορά στην τροπολογία για αδυναμία διορισμών εγείρει υποψίες για χαριστικές ρυθμίσεις προς όφελος συγκεκριμένων πανεπιστημιακών καθηγητών, καθώς όσο δεν γίνονται μόνιμοι διορισμοί, τόσο αυτοί μπορούν να πλουτίζουν με μεταπτυχιακά και σεμινάρια. Ας εξηγήσει ο νομοθέτης, τι σημαίνει η φράση: «Αν για οποιαδήποτε αιτία απουσιάζουν (…) εκπαιδευτικοί ή δημιουργηθούν έκτακτα λειτουργικά κενά»; Τα έκτακτα λειτουργικά κενά καταλαβαίνουμε τι είναι. Οι υπόλοιπες «απουσίες» από πού πηγάζουν; Μήπως η αιτία των «απουσιών» είναι η διαχρονική απροθυμία του Υπουργείου για μόνιμους διορισμούς, προς όφελος συγκεκριμένων πανεπιστημιακών;

Και, τέλος, είναι υποκριτική η διαβούλευση διότι, ενώ προπαγανδίζεται το ενδιαφέρον για την ΕΑΕ και η «βελτίωση των υπηρεσιών του κράτους» (έκθεση αξιολόγησης συνεπειών της τροπολογίας), έχει θεσπιστεί και εφαρμόζεται η στήριξη μαθητών από 3 ή ακόμα και 4 εκπαιδευτικούς, που ούτε καν μπορούν να συνεννοούνται μεταξύ τους, γιατί υπηρετούν σε διάφορα σχολεία και σε διαφορετικές ώρες.

Οι διαχρονικές επιλογές του Υπουργείου Παιδείας έχουν μετατρέψει την ΕΑΕ αφενός σε πεδίο ατέλειωτης κατασπατάλησης κονδυλίων ΕΣΠΑ, με πενιχρά μαθησιακά αποτελέσματα, και αφετέρου σε πεδίο εύκολου πλουτισμού για συγκεκριμένους πανεπιστημιακούς. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δυστυχώς δεν ξεφεύγουν από αυτόν τον κανόνα.

Προτάσεις

Η πραγματική αναβάθμιση της ΕΑΕ και η ισότιμη μεταχείριση των εκπαιδευτικών απαιτούν:

1. Χιλιάδες μόνιμους διορισμούς, ώστε η λειτουργία των δομών και η εκπαίδευση των μαθητών να ξεκινούν από την αρχή της χρονιάς, με σταθερό ει δυνατόν εκπαιδευτικό και μακροπρόθεσμο προγραμματισμό.

2. Κάλυψη λειτουργικών μόνο κενών με αναπληρωτές από καθαρούς πίνακες ΠΕ61, ΠΕ71, με βάση το βασικό πτυχίο και με τη μοριοδότηση που ισχύει στις υπόλοιπες προσλήψεις αναπληρωτών στη γενική εκπαίδευση.

3. Κάλυψη των κενών στη Δ/βάθμια και πιθανών επιπλέον λειτουργικών κενών στην Α/βάθμια με βάση τη σειρά καθενός στον πίνακα γενικής εκπαίδευσης όπου είναι εγγεγραμμένος. Έτσι, αν κάποιος εκπαιδευτικός έχει γνώση γραφής Braille ή/και νοηματικής, να προσλαμβάνεται όχι μέσω ξεχωριστών πινάκων, αλλά μέσω του κανονικού πίνακα γενικής εκπαίδευσης, προσπερνώντας στη συγκεκριμένη φάση πρόσληψης όσους δεν έχουν το συγκεκριμένο προσόν. Οι προσλήψεις εκπαιδευτικών με κοινωνικά κριτήρια μπορούν επίσης να γίνονται μέσω των πινάκων γενικής εκπαίδευσης (ειδική κατηγορία, ποσόστωση).

4. Κατάργηση της πρόβλεψης για στήριξη μαθητών από 4 διαφορετικούς εκπαιδευτικούς.

Σχετικά με τα μεταπτυχιακά

Σύμφωνα με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ (10/3/2017) [1]:

ο βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Μαντάς στο πλαίσιο επίκαιρης κοινοβουλευτικής ερώτησης, ρώτησε εάν ευσταθούν καταγγελίες ότι την τελευταία διετία έχουν αναγνωρισθεί στον ΔΟΑΤΑΠ, από την προηγούμενη διοίκηση στις επιστήμες της εκπαίδευσης και της ειδικής αγωγής, χιλιάδες τίτλοι που έχουν αποκτηθεί µε τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, µε σπουδές ενός έτους κυρίως από ιδιωτικό πανεπιστήμιο της Λευκωσίας αλλά και της Ιταλίας. Και αυτοί οι τίτλοι έχουν χρησιμοποιηθεί σε διαδικασίες πρόσληψης στο ελληνικό Δημόσιο.

Ο κ. Γαβρόγλου, απαντώντας, ανέφερε ότι σχετικά µε τις αναγνωρίσεις του ΔΟΑΤΑΠ σε μεταπτυχιακά που προσφέρονται από ιδιωτικά πανεπιστήμια της Κύπρου και της Ιταλίας και τις συμπράξεις µε ΑΕΙ της χώρας µας, προκύπτουν θέματα εκτός ακαδημαϊκής ηθικής τάξης. «Τι εννοώ; Στην καλύτερη περίπτωση, πράγματα που δεν μελετήθηκαν τόσο πολύ, στη χειρότερη, πράγματα που είναι παράνομα. (…) «Τη στιγμή που ο ΔΟΑΤΑΠ µε δικές του διαδικασίες έχει επικυρώσει αυτά τα πτυχία, καταλαβαίνετε ότι υπάρχει μεγάλη αδικία στους πίνακες για τους εκπαιδευτικούς της ειδικής αγωγής», προσέθεσε. (…) Δηλαδή, ο τζίρος ενός προγράμματος μπορεί να φτάσει το εκατομμύριο ευρώ. Ενδεικτικό είναι ότι ο γ.γ. του υπ. Παιδείας Γιάννης Παντής, μιλώντας στην «Κ», χαρακτήρισε τον κλάδο «νέο Ελ Ντοράντο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».

Επιπλέον, σύμφωνα με την ΑΥΓΗ (10/3/2017) [2]:

ο Κ. Γαβρόγλου επισήμανε ότι (…) «το θέμα δεν είναι με ποιον τρόπο, στραμπουλίζοντας την ακαδημαϊκή δεοντολογία, θα φέρνουμε λεφτά στο πανεπιστήμιο».

Λιγότερο από 1 μήνα μετά, ο υπουργός αποδεικνύεται πλήρως ανακόλουθος με τις δηλώσεις του. Η προτεινόμενη Υ.Α. υποβαθμίζει το βασικό πτυχίο που αποκτήθηκε αξιοκρατικά, μοριοδοτεί υπέρμετρα αυτά ακριβώς τα μεταπτυχιακά που ο υπουργός έκρινε προβληματικά, εξισώνοντάς τα επί της ουσίας με το βασικό πτυχίο, επιβραβεύει τους κατόχους αυτών των μεταπτυχιακών, που νιώθουν τώρα πρώτοι μάγκες, και κάνει ένα τεράστιο δώρο σε συγκεκριμένους Έλληνες και ξένους πανεπιστημιακούς, που έχουν έτσι μια ακόμη ευκαιρία να αυξήσουν τα πλούτη τους. Ευνοημένοι οικονομικά βγαίνουν φυσικά και όσοι έχουν τα χρήματα να αγοράσουν αυτά τα μεταπτυχιακά, καθώς μετά προσλαμβάνονται και επαυξάνουν την περιουσία τους. Εν ολίγοις μια ακόμη ταξική αναδιανομή πλούτου υπέρ των εχόντων, κόντρα στη διακηρυγμένη ιδεολογία των κυβερνόντων.

Υπενθυμίζω ότι πολλά μεταπτυχιακά στην Ιταλία διαφημίζονταν από φροντιστήρια ιταλικής γλώσσας και μέχρι πρόσφατα μπορούσε κάποιος να τα αποκτήσει χωρίς καν να ξέρει ιταλικά. Όλα έτοιμα από το φροντιστήριο και το πληρωμένο μεταπτυχιακό ερχόταν στο τσεπάκι… Το υπουργείο αναγνώρισε κάποια στιγμή το πρόβλημα και προώθησε ρύθμιση, αλλά το κακό έχει γίνει. Πλήθος τέτοιων μεταπτυχιακών είχαν ήδη αποκτηθεί και οι κάτοχοί τους πανηγυρίζουν τώρα, γιατί επιβραβεύονται οι πλάγιες μέθοδοι που ακολούθησαν. Το πρόβλημα δεν τελειώνει εδώ. Έχουμε επίσης μεταπτυχιακά ενός έτους, μεταπτυχιακά χωρίς πρακτική…

Όπως σωστά είχε δηλώσει ο υπουργός, «ο ΔΟΑΤΑΠ µε δικές του διαδικασίες έχει επικυρώσει αυτά τα πτυχία» και έτσι «υπάρχει μεγάλη αδικία στους πίνακες». Αν δεν μπορεί εκ των υστέρων να τεθούν κριτήρια σε αποκτημένα και επικυρωμένα μεταπτυχιακά, απαιτείται να μην προσμετράται κανένα μεταπτυχιακό και όσες επιπλέον προσλήψεις τυχόν χρειάζονται να γίνονται από τους πίνακες γενικής αγωγής.

Αν αυτό δεν εφαρμοστεί, τότε τουλάχιστον θα πρέπει να συρρικνωθεί δραστικά η μοριοδότηση των μεταπτυχιακών και γιατί μέσα σε αυτά ένας μεγάλος αριθμός είναι αποκτηθέντα αναξιοκρατικά ή απλώς ανεπαρκή, αλλά και γιατί θα πρέπει να αναγνωριστεί η ταξική διάσταση της υπέρμετρης μοριοδότησης των μεταπτυχιακών. Επιπλέον, αν συνεχίσουν να εντάσσονται οι κάτοχοι των μεταπτυχιακών στους πίνακες ειδικής αγωγής, θα πρέπει να σταματήσει η μεταφορά της προϋπηρεσίας στους πίνακες γενικής αγωγής, κάτι που έχει ζητήσει και ο Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών [3]. Αυτήν τη στιγμή, άτομα που ποτέ δεν αγάπησαν την ΕΑΕ, εργάζονται για λίγα χρόνια σε αυτήν ως «αλεξιπτωτιστές», με συνήθως αγορασμένο, αναξιοκρατικό ή απλώς ανεπαρκές μεταπτυχιακό, προσλαμβάνονται από τον Οκτώβρη και κάνουν γεμάτες χρονιές, μεταφέρουν την προϋπηρεσία στους πίνακες γενικής αγωγής και τελικά ρίχνουν στον πάτο του πίνακα ανθρώπους που, υπομονετικά και χωρίς πλάγιες μεθόδους, περιμένουν τη σειρά τους στη γενική αγωγή και προσλαμβάνονται το Νοέμβρη, Δεκέμβρη ή ακόμα και την άνοιξη. Αυτή η αδικία πρέπει να πάψει. Ειδάλλως, προστίθεται ένα ακόμη επιχείρημα σε όσους διεκδικούν δικαστικά την αντιμετώπιση της προϋπηρεσίας συνολικά ως αναξιοκρατικώς αποκτηθείσας.

Σχετικά με τα σεμινάρια

Στις 15/3/2010, σε άρθρο του στα ΝΕΑ [4], ο εκπαιδευτικός ερευνητής Χρ. Κάτσικας έγραφε:

Παίρνοντας µια «νομοθετική πάσα» από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, διάφοροι «ειδικοί», µε όχημα τη θέση τους στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο, έχουν «στήσει», εδώ και 2 περίπου χρόνια κερδοσκοπικών συμφερόντων και προσωπικής εκμετάλλευσης ενώ την ίδια , ένα ακριβοπληρωμένο εμπόριο ελπίδων µε ακροατήριο χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους που γίνονται αντικείμενο οικονομικής και προσωπικής εκμετάλλευσης στη πορεία διεκδίκησης μιας θέσης στο δημόσιο σχολείο. Ουσιαστικά και τυπικά ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και οι προσλήψεις εκπαιδευτικών σε αυτόν τείνει να μετατραπεί σε επιχείρηση στιγμή εκατοντάδες πτυχιούχοι από τα τμήματα Ειδικής Αγωγής των Ελληνικών Πανεπιστημίων μένουν αδιόριστοι.

Μετά την ψήφιση του νόμου 3699/2008 για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που προέβλεπε, φωτογραφικά, ότι για να διοριστεί ένας εκπαιδευτικός στα σχολεία ειδικής αγωγής, ήταν απαραίτητο, ανάμεσα σε άλλα ένα Σεμινάριο 400 ωρών, άνοιξε ο ασκός του Αιόλου!

Με δήλωσή της πριν από δυο μήνες (22/12/2009) η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλου τόνισε ότι «θα καταργηθούν τα ακριβοπληρωμένα σεμινάρια των 400 ωρών ως προσόν διορισμού, που αποτελούν εμπαιγμό τόσο για την επιμόρφωση που παρέχουν, όσο και για τους κατόχους αναγνωρισμένων τίτλων σπουδών στην ειδική αγωγή». Η σωστή αυτή απόφαση της υφυπουργού Παιδείας ουσιαστικά αποτελούσε απάντηση στις καταγγελίες της εκπαιδευτικής κοινότητας για την απίστευτη εκμετάλλευση χιλιάδων άνεργων εκπαιδευτικών από διάφορους φορείς που ουσιαστικά «πουλούσαν» πολύ ακριβά µέσω σεμιναρίων την υπόσχεση πρόσληψης στο δημόσιο σχολείο.

Τότε ήταν ο ν. 3699/2008 που έδωσε την πάσα γι’ αυτό το εμπόριο. Τώρα είναι η ψηφισθείσα τροπολογία και η προτεινόμενη απόφαση. Κατά την άποψή μου, απαιτείται να μην προσμετράται κανένα σεμινάριο και όσες επιπλέον προσλήψεις τυχόν χρειάζονται να γίνονται από τους πίνακες γενικής αγωγής. Αν αυτό δεν εφαρμοστεί, τότε τουλάχιστον να μην αποτελούν τα σεμινάρια προσόν ένταξης στον πίνακα αλλά μόνο να δίνουν 0,5 μόριο σε όσους εντάσσονται σε αυτόν με άλλο προσόν. Σε κάθε περίπτωση, προβάλλει πάλι η ανάγκη να σταματήσει η μεταφορά της προϋπηρεσίας στους πίνακες γενικής αγωγής.

Ειδικότερες αδικίες στη μοριοδότηση

Η διάθεση για υποβάθμιση των ΠΕ61-ΠΕ71 είναι εμφανής και στη ρύθμιση: «Στις περιπτώσεις που υποψήφιος είναι κάτοχος περισσοτέρων του ενός προσόντων των ανωτέρω περιπτώσεων α έως ε μοριοδοτείται μόνο ο τίτλος που προσδίδει τη μεγαλύτερη μοριοδότηση.»

Έτσι, κάποιος που έχει βασικό πτυχίο στην ΕΑΕ και μεταπτυχιακό, δηλαδή 5-6 χρόνια σπουδές στην ΕΑΕ, θα πρέπει ουσιαστικά να μη χρησιμοποιήσει το μεταπτυχιακό για να πάρει ένα μόλις μόριο παραπάνω από κάποιον που έχει μόνο μεταπτυχιακό, δηλαδή μόλις 1-2 χρόνια σπουδές στην ΕΑΕ.

Επίσης, κάποιος που έχει βασικό πτυχίο στην ΕΑΕ και μεταπτυχιακό και διδακτορικό, θα πάρει 6 μόρια, όσα και κάποιος που έφτασε επίσης να κάνει διδακτορικό, αλλά ξεκίνησε από διαφορετικό βασικό πτυχίο και επομένως έχει 4 λιγότερα χρόνια σπουδών στην ΕΑΕ.

Περαιτέρω, η μεγάλη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας σε συνδυασμό με την προηγούμενη ρύθμιση έχει ως συνέπεια ότι κάποιος που έχει βασικό πτυχίο στην ΕΑΕ και μεταπτυχιακό και διδακτορικό, δηλαδή 10 χρόνια σπουδές στην ΕΑΕ, θα πάρει μόλις 6 μόρια. Αντίθετα, κάποιος που έχει 5 χρόνια προϋπηρεσία στην ΕΑΕ, έχοντας προσληφθεί με το «κουτάκι» από τους πίνακες γενικής εκπαίδευσης, χωρίς καθόλου σπουδές στην ΕΑΕ, θα μπει στον ίδιο πίνακα ΕΑΕ και θα πάρει 7,5 μόρια. Δηλαδή, 5 χρόνια προϋπηρεσίας χωρίς καθόλου σπουδές στην ΕΑΕ είναι υπέρτερα από 10 χρόνια σπουδές στην ΕΑΕ.

Ρ. Π.

Παραπομπές

[1] http://www.kathimerini.gr/899870/article/epikairothta/ellada/8emata-h8ikhs-me-metaptyxiaka

[2] http://www.avgi.gr/article/10842/7964929/elenchos-stis-anagnoriseis-metaptychiakon-apo-idiotika-panepistemia-tes-kyprou

[3] http://syllogosan.blogspot.gr/2016_02_01_archive.html

[4] http://www.tanea.gr/news/greece/article/4565238/?iid=2

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κλαμπ
Βουλιαγμένης: Ανοίγει ξανά το κλαμπ που σέρβιρε αλκοόλ σε ανηλίκους -Οργή από τον δήμαρχο Αθηναίων
«Μας επιδόθηκε η αδιανόητη δικαστική απόφαση», ανακοίνωσε ο Χ. Δούκας
Βουλιαγμένης: Ανοίγει ξανά το κλαμπ που σέρβιρε αλκοόλ σε ανηλίκους -Οργή από τον δήμαρχο Αθηναίων
ΕΚΑΒ
Μηχανή παρέσυρε μητέρα με δύο παιδιά στη Νέα Ερυθραία– Μόλις 30 ημερών το ένα
«Είμαι ακόμα σε κατάσταση σοκ, δεν θυμάμαι, δεν ξέρω τι έγινε. Το ένα μου παιδί είναι στο Παίδων γιατί έχει χτυπήσει το κεφαλάκι του. Είναι μόλις 30...
Μηχανή παρέσυρε μητέρα με δύο παιδιά στη Νέα Ερυθραία– Μόλις 30 ημερών το ένα
sxoleio
Λάρισα: Σε βίντεο η επίθεση ανηλίκων σε μαθητή που λέγεται πως παρενόχλησε σεξουαλικά συμμαθήτρια του
Η στιγμή που επικράτησε αναταραχή σε σχολείο της Λάρισας με επίθεση σε μαθητή για πληροφορία ότι παρενόχλησε σεξουαλικά συμμαθήτρια του
Λάρισα: Σε βίντεο η επίθεση ανηλίκων σε μαθητή που λέγεται πως παρενόχλησε σεξουαλικά συμμαθήτρια του
mitsotakis-mathites
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποκαλύπτει σε μαθητές πώς επιλέγει και αξιολογεί τους υπουργούς
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης απαντά στην ερώτηση μαθητών για τα κριτήρια βάσει των οποίων επιλέγονται τα μέλη της κυβέρνησης.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποκαλύπτει σε μαθητές πώς επιλέγει και αξιολογεί τους υπουργούς