Thumbnail
Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων

Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων

Πολυτεχνείου 6,  10433  Αθήνα

τηλ.: 210-5243434,  fax: 210-5228231

e-mail: [email protected]

http://www.p-e-f.gr

Άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τα θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Θεωρητικής Κατεύθυνσης στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2015

Γ΄ τάξης Ημερησίου και Δ΄ τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ

Η Π.Ε.Φ. για τελευταία φορά, ως φαίνεται, σχολιάζει τα Θέματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ως μαθήματος πανελλαδικώς εξεταζομένου. Η Νεοελληνική Λογοτεχνία   είτε ως μάθημα Γενικής Παιδείας είτε ως μάθημα της Ομάδας Προσανατολισμού, επειδή θεωρήθηκε –μάλλον από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας– εμπόδιο στην ανάπτυξη της γλωσσικής επάρκειας, της δημιουργικής φαντασίας, της κοινωνικής συνείδησης, της πνευματικής και αισθητικής καλλιέργειας των μαθητών μας, τίθεται στο περιθώριο του Προγράμματος Σπουδών. Η Π.Ε.Φ., έχοντας ακριβώς την αντίθετη άποψη, εκφράζει τη δυσαρέσκεια και την ανησυχία της για το μέλλον των ανθρωπιστικών σπουδών στον τόπο μας.

ΚΕΙΜΕΝΟ

Το κείμενο, αποσπάσματα 3.[20] και 4[21] από τον «Κρητικό» του Διονυσίου Σολωμού, περιλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη. Τα θέματα είναι απαιτητικά και χρειάζονται ευρύτερη ανάπτυξη. 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Α1 ερώτηση: Οι μαθητές μπορούν να επισημάνουν ως επιρροές από το δημοτικό τραγούδι:

-τον ιαμβικό δεκαπεντασύλλαβο στίχο

-το μοτίβο των τριών (στ. 14-16, 16-19)

-την εμφάνιση της φεγγαροντυμένης

- τις τολμηρές προσωποποιήσεις της φύσης και την εμψυχωτική της λειτουργία: στ. 5.

Β1. Η απάντηση βρίσκεται στους στίχους:

1) 3[20]στ. 10-15,

2) 4[21] 1-2

3) 4 [21]7

4) 4 [21]8

Β2.α) Η απάντηση βρίσκεται στο σχολικό βιβλίο, σελ. 287.

      Β) Σχόλιο 30 του σχολικού βιβλίου, σελ. 21.

Γ1. α) Ο σχολιασμός γενικότερα πρέπει να αναφέρεται στις μνήμες του «Κρητικού» από το παρελθόν του και να υποστηρίζεται από τα σχετικά σχόλια του βιβλίου.

    β) Παρόμοια, ο σχολιασμός πρέπει γενικότερα να αναφέρεται στο παρόν του «Κρητικού», καθώς και στη σύνθεση του παρόντος και του παρελθόντος.

Δ1. Το αδίδακτο κείμενο [Κ.Γ. Καρυωτάκης «Της θάλασσας νεράιδα»] ανήκει στους εφηβικούς και ακόμα αδιαμόρφωτους στίχους του Καρυωτάκη (1913-1916).

Ενδεικτικά: Ομοιότητες:

1.Η θάλασσα ως χώρος δράσης

2.Ο τρόπος παρουσίασης της γυναικείας μορφής

Διαφορές:

1.Ο «Κρητικός» μαγνητίζεται από τη μορφή της Φεγγαροντυμένης, ενώ ο ήρωας στο ποίημα του Καρυωτάκη εξαφανίζεται στο κύμα.

2.Η Φεγγαροντυμένη αντιμετωπίζει τον ήρωα με καλοσύνη, ενώ η γυναικεία μορφή στο ποίημα του Καρυωτάκη αισθάνεται φόβο και χάνεται στη θάλασσα.

3.Ο ψυχισμός του «Κρητικού» μεταστρέφεται, σε αντίθεση με τον καρυωτακικό ήρωα.

Επιπρόσθετα, επισημαίνουμε ότι η γυναικεία μορφή στο ποίημα του Καρυωτάκη δεν είναι οπτασία, όπως η αντίστοιχη της Φεγγαροντυμένης στον «Κρητικό».

Αθήνα, 22 Μαΐου 2015

ΑΠΟ ΤΗΝ Π.Ε.Φ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 8/5

Μοριοδοτούμενο σεμινάριο Ειδικής Αγωγής (ΕΛΜΕΠΑ) με μόνο 50Є εγγραφή- αιτήσεις ως 8/5

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Proficiency και Lower μόνο 95 ευρώ σε 2 μόνο ημέρες στα χέρια σας (ΧΩΡΙΣ προφορικά, ΧΩΡΙΣ έκθεση!)

ΕΥΚΟΛΕΣ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ και ΙΤΑΛΙΚΩΝ για εκπαιδευτικούς - Πάρτε τις άμεσα

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ΜΕΤΡΟ
Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ τις ημέρες του Πάσχα - Τα δρομολόγια για Λεωφορεία, Μετρό, Ηλεκτρικό και Τραμ
Πώς θα λειτουργήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα
Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ τις ημέρες του Πάσχα - Τα δρομολόγια για Λεωφορεία, Μετρό, Ηλεκτρικό και Τραμ