Της Αννα Ανδριτσάκη
Με πυρετώδεις ρυθμούς ετοιμάζεται στο υπουργείο Παιδείας το ημερολόγιο δράσεων για το 2017, έτος που κρίνεται, εξ αντικειμένου, κρίσιμο αν ληφθεί υπόψη ότι οι επιχειρούμενες παρεμβάσεις σε όλες τις βαθμίδες οδηγούν σε αλλαγή της ταυτότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Νέο θεσμικό πλαίσιο για την υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλαγές στο Γυμνάσιο, προετοιμασία νέου εξεταστικού και αναδιάταξη του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης.
Στην έκτακτη σύνοδο των πρυτάνεων, την επόμενη εβδομάδα, στις 14 Ιανουαρίου, είναι το πρώτο τεστ δοκιμασίας της χρονιάς.
Οχι μόνο για τον κ. Γαβρόγλου, που θα παρουσιάσει τη νέα πρόταση για τη ρύθμιση των μεταπτυχιακών σπουδών ύστερα από πολύμηνες αδιέξοδες διαπραγματεύσεις της προηγούμενης ηγεσίας με τις διοικήσεις.
Ούτε γιατί ο ίδιος θα δώσει, όπως δεσμεύτηκε, αναλυτικές απαντήσεις και σε όλα τα ζητήματα που έχουν θέσει οι πρυτάνεις για τα παραπαίοντα πανεπιστήμια. Είναι τεστ και για την κυβέρνηση, που έχει επενδύσει πολιτικά και κοινωνικά στο μεταρρυθμιστικό εγχείρημα του 2017.
Ο ίδιος ο πρωθυπουργός στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του μίλησε για «μεγάλη τομή στο εκπαιδευτικό μας σύστημα», ενώ ήδη έχει εξαγγείλει επιπλέον κονδύλια (ύψους 250 εκατ. ευρώ.) για την Παιδεία (όπως και για την Υγεία) παράλληλα με την αύξηση των δαπανών για την Παιδεία από τον ετήσιο προϋπολογισμό.
Λύση στο αδιέξοδο
Αποφασισμένος, λοιπόν, να υπερβεί το αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις με τις διοικήσεις των ΑΕΙ, ο κ. Γαβρόγλου έχει βαλθεί να κάνει διορθώσεις. Τόσο της προτεινόμενης ρύθμισης από την προηγούμενη ηγεσία (που έφτασε στη Βουλή αλλά δεν προωθήθηκε προς ψήφιση) όσο και της δικής του, όπως αυτή διαμορφώθηκε στο πλαίσιο του διαλόγου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, είναι αρκετές οι προσθαφαιρέσεις, αλλά δεν αλλοιώνεται η φιλοσοφία της παρέμβασης που συνδέεται με την εξασφάλιση προσιτών και ταυτόχρονα αξιόπιστων μεταπτυχιακών σπουδών.
Βασικά σημεία της πρότασης που μελετάται είναι:
Α Παροχή μεταπτυχιακών προγραμμάτων χωρίς αποκλεισμούς. Ητοι, δωρεάν ΠΜΣ ή με την υποχρέωση πληρωμής ενός τέλους εγγραφής το ύψος του οποίου θα ορίζεται βάσει ενός συνόλου κριτηρίων.
Μεταξύ αυτών, το είδος του προγράμματος (γνωστικό αντικείμενο), το κόστος, η ύπαρξη υποχρεωτικών υποτροφιών κ.ά.
Το κόστος, βέβαια, της παροχής του προγράμματος θα είναι αυτό που κυρίως θα καθορίζει την κλίμακα διαμόρφωσης του τέλους εγγραφής.
Εξ ου και η αναγωγή του σε βασικό κριτήριο (ενδεχομένως με αναλυτικούς όρους) καθώς κύκλοι του υπουργείου δεν παραλείπουν να τονίζουν πως «θα πρέπει να γίνεται με μεγάλη προσοχή ο υπολογισμός του κόστους του προγράμματος».
Την ίδια στιγμή, πάντως, εξετάζεται μια νέα πρόταση-δέλεαρ που αναμένεται να προβληματίσει έντονα τις διοικήσεις.
Η δωρεάν παροχή ΠΜΣ θα λαμβάνεται υπόψη θετικά κατά την κατανομή του προϋπολογισμού, ενώ υπάρχει η σκέψη να οριστεί διευρυμένη πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία όσο χαμηλότερο είναι το τέλος εγγραφής τόσο πιο ευνοϊκά θα συνυπολογίζεται κατά την απόδοση της χρηματοδότησης.
Β Κατάργηση αμοιβών των διδασκόντων και συμμετοχή αυτών σε μόνο δύο ΠΜΣ, εκ των οποίων το ένα θα πρέπει να είναι στο Ιδρυμα όπου υπηρετούν και στο τμήμα όπου υπάγονται. Τα όποια πρόσθετα κονδύλια (τέλος εγγραφής κ.ά.) θα διατίθενται για την πρόσληψη νέων επιστημόνων.
Γ Καθιέρωση αξιολογικών διαδικασιών με σκοπό τη σαφή διάκριση από τα προπτυχιακά προγράμματα.
Δ Αναβάθμιση των ακαδημαϊκών κριτηρίων των διδακτορικών σπουδών με την αυστηροποίηση της παρακολούθησης της πορείας τους. Μια πρόταση είναι η καθιέρωση εξεταστικής διαδικασίας για την έγκρισή τους.
Υπό επεξεργασία βρίσκονται και άλλες που θα αφορούν κυρίως την παρακολούθηση της προόδου των υπό εκπόνηση διδακτορικών διατριβών.
Η βάση της φιλοσοφίας των παρεμβάσεων, όπως δεν παραλείπει να τονίζει και ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας, είναι η ενίσχυση της αυτονομίας των ανώτατων Ιδρυμάτων.
Εξ ου και η διάθεση να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο όπου τα Ιδρύματα θα διατηρούν τον αυτόνομο ρόλο τους στη διαμόρφωση των ΠΜΣ που θα παρέχουν. Κοντός ψαλμός αλληλούια. Σε λίγες ημέρες θα φανεί η αντίδραση των Ιδρυμάτων στη νέα πρόταση.
Ουσιαστικός διάλογος
Δεν είναι τυχαίο, πάντως, ότι ο κ. Γαβρόγλου δεν σταμάτησε ποτέ τις επαφές με τα Ιδρύματα. Πριν αναλάβει υπουργικά καθήκοντα είχε ξεκινήσει και πλέον συνεχίζει εντατικές διαπραγματευτικές συνομιλίες είτε για τα μεταπτυχιακά είτε για το ακόμη πιο φιλόδοξο εγχείρημα του ενιαίου χώρου είτε για τις προωθούμενες ρυθμίσεις σχετικά με θέματα διοίκησης και λειτουργίας, τα οποία δεν είναι λίγα ούτε λιγότερο σημαντικά.
Αφορούν αλλαγές στον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών, επαναφορά πρυτανικού συμβουλίου, ρύθμιση για τον ρόλο των συμβουλίων διοίκησης κ.ά.
Δεν είναι εύκολη η επιδίωξη της σύγκλισης. Για κανένα από τα πεδία παρεμβάσεων και ειδικά στο ύποπτο κλίμα της απαίτησης προσαρμογής στις έξωθεν υποδείξεις.
Ο κ. Γαβρόγλου, με αφορμή τη νέα ενδιάμεση έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία οσονούπω φτάνει στο γραφείο του, δήλωσε:
«Ο ΟΟΣΑ δεν επιβάλλει πολιτικές. Ο ΟΟΣΑ είναι ένας επιστημονικός οργανισμός στον οποίο συνυπάρχουν διαφορετικών ιδεολογικών και πολιτικών προελεύσεων τεχνοκράτες και σε συνεργασία με τις κυβερνήσεις συντάσσει εκθέσεις.
»Εγώ νομίζω ότι είναι χρήσιμες αυτές οι εκθέσεις. Αρα, δεν είναι ο ΟΟΣΑ ένας οργανισμός-μπαμπούλας που σου λέει “κάνε αυτό, κάνε το άλλο”. Εμείς είμαστε σε μια συνεννόηση με τον ΟΟΣΑ, νομίζουμε ότι η ενδιάμεση έκθεση που θα βγει θα είναι θεαματικά διαφοροποιημένη από αυτήν του 2011 και σε κατευθύνσεις που ενισχύουν τις δικές μας πολιτικές προτεραιότητες».
Ακόμη πιο κοντός ψαλμός αυτός. Αναμένεται προσεχώς.
ΠΗΓΗ: efsyn.gr
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 14/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη