(HORROR VACUI: Ο ΦΟΒΟΣ ΤΟΥ ΚΕΝΟΥ, όρος που αφορά την τάση του αρχαίου ζωγράφου να μην αφήνει κενούς χώρους στη διακόσμηση ενός αγγείου)
Όπως είναι κοινά αποδεχτό, το πλέον επιτακτικό πρόβλημα σήμερα στα σχολεία είναι η κάλυψη των τραγικών κενών σε διδακτικό προσωπικό. Αφήνω κατά μέρος τις πολιτικές ευθύνες, τα αίτια που οδήγησαν σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση, αλλά και τις ποικίλες σκοπιμότητες, όχι γιατί δεν αποτελούν σοβαρά ζητήματα, αλλά γιατί ανεξάρτητα από το αν θεωρούμε ότι για τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό ευθύνονται τα μνημόνια, η κυβερνητική πολιτική ή ο καπιταλισμός, είναι σημαντικό να συμφωνήσουμε στο ποια κενά υπάρχουν και το πότε, εάν και ποια από αυτά θα καλυφθούν. Εξάλλου η αγωνία μας είναι ακριβώς αυτή και φυσικά δεν μπορούμε να περιμένουμε ούτε να καταργηθούν τα μνημόνια ούτε να πέσει ο… καπιταλισμός! Θα σταθώ λοιπόν σε δύο στοιχεία.
Το πρώτο αφορά τις διαφορές που παρατηρούνται ανάμεσα στις εκτιμήσεις των ΠΥΣΔΕ και στα στοιχεία που δημοσιεύει το ΚΥΣΔΕ με τα πρώτα να εμφανίζονται «γενναιόδωρα» και το τελευταίο «τσιγκούνικο». Ποια όμως είναι τα ακριβή κενά; Όπως έχει δηλωθεί, το ΚΥΣΔΕ/Υπουργείο στηρίζεται βασικά στα στοιχεία που προκύπτουν από το σύστημα με τον αποικιοκρατικής έμπνευσης τίτλο: «my school» και όχι σε αυτά των ΠΥΣΔΕ. Έχω πολλούς λόγους να αμφισβητώ την εγκυρότητα αυτών των στοιχείων. Ο πρώτος – και βασικότερος - είναι διότι η ενημέρωση του συστήματος είναι πλημμελής σε αρκετά σχολεία και εντοπίζονται πολλά λάθη. Εκτός όμως από τα λάθη, υπάρχουν και οι πραγματικές αδυναμίες: πολλοί σύλλογοι δεν έχουν ακόμη ολοκληρώσει την ανάθεση των μαθημάτων και ειδικά των δεύτερων αναθέσεων, των Ερευνητικών Εργασιών, του ΣΚΖ, του ΣΕΠ κτλ. Πολλοί συνάδελφοι άγονται και φέρονται από και προς κάποια σχολεία, από και προς την Α/θμια ανάλογα με τα νέα δεδομένα που προκύπτουν συνεχώς: μία άδεια (για ποικίλους λόγους), μία καθυστερημένη… απόσπαση σε φορέα κτλ. Θυμίζω ότι η δεύτερη φάση των αποσπάσεων ανακοινώθηκε μόλις πριν από λίγες μέρες και ακόμη υπάρχουν εκκρεμότητες με αιτήσεις ανάκλησης απόσπασης, με τις αποδεσμεύσεις από τις ΔΔΕ όπου ανήκουν οργανικά οι αποσπασμένοι κτλ. Σε πολλές περιπτώσεις ο χρήστης του my school εμφανίζει συναδέλφους να πλεονάζουν γιατί δεν έχει ενημερωθεί ότι αυτοί συμπληρώνουν ωράριο σε δεύτερο ή και σε τρίτο σχολείο. Αντίθετα, τα ΠΥΣΔΕ έχουν τη δυνατότητα επειδή έχουν συνολική εικόνα της κατάστασης όλων των σχολικών μονάδων, να διαθέτουν πιο αξιόπιστα στοιχεία. Εξάλλου ως πενταμελή όργανα έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν καλύτερα κάθε πληροφορία. Στην Αργολίδα, όπου υπηρετώ, κάθε κενό που δίνει το ΠΥΣΔΕ είναι απολύτως ελεγμένο σε αντίθεση με τα στοιχεία για την Αργολίδα που δημοσιεύει το ΚΥΣΔΕ. Για παράδειγμα, έχουμε τρία κενά ΠΕ2, φιλολόγων: στο ΕΠΑΛ και το ΓΕΛ Κρανίδιου και στο 3ο ΓΕΛ Άργους τα οποία ως δια μαγείας στα στοιχεία του ΚΥΣΔΕ έχουν εξαφανιστεί. Το ίδιο ισχύει και για άλλες ειδικότητες.
Ας μπει στον κόπο λοιπόν το Υπουργείο και το ΚΥΣΔΕ να εξετάσει την πραγματική κατάσταση των κενών ζητώντας τεκμηριωμένες τις θέσεις των κατά τόπους ΔΔΕ, αν επιθυμεί την πραγματική κάλυψη των κενών και όχι την επικοινωνιακή κάλυψη της ανεπάρκειάς του με τη συνδρομή της «δημιουργικής λογιστικής» και του !
Το Υπουργείο έχει ανακοινώσει ότι θα καλύψει τις «βασικές» ειδικότητες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή τους φιλολόγους, τους μαθηματικούς και τους καθηγητές των φυσικών επιστημών. Αυτή η δήλωση κανονικά θα έπρεπε να αποτελεί casus belli για την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και την ελληνική κοινωνία γενικότερα. Πρώτα πρώτα αυτό σημαίνει αυτομάτως μία κυνική ομολογία ότι δεν πρόκειται να καλυφθούν όλα τα κενά! Αλλά τι θα πει: «βασικές» ειδικότητες; Ποιος τις ορίζει; Πρόκειται για μία εντελώς αυθαίρετη και παράνομη διάκριση. Από πότε επανήλθε το καθεστώς των «πρωτευόντων» και «δευτερευόντων» μαθημάτων; Και δεν μιλάω καθόλου ως συνδικαλιστής που υπερασπίζεται απλώς από καθήκον τους συναδέλφους όλων των κλάδων, αλλά πρώτα απ’ όλα ως πατέρας παιδιού που φοιτά σε γυμνάσιο και ως πολίτης που πιστεύει στην ισόρροπη ανάπτυξη όλων των ικανοτήτων των παιδιών: διανοητικών, αισθητικών, σωματικών και επομένως θεωρεί πως το ωρολόγιο πρόγραμμα θα πρέπει όχι απλώς να περιλαμβάνει τις ώρες της γυμναστικής, της μουσικής και των καλλιτεχνικών, αλλά να τις αυξήσει έτσι ώστε να επιτυγχάνεται πράγματι ο παραπάνω στόχος. Όπως επίσης και την ριζική αναβάθμιση της διδασκαλίας των ξένων γλωσσών προκειμένου να παρέχεται η δυνατότητα λήψης κρατικού πιστοποιητικού. Υπενθυμίζω ότι με τη μείωση των ωρών διδασκαλίας των ξένων γλωσσών προκλήθηκαν τα σημερινά τεχνητά πλεονάσματα στους διδάσκοντες. Σήμερα όμως έχουμε πολλές ελλείψεις σε καθηγητές Καλλιεχνικών και Μουσικής, καθηγητές Οικιακής Οικονομίας όπως και σε καθηγητές που διδάσκουν τεχνολογία, αλλά και μαθήματα των ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ. Τα παιδιά έχουν ανάγκη κι από τα μαθήματα που αποτελούν ένα ξέσκασμα, μία ανάπαυλα από τις υπερβολικά πολλές ώρες θεωρητικής διδασκαλίας. Το σχολείο δεν μπορεί να περιορίζεται στην αποκλειστική διδασκαλία των φιλολογικών, των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών. Και εν πάση περιπτώσει, ας αποφασίσει το Υπουργείο τι σχολείο θέλει όταν κάνει λόγο για «βασικές» ειδικότητες. Γιατί, ακόμη κι αν αγνοήσουμε το υπαρκτό ζήτημα της προσβλητικής και άνισης μεταχείρισης των κλάδων, όπως και της ωμής παραβίασης των δικαιωμάτων των αναπληρωτών των «μη βασικών» ειδικοτήτων, η διάκριση σε «βασικές» και μη ειδικότητες στοχεύει στην ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας: στο τι σχολεία και τι παιδιά θέλουμε.
Ωσότου δοθούν πειστικές απαντήσεις στα παραπάνω ζητήματα, ο φόβος του κενού θα εξακολουθεί να στοιχειώνει την καθημερινότητα των σχολείων όταν χιλιάδες μαθητές σε κάθε μεριά της Ελλάδας θα στερούνται τα μορφωτικά τους δικαιώματα ή θα περιορίζονται σε μία εκπαίδευση όλο και πιο στεγνή και αποστεωμένη αλλά και θα βρίσκονται χωρίς εποπτεία την ώρα του… κενού με ό,τι κινδύνους συνεπάγεται αυτό.
Τάσος Χατζηαναστασίου, φιλόλογος στο ΕΠΑΛ Ναυπλίου, πρόεδρος ΕΛΜΕ Αργολίδας
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Τα 5 ιδιωτικά σχολεία που εξαγοράστηκαν από funds και τα 2 που επίκειται
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 16/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ